Fædre og orlov

Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fædre og orlov

Indlægaf HappyPaww » 4. nov 2017, 10:03

primle skrev:Jeg synes, at den løn der gives under barsel skal være arbejdsgiverbetalt og den må forhandles via overenskomst. At mænd er bagud ifht kvinder synes jeg ikke en øremærkning skal ‘løse’. Så må man(d) på banen og råbe op, hvis det betyder nok. Lige som de fleste andre gode er forhandlet gennem overenskomster, tænker jeg også, at løn under barsel skal være det.

Synes også det er helt fair, at barsel over 1 år financieres af familien selv.

Men nu er det altså ikke alle arbejdspladser der er organiserede på en måde, så der kan forhandles overenskomster. Rigtig mange er funktionær-ansat uden andre rettigheder end lovens bestemmelser.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Fædre og orlov

Indlægaf primle » 4. nov 2017, 10:08

HappyPaww skrev:
primle skrev:Jeg synes, at den løn der gives under barsel skal være arbejdsgiverbetalt og den må forhandles via overenskomst. At mænd er bagud ifht kvinder synes jeg ikke en øremærkning skal ‘løse’. Så må man(d) på banen og råbe op, hvis det betyder nok. Lige som de fleste andre gode er forhandlet gennem overenskomster, tænker jeg også, at løn under barsel skal være det.

Synes også det er helt fair, at barsel over 1 år financieres af familien selv.

Men nu er det altså ikke alle arbejdspladser der er organiserede på en måde, så der kan forhandles overenskomster. Rigtig mange er funktionær-ansat uden andre rettigheder end lovens bestemmelser.


Nej. Det er heller ikke alle der har ret til barn syg, omsorgsdage, 8 ugers barsel før fødsel, betalt frokost, seniordage osv. Der er godt nok meget der skal lovgives om, hvis alt skal være ens for alle.

Jeg mener øremærkning skal væk og så må hver familie planlægge under de forhold de nu har.
1
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 4. nov 2017, 10:11

HappyPaww skrev:
primle skrev:Jeg synes, at den løn der gives under barsel skal være arbejdsgiverbetalt og den må forhandles via overenskomst. At mænd er bagud ifht kvinder synes jeg ikke en øremærkning skal ‘løse’. Så må man(d) på banen og råbe op, hvis det betyder nok. Lige som de fleste andre gode er forhandlet gennem overenskomster, tænker jeg også, at løn under barsel skal være det.

Synes også det er helt fair, at barsel over 1 år financieres af familien selv.

Men nu er det altså ikke alle arbejdspladser der er organiserede på en måde, så der kan forhandles overenskomster. Rigtig mange er funktionær-ansat uden andre rettigheder end lovens bestemmelser.


Enig, men der er også mange af den type arbejdspladser, der tilbyder medarbejderne bedre vilkår end loven foreskriver fordi det er med til at gøre virksomheden mere attraktiv for medarbejderne end konkurrenterne, ligesom man som ansat jo kan bede om bedre barselsvilkår som led i lønforhandling.

Som sagt går jeg ind for, at man via lovgivning om øremærkning øger presset på arbejdsgiverne for at forbedre ligestillingen, men man er jo ikke helt uden indflydelse som medarbejder heller.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Fædre og orlov

Indlægaf godtnavn » 4. nov 2017, 15:36

FruKuk skrev:
Man får som arbejdsgiver pt. kun dækket en del af lønudgiften i x-antal måneder. Tror, at det pt. er 24.000 kr i 4 uger før termin og 23 uger efter fødsel. Derefter får man dækket svarende til dagpengesatsen. Det betyder hos os, at man ikke får fuld løn under barsel, men kun det, der gives refusion for.

