Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Æble » 28. jun 2017, 07:06

Tråd til udveksling af erfaring med at bære barn/baby.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Æble » 28. jun 2017, 07:11

Jeg har lige fået mit tredje barn og har aldrig rigtig båret. Den første er født for 14 år siden, dengang man højst bar i en abybjørn med skridtbæring.

Nr to har jeg båret i en hjemmesyet mei tei fra hun var ca 9 mdr og op til 2 år.

Her ved nr tre, som er 2,5 mdr har jeg fået en strækvikle som jeg synes er genial og er derfor blevet lidt tændt på at afprøve lidt mere.

Hvad har i af vikler, slynger og andre bæredimser?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Studsgaard » 28. jun 2017, 08:50

Min erfaring er mest fra sidste/tredie barn. De to første bar vi kun lidt og det var i en (ikke særlig god for barnet) baby Bjørn bæresele.

Hende startede jeg med en ringslyng. Lige fra hun var nyfødt nærmest. Derefter gik vi over til en strækvikle. Jeg elskede min vikle og det gjorde hun også.
Derefter en mei tai. Den blev brugt længe. Den var med på ferier da hun var både tre og fire år, så hun kunne blive spændt på ryggen i lufthavnen, så var begge hænder fri og vi havde styr på hende :D
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2017, 10:00

Jeg vidste allerede inden jeg fødte at jeg ønskede at bære (jeg har venner, der har viklet deres børn, så jeg har set hvor praktisk det var) og købte en strækvikle (jpmbb original) til at komme igang med. Skæbnen ville dog at mine bækkensmerter under graviditeten var en diskusprotusion og jeg bar derfor ikke de første par måneder. I den tid læste jeg rigtig meget med på Slyngegalleri og tog til barselscafe arrangeret af Sneglehuset og da jeg blev klar til at bære havde jeg købt en fastvikle og solgte min jpmbb :lol2:

Mit stash tæller pt
Didymos - silver waves sz 6
Oscha - sekai raven sz 5
Oscha - Tian ma night rider sz 3
Linuschka - Rhapsody fresh summer sz 5
Yaro - Black autumn rainbow rs.
Senest rettet af JoyNips 28. jun 2017, 11:08, rettet i alt 1 gang.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Lulu » 28. jun 2017, 10:05

Jeg har kun en bæresele, den har tilgengæld holdt til begge børn.

Det er en beco butterfly. Da jeg købte den til min ældste for 3 år siden, var det den bedste bæresele på markedet, både for barn og voksen. Den er genial, og kan bruges indtil 4 års alderen (med mindre man får en meget lang dreng som vi gjorde, så er den ikke så praktisk mere efter 3 års alderen). Det er så lækkert at kunne bære dem!
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Æble » 28. jun 2017, 10:15

Joy har du nogle billeder hvor han er viklet? Du kan evt bare sløre ansigtet. Synes det ser frygtelig kompliceret ud med en fastvikle.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2017, 10:39

Æble skrev:Joy har du nogle billeder hvor han er viklet? Du kan evt bare sløre ansigtet. Synes det ser frygtelig kompliceret ud med en fastvikle.


Jeg har desværre kun virkelig meget nærbilleder af viklenumse :lol2: :genert:

Jeg bruger appen Up&Close til at søge bindinger til de forskellige længder, den linker til youtube hvor man kan finde instruktionsvideoer og så har jeg været til grams nogle gange.
Og så behøver man jo ikke at kunne en masse bindinger. Det er sjovt nok at prøve dem af, men har man én der bare fungerer er der jo ikke brug for flere.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Lilleluftballon » 28. jun 2017, 10:41

Jeg har været superglad for strækvikle da de var små.
Derefter har vi brugt mei tai og manduca bæresele. Mei tai var vildt nem, men blev for ukomfortabel da vores søn ramte 14 kg før 1 år. Så er manducaen bedre.
Begge mine børn har sovet fint i barnevognen og slyngevuggen, så har ikke haft dem sovende på mig efter 3 måneder (når de er helt små har jeg prioriteret tætheden. Så har aldrig haft behovet for fastvikle osv.

Min pige vil rigtig gerne sidde på hoften og være med - og jeg er derfor blevet vildt glad for ringslyngen nu (hun er 10 mdr). Har ellers aldrig rigtig fundet fidusen før.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf godtnavn » 28. jun 2017, 11:04

Joy: Din linuschka er fantastisk :love: Drømmer lidt om det mønster i en afdæmpet farve ala din.

Jeg brugte strækvikle fra start, da babysam var langsom med at leverer vores barnevogn endte jeg faktisk med at vikle hende hjem fra hospitalet. Jeg brugte strækviklen de første 2 måneders tid, kan ikke huske hvornår jeg skiftede til fast, men ved hun var i fast 1. maj, og der var hun lige over 2 måneder. Jeg troede egentlig først jeg ville bruge ringslynge når hun var større, men bruger næsten dagligt ringslynge da den er nem og hurtig til en kort "skal lige falde til ro" tur. Og ja, fastvikle bruger jeg mindst en gang om dagen. Det er så meget nemmere at have hende i viklen end barnevogn, det eneste er at jeg skal begrænse oppakningen til hvad der kan være i min rygsæk, det kan være en udfordring :lol:

Lige pt har jeg

Oscha silent night rivelin (ringslynge med uld)
Natibaby familia draconum (ringslynge med drager, primært kæresten der bruger denne)
Storchenwiege Lilly i str 6
La fleur bourette str 6 (fantastisk silkevikle :love: )
LennyLamb Colors Of Heaven i str 4 (overraskende blød fra ny af)
Fidella Feline Almond str 5 (vikle i 50% uld og med katte på :lun: dog er den ret bred så gemmer den til hun bliver større)

Derudover har jeg lidt på vej :genert:

Linuschka Owls A summer song ringslynge :love: :love: Den skal bruges til vores bryllup, men den skal jo gås til inden :lol:
Wrapsland by Fasce e Marsupi size 4 (alice i eventyrland :love: )
Wrapsland by Fasce e Marsupi ringslynge (samme mønster som overstående)

Nogen mener måske jeg har nok :genert:
2
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2017, 11:21

godtnavn skrev:Joy: Din linuschka er fantastisk :love: Drømmer lidt om det mønster i en afdæmpet farve ala din.


Den er også virkelig lækker og luftig! Men jeg tror den skal videre efter sommeren medmindre jeg virkelig forelsker mig i den ved brug. Vil gerne have noget lignende blend og farve, bare som ipomee, tror jeg.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf godtnavn » 28. jun 2017, 11:26

Hvilket blend er det Joy? Hvis jeg var rig købte jeg den af dig!
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2017, 11:30

godtnavn skrev:Hvilket blend er det Joy? Hvis jeg var rig købte jeg den af dig!


Det er 60% organic cotton, 30% ice cotton, 10% organic linen. Virkelig blød og luftig. Jeg er også vild med farven, den er sådan grå-blå-lilla.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf Æble » 28. jun 2017, 11:34

Godtnavn du bliver da nødt til at flashe!

Hvad bruger man så mange til? :genert:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf godtnavn » 28. jun 2017, 11:41

Æble skrev:Godtnavn du bliver da nødt til at flashe!

Hvad bruger man så mange til? :genert:


Har intet billede af dem samlet, men kan se om jeg kan få den samlet senere :) Men vi kan snildt bruge så mange! Ej Oscha slyngen ryger når linuschka slyngen kommer, og drageslyngen er det jo kun kæresten der bruger. Så kommer til at have to slynger, en i ren bomuld og en i bomuld-uld-silke, hvoraf den sidste er meget lyserød og dermed ikke går til alt tøj, så er rart at have en mindre farverig også :)

Viklerne har jeg to lange, en i ren bomuld og en i silke, bruger dog den i silke mest, men den er tynd og bomuld synes jeg er lækre på de lidt kolde dage. Jeg har så en halvlang (str 5) med 50% uld, den bliver jo rigtig god til vinter. Og de korte er begge to i bomuld, det er den jeg bruger mest, den anden er endnu ikke kommet og er nok den eneste der er ekstra, altså mere end hvad vi bruger, men var forelsket i mønsteret og så skader det jo ikke at have forskellige farver.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bær dit barn-tråden - slynger, vikler, bæreseler osv

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2017, 12:09

Æble skrev:Godtnavn du bliver da nødt til at flashe!

Hvad bruger man så mange til? :genert:


Enig, jeg vil også se stashshot!

Men man skal jo have mange fordi det er dét stof, man har yderst, så man skal da have lidt at vælge imellem. Ligesom tøj. Man har jo heller ikke kun én bluse. :-D
Og så kan de jo noget forskelligt, både i forhold til materiale (temperatur og vikleegenskaber. Nogle er tykke og stive, andre tynde og smidige, nogle er skumfidus-bløde på skuldrene, nogle er grippy og lagene glider ikke så nemt i flerlagsbindinger men de tilgiver til gengæld sjuskede bindinger pga grebet, andre er glattere og lagene glider nemt over hinanden men kræver en mere præcis binding osv) og i forhold til størrelse (fx lange vikler=bindinger i flere lag som støtter godt på en tumling, mulighed for fancy afslutninger, god til vinter pga varmen fra flere lag kontra kort vikle=binding i ét lag, mindre varm fordi der kun er et lag, ofte hurtigere at binde fordi der ikke er flere lag, mere overskuelig end en lang vikle osv).

Det lyder kompliceret, men man behøver jo ikke at have til alle forhold og alle muligheder.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"