Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Ficus » 17. sep 2017, 17:20

Med i købet af vores hus, har vi fået en nabo som har en teenager. Vil tro han er 16-17 år.

Til dagligt kan han rigtig godt lide at sidde med en basketball og tabe den ned på deres træterrasse, for at gribe den igen og så forfra. Han kan nærmest sidde der en time og bare dunke dunke dunke. Så jeg synes måske i forvejen at han er lidt nederen, men kan ikke finde ud af om det farver min mening i forhold til denne weekend.

Fredag tager forældre og småsøskende på weekend og teen har samme aften gæster. De griller i haven. Der er musik, fællessang og snak, udenfor, til omkring kl 02. Vores to huse hænger sammen og deres terrasse, støder op mod vores. Deres er dog hævet fra jorden, så drengen og hans venner kan nemt kigge ind over vores hæk og ind i vores køkken-alrum. Flere gange i løbet af aftenen og når jeg er oppe og skifte Baby om natten, får jeg øjenkontakt med forskellige drenge derindefra.
Omkring kl 02 fortsætter de med musikken, dog indenfor, ikke højt, men højt nok til at man kan høre hvilke sange de hører. De stopper et sted mellem 08 og 09 i går.

I løbet af dagen er der skiftesvis råben og skrigen af et computer/playstationspil, som ikke lige går efter hans hovede og så pauser med dunk-dunk-dunk på terrassen.

Kl 18 kommer der så gæster igen. Denne gang er der også nogle piger derinde og det er meget tydeligt at musikken lige bliver det højre og det samme med snakken, som nu er så høj at vi kan høre ALT de siger. Selv i soveværelset på 1. sal, med lukkede vinduer, kan vi følge med. Det fortsætter til kl 06, hvor musikken slukker, men fuldemandssnakken fortsætter til 09.

PlayStation, basketball og rygepauser ved vores fælles hæk er fortsat i dag til omkring 17, hvor resten af familien kom hjem. At han stoppede 30 min inden de kom hjem, får mig til at tro at forældrene nok ikke ved at der har været fest. Har fx heller ikke set ham ryge, slet ikke ved hækken, hvor de har været hjemme.



Kan man godt tillade sig at sige det til forældrene?
- Ville i selv vide det, hvis det var jeres barn?

Jeg svinger lidt mellem at sådan er det jo med naboer og det ikke er "nok" han har gjort til at jeg synes det er pisseirriterende og at jeg synes hans forældre burde lære ham at vise lidt hensyn og evt advare, hvis man vil høre musik hele natten og måske at spille basket på den dertil indrettede bane.

Og vi larmer jo også selv, tænker de kan høre vores grædende baby og at vi nok heller ikke er de fedeste naboer lige nu.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Anlewi » 17. sep 2017, 17:30

Om han ryger eller ej bliver aldrig din sag. Unge skal have lov til at have nogle hemmeligheder. Havde der stået en en damp af f.eks. hashtåger ville jeg have"sladret"

Da jeg var ung holdt vi også fester når mine eller de andres forældre var ude af hytten, jeg er sikker på vibyar været en pest for naboer og det er selvfølgelig ikke I orden hvis det er hver weekend, men er det første gang i har oplevet det ville jeg ikke gøre mere ved det.

Min overbo's tøser havde sidste år virkelig mange weekender med party - de var blevet studenter og det blev fejret mange gange. Det blev rigtig træls i det lang løb. Jeg klarede den med humor. Satte en cola og EB pose Chips op foran døren med hilsen fra den meget trætte underbo. Da jeg kort tid efter mødte min overbo fortalte jeg med et smil at vi havde forståelse for huen skulle fejres, men at det nok var lige i overkanten og så sluttede det i en lang periode.

Jeg tror jeg ville lade en kæk kommentar falde om "nå der var godt nok fri leg i weekenden nu i var væk, håber det vare lidt før i skal afsted igen for vi er lidt trætte"
4
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Ficus » 17. sep 2017, 17:34

Det med rygningen er ikke så meget for at sladre om det, men mere fordi det er irriterende at det kan lugtes inde i vores hus, selv med lukkede vinduer og at han jo så i stedet måske kunne ryge et andet sted på deres terrasse/have, men det virkede til at det var lidt "spændende" at kigge ind til os.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Mani » 17. sep 2017, 17:40

Jeg synes det ville være fint at snakke om hensyntagen til naboer når man holder fest. Jeg ville selv sætte pris på at få at vide, hvis mine teenagere holder fest, hvis det blev sagt på en ordenlig måde.