Mit spørgsmål går på, om den ekstra regning, der ville komme, hvis man lovgav om fuld løn under barsel, skulle betales af arbejdsgiver, eller om hele beløbet skal blive betalt af staten (i form af refusion)


VIl det sige at en arbejdsplads kan give 24.000 kr i løn per måned til en medarbejder på barsel uden det koster dem noget? Det er da en del højere end barselsdagpenge så det ville da være dumt hvis alle virksomheder ikke gjorde det. Eller misforstår jeg noget?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Fædre og orlov

Indlægaf FruKuk » 4. nov 2017, 15:45

godtnavn skrev:
FruKuk skrev:
Man får som arbejdsgiver pt. kun dækket en del af lønudgiften i x-antal måneder. Tror, at det pt. er 24.000 kr i 4 uger før termin og 23 uger efter fødsel. Derefter får man dækket svarende til dagpengesatsen. Det betyder hos os, at man ikke får fuld løn under barsel, men kun det, der gives refusion for.

Mit spørgsmål går på, om den ekstra regning, der ville komme, hvis man lovgav om fuld løn under barsel, skulle betales af arbejdsgiver, eller om hele beløbet skal blive betalt af staten (i form af refusion)


VIl det sige at en arbejdsplads kan give 24.000 kr i løn per måned til en medarbejder på barsel uden det koster dem noget? Det er da en del højere end barselsdagpenge så det ville da være dumt hvis alle virksomheder ikke gjorde det. Eller misforstår jeg noget?


Det kan man i hvert fald, hvis man er medlem af en barselsfond. Hvad det koster virksomheden og hvilke kriterier, der evt skal opfyldes, for at være medlem, ved jeg ikke.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Buller » 20. dec 2017, 11:15

Lys skrev:
Angelina skrev:
Lys skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:Hvordan får man flere mænd til at holde mere af orloven?

I DK holder mænd mindre forældreorlov end i de andre nordiske lande. Regeringen vil nu føre kampagne for at få flere mænd til at holde mere af orloven. Er det vejen frem? eller skal man simpelthen reservere mere af orloven kun til fædrene?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-0 ... ke-broedre


Jeg forstår slet ikke hvorfor andre skal blande sig i hvordan mor og far selv deler deres orlov. Eller "få dem til" - altså, de kan vel selv vælge? Jeg forstår ikke hvorfor det er et mål.


Mændene skal holde mere barsel, fordi det vil være med til at øge ligestillingen på arbejdsmarkedet generelt.


Kvinderne kan da bare vælge at så holde kortere barsel, der er ingen der tvinger kvinderne til at blive hjemme, så hvis de vil have ligestilling og far ikke gider have orlov, så får de da blot barnet passet og tager på arbejde - sværere er det jo heller ikke - orlov er et tilbud ikke noget man skal.

Der bliver aldrig ligestilling på arbejdsmarkedet så længe kvinderne mener det er alle andre skyld der ikke er ligestilling på arbejdsmarkedet.


Hvem fanden skal så passe barnet? Det er ikke mit indtryk fra venner, familie og kolleger at man uden videre får en plads i vuggestue, førend barnet er tæt på et år.

Men du rammer i øvrigt et andet aspekt med din formulering "hvis far ikke gider have orlov". Det handler forhåbentlig ikke om at "gide" når der er tale om ens eget barn??


den der undskyldning med ikke at have råd, det er da det samme som at sige at man ikke gider. de færreste bliver gravide og føder i samme måned, altså har man haft pænt god tid, ca. 9 mdr. til at spare op og justere sine udgifter så de passer til at farmand kan gå på barsel, hvis han da gider.

Eller det skal staten måske også komme og holde i hånd mens man gør?
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 20. dec 2017, 13:18

Buller skrev:
Lys skrev:
Angelina skrev:
Lys skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:Hvordan får man flere mænd til at holde mere af orloven?

I DK holder mænd mindre forældreorlov end i de andre nordiske lande. Regeringen vil nu føre kampagne for at få flere mænd til at holde mere af orloven. Er det vejen frem? eller skal man simpelthen reservere mere af orloven kun til fædrene?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-0 ... ke-broedre


Jeg forstår slet ikke hvorfor andre skal blande sig i hvordan mor og far selv deler deres orlov. Eller "få dem til" - altså, de kan vel selv vælge? Jeg forstår ikke hvorfor det er et mål.


Mændene skal holde mere barsel, fordi det vil være med til at øge ligestillingen på arbejdsmarkedet generelt.


