Svigermor-dilemma

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2017, 17:16

Hvordan svarede i "nej" til det med velkomstdrinken? Som i "Nej, for det skal der ikke være" eller som i "Nej, det har vi ikke nået endnu"?

Edit. Okay, det har du svaret på, ser jeg lige. Når det er første mulighed, I har benyttet, finder jeg faktisk svigermors opførsel uforskammet. Det må I have sagt fra overfor, og det kan lige så godt være nu, for alle tidspunkter har en negativ side.
Senest rettet af DetSorteCirkus 31. aug 2017, 17:20, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 17:19

Anlewi skrev:Jeg ville nok vælge at tage i mod vinen og servere den til
Velkomstdrink. Jeg ville personligt tænke, at det er en unødvendig konflikt.

I forhold til rengøring og tøjvask, så ville jeg elske det. Ville det have været anderledes for dig hvis det var din egen mor og ikke svigermor?


Nej, overhovedet ikke.

Hvis Sviger havde spurgt om hun skulle svinge støvsugeren havde jeg sikkert sagt ja tak, og så ville det også være fint, tøjvasken havde jeg klart frabedt mig. Problemet for mig ligger lidt mere i at der ikke bliver spurgt. Jeg føler hun giver mig en gave, som hun ved jeg ikke vil have, og så bagefter bebrejder mig/bliver ked af, at jeg siger nej tak. :/

Hvis vinen havde stået alene, havde jeg nok også bare trukket på skulderne, og tænkt at det var typisk hende, men serveret det..
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 17:26

Sangius skrev:Hvorfor anser du det som en kritik? Synes måske det er lidt fjollet.

Synes egentlig problemet ligget mest i, at din svigermor er sådan lidt en over-achiever, og du og din mand ikke formår at skære igennem, f.eks. der med bilen. Rengøringen og vinene - der synes jeg man overreagerer, hvis man vitterligt ser det som kritik. Det er hjælp.

Jeg ville VIRKELIG passe på med at skabe konflikter, hvis det ellers er et velfungerende forhold. Jeg ville lige i denne situation, måske arbejde mere på min egen opfattelse af svigermors handlinger. :)


Jeg ved ikke helt hvorfor jeg anser det som kritik. Måske er det bare mig der er sensitiv, og overfortolker. Jeg ved inderst inde godt at det ikke er det hun mener, det føøøles bare ikke sådan :genert:

Jeg vil rigtig gerne min svigermor, jeg er så glad for rigtig mange af de ting hun gør, og sætter stor pris på hendes hjælp generelt. Det er egentlig lidt derfor jeg gerne vil tage det op nu, sådan "i opløbet" agtigt. Vi har ikke haft nogen sammenstød tidligere (jeg har kendt hende i 4 år) men jeg fornemmer det godt kan være lidt en tendens, nu vi har fået A. Derfor tænker jeg at hvis jeg ikke skal blive helt indebrændt, og skubbe hende helt væk, så vil jeg gerne have lidt klare linier. som i :"Det er rigtig dejligt du hjælper os, men det er svært for mig med "overraskelses-hjælp". Kan du ikke snakke med os om det, nu du får en hjælpe-ide" Eller noget i den duer.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Zombie » 31. aug 2017, 17:27

Jeg ville sige nej tak, det skal vi ikke have og du skal ikke tage det med. Bum, færdig. Og begynder hun med sit brok, så sig "Det er vores fest, vi har bestemt det, så sådan bliver det". Der er ingen dialog, ingen forhandling, intet vindue.

Ift. rengøringen var jeg flejnet skråt i en grad, så hun aldrig havde formastet sig igen. Men nu er det gjort og jeg ville senere hen sige "Tak mor, men sidst du vandede blomster, føltes det ret ufedt at du gjorde rent, selvom det er sødt ment. Så vores blomster må i denne omgang klare sig eller dø, vi siger nej tak til husbesøg".

