Små spørgsmål - hobby.

Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf KitKat » 24. jan 2018, 13:32

Sådan en tråd har vi ikke her, vel?

Jeg har nemlig et lille spørgsmål som ikke helt kræver sin egen tråd... Jeg vil forsøge at lave nogle lampeskærme og male dem med noget akrylmaling jeg har stående, men jeg vil gerne have en supermat overflade, og så kom jeg til at tænke:

Der er noget med, at man kan lave neglelak mat ved at blande majsmel i enten den farvede lak, eller i den klare topcoat. Tænker I at det samme ville kunne gøres med akrylmaling, eller evt. i det lak jeg regner med at lægge ovenpå?
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Suzan » 25. jan 2018, 09:46

Kender ikke tricket med majsmel, men interessant !

Prøv på en anden overflade først :)
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Sof » 2. jul 2018, 19:40

Hiver lige den her op.

Er ved at sy en t-shirt, halvt tegnet udfra en ærmeløs top jeg har i forvejen. Findes der en idiotsikker måde at lave ærmer på? Har tjekket youtube, men der er en milliard videoer ca. og vil gerne ramme den rigtige løsning.

Har ikke nok stof til mere end et forsøg, da det var en rest der lå og kaldte i stofbutikken.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf kidkomb » 2. jul 2018, 19:45

Sof skrev:Hiver lige den her op.

Er ved at sy en t-shirt, halvt tegnet udfra en ærmeløs top jeg har i forvejen. Findes der en idiotsikker måde at lave ærmer på? Har tjekket youtube, men der er en milliard videoer ca. og vil gerne ramme den rigtige løsning.

Har ikke nok stof til mere end et forsøg, da det var en rest der lå og kaldte i stofbutikken.

Da jeg syede havde jeg altid noget super billigt stof liggende til at lave prøver af, måske har du en rest som alligevel aldrig bliver brugt, som du kan lave et prøveærme i?
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Studsgaard » 2. jul 2018, 20:11

kidkomb skrev:
Sof skrev:Hiver lige den her op.

Er ved at sy en t-shirt, halvt tegnet udfra en ærmeløs top jeg har i forvejen. Findes der en idiotsikker måde at lave ærmer på? Har tjekket youtube, men der er en milliard videoer ca. og vil gerne ramme den rigtige løsning.

Har ikke nok stof til mere end et forsøg, da det var en rest der lå og kaldte i stofbutikken.

Da jeg syede havde jeg altid noget super billigt stof liggende til at lave prøver af, måske har du en rest som alligevel aldrig bliver brugt, som du kan lave et prøveærme i?


Måske noget gammelt sengetøj eller lignende som kan være forsøgs stof
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Sof » 4. jul 2018, 19:02

Jeg tror faktisk det lykkedes. Med et lagen :-p Det var lige om at finde noget stof uden stretch, men det gik :gogo:


Næste spørgsmål, kan i anbefale nogle udenlandske, helst europæiske webshops med stof?
Leder efter noget spændende, ikke noget bestemt, men er kørt lidt død i de danskes udvalg.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf POCKETKITTEN » 6. jul 2018, 08:40

Jeg skal lave 25 kongekroner, som skal være ekstremt billige at lave (maks. 2-300 i alt), men som skal holde til en uges brug, hvorfor karton ikke dur.

Hvilket materiale skal jeg bruge? Jeg har ingen symaskine.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Allmost_Famous » 6. jul 2018, 10:51

POCKETKITTEN skrev:Jeg skal lave 25 kongekroner, som skal være ekstremt billige at lave (maks. 2-300 i alt), men som skal holde til en uges brug, hvorfor karton ikke dur.

Hvilket materiale skal jeg bruge? Jeg har ingen symaskine.

Papmache?

Det koster kun tapetklister, avispapiret kan du skaffe gratis.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf POCKETKITTEN » 7. jul 2018, 16:05

Mistermor skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg skal lave 25 kongekroner, som skal være ekstremt billige at lave (maks. 2-300 i alt), men som skal holde til en uges brug, hvorfor karton ikke dur.

Hvilket materiale skal jeg bruge? Jeg har ingen symaskine.


Nu skyder jeg bare uden at google osv. Hvis du kunne finde noget tyndt plastikagtigt materiale; det man ville lave en slags holdbar plakat eller et tyndt skilt af (på min kærestes job laver de en del trykkeri) Så ville du kunne skære/klippe de ud og spraymale dem med guld. - Jeg forsøger at beskrive et ark, der i stedet for karton er lavet af en slags plastik. - Det ville kunne tåle vand og ikke lige gå i stykker, hvis man ikke lige sætter sig på dem eller lignende.

