Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 6. jul 2020, 16:42

Altså mine på 7 og 10 år kan stadig bøvle med evnen til at behovsudsætte :-D Men altså fra cirka børnehavealderen tror jeg, at de var ved at få styr på det. Det med ikke at afbryde, det kæmper vi dog stadig med...
3
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 6. jul 2020, 17:05

Lys skrev:Jeg er med på, at man ikke kan sige noget helt generelt, men hvad er jeres erfaring med hvornår børn kan udsætte egne behov i kort tid? Fx at lade være med at afbryde, når mor/far taler med en anden (uden at skulle blive mindet om det hver gang), undlade at kræve en mad NU! uanset hvad mor laver, forstå at man skal vente lidt i forskellige situationer og ikke bare kan få egne ønsker opfyldt straks, fordi der er også er andre til stede.


Afhængigt af dagsformen og situationen, så kunne han godt som halvandet-årig indimellem vente lidt. Sådan er det i øvrigt stadig nu hvor han er 3,5. :-D

Jeg synes særligt det kom, da han kom i sin nuværende institution, hvor børnene hurtigt bliver gode til at vente på deres tur fx når de skulle vaske hænder før og efter frokost, stå i kø til legestativet, fortælle om deres weekend osv. Det er noget, institutionen lægger en del vægt på og når alle de andre børn gør det smitter det hurtigt af.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Oak123
Indlæg: 2140
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Oak123 » 6. jul 2020, 17:30

godtnavn skrev:Er det fjollet at være bekymret over at ens datter på 13 måneder vejer meget? Som i mere end sin storesøster på 3,5 år. Hun spiser intet sukker, får ikke juice osv. vi tilsætter ikke ekstra fedt, men hendes vægt stiger og stiger bare. Ved ikke om man burde gøre noget?

Hun udvikler sig fint, er for det meste glad, sover godt osv. Så det virker lidt fjollet at ringe, men omvendt bekymre det mig.


Når nu du er bekymret ville jeg ringe til din sundhedsplejerske eller det fælles sted i din kommune, heller lige få det vendt med dem end gå og tænkte så meget over det.

Også tænker jeg, at det også skyldes, at den mindste ikke røre sig så meget som den store. Vores datter blev noget mere spinkel da hun begyndt at gå. Så jeg tænker, at det nok skal blive væsentligt anderledes med vægten når hun kommer omkring på to ben :)
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 6. jul 2020, 17:49

Tak for input. Et sådant spørgsmål kommer selvfølgelig altid af en konkret situation, der i dette tilfælde ikke handler om mit eget barn (hun er for lille til at behovsudsætte ret meget :D ), og I støtter min egen opfattelse af, at man typisk godt kan behovsudsætte lidt (og i hvert fald tåle en påmindelse herom) før skolealderen. Jeg ved så ikke rigtigt, hvad jeg kan bruge det til, når det netop ikke er mit eget barn :lol: . Men jeg kan jo træne min tålmodighed :D
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 6. jul 2020, 17:54

Sagde lægen noget om hendes vægt, da I var til 1 års undersøgelse?

Min dreng har altid ligget næsten helt nederst på vægtkurven, mens hans lillesøster ret hurtigt kom til at ligge højt. Hun vejede 1 kilo mere end ham ved fødslen, selvom hun kun er født 1 uge senere end ham i forhold til termin (de er begge født før termin). Hun var hurtigere god til at spise end ham og tog gennemsnitlig mere på end ham.

Både til hendes 1 års, 2 års og 3 års undersøgelser har jeg spurgt lægen ind til hendes vægt, fordi hun alle årene har vejet mere end storebror gjorde, da han havde sammen alder :genert:. Alle gange har min lægen sagt, at hun er lige som hun skal være - ligesom storebror også er, selvom han er til den modsatte side.

Hun skal snart til 4 års undersøgelse, og jeg håber stadig, at hendes kurver ser fine ud. Jeg ved ikke præcis, hvad hun vejer, men selvom der er 2,9 år i mellem hende og storebror, er hun ret tæt på at veje det samme som ham.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf AgentPixie » 6. jul 2020, 18:43

A er efterhånden så komplet umulig at putte, at jeg seriøst overvejer at købe “kaninen der så gerne vil sove”, selvom jeg ikke er ret begejstret for hypnosebøger til børn.