Og hvis hun insisterede på at vande blomster, ville jeg finde en super nederen dildo og lægge nederst i vasketøjskurven. Så kunne hun lære det, hvis hun skulle være smart igen.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 17:29

DetSorteCirkus skrev:Hvordan svarede i "nej" til det med velkomstdrinken? Som i "Nej, for det skal der ikke være" eller som i "Nej, det har vi ikke nået endnu"?

Edit. Okay, det har du svaret på, ser jeg lige. Når det er første mulighed, I har benyttet, finder jeg faktisk svigermors opførsel uforskammet. Det må I have sagt fra overfor, og det kan lige så godt være nu, for alle tidspunkter har en negativ side.


Jeg er glad for at du har det på den måde. Jeg har det nemlig lige sådan.

Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det, men jeg tænkte over hvad hun mon ville sige hvis jeg spurgte hende til festen om jeg ikke skulle ringe efter en taxa, så hun kunne komme hjem. Hvortil hun ville svare:"Nej, det behøver du ikke". Og så 20 min efter sige: "Så, nu er Taxa'en her, kom så går vi"

Ej, det lyder helt vildt voldsomt på skrift, men det er vitterligt sådan jeg har det.. :( :lol2:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2017, 17:35

Sustentaculum skrev:Jeg er glad for at du har det på den måde. Jeg har det nemlig lige sådan.

Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det, men jeg tænkte over hvad hun mon ville sige hvis jeg spurgte hende til festen om jeg ikke skulle ringe efter en taxa, så hun kunne komme hjem. Hvortil hun ville svare:"Nej, det behøver du ikke". Og så 20 min efter sige: "Så, nu er Taxa'en her, kom så går vi"

Ej, det lyder helt vildt voldsomt på skrift, men det er vitterligt sådan jeg har det.. :( :lol2:


Jamen altså, jeg kan vitterlig ikke se, hvordan velkomstdrink kan være en gave eller en hjælp til mennesker, der aktivt har valgt velkomstdrink fra. Og med forbehold for, at jeg ikke kender din svigermor, tror jeg slet heller, at I er modtageren for hendes vin; det er derimod jeres gæster. Svigermor vil ikke have, at de skal tænke, at hun har en søn og svigerdatter, der ikke kan finde ud af at byde på en vekomstdrink. Det er det signal, jeg opfanger.
6
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Raenil » 31. aug 2017, 18:09

Jeg forstår altså godt TS's irritation.

"Jeg ved godt at i sagde nej tak til vinene, men nu skal i høre kære børn: Mor ved jo bedst hvordan sådan en fest skal være. Jeg har jo levet i mange flere år end jer."

Nej, det sagde hun ikke - men hvordan kan det udlægges anderledes? Hjælpsomt? Ja, men kun fordi svigermor mente at familien havde brug for hjælp. Og det er da lidt træls.

Men i kan jo lade være med at stille vinen frem, og så høre om hun vil have den igen, når den nu ikke passede til jeres fest.
5
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf milisa » 31. aug 2017, 18:36

Jeg forstår dig fuldt ud, TS. Både min mor og svigermor er på samme måde. Verdens sødeste mennesker, der vil det så godt og så gerne, men som overskrider min intimsfære gang på gang. I bliver nødt til at sige fra, og hvis din mand ikke kan, så må du - men i så fald skal du dælen dylme være SIKKER på, din mand er enig - og ikke bare er enig med dig "for husfredens skyld". Du må snakke med din mand og sikre dig, at I har fælles front og så tage den derfra.

Men ingen skulle blande sig i min fest, ingen skulle røre mit vasketøj og ingen skulle bestemme, hvad jeg synes er lettest.

PS. Sætningen "tja, kan være du har ret, men nu er vi blevet enige om det her, så det er altså det, vi gør", er I øvrigt en god all-round sætning som både lukker diskussionen og anerkender, at man har hørt sin mors/svigermors holdning!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 19:03

DetSorteCirkus: Ja, altså, det er jo fordi hun synes det hører sig til, og jeg tænker i hvertfald at hun i forvejen synes det er lidt pinligt, at vi ikke fejre det ala: "bordkort, serivetring, og fin kage". Men det er nu en gang ikke rigtig sådan vi godt kunne tænke os at fejre det..

