Snik-snak tråd for forældre?

Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 3. feb 2019, 23:03

Zonta skrev:Jeg kan slet ikke forestille mig, at kommunen går ind i kampen med et barn der bider. Det er desværre ret hyppigt især i vuggestuen. Jeg kender en dreng på 2,5, som gentagne gange har bidt en anden dreng. Lad os kalde dem V og M. M er meget nærgående og har ikke rigtig noget sprog. V har et fint sprog og kan godt sige fra, men M er så nærgående og stikker tit hænderne op i ansigtet på V. V siger stop, men M stopper ikke og V reagerer ved at bide M i fingrene.
Kommunen gør slet ikke noget i den sag. