Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 05:59

Vores dreng er lidt ked af af gå i skole. Ikke på den måde at han ikke tager afsted om morgenen, men han kommer frustreret hjem, og klager over at der altid, altid er uro, og lærerne hænger oppe under loftet og råber og skælder ud. Det er 4. klasse der er tale om.
I følge hans eget udsagn, så går der ikke en eneste time dagen igennem, uden at der er noget galt. Hver dag. Efter hvad jeg selv har set når jeg lejlighedsvist har skullet hente ham, så tvivler jeg ikke et sekund på det.
Der er 4 børn som på skift holder blodtrykket i kog.
Jeg er så tilpas gammeldags, at jeg forestiller mig, at nogen skal VIRKELIG sætte sig igennem. Først og fremmest over for forældrene. Jeg har en lille mistanke om, at hverdagens utallige frustrationer ikke rigtig når hjemmet, og hvis de gør, så er det sådan lidt forsigtigt formuleret.
Er det NO GO at forstille sig, at læreren i meget klare vendinger gør hjemmet helt klart, at deres barn er en pest i hverdagen og hele klassen lider under det?
Er det NO GO at forstille sig, at vi der er forældre til en "træt" dreng skriver om de oplevelser og indtryk han kommer hjem med i en fælles mail til hele klassen, og udtrykker vores frustration over at der er evig uro?
Jeg fornemmer jo også at det her er et minefelt af diagnoser og alskens sygdomme som skal forklare hvorfor lille Peter slet ikke kan sidde stille og holde kæft i bare 2 minutter. Man skal ikke træde nogen over tæerne og være uendeligt rummelige.

Til og med 3. klasse måtte forældre gerne komme med 1. skoledag, hvilket vi har benyttet os af. Selvom der sidder forældre i klassen, så skal læreren stadigvæk ind og styre slagets gang på grund af uro og afbrydelser. Det er da utroligt og uhyggeligt, at det er så galt. Jeg kan da godt huske når forældrene var med i klassen i sin tid, vi var så engleartige alle sammen, at det næsten var for meget af det gode, men vi kunne da godt styre os når der var opsyn på.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf LaScrooge » 29. aug 2017, 06:12

Jeg synes I skal tænke over hvordan I bedst og mest konstruktivt tager hånd om situationen. I mine øjne indebærer det bestemt ikke en mail til hele klassens forældre hvor I i vrede vendinger beskriver hvor hårdt andre forældres børn gør det for jeres dreng at gå I skole. Det kommer heller ikke af have en hånlig forestilling om andre børns eventuelle diagnoser og en medfølgende curling-forældre-agtig indstilling til samme børns problemer med at falde til patten i undervisningssammenhængen. Først og fremmes vil jeg anbefale, at I tager det udgangspunkt at ALLE forælde ønsker det bedste for deres børn, inklusive at klassekammeraternes forældre ikke betragter det som årsagen til at deres eget barn har en dårlig skolegang. Kan man ikke rumme at ens barn skaber problemer, er det fordi man er magtesløs i forhold til hvordan man skal håndtere barnets problemer. Hav medfølelse med det og tænk, at det er noget man kan hjælpe hinanden med. Fjender og modstand har man ikke automatisk, det er noget man skaber.

Jeg ville starte med at snakke med klasselæreren om situationen. Fortælle hvordan mit barn har det, hvad han fortæller om hvordan det er i klassen og høre, hvad lærerens egen oplevelse er. Så ville jeg afsøge muligheder for at kulturen og stemningen i klassen kan ændres og hvilke tiltag der kan hjælpe på det. Bidrage til at man starter en samtale på forældreniveau om det. For alle forældre skal inddrages og samarbejde om at skabe disse ændringer, ellers dur det ikke.
13
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. aug 2017, 06:52

HerErJeg skrev:Er det NO GO at forstille sig, at læreren i meget klare vendinger gør hjemmet helt klart, at deres barn er en pest i hverdagen og hele klassen lider under det?
Er det NO GO at forstille sig, at vi der er forældre til en "træt" dreng skriver om de oplevelser og indtryk han kommer hjem med i en fælles mail til hele klassen, og udtrykker vores frustration over at der er evig uro?



2 x "det er 100% acceptabelt" :gogo:
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 06:59

Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Nomnom » 29. aug 2017, 07:08

HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Er der ikke snart forældremøde? Tag kontakt til kontaktforældrene i så fald, og få det som et punkt på den dagsorden de skal lave sammen med lærerne til forældremødet.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 07:20

HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Har I overvejet at lade jeres søn skifte skole?

Hvis alle er klar over problemet, men ingen tager initiativ til at løse det, så var det måske lettere bare at finde et andet sted.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 07:35

Tamara skrev:
HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Så ved du jo også udemærket, at den eneste løsning er at skifte skole. Hvis det er muligt - det er det jo ikke altid.


Det er det ikke. Friskoler er der ingen af, og de folkeskoler der er tilbage i nærområdet er kun til 7. klasse. Når han kommer i 7. klasse, så ryger han alligevel tilbage til den skole han har i dag.
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Nomnom » 29. aug 2017, 07:36

Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Har I overvejet at lade jeres søn skifte skole?

Hvis alle er klar over problemet, men ingen tager initiativ til at løse det, så var det måske lettere bare at finde et andet sted.


Jeg synes også det lyder mærkeligt at alle er klar over det, men ingen taler om det.

Jeg er selv lærer og har haft klasser, hvor der til tider kunne være uro pga. elever, som af den ene eller anden årsag har det svært i den almene folkeskole. Her har det da bestemt ikke været manglende henvendelser fra forældrene eller manglende fokus på det der har været problemet - tværtimod faktisk.
Jeg har før i samarbejde med kontakforældrene, haft uro i klassen, som punkt på en dagsorden til forældremødet. Her har vi talt om hvad vi gør i skolen osv.
Derudover har jeg haft held med at få de forældre, som har børn med en diagnose eller andre udfordringer, til at fortælle om det på forældremødet. Det er så blevet gjort i 0. eller 1. klasse. Så det er nok ikke så relevant her.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 07:40

HerErJeg skrev:
Tamara skrev:
HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Så ved du jo også udemærket, at den eneste løsning er at skifte skole. Hvis det er muligt - det er det jo ikke altid.


Det er det ikke. Friskoler er der ingen af, og de folkeskoler der er tilbage i nærområdet er kun til 7. klasse. Når han kommer i 7. klasse, så ryger han alligevel tilbage til den skole han har i dag.


Hvordan med jeres egne flytteovervejelser? Du har jo tidligere skrevet, at I overvejde at flytte under alle omstændigheder. Så kunne I jo vælge et sted, hvor der er flere skolemuligheder.

Hvis det ikke er en mulighed, så synes jeg I selv må gå aktivt ind i at skabe et bedre miljø i klassen. Ikke med vrede mails og hårde ord, men alliere jer emd nogen, der ved noget om, hvordan man bryder en ond cirkel i skolesammenhæng, og så lægge en indsats i det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 07:41

DetSorteCirkus skrev:Kig ind :)


Og så tillader jeg mig lige at tagge DetKlogeCirkus, der vist ved noget om de her ting.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 07:43

Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:
Tamara skrev:
HerErJeg skrev:Tro mig, klasselæreren ved det jo udmærket godt. Det er jo hende der halvdelen af timerne er oppe i det røde felt, resten af tiden er det andre lærere der har fornøjelsen.
Jeg har lidt insiderviden fra lærerværelset, og jeg ved at det er en klasse man snakker om, eller rettere sagt, der er nogle elever i klassen man snakker om. Så jeg kan da godt gå til toppen, men intet af det jeg siger vil komme som nogen overraskelse.
Til gengæld lufter forældrene aldrig tanker om det her overfor hinanden, der er forældremøder, bevares, men ingen dagsorden peger nogensinde i den retning, og hvordan får man så lige sådan et stort emne bragt på banen?
Jeg sidder ikke og skal forsvare selvtægt, men vi er nået til et mætningspunkt, og hvad er næste skridt så? Midt i al rummeligheden, så tænker jeg at den store mangel på direkte krav og ting der kræves i orden, begynder for alvor at vise sit grimme ansigt.