Raenil: Det er faktisk endt med at min kæreste sagde nej tak til vinen. Tilgengæld blev han så drøn irriteret på mig. Han mener vi skaber drama, og kan ikke forstå jeg ikke bare kunne lade det glide. Men altså. Det må vi lige tale om efter festen. Jeg orker det i hvertfald ikke lige nu :P

Milisa: Det er en god sætning. Jeg tror ikke rigtig han forstår hvorfor jeg har det som jeg har det, og han kan ikke forstå jeg ikke kan være ligeglad. Men jeg er sikker på at han gerne vil bakke mig op :)
Senest rettet af Sustentaculum 1. sep 2017, 08:05, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf FruKuk » 31. aug 2017, 19:18

milisa skrev:Jeg forstår dig fuldt ud, TS. Både min mor og svigermor er på samme måde. Verdens sødeste mennesker, der vil det så godt og så gerne, men som overskrider min intimsfære gang på gang. I bliver nødt til at sige fra, og hvis din mand ikke kan, så må du - men i så fald skal du dælen dylme være SIKKER på, din mand er enig - og ikke bare er enig med dig "for husfredens skyld". Du må snakke med din mand og sikre dig, at I har fælles front og så tage den derfra.

Men ingen skulle blande sig i min fest, ingen skulle røre mit vasketøj og ingen skulle bestemme, hvad jeg synes er lettest.

PS. Sætningen "tja, kan være du har ret, men nu er vi blevet enige om det her, så det er altså det, vi gør", er I øvrigt en god all-round sætning som både lukker diskussionen og anerkender, at man har hørt sin mors/svigermors holdning!


Sådan har jeg det også med min mor og svigermor. Skønne mennesker, men med total mangel på situationsfornemmelser eller accept af et "nej tak". Jeg kunne komme med tusind eksempler, der, når de står alene, vil fremstå harmløse, men når de sættes sammen til et mønster af "jeg har lige byttet rundt på et par bordkort og valgt at klippe dit barn", så opleves deres opførsel bare grænseoverskridende, bedrevidende og indblandede på et niveau, hvor 12 flasker vin bliver for meget.

Og så synes jeg faktisk, at din mand TS lyder liiiidt tarvelig med sit "så fik du din vilje, men uh hvor jeg synes, at du er sart" kommentarer.
6
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sangius » 31. aug 2017, 19:29

Ved nærmere eftertanke, kan jeg godt forstå, at man i længden bliver træt af en, som hele tiden har lidt at vende ind med. Jeg tror den bedste måde er at sige fra i situationen, men samtidig anerkende at man sætter pris på engamentet fra hendes. Så ville være påpasselig med at skubbe væk, men samtidig også få sat grænserne.
En kunst, måske :P
Senest rettet af Sangius 1. sep 2017, 04:47, rettet i alt 1 gang.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf milisa » 31. aug 2017, 21:11

Sustentaculum skrev:DetSorteCirkus: Ja, altså, det er jo fordi hun synes det hører sig til, og jeg tænker i hvertfald at hun i forvejen synes det er lidt pinligt, at vi fejre det ala: "bordkort, serivetring, og fin kage". Men det er nu en gang ikke rigtig sådan vi godt kunne tænke os at fejre det..

Raenil: Det er faktisk endt med at min kæreste sagde nej tak til vinen. Tilgengæld blev han så drøn irriteret på mig. Han mener vi skaber drama, og kan ikke forstå jeg ikke bare kunne lade det glide. Men altså. Det må vi lige tale om efter festen. Jeg orker det i hvertfald ikke lige nu :P

Milisa: Det er en god sætning. Jeg tror ikke rigtig han forstår hvorfor jeg har det som jeg har det, og han kan ikke forstå jeg ikke kan være ligeglad. Men jeg er sikker på at han gerne vil bakke mig op :)


Ditto her. Min kæreste mener, at jeg er bundhysterisk. Og det kan sagtens være, han har ret, men det ændrer bare ikke på, at det altså stadig overskrider min intimsfære for, hvad jeg mener, min forældre og svigerforældre skal blande sig i. Den eneste måde, vi har undgået konflikter, er ved at messe "gensidig forståelse er vigtig" tilpas mange gange og så begge sluge et par kameler. Humlen er, at kombien af din kærestes irritation på dig og din irritation på svigermor er sådan cirka lig med nitroglycerin. Det er særdeles ustabilt og vil højst sandsynligt sige BOM ved først givne lejlighed. Han behøver ikke forstå, men skal respektere, lige som du må øve dig på at åbne svælget, så der er plads til et par kameler.

