Hvis din mor piercede din babys ører

Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Delfin » 13. jul 2017, 19:08

0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf kidkomb » 13. jul 2017, 19:09

Hvis min mor piercede min babys ører imod mit udtrykte ønske, så ville hun ikke få lov at være alene med baby igen.
Ikke før jeg var sikker på at hun havde forstået at det er helt uacceptabelt.
Man skal heller ikke give min baby lagkage, is, alkohol, rap over fingrene, hårfarve eller neglelak.
Slut.
Senest rettet af kidkomb 14. jul 2017, 10:08, rettet i alt 1 gang.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Maoam » 13. jul 2017, 19:21

Jeg er enig i at mormoren opfører sig respektløst, og jeg ville heller ikke overlade babyen til hende inden hun har forstået det.

Jeg ved, huller i ørene til babypiger er almindeligt i Bolivia.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Tanten » 13. jul 2017, 19:23

Jeg ville brænde fuldkommen, totalt og aldeles af - hvor respektløst at handle i direkte modstrid med datterens ønsker og få lavet et indgreb på et spædbarn, der er i ens varetægt!

Jeg forstår udmærket, at det unge par ikke har tillid til, at mormor passer barnet foreløbig. Jeg håber, hun får sig en lærestreg, så hun fremover forstår, at hun er mormor, og at hendes datter er MOR og svigersøn FAR, og at ingen andre end dem kan træffe sådanne beslutninger vedr. hendes barnebarn.
Senest rettet af Tanten 13. jul 2017, 19:53, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Juki » 13. jul 2017, 19:26

Det er da et tillidsbrud der vil noget.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Kattefjæs » 13. jul 2017, 19:28

Delfin skrev:og for at uddybe består den manglende forståelse ikke babys reaktion, men i at hun går direkte imod forældrenes ønske og ikke har forstået, at det skal tages seriøst nu og i al fremtid.

I mine øjne skal babyer ikke have huller i ørerne, men jeg ser det ikke ligefrem som et overgreb som nogle gør. Smerten er kortvarig og sikkert ikke værre end en vaccination. Det er selvfølgelig forskel på formålet med smerten, men det ved baby ikke, og bliver hverken mere eller mindre traumatiseret af det ene eller det andet.


Udover smerten/barnets umiddelbare reaktion er der ogsaa et sikkerhedsspoergsmaal her - ethvert fysisk indgreb kan faa konsekvenser. Har mormor vaeret sikker paa at det blev foretaget paa forsvarlig vis? Et ordentligt sted? Var der rent? Blev instrumenter steriliseret/var det engangsinstrumenter? Er smykkerne af et ordentligt materiale? Er der risiko for blodoverfoerte sygdomme? Osv. osv. osv. Det handler ikke kun om at goere noget imod foraeldrenes oenske, men at goere noget som potentielt kan faa serioese konsekvenser for barnets helbred.

Forhaabentlig er det gaaet ordentligt for sig, men ethvert unoedvendigt indgreb i et barns krop skal overvejes meget noeje, og det kan ikke vaere andre end foraeldrene selv og eventuelt sundhedsfagligt personale som skal have noget at sige ifht. kosmetiske indgreb, uanset hvor simpel en 'operation' det saa er.

Jeg kan slet ikke forstaa hvordan en bedsteforaelder kan tro at det er okay at faa foretaget den slags indgreb paa et andet menneskes barn. Uagtet at det saa er hendes barnebarn. Hun er jo ikke barnets vaerge.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Delfin » 13. jul 2017, 19:33

Maoam skrev:Jeg er enig i at mormoren opfører sig respektløst, og jeg ville heller ikke overlade babyen til hende inden hun har forstået det.

Jeg ved, huller i ørene til babypiger er almindeligt i Bolivia.


Det er bestemt en kulturel ting nogle steder. Min eks (fra et afrikansk land) blev dybt forundret, da jeg satte hælene i, da han som om det var den naturligste ting i verden spurgte, hvornår vores 2 mdr gamle datter skulle have huller i ørerne. Dengang jeg var vuggestuepæd. havde vi en del børn med afrikanske rødder og fra pakistanske og nogle arabiske lande, som havde huller i ørerne fra helt små.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Delfin » 13. jul 2017, 19:36

Kattefjæs skrev:
Delfin skrev:og for at uddybe består den manglende forståelse ikke babys reaktion, men i at hun går direkte imod forældrenes ønske og ikke har forstået, at det skal tages seriøst nu og i al fremtid.

