Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Hvor ofte (i gennemsnit) ser jeres børn deres mormor?

1 gang om ugen
26
28%
2-3 gange om ugen
10
11%
Mere end 3 gange om ugen
5
5%
Mindre end 1 gang om ugen
52
56%
 
Afgivne stemmer: 93
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2017, 12:30

HappyPaww skrev:
Healthyhappymilla skrev:Jer hvor mormor ikke ser børnene så tit, hvordan ville I have det hvis hun så dem 1 gang ugentligt? Ville det være for meget? Og hvad ville børnenes far sige til det?

Hvis det var som praktisk hjælp, fx til at hente en dag om ugen, ville det være mere end ok. Hvis det bare var fordi hun kom rendende i tide og utide, ville jeg ikke selv være så tilfreds, og ville have behov for at sætte en grænse.

Er forældrene uenige om frekvensen af passende besøg fra bedsteforældre eller andre, skal man kunne tale om det og finde et kompromis IMO. Jeg ville heller ikke rigtig gide have min svigermor hos os flere gange om ugen - så kan egentlig godt forstå de mænd, der heller ikke gider det. Det kan jo være noget med at lave faste aftaler, ikke komme uanmeldt osv.


Enig. Hvis det var fordi, hun gerne ville se børnebørn ville jeg dog nok kunne strække mig lidt længere, fordi det kan være sådan en fin og givende relation, men så kunne det evt. være sådan at svigerbarnet ikke var forpligtte til at være hjemme (og så måske netop kunne få et par fritimer ud af det).
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Kalimsofie » 21. jun 2017, 12:34

Akehurst2 skrev:
HappyPaww skrev:
Healthyhappymilla skrev:Jer hvor mormor ikke ser børnene så tit, hvordan ville I have det hvis hun så dem 1 gang ugentligt? Ville det være for meget? Og hvad ville børnenes far sige til det?

Hvis det var som praktisk hjælp, fx til at hente en dag om ugen, ville det være mere end ok. Hvis det bare var fordi hun kom rendende i tide og utide, ville jeg ikke selv være så tilfreds, og ville have behov for at sætte en grænse.

Er forældrene uenige om frekvensen af passende besøg fra bedsteforældre eller andre, skal man kunne tale om det og finde et kompromis IMO. Jeg ville heller ikke rigtig gide have min svigermor hos os flere gange om ugen - så kan egentlig godt forstå de mænd, der heller ikke gider det. Det kan jo være noget med at lave faste aftaler, ikke komme uanmeldt osv.


Enig. Hvis det var fordi, hun gerne ville se børnebørn ville jeg dog nok kunne strække mig lidt længere, fordi det kan være sådan en fin og givende relation, men så kunne det evt. være sådan at svigerbarnet ikke var forpligtte til at være hjemme (og så måske netop kunne få et par fritimer ud af det).


Ja, god pointe. Hvis det var, fordi mormor kom rendende hjemme hos os hele tiden, ville både jeg og min kæreste nok også blive trætte af det. Så netop det med, at det kan arrangeres, så man selv får lidt fritid ud af det, eller at de passes hjemme hos mormor & co., er da en vigtig ting at have med.
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Sool » 21. jun 2017, 12:38

Vi bor ca 5 km fra mine forældre, og jeg vil gætte på at vores søn (19 mdr) ser dem ca en gang om ugen - nogle gange mere, andre gange mindre. Nogle gange er det blot i forbindelse med en hurtig kop kaffe eller hvis vi skal hente/aflevere noget, andre gange er det med overnatning. Jeg synes det er meget passende :)

Farmor og farfar bor ca 300 km væk, og dem ser vi i gennemsnit 2 gange på 3 måneder vil jeg tro :gruble: De er her så ofte 3 dage ad gangen eller noget i den stil, så jeg synes egentlig de har en fin relation til dem på trods af afstanden.
0
Healthyhappymilla
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. mar 2017, 06:16
Kort karma: 9
Likede indlæg: 77

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Healthyhappymilla » 21. jun 2017, 12:40

Allmost_Famous skrev:
Healthyhappymilla skrev:Jer hvor mormor ikke ser børnene så tit, hvordan ville I have det hvis hun så dem 1 gang ugentligt? Ville det være for meget? Og hvad ville børnenes far sige til det?

