Fædre og orlov

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2017, 11:07

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Vel blandt andet fordi, mændene ikke er organiseret som mænd.

Og fordi familiepolitik ikke fylder ret meget i overenskomstforhandlingerne - det bliver hurtigt seniorordninger, frokostpauser og sågar omsorgsdage til gamle forældre. Og det skyldes jo så igen, at fagbevægelsen. ligesom resten af samfundet, stadig er styret af ældre og deres interesser.

*kæphest out :D*

Og ja, man burde give manden samme rettigheder som kvinden. Det burde ikke handle om overenskomster, men være et juridisk ligestillingsspørgsmål. Det er i mine øjne diskrimination, når manden ikke har ret til det, kvinden har ret til.


Nej, det er de jo ikke. Men de kan jo organisere sig generelt og det er ikke umuligt at påvirke, hvis man vil. Finansforbundet har fx tre måneder med fuld løn til mænd, og der kom også nogle forbedringer i min overenskomst (djøffer i staten) med yderligere 6 uger (mener jeg, det var) til fædre for nogle år siden.

Men med at give manden samme ret som kvinden, mener du så at staten skulle diktere, at alle overenskomster og ansættelseskontrakter skulle ligestilles, eller hvordan skulle det foregå?


Jeg mener umiddelbart, at overenskomsterne burde ligge under for generelle rettigheder - herunder at de ikke må være diskriminerende. Som et langt ude eksempel bør det heller ikke være lovligt at sige, at homoseksuelle ikke har ret til 6. ferieuge. Eller at brune mennesker ikke har betalt frokostpause.

Det betyder selvfølgelig ikke, at man i den enkelte ansættelseskontrakt skal have fuld lighed mellem alle ansøgere - det giver i sagens natur ingen mening, eftersom ansøgerne er forskellige. Men den grundlæggende ret til kvinders og mænds barsel burde være juridisk sikret for ligestilling.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lilleluftballon » 3. nov 2017, 11:20

Lys skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
achillaxedprune skrev:Hvis mænd havde samme ret som kvinder til fuld løn under barsel, så er jeg helt sikker på at flere ville tage orlov.

Herhjemme fik jeg fuld løn 6 måneder efter fødslen, mens min mand havde ret til fuld løn i 14 dage. Vi valgte så alligevel at prioritere 3 1/2 måned barsel til min mand, men det kostede en god sjat penge.

Det er ikke alle, der kan undvære mandens indtægt. Tror det er den væsentligste faktor. Hvis man sikrede fuld løn til manden i 3-6 måneder, så tror jeg størstedelen af familierne ville vælge at manden tog barsel i 3-6 måneder.


Enig.

Og jeg synes faktisk, det er helt absurd, at det juridisk kan lade sig gøre at forskelsbehandle på køn på den måde. Det burde være ulovligt. Mænd burde have samme rettigheder som kvinder.


Men hvorfor går mændene så ikke ind i overenskomstforhandlingerne med den dagsorden - eller gør opmærksom på det ved lønforhandlingerne, hvis de ikke er under overenskomst? Forskelsbehandlingen er jo noget, de selv har forhandlet sig (eller undladt at forhandle sig til).

Samtidig er der jo kun den forskelsbehandling, at moderen efter funktionærloven ahr ret til halv løn i de uger, hun efter barselsloven har pligt til fravær fra arbejdet. Det kunne man selvfølgelig udstrække til, at faderen også skulle have pligt til 14 ugers fravær og ret til halv løn i den periode.


Er det ikke kun de første 14 dage, moderen har pligt til at holde orlov? Øremærkningen i øvrigt er kun en ret, mig bekendt.

Jeg tror i øvrigt, at forskelsbehandlingen mellem mænd og kvinder i forhold til fuld løn under barsel ofte er baseret på, at der er fuld løn i den øremærkede periode (henholdsvis 14 uger til kvinden og 2 uger til manden) + fx 10 uger. Det giver ca 6 mdr til moderen. På den måde gøres der ikke formel forskel.

I forhold til trådens emne, så er jeg tilhænger af mere øremærkning til mænd ud fra en "målet helliger midlet"-tankegang. Jeg tror, at det er den løftestang der skal til for at få udlignet forskellen på ret til løn under barsel, som er det nødvendige greb, der skal til, for at få mændene til at holde mere barsel.


Helt enig.