I mine øjne skal babyer ikke have huller i ørerne, men jeg ser det ikke ligefrem som et overgreb som nogle gør. Smerten er kortvarig og sikkert ikke værre end en vaccination. Det er selvfølgelig forskel på formålet med smerten, men det ved baby ikke, og bliver hverken mere eller mindre traumatiseret af det ene eller det andet.


Udover smerten/barnets umiddelbare reaktion er der ogsaa et sikkerhedsspoergsmaal her - ethvert fysisk indgreb kan faa konsekvenser. Har mormor vaeret sikker paa at det blev foretaget paa forsvarlig vis? Et ordentligt sted? Var der rent? Blev instrumenter steriliseret/var det engangsinstrumenter? Er smykkerne af et ordentligt materiale? Er der risiko for blodoverfoerte sygdomme? Osv. osv. osv. Det handler ikke kun om at goere noget imod foraeldrenes oenske, men at goere noget som potentielt kan faa serioese konsekvenser for barnets helbred.


Forhaabentlig er det gaaet ordentligt for sig, men ethvert unoedvendigt indgreb i et barns krop skal overvejes meget noeje, og det kan ikke vaere andre end foraeldrene selv og eventuelt sundhedsfagligt personale som skal have noget at sige ifht. kosmetiske indgreb, uanset hvor simpel en 'operation' det saa er.

Jeg kan slet ikke forstaa hvordan en bedsteforaelder kan tro at det er okay at faa foretaget den slags indgreb paa et andet menneskes barn. Uagtet at det saa er hendes barnebarn. Hun er jo ikke barnets vaerge.


Det går jeg selvfølgelig ud fra, at det er, men er det ikke, er det selvfølgelig endnu værre, at mormor er gået imod forældrenes ønske og fuldstændig uansvarligt
Senest rettet af Delfin 13. jul 2017, 19:38, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf dgd2007 » 13. jul 2017, 19:37

Sådan ville jeg nok også have reageret.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf JoyNips » 13. jul 2017, 19:42

Jeg tror ikke, jeg havde nøjedes med at mormor så ikke fik alenetid med barnet i meget lang tid. Jeg havde skåret mormor fra. Det er fuldstændig uacceptabelt at gøre sådan noget.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Sorenspige » 13. jul 2017, 19:52

Lidt OT men for kort tid siden mødte vi en mand fra Sri Lanka/Inden/ ligende land, og han spurgte i ramme alvor om kønnet på vores pige, selvom hun var klædt i lyserødt og lilla fra top til tå.

Han fortalte bagefter, at i hans hjemland fik piger nemlig huller i ørene omkring de 3 måneder, og da vores datter ikke havde det, var han i tvivl, om hun var en pige...
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Kattefjæs » 13. jul 2017, 19:58

Delfin skrev:Det går jeg selvfølgelig ud fra, at det er, men er det ikke, er det selvfølgelig endnu værre, at mormor er gået imod forældrenes ønske og fuldstændig uansvarligt


Mormor gaar jo sikkert ogsaa bare ud fra at det er gaaet ordentligt for sig, men det goer hun nok fordi hun ikke ved noget om emnet og ikke er kvalificeret til at foretage den vurdering. Hun har formodentlig sikkert slet ikke spekuleret i det sikkerhedsmaessige. Det goer de faerreste voksne naar de faar lavet piercinger eller tattoos... de vil bare have den billigste deal. Det i sig selv er slemt og helt vildt uansvarligt. Man kan tage daarlige beslutninger paa egne vegne hvis man er villig til at tage risikoen, men sgu ikke paa boerns vegne paa den maade.

For mig er det egentlig ligegyldigt at det saa heldigvis gik godt denne gang og at det ikke har faaet konsekvenser for barnet - det er jo rent held at det ikke er gaaet galt. Man skulle godt nok ikke bryde sig om at spille fandango med mit barns helbred, det er helt sikkert.

Set i det lys kan jeg godt forstaa hvorfor nogen opfatter det som et overgreb. Det er i hvert fald himmelraabende hjernedoedt aandssvagt og uansvarligt. Jeg havde ikke ladet hende vaere alene med barnet igen og havde ikke ladet hende have en opdragende funktion overfor barnet i fremtiden. Saa maatte hun leve med en rolle paa sidelinjen, paa linie med mors/fars venner/veninder eller mere fjerne familiemedlemmer.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jul 2017, 20:02

Udover at det er disrespekfuldt mod forældrene og synd for barnet, synes jeg også, at det tegner billedet af et familiehierarki, som moderen har ønsket at demonstrere en pointe omkring, nemlig at hun har medbestemmelse, hvis ikke ligefrem det sidste ord, når det gælder barnebarnet. Hun siger jo selv, at forældrene bare kan lade hullerne gro sammen igen, og det kunne tyde på, at det for hende ligeså meget har været selve handlingen som resultatet, der har betydet noget.

