Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Zoxa » 1. sep 2017, 07:33

Zombie skrev:
Vi kan jo starte med at gøre al prævention gratis, så metadonklinikker også kan tilbyde en p-sprøjte eller p-stav.
Der er så mange skridt fra hvor vi er og til tvangssterilisation.


Jeg arbejder med voksne udviklingshæmmede og handicappede, hvor mange af dem har arvet det, enten genetisk eller via omsorgssvigt i generationer, eller det er resultat af fosterskader efter alkohol og stoffer under graviditeten.
Jeg har også arbejdet på et spædbarnshjem.


Det gør de allerede og udsatte kvinder kan også få tilbudt både spiral eller p-stav ved lægen uden omkostninger....

Jeg har aldrig arbejdet med det, men jeg har set rigeligt med tilfælde af børn (4 stk) som kommer ud af misbrugs familier og hvad det har medført på børnenes vegne - de er nærmest født med stemplet "taber" i panden inden de over hovedet er kommet til verden og selv der hvor de ikke er født med voldsomt store problemer, skal de nok få det af sociale årsager på grund af de svigt de møder af forældre og et system som nok taler om barnets tarv, men primært vægter forældrenes :-/

Det er ikke en menneske ret at få børn, men det er dælme en menneske pligt at tage ordentlig vare på de børn man vælger at få
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Wizzze » 1. sep 2017, 17:58

Zinde skrev:
Wizzze skrev:
Zinde skrev:Nej, det synes jeg ikke, man skal. Jeg synes, vi har glimrende kriterier for tvangsindlæggelse i Danmark, og de kan og skal ikke bøjes, fordi patienten er gravid.

Men jeg synes helt bestemt, man skal tvangsfjerne barnet efter fødslen, hvis mor er narkoman.


Men så kan skaden i mange tilfælde allerede være sket?
Som jeg forstår det, så kan det også være meget svært at finde plejefamilier til nyfødte med narko og afhængighedsproblemer, så hvis man venter, så kan det gøre problemerne meget større. Vil de ikke være bedre at skride ind tidligt, og dermed måske også øge chancerne for at bryde moderens afhængighed, og dermed også øge hendes chancer for at kunne beholde barnet? :gruble:


Jo, så er skaden oftest sket. Men vi har i Danmark ikke tradition for at tvangsbehandle mennesker, der har et misbrug, ligegyldigt hvor skadeligt det så end er. Og det synes jeg er helt, som det skal være. Også selv om misbrugeren er gravid. Vi kan og skal ikke umyndiggøre kvinder med en selvskadende adfærd, blot fordi de bliver gravide. Det er et skråplan.

Jeg er fuldstændig med på, at det er tragisk for de her børn, og at vi ikke kan holde ud at være vidne til en gravid, der mishandler sig selv og sit foster på dén måde. Men vi er nødt til at bære det. Så må vi gøre, hvad vi kan, for at det barn, når det bliver født, får et godt liv på trods af odds'ene.


Men vi tvangsbehandler jo også i psykiatrien, hvis vedkomne er selvskadende eller farlig for andre. Heldigvis er der ikke så meget bæltefiksering som tidligere, men de er jo stadig lukket inde. Bortset fra at barnet ikke er født endnu, så ser jeg ikke den store forskel? :gruble:
Ja graviditet er ikke som udgangspunkt en sygdom, på linje med psykiske diagnoser, men adfærden hos misbrugeren kan godt sammenlignes.
0
Do as I say! :whip:
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Modesty Blame » 1. sep 2017, 21:55

Chachacha skrev:Jeg synes, at mange af jer der er for tvangsindlæggelse af gravide stofmisbrugere glemmer, at det kan medføre en endnu værre start på livet for børnene.

Mange stofmisbrugere vil nok gå RIGTIG langt for at skjule en graviditet og dermed aldrig komme i kontakt med sundhedsvæsenet, hvis de ved at det betyder tvangsindlæggelse og fratagelse af deres stof.

Derfor er det altså ikke så sort/hvidt, selvom jeg objektivt set gerne så at samtlige gravide misbrugere blev holdt fra stofferne med tvang.

De fleste gravide stofmisbrugere er faktisk interesserede i at give deres børn den bedste start på livet, og vil gerne være clean. Faktisk er det langt størstedelen af stofmisbrugere, der gerne vil være clean. Så dem, der vil gemme sig for myndighederne, de ville gemme sig uanset. Det er mere eller mindre umuligt at være stofmisbruger i Danmark, uden at have kontakt med systemet. Medmindre selvfølgelig, at man er en handlet kvinde - eller på anden måde illegal indvandrer, men de gemmer sig af andre årsager.