Ja, det ville så absolut være for meget.


Men hvorfor? Hvis det f.eks. var en fast hente aftale fra vuggestue eller børnehave.
0
Healthyhappymilla
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. mar 2017, 06:16
Kort karma: 9
Likede indlæg: 77

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Healthyhappymilla » 21. jun 2017, 12:43

Tux skrev:
Healthyhappymilla skrev:Havde skrevet en lang tekst om baggrunden for mit spørgsmål, men det er jo egentligt ligegyldigt :)
Jeg vil bare høre hvor ofte jeres børn ser deres mormor og hvad jeres mænd/kærester siger til det? Synes de det er for tit eller er de ligeglade med det?
Og ser de deres mormor oftere end deres farmor?


Personligt kan jeg fortælle at jeg selv ville være helt ligeglad hvis vores søn så sin farmor flere gange om ugen og ikke mormor så ofte. Det gør mig ingenting. Jeg synes det vigtigste er at tænke på sit barn og hans/hendes relationer til bedsteforældrene - og hvis de nyder at se dem ofte, så synes jeg bare det skal være sådan.

Stem :)


Altså jeg er en mand og min hustru en kvinde, skal jeg så svare på noget andet, eller er mit perspektiv uinteressant? :stoned:


Dit perspektiv er som udgangspunkt uinteressant da det er i forhold til min egen kæreste (som er en mand) at jeg stiller spørgsmålet :) Jeg vil prøve at forstå hans holdning til mormors involvering.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Afskylia » 21. jun 2017, 12:51

Mit indtryk er at min mand ser det som en hjælp. Mormor bliver dog sjældent hængende efter at vi er kommet hjem, måske bliver hun et kvarters tid for lige at sludre. Hun er en del sammen med børnene og egentlig ikke særlig meget sammen med os voksne. Måske hans holdning havde været anderledes hvis hun var der længere flere gange om ugen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2017, 12:51

Jeg har oplevet en del fædre være ærgerlige over, at barnet så moderens forældre mest, og derfor fik et tættere forhold til dem.

De færreste af dem reflekterede dog nærmere over, at det oftest hænger sammen med, at moderen har et tættere forhold til sine forældre og ser dem mere og at barnet jo så følger med.

De pågældende fædre tog sjældent det samme initiativ til at få set sine forældre noget mere med barnet. Nogle mente endda, at det var moderens ansvar.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf JoyNips » 21. jun 2017, 12:53

Mindst en gang om ugen. Hun bor i nærheden. Farmor og farfar (og morfar også) bor i Sønderjylland, så det er knap så hyppigt.
Når han bliver større vil mormor gerne have en ugentlig hentedag fra institution og det synes vi lyder dejligt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Studsgaard » 21. jun 2017, 12:57

Mine ser kun mormor maks en gang om måneden og det er højt sat, der er nok to til fire måneder om året hvor vi ikke ses.
De ser farmor oftere. Noglegang hver uge (måske et par gamge på en uge) andre gange går der et par uger imellem til trods for vi bor i samme by.

Jeg ville syntes det var ok med flere gange om ugen, i en periode, hvis det er fordi en bedsteforældre hjælper (i vores tilfælde ville det være farmor da jeg ikke har et nært forhold til min mor) men ikke hvis det er fordi hun bare kom hjem til os og forventede at blive serviceret og det udelukkende var på hendes premis og ikke vores/børnenes.

Samtidig syntes jeg det er vigtigt at lytte til sin partner, hvis han/hun syntes en farmor/mormor besøger for meget så må man lytte til begrundelsen.

Ud fra spørgsmålet får jeg en fornemmelse af at mormor besøger meget tit, netop da valgmulighederne kun er baseret på ugentlig svarmuligheder. Og i længden ville jeg være ret træt af at andre fast skulle se dem, men syntes samtidig at det er dejligt når børnene har et nært forhold til bedsteforældre.
Jeg husker selv hvordan jeg flere gange om ugen besøgte min mormor, da jeg var så stor at jeg selv kunne bestemme og tage hen til hende.
1
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Muuh » 21. jun 2017, 12:59

Mine børns farmor er død, så hende ser de ikke mere.