Så ved du jo også udemærket, at den eneste løsning er at skifte skole. Hvis det er muligt - det er det jo ikke altid.


Det er det ikke. Friskoler er der ingen af, og de folkeskoler der er tilbage i nærområdet er kun til 7. klasse. Når han kommer i 7. klasse, så ryger han alligevel tilbage til den skole han har i dag.


Hvordan med jeres egne flytteovervejelser? Du har jo tidligere skrevet, at I overvejde at flytte under alle omstændigheder. Så kunne I jo vælge et sted, hvor der er flere skolemuligheder.

Hvis det ikke er en mulighed, så synes jeg I selv må gå aktivt ind i at skabe et bedre miljø i klassen. Ikke med vrede mails og hårde ord, men alliere jer emd nogen, der ved noget om, hvordan man bryder en ond cirkel i skolesammenhæng, og så lægge en indsats i det.


Flytteplanerne var kun tænkt som et par kilometer i nærområdet, ikke at rykke til en helt anden by.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2017, 07:48

HerErJeg skrev:Flytteplanerne var kun tænkt som et par kilometer i nærområdet, ikke at rykke til en helt anden by.


Ja, men så er der jo ingen vej uden om at begynde at undersøge, hvordan den her type klasseproblemer gribes an og gå i gang.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf JoyNips » 29. aug 2017, 08:02

Jeg synes det er en virkelig dårlig ide at sende en mail til klassens forældre. Enten kommer I til at formulere den så generelt at den ikke batter en skid eller også skriver I at Benjamin, Peter, William og Carl er nogen møgunger og gider deres forældre godt at opdrage dem?

Så synes jeg hellere at vejen frem er at tage fat i skolen og sige, at Benjamin, Peter, William og Carl skaber problemer og kræve, at der bliver iværksat nogen konkrete tiltag i forhold til de 4 drenge.

Alternativt kan I skifte skole i de der 3 år og når klasserne så skal lægges sammen i 8. er det jo noget andet fordi klasserne blandes og der opstår nogle helt nye dynamikker. Jeg gik selv på en skole med 2 spor og når de nye kom ind i 8. Klasse og der pludselig var 5 spor og nye klasser, nye lærere osv, så var det noget helt andet. Og hvis de drenge stadig er ballademagere, så kan skolen jo placere dem i hver sin klasse...
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf Ekliptika » 29. aug 2017, 08:03