Jeg er bare enormt træt af, at den dreng først sover efter kl 21/22. Han er SÅ træt, men laver alt muligt pis efter han er puttet, og er helt åndsvagt irriterende :genert:
Han er dødtræt om morgenen og resten af dagen.. vi har prøvet at putte tidligere/senere. Det gør nul forskel.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 6. jul 2020, 19:02

Tror mest jeg var bekymret fordi jeg 2 gange på en uge var blevet spurgt til hendes størrelse. Og så vejede jeg hende bare af nysgerrighed, og fik et mindre chok. Hun vejede "kun" 13 kg til 1 års undersøgelsen for en måned siden, og der mente lægen hun var stor, men så længe det var sunde ting hun spiste sig så stor i (hun spiser selv så det er ovenikøbet relativ begrænsede mængder) så var det fint, men hun er jo vokset en del siden.

Hvorfor kan jeg ikke bare få gennemsnitlige børn hvor størrelsen ikke kommenteres, Luna fik mange kommentarer om at være lille da hun var mindre, og Alva får om at være stor. Synes sgu det er op af bakke.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf billiebean » 6. jul 2020, 19:42

Åh gud. En rædselsputning. Nedsmeltende rasende T, stortudende mor og T der går en tak op af eksplosionsstigen, når M nærmer sig. Til sidst måtte jeg sætte hende fra mig i hendes seng og gå ud i haven. M gik ind og nu sover hun. Håber ikke han mistede besindelsen.. jeg var lige ved.

Noglegange glider rutinerne umærksomt ud af en tangent. Er kommet til at sidde længere og længere tid med T i stolen efter godnathistorien. Og det tog overhånd, fordi T jo klart foretrækker at jeg sidder med hende og pjatter og nusser uden ende, og i dag satte jeg en grænse og nej, ikke mere stol, T skal sove nu. Og holy crap, som et nej kan tænde et overtræt barn af. Wow.

Så nu skal jeg lige hanke op i mig selv, og vi skal genskabe en bedre putning igen. Desuden har det kun været mig der duer til putning i mange måneder, og jeg er ved at blive skør af altid at være den.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf billiebean » 6. jul 2020, 20:09

Tidligere i tråden var der snak om iPad og TV og Indien om at TV ikke er helt så “slemt” som iPad. Min sp fortalte mig engang at fordelen ved TV er at barnet ikke bliver så passivt og inaktivt som ved iPad. Og jeg kan faktisk også se at når T der Netflix (vil KUN se Ben og Holly!!!) så er hun opslugt de første 10 minutter, men derefter begynder hun at dimse rundt og gå til og fra. Mens mobil eller iPad har en langt større magnetisk effekt på hende, og fører til konflikter, når det er slut. Så T bruger ikke iPad. Mest fordi vi simpelthen ikke gider konflikter over det også! (Det er nok med de 45 konflikter vi har dagligt allerede :rulle:). Men TV må hun gerne se - undtagen før sengetid når hun er træt.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Undtagelsen » 6. jul 2020, 20:09

AgentPixie skrev:A er efterhånden så komplet umulig at putte, at jeg seriøst overvejer at købe “kaninen der så gerne vil sove”, selvom jeg ikke er ret begejstret for hypnosebøger til børn.

Jeg er bare enormt træt af, at den dreng først sover efter kl 21/22. Han er SÅ træt, men laver alt muligt pis efter han er puttet, og er helt åndsvagt irriterende :genert:
Han er dødtræt om morgenen og resten af dagen.. vi har prøvet at putte tidligere/senere. Det gør nul forskel.


Du kan låne den som lydbog på ereolen (og sandsynligvis også som alm ebog)
Herhjemme har vi aldrig hørt den til ende, så ren succes.
Og vi kommer fra putninger, der tog 1-1,5 time til nu et kvarters tid.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf TomKah » 6. jul 2020, 20:22

Det der med børn og vægt er bare en underlig størrelse fordi kurven man tager på med på ingen måde er linæer.
Fra 0 til 1 år tager man på, men så stagnerer vægten. Og man vejer næsten det samme et par år. Så tager man langsomt på meget meget langsomt. Indtil man går i puberteten og så tager vægten virkelig fat.