Fra mit perspektiv, er den eneste vej frem tvangsindlæggelser og meget gerne også tvangsprævention - altså ikke sterilisation, men prævention.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf HappyPaww » 2. sep 2017, 06:16

Lemonella skrev:Jeg har det sådan, at alene ordet "tvang", er så negativt ladet, at jeg får det lidt dårligt over, at det skulle være nødvendigt, at tvinge de gravide stofmisbrugere til noget som helst.
Hvor skal de tvinges hen? Findes der steder, hvor der er plads og personale nok til, at holde øje med dem? Det kan jo ikke lade sig gøre, at låse dem inde på et almindeligt hospital og jeg tror næppe der findes pladser nok på de psykiatriske hospitaler.

Tvangsprævention? Jamen, hvem skal tvinge dem til det og, hvilken form for prævention, skal der så vælges? Det eneste middel, vil være en P-stav, eller en P-sprøjte og så skal der øves "vold" mod kvinden, hvis hun nægter og sætter sig til modværge.

Jeg har virkelig svært ved, at se disse ting praktiseret, i vores ellers så frie samfund.

Men det er trods alt "lettere" at komme over end tvangsfjernelse af børnene lige efter fødslen. For ikke at tale om billigere for samfundet.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf HappyPaww » 2. sep 2017, 07:37

Lemonella skrev:
HappyPaww skrev:
Lemonella skrev:Jeg har det sådan, at alene ordet "tvang", er så negativt ladet, at jeg får det lidt dårligt over, at det skulle være nødvendigt, at tvinge de gravide stofmisbrugere til noget som helst.
Hvor skal de tvinges hen? Findes der steder, hvor der er plads og personale nok til, at holde øje med dem? Det kan jo ikke lade sig gøre, at låse dem inde på et almindeligt hospital og jeg tror næppe der findes pladser nok på de psykiatriske hospitaler.

Tvangsprævention? Jamen, hvem skal tvinge dem til det og, hvilken form for prævention, skal der så vælges? Det eneste middel, vil være en P-stav, eller en P-sprøjte og så skal der øves "vold" mod kvinden, hvis hun nægter og sætter sig til modværge.

Jeg har virkelig svært ved, at se disse ting praktiseret, i vores ellers så frie samfund.

Men det er trods alt "lettere" at komme over end tvangsfjernelse af børnene lige efter fødslen. For ikke at tale om billigere for samfundet.


Nåå ja, det der samfund der helst ikke vil poste penge til "den slags", men hellere vil smide penge efter billigere biler til folket.
Undskyld mig, men i den slags situationer, findes der ingen lette løsninger og jeg mener stadig ikke, at tvang er vejen frem i den slags tilfælde.

Jeg tænker ikke på billigere biler...! Men barnets tarv må altid komme over forældrenes, og det ER ikke en menneskeret at få børn - især ikke når man er misbruger eller på anden vis ikke kan tage sig af sit barn.

Hvad skulle en løsning være i din optik? Lad kvinderne føde børn til højre og venstre, som lever for lud og koldt vand som nomader fra kommune til kommune - eller alternativt kommer fra den ene plejefamilie til den anden, uden noget fast holdepunkt i livet?

Disse kvinder er som regel uden for rækkevidde. De vil måske gerne ændre deres liv i et enkelt klart øjeblik, men de KAN jo ikke. Og især ikke uden behandling og hjælp. Det skal ikke være et tilbud - men et krav for at få "lov" at sætte et barn i verden.
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Sangius » 2. sep 2017, 08:22

Jeg læser mig frem til, at 8/10 af de tvangsindlagte gravide frivilligt fortsætter behandling efter fødsel. Og at lige knap 20% beholder deres børn for good.
Og at de gravide generelt, efter forløbet, er taknemmelige for det. Så skal de ikke leve resten af deres liv, med det ar på sjælen man får, når man har udsat sit eget barn for overlast.

Er dette helt uvæsentligt?

Og igen - hvorfor er det egentlig, at det er OK at nægte en kvinde abort - for barnets tarv - men ikke OK at nægte hende adgang til stoffer, for barnets tarv?
Hvorfor er et foster vigtig nok til at holde i live, men ikke vigtig nok til at beskytte?
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2017, 08:58

Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 10:57

Lemonella skrev:
FruKuk skrev:Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.