Mit råd til dig er at læse LaScrooges indlæg lidt længere oppe i tråden. Jeg synes, hun formulerer det rigtig godt.
Jeg har 3 børn. Uro som du beskriver det, har været et problem i alle min børns klasser. Vi bor en i Nordsjælland og børnene går i en folkeskole, som ligger ret godt til fagligt i forhold til landsgennemsnittet for, hvordan børnene klarer sig i skolen. Vi har også diagnosebørn i klasserne og så er der alle de andre børn, som vel er at betegne som "almindelige", men som alle er individer med hver deres styrker og svagheder.
I alle 3 klasser har der været dialog mellem en forældregruppe og lærerne/skoleledelsen omkring uroen. I en klasse talte vi om det på et forældremøde, hvor lærerne ikke var tilstede og nedsatte en lille gruppe, der tog dialogen med lærerne/ledelsen, i andre klasser har det været kontaktforældrene, som var forældrenes talerør. Jeg har selv været med i nogle af de grupper, og det er min erfaring, at I er nødt til at stå sammen som forældregruppe, udvise rummelighed og forståelse for alle børn og deres forældre samt lærerne og skoleledelsen, hvis I skal rykke noget som helst. En aggressiv "dem mod os" retorik vil ikke åbne nogen døre for jer. Det kræver høj grad af diplomati og empati at gøre noget ved de her situationer. Forældrene til børnene med særlige udfordringer er udemærket klar over, hvilke udfordringer deres børn kan være årsag til i en skoleklasse, og er efter min erfaring allerede i tæt dialog med skolen omkring dette, så det hjælper ikke så meget at pege fingre af dem. Forældre til "almindelige" børn er nogengange ikke særlig lydhøre, når andre forældre påpeger, at deres børn er årsag til larm og ballade, og så vil du opleve, at de istedet vil fortælle dig om alle de gange, hvor deres barn er kommet hjem og har fortalt, hvad dit barn har lavet. Og så kommer I heller ingen vegne.
Min er faring fra de situationer og efter samtale med lærerne er, at det faktisk ofte ikke er diagnosebørnene, der laver mest uro og ballade og skaber konflikter i en skoleklasse. Men børnene med særlige udfordringer kan presse lærerne, så der ikke er tid til ordentlig styring og klasseledelse, og det kan give anledning til, at de "almindelige" børn skaber uro. "Almindelige" børn kan jo også have udfordringer med selvstyring, konflikthåndtering og at tale pænt til hinanden.
Desuden kan læren nogengange også være årsag til uro blandt børnene, enten på grund af dårlig klasseledelse eller fordi læren skræmmer børnene. Jeg var til et foredrag på mine børns skole med en forsker indenfor mobning og uro i skoleklasser, og deres forskning viser, at uro og mobning ofte ikke skyldes en enkelt elev, men udspringer af den dynamik, der er blandt børnene imellem og blandt børnene og læren. Deres forskning viser også, at den klassiske tilgang med at udpege et barn som syndebuk og arbejde kun med det enkelte barn/forældre om at løse problemerne, ofte ikke hjælper, for selvom man får løst problemet med det enkelte barn, vil dynamikken stadig være der og dermed også uroen.
Hvis jeg var dig ville jeg starte med at kontakte kontaktforældrene og finde ud af, om det, din søn oplever, er et generelt for alle/mange børn. Du kan bede kontaktforældrene tage det op på et forældremøde. Hvis I så finder frem til, at det er et generelt problem, som I gerne vil forsøge at gøre noget ved, er det nok skoleledelsen, I skal have fat i. Men jeg vil ikke anbefale at gå til skoleledelsen, uden at I har haft en dialog med læren/lærerne først, da det kan være meget ubehageligt for læren, og det kan bremse lærens lyst til at samarbejde med jer.
Og som en anden også skriver, så skal I ikke forvente jer for meget. Eller at der sker noget hurtigt. Det er lidt af et langt, sejt træk.
9
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Evig uro i klassen, hvem skal træde i karakter?

Indlægaf HerErJeg » 29. aug 2017, 08:28

I klassen er der en far som er inden for flyvevåbnet.
Ikke sjældent har de praktikanter på flyvebasen, og sådan et sted er der klokkeklare regler, og en lige så prompte konsekvens, hvis reglerne brydes.
Det er meget almindeligt, at der smides praktikanter hjem, for de skal lige prøve grænsen af. Den går bare bare, for det er ud af klappen - og kom ikke tilbage igen. Konsekvensen af det er så, at forældrene hænger i telefonen efterfølgende og skælder ud, for det kan da ikke være rimeligt...
Hans konklusion på det er, at for første gang oplever børn en konsekvens af deres handlinger, og den slår hårdt. Der stilles krav som ikke kan gradbøjes eller forhandles. Det er jo så i 9. klasse, men det er da tankevækkende, hvis de skal være så gamle før de for alvor prøver at rende panden mod muren.
Det er jo det her som grundstenen er ved at blive lagt til i 3-4. klassetrin.
3

Tilbage til "Forældre"