Og jeg har også kun arbejdet steder hvor der var fuld løn under "barsel" ( som kun kvinder må holde) og en smule løn under "forældreorlov" til begge køn. Troede faktisk det var sådan loven var. Jeg går derfor stærkt ind for øremærkning til mænd eller fjernelse af øremærkning til kvinder. Det er godt det samme for mig.

Når det er sagt, så synes jeg det er lidt vildt hvis så mange ikke kan undvære mandens indkomst et par måneder, med god varsel. Hvad gør i så hvis han bliver fyret/langtidssyg eller lignende?
Vi har prioriteret barsel til os begge meget højt. Det har kostet nogle penge, men det er nogle af de bedste penge vi har brugt nogensinde.
3
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Fædre og orlov

Indlægaf godtnavn » 3. nov 2017, 11:37

I øvrigt er det kommet bag på mig at flere mænd ikke ved at de kan tage lang barsel, flere har spurgt "må man det?" når min kæreste har sagt han tog 34 uger. Så kan da godt være en kampagne ville hjælpe lidt, om ikke andet kan det åbne øjnene for muligheden, om folk så griber den er uvist.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Æble » 3. nov 2017, 11:49

"Man" skal ikke gøre noget. Virksomhederne skal tilbyde lige vilkår for mænd og kvinder ift løn under forældreorlov. Og så må det være op til forældrene at fordele. Synes det er noget pjat med øremærket både den ene og den anden vej. Ofte tager kvinden mest barsel pga økonomi. Det ændrer sig ikke fordi noget øremærkes til mænd, så vil mange bare være kortere tid på barsel imo. Men hvis den økonomiske forskel tages ud af spil, så er det mere frit og man kan gøre det der passer familien.
2
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2017, 12:16

Lilleluftballon skrev:Helt enig.

Og jeg har også kun arbejdet steder hvor der var fuld løn under "barsel" ( som kun kvinder må holde) og en smule løn under "forældreorlov" til begge køn. Troede faktisk det var sådan loven var. Jeg går derfor stærkt ind for øremærkning til mænd eller fjernelse af øremærkning til kvinder. Det er godt det samme for mig.

Når det er sagt, så synes jeg det er lidt vildt hvis så mange ikke kan undvære mandens indkomst et par måneder, med god varsel. Hvad gør i så hvis han bliver fyret/langtidssyg eller lignende?
Vi har prioriteret barsel til os begge meget højt. Det har kostet nogle penge, men det er nogle af de bedste penge vi har brugt nogensinde.


Min kæreste har privat lønforsikring.

Vi KUNNE godt have klaret os uden, men med så stort tab skulle der være et godt argument for at vælge den løsning. Det var der ikke rigtig - men han havde jo så også 16 uger. Havde han ikke haft noget som helst, havde vi muligvis fundet på noget.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2017, 12:19

Angelina skrev:
Jeg forstår slet ikke hvorfor andre skal blande sig i hvordan mor og far selv deler deres orlov. Eller "få dem til" - altså, de kan vel selv vælge? Jeg forstår ikke hvorfor det er et mål.


Det er det blandt andet, fordi det reproducerer nogle kønsforskelle, som resulterer i manglende muligheder.

Eksempelvis vil flere mænd gerne tage barsel, men fordi de er de højst lønnede, kan det ofte ikke hænge sammen. Og den lønforskel skyldes jo blandt andet, at kvinder kommer bagud pga. barsel (og sygedage, deltid...) und so weiter, und so weiter.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 3. nov 2017, 12:27

Æble skrev:"Man" skal ikke gøre noget. Virksomhederne skal tilbyde lige vilkår for mænd og kvinder ift løn under forældreorlov. Og så må det være op til forældrene at fordele. Synes det er noget pjat med øremærket både den ene og den anden vej. Ofte tager kvinden mest barsel pga økonomi. Det ændrer sig ikke fordi noget øremærkes til mænd, så vil mange bare være kortere tid på barsel imo. Men hvis den økonomiske forskel tages ud af spil, så er det mere frit og man kan gøre det der passer familien.


Jeg er helt enig i, at det er der vi skal hen. Jeg tror bare ikke på, at vi kommer derhen for alle, førend noget orlov øremærkes mænd. Når de lige muligheder er opnået, bør al øremærkning fjernes.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 3. nov 2017, 12:28

Angelina skrev:
Wizzze skrev:Hvordan får man flere mænd til at holde mere af orloven?

