Svigermor-dilemma

Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 14:29

Lille baby A blev født 31.3, og nu skal vi på lørdag holde navngivningsfest. Vi bliver ca 50, og har inviteret til frokost med grill, burgere og 100 liter øl, som de nærmeste familiemedlemme har været med til at brygge.

A's farmor kom forbi i tirdags til en kop kaffe, og spurgte om vi havde sørger for velkomstdrinks. Jeg svarede at det havde vi ikke. Farmor siger herefter :" at det skal hun heller ikke blande sig i" Dagen efter ringer hun til far, og fortæller at hun har været nede og købe 12 flasker mousserende vin, som vi kan afhente. Altså, hun har købt velkomst drinks.

Med til historien hører at hun ser og tit, og er overordentlig begejstret for hendes første barnebarn, og rigtig gerne vil være med. Vi ser hende ca. hver 14. dag, og har det generelt rigtig hyggeligt sammen. Vi har fornylig været på ferie, hvor hun spurgte om hun måtte komme og vande blomster. Det var egentlig ikke nødvendigt, men jeg kunne mærke på hende at hun rigtig gerne ville, så det fik hun lov til. Da vi kom hjem, havde hun, i god mening, gjort hovedrent i lejligheden, vasket vores tøj, skiftet sengetøj, og købt ind. Ret meget mere end at vande blomsterne.

I forbindelse med samme ferie, havde jeg planlagt at vi byttede bil med min fars, noget større bil, så vi kunne komme til lufthavnen med alle vores ting, men farmor synes det var en dårlig ide, og bestemt at hun skulle kører os derhen, i en bil hun havde lånt af noget familie. Hun havde kun denne bil i et par dage, og kunne derfor ikke hente os igen. Det kunne hendes søster så gøre, i en lille bil. Det betød at en af os skulle tage det offentligt hjem, med barnevogn og kuffert. Undervejs mens vi er på ferie, viser det sig at søsteren ikke kan hente os alligevel. Og farmor ringer nu til min far, og beder ham om at hente os i lufthavnen. Alt i alt en fin løsning (vi blev jo hentet, trods alt) hvis ikke det var fordi vi havde en meget bedre løsning til at starte med, som gjorde os uafhængige af andre, og som ikke ulejligede nogen.

Alle tre begivenheder er for mig langt over grænsen for hvad hun skal blande sig i, måske er jeg nærtagende, jeg kan ikke helt finde ud af det. Men jeg bryder mig ikke om at hun skal rode i min snavsetøj, jeg synes ikke vi skal have velkomstdrinks til festen, og derfor har jeg ikke købt det, og jeg synes absolut ikke hun skal ringe til min far og bede ham hente os i lufthavnen.

Aktuelt diskuterer vi om vi skal tage imod flaskerne, eller om vi skal returnerer dem. Min kæreste er enig i at hun blander sig for meget, men mener at vi for husfredens skyld skal tage imod dem, og så tale med hende senere om at det ikke er okay, og at hun ikke behøver hjælpe, før vi beder om det. Han mener ikke der går nogen skår af os, ved at der er velkomstdrink til festen.

Jeg føler mig overrumplet, og tænker at vi lige så godt kan tage den med det samme, returnerer de flasker, og ringe til hende og sige mange tak for tanken, men vi er blevet enige om at vi ikke behøver velkomstdrinks til A's fest.

Hvad skal vi gøre ? :/
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Hunkat » 31. aug 2017, 14:33

Først og fremmest: Hvis I tager imod velkomstdrinken så skal I ikke bagefter slå hende i hovedet med det. Det er for strengt, så skal I sige nej tak til at starte med.

For det andet: Det er din mand der skal tage den snak og det kan man sagtens gøre på en pæn måde hvor han påpeger at I gerne tager imod gode råd men at det trods alt er jer der har overblikket i jeres liv (som f.eks. om I kan overskue at betale for lufthavnsparkering i en uge mod selv at køre til og fra) og at det derfor er jer der træffer den endelige beslutning og når I har truffet en beslutning så er det sådan det bliver.
15
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 14:35

Hunkat skrev:Først og fremmest: Hvis I tager imod velkomstdrinken så skal I ikke bagefter slå hende i hovedet med det. Det er for strengt, så skal I sige nej tak til at starte med.

For det andet: Det er din mand der skal tage den snak og det kan man sagtens gøre på en pæn måde hvor han påpeger at I gerne tager imod gode råd men at det trods alt er jer der har overblikket i jeres liv (som f.eks. om I kan overskue at betale for lufthavnsparkering i en uge mod selv at køre til og fra) og at det derfor er jer der træffer den endelige beslutning og når I har truffet en beslutning så er det sådan det bliver.