For 1,5 år siden vejede mine børn 17, 27 og 37 kg. Der var de 3, 9 og 12. Nu er de 5, 10 og 14 . Vægten siger 17, 30 og - hold fast - 50 KG!!!!
Og min søn på 14 er trods en vægtøgning på 13 kg altså stadig slank. Han er 178 cm så på ingen måde tyk. Men han tager voldsomt meget på nu. Jeg synes ikke han spiser særlig meget mere end han ellers har gjort. Så det må også være stofskiftet der ændres.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Neenah » 6. jul 2020, 20:23

Undtagelsen skrev:
AgentPixie skrev:A er efterhånden så komplet umulig at putte, at jeg seriøst overvejer at købe “kaninen der så gerne vil sove”, selvom jeg ikke er ret begejstret for hypnosebøger til børn.

Jeg er bare enormt træt af, at den dreng først sover efter kl 21/22. Han er SÅ træt, men laver alt muligt pis efter han er puttet, og er helt åndsvagt irriterende :genert:
Han er dødtræt om morgenen og resten af dagen.. vi har prøvet at putte tidligere/senere. Det gør nul forskel.


Du kan låne den som lydbog på ereolen (og sandsynligvis også som alm ebog)
Herhjemme har vi aldrig hørt den til ende, så ren succes.
Og vi kommer fra putninger, der tog 1-1,5 time til nu et kvarters tid.

Vi bruger også lydbogen. Efter kortvarig succes gør den nu ingen forskel. Vi kan sagtens høre den igennem to gange uden hun sover.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 6. jul 2020, 21:00

Den fungerer heller ikke rigtig her, længere. Eller jo, mor bliver træt, men det var hun jo i forvejen :D

Zoe sagde mor for første gang (hvor jeg var sikker) i går :dåne: jeg tror næsten at jeg døde lidt. Vi var i bad og så kastede hun armene omkring halsen på mig og sagde "muar" ligeså fint og tydeligt. Michael var blevet hentet til at sidde på toilettet og se os være i bad, så han hørte det også. Åh, jeg er så stolt og glad. Det er åndssvagt så glad man kan blive over noget som nok skal nå at drive mig til vanvid. Men hun siger mor (eller mur/muar) og jeg er lykkelig. Hun synes især det var fedt i dag da jeg skulle putte, fordi jeg altså ikke har det i mig at ignorere hende, som jeg ellers gør med meget af hendes andet pludren når hun skal sove. Så hun lå der og snakkede løs, og så lige pludselig "mur, mur, mur, mur, muar, muar, mur" hvor jeg så troskyldigt svarede hende hver gang, mens jeg smilede som en åndssvag.
6
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 7. jul 2020, 03:57

billiebean skrev:Tidligere i tråden var der snak om iPad og TV og Indien om at TV ikke er helt så “slemt” som iPad. Min sp fortalte mig engang at fordelen ved TV er at barnet ikke bliver så passivt og inaktivt som ved iPad. Og jeg kan faktisk også se at når T der Netflix (vil KUN se Ben og Holly!!!) så er hun opslugt de første 10 minutter, men derefter begynder hun at dimse rundt og gå til og fra. Mens mobil eller iPad har en langt større magnetisk effekt på hende, og fører til konflikter, når det er slut. Så T bruger ikke iPad. Mest fordi vi simpelthen ikke gider konflikter over det også! (Det er nok med de 45 konflikter vi har dagligt allerede :rulle:). Men TV må hun gerne se - undtagen før sengetid når hun er træt.


Her er det omvendt. Sofie bliver ofte helt apatisk, når hun sidder foran tv'et. Men i og med at hun spiller på mobil (vi har ingen tablet), så er hun jo ikke passiv - synes jeg i hvert fald ikke. Jeg kan ikke se forskellen på at lære farverne/formerne/tallene fra en bog eller fra en app :gruble: Vi sidder så oftest sammen med hende og roser/hjælper.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Joe » 7. jul 2020, 07:44

Birk er også langt mere stillesiddende, når han ser ipad eller telefon end tv. Men altså.. han ser ipad i dette øjeblik alligevel.

Jeg synes godt nok, det er lidt svært at flytte med en snart to-årig vildbasse.

Især til et hus med trappe, hvor sikkerhedsgitrene dertil ikke er kommet endnu. For det var ikke ligetil at finde sikkerhedsgitre, der overhovedet kunne passe til formålet.

Men vi har bestilt nu. Og indtil det kommer, er der ikke så meget mentalt ro.

Jer med trapper, hvordan sikrer I/har I sikret dem?
0

Tilbage til "Forældre"