I DK holder mænd mindre forældreorlov end i de andre nordiske lande. Regeringen vil nu føre kampagne for at få flere mænd til at holde mere af orloven. Er det vejen frem? eller skal man simpelthen reservere mere af orloven kun til fædrene?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-0 ... ke-broedre


Jeg forstår slet ikke hvorfor andre skal blande sig i hvordan mor og far selv deler deres orlov. Eller "få dem til" - altså, de kan vel selv vælge? Jeg forstår ikke hvorfor det er et mål.


Mændene skal holde mere barsel, fordi det vil være med til at øge ligestillingen på arbejdsmarkedet generelt.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Æble » 3. nov 2017, 12:52

Lys skrev:
Æble skrev:"Man" skal ikke gøre noget. Virksomhederne skal tilbyde lige vilkår for mænd og kvinder ift løn under forældreorlov. Og så må det være op til forældrene at fordele. Synes det er noget pjat med øremærket både den ene og den anden vej. Ofte tager kvinden mest barsel pga økonomi. Det ændrer sig ikke fordi noget øremærkes til mænd, så vil mange bare være kortere tid på barsel imo. Men hvis den økonomiske forskel tages ud af spil, så er det mere frit og man kan gøre det der passer familien.


Jeg er helt enig i, at det er der vi skal hen. Jeg tror bare ikke på, at vi kommer derhen for alle, førend noget orlov øremærkes mænd. Når de lige muligheder er opnået, bør al øremærkning fjernes.


Men hvorfor SKAL mænd have barsel? For mig giver det mest mening at tilrettelægge sit liv i overensstemmelse med hvad der fungerer i hver familie. Ligenu er det ikke altid muligt fordi mænd ofte har ringe mulighed for løn under barsel. Derfor skal vilkårene blive mere ligestillede. Men det er da ligeså meget at fastlåse familierne at øremærke barsel (til både hhv far og mor, forståes). Især når nu det ofte vil give et økonomisk tab at manden har lang barsel. Jeg vil frygte at så fravælges den stadig fordi familierne ikke kan bære den økonomiske byrde, og børnene skal så tidligere i institution.

Hvis man skulle gøre noget politisk så skulle det være en slags gevinst til arbejdspladser der giver lige vilkår til far og mor, fx i form af et fradrag for mænd på barsel.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 3. nov 2017, 13:00

Æble skrev:
Lys skrev:
Æble skrev:"Man" skal ikke gøre noget. Virksomhederne skal tilbyde lige vilkår for mænd og kvinder ift løn under forældreorlov. Og så må det være op til forældrene at fordele. Synes det er noget pjat med øremærket både den ene og den anden vej. Ofte tager kvinden mest barsel pga økonomi. Det ændrer sig ikke fordi noget øremærkes til mænd, så vil mange bare være kortere tid på barsel imo. Men hvis den økonomiske forskel tages ud af spil, så er det mere frit og man kan gøre det der passer familien.


Jeg er helt enig i, at det er der vi skal hen. Jeg tror bare ikke på, at vi kommer derhen for alle, førend noget orlov øremærkes mænd. Når de lige muligheder er opnået, bør al øremærkning fjernes.


Men hvorfor SKAL mænd have barsel? For mig giver det mest mening at tilrettelægge sit liv i overensstemmelse med hvad der fungerer i hver familie. Ligenu er det ikke altid muligt fordi mænd ofte har ringe mulighed for løn under barsel. Derfor skal vilkårene blive mere ligestillede. Men det er da ligeså meget at fastlåse familierne at øremærke barsel (til både hhv far og mor, forståes). Især når nu det ofte vil give et økonomisk tab at manden har lang barsel. Jeg vil frygte at så fravælges den stadig fordi familierne ikke kan bære den økonomiske byrde, og børnene skal så tidligere i institution.

Hvis man skulle gøre noget politisk så skulle det være en slags gevinst til arbejdspladser der giver lige vilkår til far og mor, fx i form af et fradrag for mænd på barsel.


For mig er den øremærkede barsel/orlov løftestangen til at få bedre lønvilkår for mænd i orlovsperioden, og derfor synes jeg det er en god ide. Hvis manden er "tvunget" på barsel, tror jeg nok at virksomhederne og overenskomsterne skal følge med. Derudover tror jeg på, at det hjælper til en højere grad af ligestilling for kvinder, hvis mænd også holder lang orlov. Kvinderne er væk fra arbejdspladsen i kortere tid og mændene bliver "lige så besværlige" at have ansat.