Edit; f.eks. for eller bagside af visse plastikmapper.


Uh, ja, lige sådan noget! Men hvad hedder det mon?
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf POCKETKITTEN » 7. jul 2018, 16:06

Allmost_Famous skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg skal lave 25 kongekroner, som skal være ekstremt billige at lave (maks. 2-300 i alt), men som skal holde til en uges brug, hvorfor karton ikke dur.

Hvilket materiale skal jeg bruge? Jeg har ingen symaskine.

Papmache?

Det koster kun tapetklister, avispapiret kan du skaffe gratis.


:D Ved du hvad, jeg ville elske en undskyldning for at lege med tapetklister herhjemme, men jeg tror ikke, at jeg ikke kan gå så meget på kompromis med æstetikken, som jeg er bange for, jeg ville skulle!
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Tilly » 30. aug 2018, 12:28

Er der andre der broderer (korssting)?

Jeg har en ide om at jeg vil til at brodere bogmærker, da jeg ikke vil i gang med et nyt stort projekt. Er lige blevet færdig med en højdemåler, så nu vil jeg gerne bare lave nogle mindre ting.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med bagbeklædning på bogmærkerne, er der nogen der har gode forslag?

Jeg har overvejet vlieseline (stof der skal stryges på), men jeg ved ikke om det bliver pænt, jeg har ingen erfaring med vlieseline. Nogen der har erfaring med det?

Jeg har også overvejet noget med bare sy stof på, og så at lægge et stykke karton mellem stoffet og broderiet, så det bliver stift :gruble:

Gode forslag modtages gerne :D
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Tilly » 30. aug 2018, 12:49

Mistermor skrev:Det er jo en smagssag, om bogmærket skal være stift. Hvis du gerne vil have det, kan det godt lade sig gøre at lægge et stykke pap ind, når man monterer det.

Hvis det ikke skal være stift, er der nogen, der bare broderer en kant rundt, og så laver frynser ind til den. Så kan man jo se bagsiden, som ikke er så pæn. - Du kan også bare siksakke stoffet og evt. lave frynser.

En anden mulighed er at sy selve motivet midt på et større stykke stof, så du kan bøje begge sider bagud og sy dem sammen på midten. Så har du en "bagbeklædning" af samme stof, som du har broderet på.

Endelig kan du også sy en bagside på af noget helt andet stof.

Vlieseline findes i forskellige tykkelser. Jeg tænker, at det kun skal bruges for at gøre bogmærket stift - det skal alligevel dækkes af noget stof, fordi det ikke rigtigt er modstandsdygtigt over for slid, så det er ikke velegnet som bagside.


Ja jeg har godt se at der er nogen der ikke dækker bagsiden, men laver en flæsekant som du nævner. Jeg kan egentlig godt lide flæsekanten, men vil nok gerne have bagsiden dækket :)

Det er godt du fortæller det om vlieseline, for jeg kender slet ikke til det. Så umiddelbart tror jeg måske løsningen bliver noget med pap og stof :)
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Pjeps » 30. aug 2018, 13:24

Tilly skrev:Er der andre der broderer (korssting)?

Jeg har en ide om at jeg vil til at brodere bogmærker, da jeg ikke vil i gang med et nyt stort projekt. Er lige blevet færdig med en højdemåler, så nu vil jeg gerne bare lave nogle mindre ting.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med bagbeklædning på bogmærkerne, er der nogen der har gode forslag?

Jeg har overvejet vlieseline (stof der skal stryges på), men jeg ved ikke om det bliver pænt, jeg har ingen erfaring med vlieseline. Nogen der har erfaring med det?

Jeg har også overvejet noget med bare sy stof på, og så at lægge et stykke karton mellem stoffet og broderiet, så det bliver stift :gruble:

Gode forslag modtages gerne :D

Jeg tror også jeg ville putte et stykke pap i og som bagside ville bruge noget tyndt filt i en farve der passer til motivet.
1
:ninja:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Buffy » 30. aug 2018, 14:08

Et hæklet babytæppe hvor stort skal det minimum være?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Små spørgsmål - hobby.

Indlægaf Pandesteg » 30. aug 2018, 16:56

Buffy skrev:Et hæklet babytæppe hvor stort skal det minimum være?


Det jeg strikkede til min niece var vist 125 x 125 cm, muligvis lidt større. Min søster var meget glad for den størrelse det endte med at få :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Hobby"