Min farmor, der var vokset op på landet i et stort familiefællesskab, hvor man sikkert, efter vores standarder, har blandet sig i mangt og meget på tværs af generationer og de enkelte små kernefamilier, havde selv en rem af huden, og da det ved en lejlighed overskred mine forældres grænse, reagerede de ligesom din veninde og hendes mand. Det hjalp heldigvis, i det det fik min farmor til selv at indse, at hun havde blandet sig i noget, der ikke kom hende ved.
Senest rettet af DetSorteCirkus 13. jul 2017, 20:04, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Delfin » 13. jul 2017, 20:04

Kattefjæs skrev:
Delfin skrev:Det går jeg selvfølgelig ud fra, at det er, men er det ikke, er det selvfølgelig endnu værre, at mormor er gået imod forældrenes ønske og fuldstændig uansvarligt


Mormor gaar jo sikkert ogsaa bare ud fra at det er gaaet ordentligt for sig, men det goer hun nok fordi hun ikke ved noget om emnet og ikke er kvalificeret til at foretage den vurdering. Hun har formodentlig sikkert slet ikke spekuleret i det sikkerhedsmaessige. Det goer de faerreste voksne naar de faar lavet piercinger eller tattoos... de vil bare have den billigste deal. Det i sig selv er slemt og helt vildt uansvarligt. Man kan tage daarlige beslutninger paa egne vegne hvis man er villig til at tage risikoen, men sgu ikke paa boerns vegne paa den maade.

For mig er det egentlig ligegyldigt at det saa heldigvis gik godt denne gang og at det ikke har faaet konsekvenser for barnet - det er jo rent held at det ikke er gaaet galt. Man skulle godt nok ikke bryde sig om at spille fandango med mit barns helbred, det er helt sikkert.

Set i det lys kan jeg godt forstaa hvorfor nogen opfatter det som et overgreb. Det er i hvert fald himmelraabende hjernedoedt aandssvagt og uansvarligt. Jeg havde ikke ladet hende vaere alene med barnet igen og havde ikke ladet hende have en opdragende funktion overfor barnet i fremtiden. Saa maatte hun leve med en rolle paa sidelinjen, paa linie med mors/fars venner/veninder eller mere fjerne familiemedlemmer.


De ting er selvfølgelig vigtige, når man overvejer for og imod, om ens barn skal have hul i ørerne, men det ved vi jo ikke noget om i den aktuelle case, og det er heller ikke det, der er det egentlige problem her, så det synes jeg vi skal lade ude af ligningen.
Det primære problem handler om at forældrene har valgt, at barnet ikke skal pierces, og det har mormor bare at rette sig efter, uanset hvad hun selv mener om sagen
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvis din mor piercede din babys ører

Indlægaf Kattefjæs » 13. jul 2017, 20:11

Tamara skrev:
Sorenspige skrev:Lidt OT men for kort tid siden mødte vi en mand fra Sri Lanka/Inden/ ligende land, og han spurgte i ramme alvor om kønnet på vores pige, selvom hun var klædt i lyserødt og lilla fra top til tå.

Han fortalte bagefter, at i hans hjemland fik piger nemlig huller i ørene omkring de 3 måneder, og da vores datter ikke havde det, var han i tvivl, om hun var en pige...


Det er også helt almindeligt i Sydeuropa, hvor vi har venner. Pigerne får ofte hul i ørerne før de bringes hjem fra fødegangen.

Det ændrer bare ikke på, at barnets mormor burde vide bedre. Forældene har sagt nej. Det er helt sort at tro, at man 'slipper gratis' fra sådan en handling.

Dertil er der en piercer, der burde skamme sig. Lave huller i øerne på et lille barn uden dets forældre (= forældremyndighed) er tilstede. Det burde ikke være lovligt at lave huller på et tilfældigt barn. Med forældremyndighedens tilladelse? Fint. Uden? Nej.



Det undrer mig at nogen piercer med respekt for sig selv og sit håndværk ville gøre det, hvilket får mig til at tro at det er gjort et mindre rent/sikkert sted, fx en guldsmed eller lignende, hvilket er totalt uacceptabelt for et lille barn. Men mormor har formodentlig ikke haft tankerne på det sikkerhedsmæssige overhovedet.
0

Tilbage til "Forældre"