Så du mener vi skal sige nej tak, eller sige ja tak - og så tage konflikten når den opstår næste gang?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Hunkat » 31. aug 2017, 14:41

Sustentaculum skrev:
Hunkat skrev:Først og fremmest: Hvis I tager imod velkomstdrinken så skal I ikke bagefter slå hende i hovedet med det. Det er for strengt, så skal I sige nej tak til at starte med.

For det andet: Det er din mand der skal tage den snak og det kan man sagtens gøre på en pæn måde hvor han påpeger at I gerne tager imod gode råd men at det trods alt er jer der har overblikket i jeres liv (som f.eks. om I kan overskue at betale for lufthavnsparkering i en uge mod selv at køre til og fra) og at det derfor er jer der træffer den endelige beslutning og når I har truffet en beslutning så er det sådan det bliver.


Så du mener vi skal sige nej tak, eller sige ja tak - og så tage konflikten når den opstår næste gang?


Ja, hvis I siger ja tak så er den lukket der, så har I sagt ja tak. Forestil dig hvis du havde købt en gave til en vens fødsesldag og spørger en fælles veninde om hun vil være med i den. Hun siger ja tak men efter festen så kommer der en besked om at hun faktisk synes det var for dyrt og hun følte sig presset fordi du allerede havde købt den. Ikke særlig fedt når hun nu bare kunne have sagt nej tak fra start.

I kan altså ikke både skælde hende ud for at blande sig og tage imod hendes indblanding med den anden hånd.


Og det er altså ikke for at sige at det ikke er over grænsen, for det synes jeg det er, det er over min grænse i hvert fald. Velkomstdrikken er måske lidt en gråzone hvilket gør det svært at vælge som udgangspunkt for den her snak (jeg synes personligt I skal vælge et andet eksempel). Det med storvasken mens I ikke er hjemme... ej, det kan jeg slet ikke have og jeg ville også blive voldsom sur men så er det det I skal tage udgangspunkt i, ikke den nuværende situation.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf icelady » 31. aug 2017, 14:54

Sig nej tak til flaskerne (velkomstdrikken) og så få forklaret hende, at hun overskrider jeres grænser. Selvfølgelig på en ordentlig måde, så hun bliver mindst muligt såret.

Men hun må forstå, at trods gode intentioner, så er det jeres liv, og hvis hun beslutter noget, skal det vendes med jer, før hun gennemfører det.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Æble » 31. aug 2017, 15:01

Det er din mand der skal styre det der. Men hvis i tager imod velkomstdrinken kan i ikke sige noget bagefter. Det vil være fint at sige "nej tak, vi synes ikke der skal være velkomstdrink"

Hvorfor gik i med til det med bilen? Det havde da været nemt at sige nej tak der.

Synes ikke i behøver en stor snak on det generelt, i (=din mand) skal bare blive
bedre til at sige nej tak.
4
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Æble » 31. aug 2017, 15:03

Jeg synes forøvrigt det er ret tydeligt at hun prøver at hjælpe jer. Det virker mere som hjælp end indblanden sådan ser udefra.
17
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 15:22

Æble skrev:Det er din mand der skal styre det der. Men hvis i tager imod velkomstdrinken kan i ikke sige noget bagefter. Det vil være fint at sige "nej tak, vi synes ikke der skal være velkomstdrink"

Hvorfor gik i med til det med bilen? Det havde da været nemt at sige nej tak der.

Synes ikke i behøver en stor snak on det generelt, i (=din mand) skal bare blive
bedre til at sige nej tak.


Ja, jeg er med på at det er min mand der skal styre det, men det var det der skete med bilen. Jeg sagde til ham at jeg synes det var en dårlig ide, og at vi skulle holde ved den oprindelige plan, og han ville takke ja, "for husfredens skyld" :gruble:
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 15:25

Æble skrev:Jeg synes forøvrigt det er ret tydeligt at hun prøver at hjælpe jer. Det virker mere som hjælp end indblanden sådan ser udefra.