Det er meget forskelligt hvor tit de ser deres bedstemor (mormor) nogle gange kan det være flere gange om ugen, andre gange kan der gå et par uger imellem.

Min mand siger ikke noget til vores børns kontakt med hverken deres bedstemor eller oldemor.
Vores børn betragter deres faster som en slags farmor, da hun er på alder med deres bedstemor, men da hun bor på Sjælland og vi bor i Jylland, ser de hende ikke så tit, måske en gang eller to om året.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Studsgaard » 21. jun 2017, 12:59

Healthyhappymilla skrev:
Tux skrev:
Healthyhappymilla skrev:Havde skrevet en lang tekst om baggrunden for mit spørgsmål, men det er jo egentligt ligegyldigt :)
Jeg vil bare høre hvor ofte jeres børn ser deres mormor og hvad jeres mænd/kærester siger til det? Synes de det er for tit eller er de ligeglade med det?
Og ser de deres mormor oftere end deres farmor?


Personligt kan jeg fortælle at jeg selv ville være helt ligeglad hvis vores søn så sin farmor flere gange om ugen og ikke mormor så ofte. Det gør mig ingenting. Jeg synes det vigtigste er at tænke på sit barn og hans/hendes relationer til bedsteforældrene - og hvis de nyder at se dem ofte, så synes jeg bare det skal være sådan.

Stem :)


Altså jeg er en mand og min hustru en kvinde, skal jeg så svare på noget andet, eller er mit perspektiv uinteressant? :stoned:


Dit perspektiv er som udgangspunkt uinteressant da det er i forhold til min egen kæreste (som er en mand) at jeg stiller spørgsmålet :) Jeg vil prøve at forstå hans holdning til mormors involvering.


Var det så ikke en god ide at få en mands syn på det?
10
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Ficus » 21. jun 2017, 13:01

Nu har jeg ikke født endnu, men vi ser i forvejen mine forældre ca. 1 gang om ugen, nogle gange 2 eller flere. Vi bor 10 min fra dem og tror ikke vi kommer til at se mindre til dem, når der er et barnebarn.

Mine svigerforældre ser vi 1 gang hver eller hveranden måned. Måske det bliver oftere når den lille kommer, måske ikke. Lige nu bor vi ca. 1 time fra dem og flytter yderligere 20-25 min væk, om en måned.

Generelt har vi forskellige forhold til vores forældre. Min kæreste så sine forældre sjældnere før jeg kom til, ift. nu. De kører jævnligt forbi os, fordi de er medlem af 3-4 museer, der ligger omkring der hvor vi flytter til, men de er ikke typerne der så når de alligevel har kørt forbi vores by, spørger om de må komme forbi. Det er altid os der skal komme til dem. Plus at de ikke planlægger, dvs at man altid på dagen skal spørge om de er hjemme og om man kan komme. De er rigtig flinke og man kan sidde for evigt over maden og sladre, særligt med svigermor, men det føles mere "formelt" derhjemme. Altså det er ikke der man kan smide sig i sofaen.

Mine forældre laver vi alt muligt med, også på min kærestes opfordring. Vi har rejst til udlandet med dem, min kæreste ser fodbold med min far, vi går en tur på strøget osv. I går blev jeg smidt af, så jeg kunne ligge med min mor i haven og han selv kunne tage ud og blive klippet, så spiste vi frokost alle 3 bagefter og min kæreste endte med en 2 timers lur på en solseng. Vi skal også derud hurtigt i dag for at hente noget og så skal vi derud og grille i weekenden.

Jeg tænker ikke at det ændrer sig helt vildt om en måned, når den lille er her. Begge sæt bedsteforældre glæder sig helt vildt, men på hver deres måde. Og det er fint med os.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Ficus » 21. jun 2017, 13:05

Når det så er sagt, så havde jeg selv et meget bedre forhold til min farmor, end min mormor. Gælder også mine søskende.

Jeg så hende i hvert fald et par gange om ugen, selvom min mormor var vores nabo. Min farmor var hende der kom til juleklip og gymnastikopvisninger osv.

