Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2505

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf JumboJette » 5. okt 2020, 16:35

Sofakartoflen skrev:
LaScrooge skrev:Er der nogen, der kan forklare forskellen på tunesisk hækling og almindelig hækling?

Med almindelig hækling bruger man en hæklenål og arbejder sig fremad ved at tage en maske af gangen og færdiggøre den.
Ved tunesisk hækling har man en længere nål med en krog på ligesom hæklenålen, fordi man behandler en række masker af gangen (selvfølgelig stadig en maske af gangen, men man færdiggør en række af gangen) Man samler maskerne op først og hækler dem efterfølgende. Det er nærmest en kombination af hækling og strikning.

Jeg har aldrig prøvet det, men det skulle give et tættere resultat. Lidt ligesom vævestrik.

Jeg har prøvet det, og det er ganske simpelt i teknikken. :) Jeg har fx lavet denne pude her, og det går rimelig tjept med at komme i mål:
zfgdshaet.png

Eneste irritationsmoment er, at jeg synes vævningen minder om glasvæv. Og så kan jeg ikke komme fra den tanke igen (ups, og værsgo, så fik jeg lige plantet tanken hos jer også!). Men den teknik dér er det, som svarer til retstrik; derfra kan man variere på mange måder og få et helt andet udtryk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1186
Likede indlæg: 10278

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Rapfisk » 5. okt 2020, 17:12

Det lyder vildt fedt med tunesisk. Det vil jeg prøve!
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Hobby"