Til gengæld ville jeg nok hverken nævne rygningen eller boldspillet. Det er da træls, at det er i nærheden af jer, men jeg vil mene det hører med til det med at bo tæt. Og hvis de ikke selv opdager han lugter af røg, tænker jeg ikke det er jeres sag at afslører det.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Ficus » 17. sep 2017, 17:57

Tamara skrev:I øvrigt ville jeg næste gang gå ind og bede de unge mennesker dæmpe sig med lidt humor. Det synes jeg godt, at man kan efter midnat.


Det snakkede vi os om, flere gange. Men vi blev enige om at vi godt kunne huske hvor fedt det var når man netop kunne holde teenagefester, uden opsyn og de varede til de lyse morgener, så vi besluttede at vi hellere ville sige noget i dag og evt. til forældrene, sådan at en anden god gang, så bliver det måske ikke så sent eller på lidt lavere volumen... Set i bagklogskabens lys, så havde det nok været den noget nemmere løsning.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Lys » 17. sep 2017, 18:06

Hvis du kun vil sladre, fordi du mistænker at drengen har overtrådt aftaler med sine forældre, så ville jeg ikke sige noget. Det virker lidt for nævenyttigt på en eller anden måde for mig.

Hvis det derimod handler om, at de har larmet for meget og for længe hele weekenden, kan du tage det op med "nabolarm"-vinklen. Men jeg synes egentlig, at man skal tage den slags i situationen - han kan jo ikke rigtigt ændre på det nu, og så kan det godt virke sådan lidt "hævn"-agtigt at sladre til forældrene.

Jeg har i øvrigt ikke børn, men mange naboer ;)
3
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Ficus » 17. sep 2017, 18:14

Lys skrev:Hvis du kun vil sladre, fordi du mistænker at drengen har overtrådt aftaler med sine forældre, så ville jeg ikke sige noget. Det virker lidt for nævenyttigt på en eller anden måde for mig.

Hvis det derimod handler om, at de har larmet for meget og for længe hele weekenden, kan du tage det op med "nabolarm"-vinklen. Men jeg synes egentlig, at man skal tage den slags i situationen - han kan jo ikke rigtigt ændre på det nu, og så kan det godt virke sådan lidt "hævn"-agtigt at sladre til forældrene.

Jeg har i øvrigt ikke børn, men mange naboer ;)


Det er derfor jeg skriver sladre, for det virker nemlig rigtig hurtigt som om at man sladrer, som hævn eller som du skriver på den nævenyttige måde. Og det har jeg ingen interesse i, de virker som nogle søde mennesker, også ham, selvom han er rigeligt teen til min smag. Og hvis vi ender med at sige noget til forældrene, uanset hvor smilende det bliver pakket ind, så ville jeg være bange for at det bliver tolket forkert.


Vi kommer i øvrigt fra lejlighed, så vi er vant til meget larm og mange typer mennesker. Måske vi bare ikke har fået den ro vi forventede med 1 nabo og 5 meter fælles hæk :lol:
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2017, 18:18

Jeg ville tage den med den unge mand. :) Næste gang du møder ham, så smid lige en (smilende) kommentar om, at du godt kan huske, hvordan det var at være alene hjemme en hel weekend - men at det en anden gang ville være fedt, hvis de dæmpede sig lidt om natten.
15
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Lys » 17. sep 2017, 18:18

Ficus skrev:
Lys skrev:Hvis du kun vil sladre, fordi du mistænker at drengen har overtrådt aftaler med sine forældre, så ville jeg ikke sige noget. Det virker lidt for nævenyttigt på en eller anden måde for mig.

Hvis det derimod handler om, at de har larmet for meget og for længe hele weekenden, kan du tage det op med "nabolarm"-vinklen. Men jeg synes egentlig, at man skal tage den slags i situationen - han kan jo ikke rigtigt ændre på det nu, og så kan det godt virke sådan lidt "hævn"-agtigt at sladre til forældrene.

Jeg har i øvrigt ikke børn, men mange naboer ;)


Det er derfor jeg skriver sladre, for det virker nemlig rigtig hurtigt som om at man sladrer, som hævn eller som du skriver på den nævenyttige måde. Og det har jeg ingen interesse i, de virker som nogle søde mennesker, også ham, selvom han er rigeligt teen til min smag. Og hvis vi ender med at sige noget til forældrene, uanset hvor smilende det bliver pakket ind, så ville jeg være bange for at det bliver tolket forkert.