For det er jo som FruKuk siger, at isoleret set ville man jo sige "herre gud" til det meste. Din kunst bliver at vælge dine kampe med omhu. Med tiden tænker jeg, at du vil lære at sige "herregud" til opringningen til din far, så du dermed har overskud på hjemmefronten til at kræve opbakning til at sige NEJ (tak....) til indblanding i dine fester - eller hvordan du nu prioriterer.

Du får næppe din kæreste til at forstå dig, det tror jeg ikke, man kan, når man ikke bliver så påvirket af det. Min kæreste har en intimsfære på størrelse med Jordens radius, mens min nok er cirka på størrelse med et hydrogen atom.... Med andre ord: Han kan VITTERLIGT ikke forstå, at jeg kan blive så utrolig stødt på manchetterne over, hvad der i hans øjne, er petitesser. Og han kommer aldrig til at forstå det. For mig er det faktisk lidt hårdt, for det er bare rart, synes jeg, når ens kæreste forstår de følelser, man har. Men det har jeg lært at acceptere, lige som han har lært at acceptere, at selvom han ikke forstår det, så er det nu engang sådan, jeg har det. Vi tager derfor tingene fra sag til sag - vi siger begge til vores respektive mødre/svigermødre, når de kommer med et af deres utallige "gode" forslag, at "dén ide havde jeg ikke lige overvejet, den vender jeg lige med min bedre halvdel", og så finder vi fælles fodslag under fire øjne. Han er så blevet god til at sige "hvad end, der gør hende glad", mens jeg er blevet god til at sige "hvad end, der skaber ro" - med andre ord, vi vælger vores kampe.
7
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf milisa » 31. aug 2017, 21:17

Sangius skrev:Ved nærmere eftertanke, kan jeg godt forstå, at man i længden bliver træt af en, som hele tiden har lidt at vende ind med. Jeg tror den bedste måde er at sige fra i situationen, men samtidig anerkende at man sætter pris på engamentet fra hendes side. Min svigermor og mor er i perioder meget fraværende, og det kan virkelig såre. Så ville være påpasselig med at skubbe væk, men samtidig også få sat grænserne.
En kunst, måske :P


Jeg synes faktisk ikke, det kan understreges nok, at der er pokker til forskel på en person, der vil bestemme, underkende og blande sig, fordi vedkommende mener at vide bedst og "jeg alene vide"-mentalitet og så på en person, der i sin iver for at gøre det så godt, kommer til at projicere sine egne meninger og lyster over på andre.

Man skal huske at forestille sig, hvordan man selv ville have det, hvis man var gået gennem ild og vand for at glæde nogen for kun at blive mødt med et surt, fornærmet opstød. Man ville jo blive mega såret. Det er deri kunsten ligger, som du ganske rigtig siger, at man skal finde måden, hvorpå man får anerkendt ideen og tanken bag, men samtidig får tydeliggjort, at man har en anden opfattelse af, hvad sig hør og bør. Og ja, det ER sgu en kunst!
7
Tally-ho
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 1. sep 2017, 12:31

Tusinde tak for alle kommentarene. Det gav grobund til en god snak herhjemme. Vi fik sagt "tak, men nej tak" til svigermor. Hun blev, i følge min kæreste, ret skuffet. I stedet inviterede jeg hende ud for at hjælpe med at købe pynt og festtøj til lillemanden. Det blev hun rigtig glad for, og jeg glad for hjælpen! Win-Win :D
29
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Evapeva » 4. sep 2017, 17:56

Hvordan blev festen så? :kys: Og artede svigermor sig?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Forældre"