Kvinderne kan da bare vælge at så holde kortere barsel, der er ingen der tvinger kvinderne til at blive hjemme, så hvis de vil have ligestilling og far ikke gider have orlov, så får de da blot barnet passet og tager på arbejde - sværere er det jo heller ikke - orlov er et tilbud ikke noget man skal.

Der bliver aldrig ligestilling på arbejdsmarkedet så længe kvinderne mener det er alle andre skyld der ikke er ligestilling på arbejdsmarkedet.


Hvem fanden skal så passe barnet? Det er ikke mit indtryk fra venner, familie og kolleger at man uden videre får en plads i vuggestue, førend barnet er tæt på et år.

Men du rammer i øvrigt et andet aspekt med din formulering "hvis far ikke gider have orlov". Det handler forhåbentlig ikke om at "gide" når der er tale om ens eget barn??


den der undskyldning med ikke at have råd, det er da det samme som at sige at man ikke gider. de færreste bliver gravide og føder i samme måned, altså har man haft pænt god tid, ca. 9 mdr. til at spare op og justere sine udgifter så de passer til at farmand kan gå på barsel, hvis han da gider.

Eller det skal staten måske også komme og holde i hånd mens man gør?


Det er et spørgsmål om incitamentstrukturer.

Du har to valg. Model A giver dig 100.000 kroner, model B koster dig 100.000. Det kan godt være, du teoretisk set godt kan udligne forskellen selv, men det vil de færreste vælge.

Så hvis man gerne vil skubbe til ligestillingen, hvilket giver rigtig god mening ud fra en række betragtninger, så giver det mening at se på incitamentstrukturerne. Det gør man jo i øvrigt i de fleste sammenhænge politisk, også selvom man er liberal.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 20. dec 2017, 13:22

primle skrev:
HappyPaww skrev:
primle skrev:Jeg synes, at den løn der gives under barsel skal være arbejdsgiverbetalt og den må forhandles via overenskomst. At mænd er bagud ifht kvinder synes jeg ikke en øremærkning skal ‘løse’. Så må man(d) på banen og råbe op, hvis det betyder nok. Lige som de fleste andre gode er forhandlet gennem overenskomster, tænker jeg også, at løn under barsel skal være det.

Synes også det er helt fair, at barsel over 1 år financieres af familien selv.

Men nu er det altså ikke alle arbejdspladser der er organiserede på en måde, så der kan forhandles overenskomster. Rigtig mange er funktionær-ansat uden andre rettigheder end lovens bestemmelser.


Nej. Det er heller ikke alle der har ret til barn syg, omsorgsdage, 8 ugers barsel før fødsel, betalt frokost, seniordage osv. Der er godt nok meget der skal lovgives om, hvis alt skal være ens for alle.

Jeg mener øremærkning skal væk og så må hver familie planlægge under de forhold de nu har.


Eller også skulle man give barnet rettigheder. Barnet har ret til, at der er en forælder hjemme med det, når det er sygt. Barnet har ret til, at der er en forælder hjemme på barsel.

Den tankegang mangler jeg i dansk politik. Det ville måske også give mere fokus på forholdene i eksempelvis daginstitutionerne. Her burde barnet have ret til en bare nogenlunde anstændig normering.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 08:53

Nu vil EU øremærke 2 måneders barsel til farmand
https://www.business.dk/arbejdsmarked/e ... end-det-er

Tidligere i dag kom det frem i en undersøgelse fra HK at fædre i DK i gennemsnit har ca. 30dages barselsorlov, men godt ville have mere. Årsagen til at de ikke fik mere end de 30dage var en kombination af økonomi og så at mor ikke vil afgive noget af hendes barsel.
Nu kan mor så se frem til at måtte afgive mindst 2 måneder, det bliver spændende at se hvordan det bliver :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Sangius » 13. jun 2018, 09:00

Wizzze skrev:Nu vil EU øremærke 2 måneders barsel til farmand
https://www.business.dk/arbejdsmarked/e ... end-det-er

Tidligere i dag kom det frem i en undersøgelse fra HK at fædre i DK i gennemsnit har ca. 30dages barselsorlov, men godt ville have mere. Årsagen til at de ikke fik mere end de 30dage var en kombination af økonomi og så at mor ikke vil afgive noget af hendes barsel.
Nu kan mor så se frem til at måtte afgive mindst 2 måneder, det bliver spændende at se hvordan det bliver :gruble:


Synes faktisk det er et stort problem, at mænd ønsker mere barsel, men ikke kan få det fordi kvinden ikke vil opgive sit barsel.
På den måde er øremærket barsel nødvendigt, desværre.