Derudover er der så alt det med faderens tilknytning til barnet og ligestillingen i familien etc, som jeg personligt synes er det vigtigste.
5
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Lys » 3. nov 2017, 13:30

Angelina skrev:
Lys skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:Hvordan får man flere mænd til at holde mere af orloven?

I DK holder mænd mindre forældreorlov end i de andre nordiske lande. Regeringen vil nu føre kampagne for at få flere mænd til at holde mere af orloven. Er det vejen frem? eller skal man simpelthen reservere mere af orloven kun til fædrene?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-0 ... ke-broedre


Jeg forstår slet ikke hvorfor andre skal blande sig i hvordan mor og far selv deler deres orlov. Eller "få dem til" - altså, de kan vel selv vælge? Jeg forstår ikke hvorfor det er et mål.


Mændene skal holde mere barsel, fordi det vil være med til at øge ligestillingen på arbejdsmarkedet generelt.


Kvinderne kan da bare vælge at så holde kortere barsel, der er ingen der tvinger kvinderne til at blive hjemme, så hvis de vil have ligestilling og far ikke gider have orlov, så får de da blot barnet passet og tager på arbejde - sværere er det jo heller ikke - orlov er et tilbud ikke noget man skal.

Der bliver aldrig ligestilling på arbejdsmarkedet så længe kvinderne mener det er alle andre skyld der ikke er ligestilling på arbejdsmarkedet.


Hvem fanden skal så passe barnet? Det er ikke mit indtryk fra venner, familie og kolleger at man uden videre får en plads i vuggestue, førend barnet er tæt på et år.

Men du rammer i øvrigt et andet aspekt med din formulering "hvis far ikke gider have orlov". Det handler forhåbentlig ikke om at "gide" når der er tale om ens eget barn??
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Akehurst2 » 3. nov 2017, 13:34

Lys skrev:Men du rammer i øvrigt et andet aspekt med din formulering "hvis far ikke gider have orlov". Det handler forhåbentlig ikke om at "gide" når der er tale om ens eget barn??


Det tror jeg helt bestemt det er i nogle tilfælde.

Hvor mors løn er meget lille eller ikke-eksisterende, og fars ikke er storslået, eller der slæbes rundt på en meget stor gæld, der kan det godt være at bare en smule orlov til far er ude af billedet, men for langt de fleste, der vil det være muligt ved at skære lidt ned på udgifterne og/eller spare op (man ved jo som regel mindst et halvt år i forvejen at barnet kommer) at far holder i hvert fald et par måneder.

Så "gider" lyder hårdt, men selvom man omformulerer det til "ønsker ikke at yde tilstrækkeligt for at gøre det muligt" så er pointen jo den samme. Hvis de her mænd virkelig ville holde barsel, så fik de det jo til at fungere.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Akehurst2 » 3. nov 2017, 13:50

Lys skrev:
For mig er den øremærkede barsel/orlov løftestangen til at få bedre lønvilkår for mænd i orlovsperioden, og derfor synes jeg det er en god ide. Hvis manden er "tvunget" på barsel, tror jeg nok at virksomhederne og overenskomsterne skal følge med. Derudover tror jeg på, at det hjælper til en højere grad af ligestilling for kvinder, hvis mænd også holder lang orlov. Kvinderne er væk fra arbejdspladsen i kortere tid og mændene bliver "lige så besværlige" at have ansat.

Derudover er der så alt det med faderens tilknytning til barnet og ligestillingen i familien etc, som jeg personligt synes er det vigtigste.


Enig i det hele. Og i og med, staten (og dermed skatteborgerne) er med til at finansiere barselsdagspenge, så skal staten da bestemt sikre sig at ordningen som minimum ikke diskriminerer, og helst også den understøtter en hensigtsmæssig samfundsudvikling.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Bimmerdyret » 3. nov 2017, 14:18

Der er forskellige barrierer der skal overkommes:

Der er fædre :

- der gerne vil holde barsel...men ikke kan pga arbejdet
- der gerne vil holde barsel...men ikke må pga kvinden
- der ikke vil
- hvor familiens økonomi står i vejen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Artem » 3. nov 2017, 14:37

Er ikke meget for ideen om tvang, men foretrækker at det er noget man selv finder ud af i familien.
For må jo åbenbart mene at det nuværende fordeling er bedst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Forældre"