Min mor har altid været en lille smule "bitter" over at farmor var bedre, men mormor har så heller aldrig gjort en indsats, så det har nok også handlet om det.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Tux » 21. jun 2017, 13:40

Healthyhappymilla skrev:
Tux skrev:
Healthyhappymilla skrev:Havde skrevet en lang tekst om baggrunden for mit spørgsmål, men det er jo egentligt ligegyldigt :)
Jeg vil bare høre hvor ofte jeres børn ser deres mormor og hvad jeres mænd/kærester siger til det? Synes de det er for tit eller er de ligeglade med det?
Og ser de deres mormor oftere end deres farmor?


Personligt kan jeg fortælle at jeg selv ville være helt ligeglad hvis vores søn så sin farmor flere gange om ugen og ikke mormor så ofte. Det gør mig ingenting. Jeg synes det vigtigste er at tænke på sit barn og hans/hendes relationer til bedsteforældrene - og hvis de nyder at se dem ofte, så synes jeg bare det skal være sådan.

Stem :)


Altså jeg er en mand og min hustru en kvinde, skal jeg så svare på noget andet, eller er mit perspektiv uinteressant? :stoned:


Dit perspektiv er som udgangspunkt uinteressant da det er i forhold til min egen kæreste (som er en mand) at jeg stiller spørgsmålet :) Jeg vil prøve at forstå hans holdning til mormors involvering.

Og du mener kvinder er bedre til at sætte sig ind i hans holdning, end en mand er? - der lyder mærkeligt..
7
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvor ofte ser jeres børn mormor?

Indlægaf Orchidea » 21. jun 2017, 15:13

Min mands forældre gik bort før vi fik børn, så de er selvsagt ikke på banen. Vi bor ca. 2 timers kørsel fra min mor og hendes mand og det betyder jo at vi ikke ses på en ugentlig basis.

Ungerne har dog et godt og meget tæt forhold til deres mormor og bedstefar. De ses som regel en gang hver måned, nogle gange ikke og nogle gange flere gange på en måned. De er forholdsvis ofte på weekend og elsker det.

Min far gik bort i julen og boede derudover i NY, og ham så vi et par gange årligt. Men vores unger skypede ofte med deres morfar og var helt med på at det skulle foregå om aftenen. De havde begge Skype på deres iPads og kunne selv ringe ham op, hvilket de gjorde og omvendt.

Vi har været heldige med at vores børn har et rigtig godt forhold til deres bedsteforældre. Jeg ville ønske at mine svigerforældre havde nået at se dem og få et forhold til dem, for det var dejlige mennesker, men sådan skulle det ikke være.

Min mand og jeg har det rigtig godt med hinandens familier, der har aldrig været brok over at deltage i sammenkomster fra hverken hans eller min side. Vi har været sammen så længe, at jeg oprigtigt betragter min mands familie som min egen og, uden at have spurgt ham, så er det mit indtryk at han har det på samme måde.

Der er selvfølgelig mere eller mindre "skøre" medlemmer på begge sider, men det må man jo tage med. Vi ser det som et festligt indslag :)

Når jeg hører om de problemer andre kan have med hinandens familier, føler jeg mig virkelig heldig. Ofte lader det til at være et problem med at sætte grænser og respektere hinanden for det vi nu engang er. Når min mor f.eks. er lidt for meget (for det kan hun sagtens være), så trækker vi lidt på skulderen af det og lader det prelle af. Der har aldrig været konfrontationer, uvenskab eller optræk til noget. Og i sidste ende respekterer hun jo også at det er os som er forældre og vi blander os ikke når ungerne er hos dem. De får måske en is eller kage mere end vi ville have givet dem OG kommer alt for sent i seng, men det overlever de nok. Det vigtigste er at vores drenge ELSKER deres mormor og bedstefar og det er så absolut gengældt.


Edit. Jeg ville synes det var skønt hvis vi boede tættere på min mor og hendes mand, så vi kunne ses på en hverdags basis. Jeg kan ikke forestille mig at min mand ikke ville synes om det.
Senest rettet af Orchidea 21. jun 2017, 15:15, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Forældre"