Præcis. Det ville i hvert fald klæde vores politikere, at poste flere penge ind i psykiatrien. Samt til kommunerne, så der kan oprettes steder, hvor de gravide stofmisbrugere kan få den hjælp de har behov for også når deres børn er født.

Men de får jo netop ikke deres børn, når de er født?
Jeg synes du misser hvor gigantisk en sorg det er at få taget sit barn fra sig.
Det er nok en jævnt mindre sorg at lade sig tvangsafvænne?
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:06

Lemonella skrev:
kidkomb skrev:
Lemonella skrev:
FruKuk skrev:Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.


Præcis. Det ville i hvert fald klæde vores politikere, at poste flere penge ind i psykiatrien. Samt til kommunerne, så der kan oprettes steder, hvor de gravide stofmisbrugere kan få den hjælp de har behov for også når deres børn er født.

Men de får jo netop ikke deres børn, når de er født?
Jeg synes du misser hvor gigantisk en sorg det er at få taget sit barn fra sig.
Det er nok en jævnt mindre sorg at lade sig tvangsafvænne?


Det er jo netop derfor der skal sættes ind med f.eks bosteder til de gravide stofmisbrugere. Problemet er så bare, at det er der slet ikke penge til og, hvad så?
Jeg er helt med på, at det er en gigantisk sorg, at få taget sit barn fra sig. Jeg mener bare, at det må kunne gøres på en anden måde end ved tvang. Man kunne jo få fat i nogen af dem der er blevet cleane og få dem til, at være med i en form for "undervisning" af dem der lever i situationen lige nu og her.
Og ja, jeg ved jeg lyder skide naiv, men jeg er skam lige så ivrig efter, at hjælpe som du er. Jeg har bare ikke de vise sten eller de forkromede løsninger. Det skal der bruges enorme summer og ressourcer til og det er ingen politikere villige til, at yde.

Jeg synes ikke du lyder naiv. Vi føler bare ikke helt det samme på dette område. Og det er et område, hvor mange føler rigtig meget, fordi det er så tragisk. Alle følelser er jo ok.
For mig er det bare logisk at det er strafbart at gøre vold på andre mennesker, specielt børn, og der kommer altså et vist punkt, hvor et barn i maven ER et barn. Om det så er 12 eller 20 uge.
Folk der udøver vold på andre mennesker bliver straffet. Fængslet. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være anderledes med gravide.
Stofmisbrugere, der ikke er gravide, men som udøver vold på andre, kommer også i fængsel.
Jeg tror vi som samfund kunne spare rigtig mange penge på det her område, hvis vi var proaktive istedet for tvangsfjernelser og behandling af skadede børn.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2017, 12:12

kidkomb skrev:
Lemonella skrev:
FruKuk skrev:Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.


Præcis. Det ville i hvert fald klæde vores politikere, at poste flere penge ind i psykiatrien. Samt til kommunerne, så der kan oprettes steder, hvor de gravide stofmisbrugere kan få den hjælp de har behov for også når deres børn er født.

Men de får jo netop ikke deres børn, når de er født?
Jeg synes du misser hvor gigantisk en sorg det er at få taget sit barn fra sig.
Det er nok en jævnt mindre sorg at lade sig tvangsafvænne?


Men det er ikke nok at være afvænnet, der er stadig massiv risiko for, at man ikke har de fornødne forældrekompetencer. De fleste misbrugere er blevet misbrugere grundet omstændigheder, der i sig selv vil være nok til, at de ikke har udviklet kompetencerne til at tage vare på et barn. Når Norge har så gode resultater, så vil min påstand også være, at det er fordi de investerer langt mere i udsatteområdet, end vi nogensinde kommer til at gøre i Danmark. Og imo skal vi ikke starte med at bruge pengene på at bygge institutioner, hvor vi kan spærre gravide narkomaner inde. Vi burde bruge dem på Malener, der bliver svigtet af systemet som barn og dermed ender i misbrug og tvangsfjernede børn.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:15