Jeg er egentlig meget enig, hun vil virkelig bare gerne hjælpe. Men det er jo ikke en hjælp når vi taler om der skal være velkomstdrinks, vi siger nej, det skal der ikke. Og hun så går ned og køber 12 flasker til festen.. Men jeg ved det godt. Hun vil bare gerne hjælpe, og hun synes det hører sig til ved en navngivning. Det føles bare som om hun aldrig synes vi gør det godt nok. Vores løsning mht. ferietransport var ikke god nok, hende ide var bedre. Vores planlægning af festen er ikke god nok, hun synes vi mangler en velkomst drink.. ligeledes med rengøring af hjemmet. Det gør mig ked af det :(
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Akehurst2 » 31. aug 2017, 15:32

Sustentaculum skrev:
Æble skrev:Jeg synes forøvrigt det er ret tydeligt at hun prøver at hjælpe jer. Det virker mere som hjælp end indblanden sådan ser udefra.


Jeg er egentlig meget enig, hun vil virkelig bare gerne hjælpe. Men det er jo ikke en hjælp når vi taler om der skal være velkomstdrinks, vi siger nej, det skal der ikke. Og hun så går ned og køber 12 flasker til festen.. Men jeg ved det godt. Hun vil bare gerne hjælpe, og hun synes det hører sig til ved en navngivning. Det føles bare som om hun aldrig synes vi gør det godt nok. Vores løsning mht. ferietransport var ikke god nok, hende ide var bedre. Vores planlægning af festen er ikke god nok, hun synes vi mangler en velkomst drink.. ligeledes med rengøring af hjemmet. Det gør mig ked af det :(


Det er rigtig vigtigt at det ikke bare er almindelig irritation, men mere betydningsfuldt, fordi hun gør dig ked af det. Ved din mand godt det? Ellers skulle han måske til at overveje, hvilket hus, han foretrækker, der er mest husfred i.
10
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Chichu » 31. aug 2017, 16:04

Umiddelbart lyder det mest som om din mand/I skal blive bedre til at sige fra og nej tak i situationerne som de opstår. i kan jo starte med tak men nej tak til de 12 flasker vin.
3
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Anlewi » 31. aug 2017, 16:29

Jeg ville nok vælge at tage i mod vinen og servere den til
Velkomstdrink. Jeg ville personligt tænke, at det er en unødvendig konflikt.

I forhold til rengøring og tøjvask, så ville jeg elske det. Ville det have været anderledes for dig hvis det var din egen mor og ikke svigermor?
3
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sangius » 31. aug 2017, 16:36

Hvorfor anser du det som en kritik? Synes måske det er lidt fjollet.

Synes egentlig problemet ligget mest i, at din svigermor er sådan lidt en over-achiever, og du og din mand ikke formår at skære igennem, f.eks. der med bilen. Rengøringen og vinene - der synes jeg man overreagerer, hvis man vitterligt ser det som kritik. Det er hjælp.

Jeg ville VIRKELIG passe på med at skabe konflikter, hvis det ellers er et velfungerende forhold. Jeg ville lige i denne situation, måske arbejde mere på min egen opfattelse af svigermors handlinger. :)
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Studsgaard » 31. aug 2017, 16:44

Hvis i ikke vil have hun gør de ting så må i sige klart fra. Hun gøre det sikkert kun for at hjælpe og tænker slet ikke det er træls for jer.
Jeg ville personligt syntes det var skønt hvis svigerne gjorde rent når de kikkede efter vores hus, men jeg ville finde det ret grænseoverskridende hvis de ordnede tøj og gik i vores skabe.
2
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Svigermor-dilemma

Indlægaf Sustentaculum » 31. aug 2017, 17:15

Akehurst2 skrev:
Sustentaculum skrev:
Æble skrev:Jeg synes forøvrigt det er ret tydeligt at hun prøver at hjælpe jer. Det virker mere som hjælp end indblanden sådan ser udefra.


Jeg er egentlig meget enig, hun vil virkelig bare gerne hjælpe. Men det er jo ikke en hjælp når vi taler om der skal være velkomstdrinks, vi siger nej, det skal der ikke. Og hun så går ned og køber 12 flasker til festen.. Men jeg ved det godt. Hun vil bare gerne hjælpe, og hun synes det hører sig til ved en navngivning. Det føles bare som om hun aldrig synes vi gør det godt nok. Vores løsning mht. ferietransport var ikke god nok, hende ide var bedre. Vores planlægning af festen er ikke god nok, hun synes vi mangler en velkomst drink.. ligeledes med rengøring af hjemmet. Det gør mig ked af det :(


Det er rigtig vigtigt at det ikke bare er almindelig irritation, men mere betydningsfuldt, fordi hun gør dig ked af det. Ved din mand godt det? Ellers skulle han måske til at overveje, hvilket hus, han foretrækker, der er mest husfred i.


jae.. det ved han egentlig godt.
0

Tilbage til "Forældre"