Vi kommer i øvrigt fra lejlighed, så vi er vant til meget larm og mange typer mennesker. Måske vi bare ikke har fået den ro vi forventede med 1 nabo og 5 meter fælles hæk :lol:


Når knægten er så gammel, så tror jeg egentlig at jeg ville lade et ord falde, næste gang jeg stødte ind i ham på egen hånd. Med et glimt i øjet og uden sure miner. Og hvis han viser sig at være en sød dreng, så synes jeg egentlig også godt at I kan nævne, at I kan lugte cigaretrøgen, når de står I "jeres" ende af terrassen, så om de en anden gang har mulighed for at tage hensyn og ryge et andet sted. Men det er reelt ikke noget, I har nogen indflydelse på.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Tanten » 17. sep 2017, 18:26

Der er jo intet at sige til forældrene? De unge har holdt en fest - de har ikke lavet hærværk.

Hvis de kan kigge ind til jer om natten, så træk gardinet for. Og man må stadig godt ryge i sin egen have.

Hvis de larmer kraftigt efter kl. 01, så gå ind og bank på og sig det til dem - det er langt mere effektivt end at sige det til forældrene bagefter.
12
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Pyjamas » 17. sep 2017, 19:54

Jeg kan ikke se, hvad du tænker, at du får ud af at sige det nu, og slet ikke til forældrene. Jeg holdt også fester uden mine forældres viden i den alder, og jeg er ret sikker på, at jeg havde skruet ned for volumen, hvis en nabo havde bedt mig om det. Jeg synes faktisk, det vil være tarveligt at komme dagen efter og sladre til forældrene, når den unge mand ikke har været bevidst om, at det har generet jer.
Hvis det var mig, ville jeg lade det passere, og hvis det sker igen, vil jeg bede ham/dem om at tage hensyn. Hvis de så ikke gør det, ville jeg nævne det for forældrene.
4
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Orchidea » 17. sep 2017, 21:14

Jeg må indrømme at jeg som forælder gerne ville vide det, hvis mine drenge holdt fest når jeg ikke var hjemme. Det er dog mit mor-vil-gerne-have-kontrol gen der taler, for når det er sagt, så synes jeg ikke at du skal sige noget til forældrene.

Jeg tænker at det er en del af det der med at være ung og være på vej til at blive voksen. Man prøver nogle ting af og det er ikke det hele der er lige fornuftigt - eller hensynsfuldt for den sags skyld.

Jeg stemmer i koret og siger at du burde have henvendt dig til den unge mand da tid var, og det skal du gøre når/hvis der sker noget i den boldgade igen.
3
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf JoyNips » 18. sep 2017, 06:24

Jeg synes forældrene skal vide at han har holdt vilde fester. Bevares, at han har venner ovre og de får lidt øl har forældrene nok regnet ud, men omfanget bør de kende.

At han ryger i smug og larmer med en bold er lidt ligegyldigt, imo. Det ville jeg tage direkte med ham.
Senest rettet af JoyNips 18. sep 2017, 06:32, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Forældre til teen - ville du "sladres" til?

Indlægaf Ficus » 18. sep 2017, 07:12

Dikus skrev:Jeg ville som drengens forælder takke høfligt for info, undskylde og ikke rigtigt gøre mere, hvis ellers teen succesfuldt havde skjult sine spor.

Det er teenagere? Det lyder ret normalt.

Det med bolden ville jeg dog i dit stedbbede ham stoppe med, næste gang.

Og så ville jeg i jeres sted overveje, hvad jeg kunne gøre, så de kan benytte deres terasse, uden I bliver overbegloet


Jep - han er nemlig teenager og alt det han gør er helt normalt, jeg har helt sikkert ikke selv været bedre. Det er også derfor jeg synes det er svært hvor meget man skal/kan gøre/sige.


Hele deres baghave er sådan noget plast-træ terrasse i niveauer, og derfor er det hævet fra jorden og hans bold rammer med sådan en hul lyd, som sikkert gør den højere. (Og så bor vi lige overfor fodboldbaner, basketball-bur og stor legeplads, så forstår ikke at forældrene ikke selv bliver trætte af at høre på den bold flere timer dagligt og sender ham derover. Dem om det, selvfølgelig.)

Husene er forskudte, så det stykke hvor man kan kigge ind er måske max 1 m2, fordelt over halvanden meter af den fælles hæk. Vi har en 50-70 cm hæk og den tidligere ejer har på vores side også sat 180 cm hegn op, på det lille stykke, hvor vores terrasser "overlapper". Men fordi hele deres terrasse er hævet fra jorden, er hæk/hegn vel i virkeligheden kun 160-150 fra deres side af. Så der er ikke så meget vi kan gøre for at skærme af. Udover gardiner, men de er ikke kommet op endnu.
0

Tilbage til "Forældre"