Hvis vi nu skæver mod Norge og blander deres løsning med en aktiv stillingtagen og rådgivning om abort, så tror jeg at vi får en rigtig god løsning.
Jeg tror ikke på at der er mere end en håndfuld gravide stofmisbrugere der ikke kunne nåes om året.
Det er selvfølgelig et rent gæt, men som hovedregel så vil en gravid stofmisbruger gerne afvænnes.
Om de kan og magter er noget andet.
Så snart en gravid misbruger kommer i kontakt med systemet kunne der sættes massivt ind med rådgivning og, afhængig af sag, måske en opfordring til abort. Det kommer feks an på hvor mange stoffer der er taget under graviditeten indtil da.
Vil den gravide hellere tvangsafvænnes, så kan man udforme en kontrakt der giver det specielt uddannede plejepersonale ret til at udøve tvang. Altså indespærring. I tilfælde af selvskade mv er man jo nødt til at bruge kortvarig fixering og muligvis noget beroligende.
Det ER en farlig vej at bevæge sig ned ad og det åbner for at misbrugere kan "komme til" at skrive under på noget de fortryder eller føler sig presset til.
Men lige i dette tilfælde så er der altså ikke et, men to individer. Og det individ i maven vil helt sikkert skrive under.
De meget få man ikke ville kunne få til at vælge hverken abort eller afvænning, måtte man i så fald fjerne deres børn fra straks efter fødsel.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:19

FruKuk skrev:
kidkomb skrev:
Lemonella skrev:
FruKuk skrev:Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.


Præcis. Det ville i hvert fald klæde vores politikere, at poste flere penge ind i psykiatrien. Samt til kommunerne, så der kan oprettes steder, hvor de gravide stofmisbrugere kan få den hjælp de har behov for også når deres børn er født.

Men de får jo netop ikke deres børn, når de er født?
Jeg synes du misser hvor gigantisk en sorg det er at få taget sit barn fra sig.
Det er nok en jævnt mindre sorg at lade sig tvangsafvænne?


Men det er ikke nok at være afvænnet, der er stadig massiv risiko for, at man ikke har de fornødne forældrekompetencer. De fleste misbrugere er blevet misbrugere grundet omstændigheder, der i sig selv vil være nok til, at de ikke har udviklet kompetencerne til at tage vare på et barn. Når Norge har så gode resultater, så vil min påstand også være, at det er fordi de investerer langt mere i udsatteområdet, end vi nogensinde kommer til at gøre i Danmark. Og imo skal vi ikke starte med at bruge pengene på at bygge institutioner, hvor vi kan spærre gravide narkomaner inde. Vi burde bruge dem på Malener, der bliver svigtet af systemet som barn og dermed ender i misbrug og tvangsfjernede børn.

Jeg tror at jeg ikke tror på at det kan lade sig gøre at få sat ind overfor særligt mange faktisk.
Jeg har ikke en tro på at det ville fungere. Det er nok der den lander hos mig.
På en fængselsafdeling har man jo netop rig mulighed for at arbejde med den gravide.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2017, 12:21

Tvangsindlæggelser af gravide misbrugere er for mig nok bare at starte det forkerte sted - og ikke nødvendigvis en dårlig ide. Men det er bare den nemme løsning i form symptombehandling i stedet for at se på, hvor det virkeligt kunne batte noget at bruge penge og ressourcer.

Af de 41 børn og unge, der pt. er anbragt hos mig, er der ca 30%, der selvskader og selvmedicinere og som er i risiko for at udvikle egentligt misbrug. Disse 30% har alle sammen først fået hjælp, efter de er fyldt 14 år. En tommelfingerregel i min branche er, at det tager cirka dobbelt så lang tid at "fikse" dem, som det tog at ødelægge dem. Og derfor vil mit faglige gæt være, at 8 måneders arbejde med en 22 årige gravid ikke batter meget.
Senest rettet af FruKuk 2. sep 2017, 12:23, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:23

FruKuk skrev:Tvangsindlæggelser af gravide misbrugere er for mig nok bare at starte det forkerte det og ikke nødvendigvis en dårlig ide. Men det er bare den nemme løsning i form symptombehandling i stedet for at se på, hvor det virkeligt kunne batte noget at bruge penge og ressourcer.

Af de 41 børn og unge, der pt. er anbragt hos mig, er der ca 30%, der selvskader og selvmedicinere og som er i risiko for at udvikle egentligt misbrug. Disse 30% har alle sammen først fået hjælp, efter de er fyldt 14 år. En tommelfingerregel i min branche er, at det tager cirka dobbelt så lang tid at "fikse" dem, som det tog at ødelægge dem.

Jamen jeg er for så vidt enig.
Jeg tror bare ikke på at det kan lade sig gøre at få sat ind tidligt nok.
Men jeg har jo også dårlige personlige erfaringer med systemet, det spiller nok ind på min holdning.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf Bimmerdyret » 2. sep 2017, 14:14

Folk, der ikke kan tage vare på sig selv, skal ikke have nogen som helst muligheder for at skulle tage vare på andre.
Børn skal ikke være eksperimenter fordi det er "synd" for misbrugerne, de skal væk!
0

Tilbage til "Forældre"