2 måneder synes jeg også er OK fornuftigt, da dette kan planlægges ind i barslen uden at gå ud over ammeperioden. Det vil f.eks. 6 måneder aldrig kunne.

Så hvis man vil have ligestilling på barselsområdet, må man gøre barslen en del længere, og give f.es. 8-9 måneder til både mor og far. Det synes jeg ville være ret godt givet ud for alle familier og børn :D
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Filipai » 13. jun 2018, 09:10

Jeg hepper for mere øremærket barsel til far, i håb om at man som kvinde i den fødedygtige alder, ikke bliver set skævt til når man skal ind på jobmarkedet.
Nu har min mand planer om at tage halvdelen af barslen når vi når der til, men det ved virksomhederne jo ikke uden jeg siger det.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fædre og orlov

Indlægaf JoyNips » 13. jun 2018, 09:15

Jeg vil gentage mig selv fra side 1: Jeg synes klart at mænd skal have mere orlov. Men jeg synes ikke den skal tages fra kvinderne.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Torn » 13. jun 2018, 09:16

To måneder lyder fornuftigt. Jeg er yderst positivt stillet over for EU's beslutning.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 13. jun 2018, 09:38

Sangius skrev:Så hvis man vil have ligestilling på barselsområdet, må man gøre barslen en del længere, og give f.es. 8-9 måneder til både mor og far. Det synes jeg ville være ret godt givet ud for alle familier og børn :D


Både mor og far har ret til 32 ugers barselsfravær efter fødslen, og mor har ret til 14 uger ekstra som er øremærket hende. Det er 32 + 32 + 14 = 78 uger i alt, eller ca. 18 måneder, og det giver jo så 8-9 måneder til hver. Så der er vi allerede. Men det du efterspørger, er nok at man også får dagpenge i alle de 78 uger.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Sof » 13. jun 2018, 09:42

abcd skrev:
Sangius skrev:Så hvis man vil have ligestilling på barselsområdet, må man gøre barslen en del længere, og give f.es. 8-9 måneder til både mor og far. Det synes jeg ville være ret godt givet ud for alle familier og børn :D


Både mor og far har ret til 32 ugers barselsfravær efter fødslen, og mor har ret til 14 uger ekstra som er øremærket hende. Det er 32 + 32 + 14 = 78 uger i alt, eller ca. 18 måneder, og det giver jo så 8-9 måneder til hver. Så der er vi allerede. Men det du efterspørger, er nok at man også får dagpenge i alle de 78 uger.

Det er 4 uger før fødsel + 14 efter til mor, 2 uger til far ifm. fødslen, mener inden for de første 8 eller 12 uger og så kommer 32 til deling. I alt omkring et år med barselsdagpenge.

Edit: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... nmodtagere
“Sådan er barselsforløbet sat sammen
En orlov med barselsdagpenge er inddelt i fire stadier:

Graviditetsorlov til moren 4 uger før forventet fødsel. Barselsorlov til moren i 14 uger efter fødslen. Fædreorlov i 2 uger efter fødslen eller efter aftale med arbejdsgiver inden barnet bliver 14 uger. Forældreorlov i 32 uger, som forældrene kan dele. ”

- og nu læste jeg det du skrev ordentligt. Der er så godt som ingen oplysning om hvad man egentlig har ret til, når man står og skal på barsel, det man bliver præsenteret for, er det jeg linker til (man skal selv opsøge steder som fx retsinformation, som for nogle forvirrer mere end det informerer). Så hvis man stadig vil have en form for indtægt, så er det som regel den model man vælger. Man kunne jo så overveje at lave reglerne og modellerne om, sådan at folk generelt ved at de har andre muligheder og at de har overblik over konsekvenserne ved de forskellige valg.
Senest rettet af Sof 13. jun 2018, 09:57, rettet i alt 3 gange.
0

Tilbage til "Forældre"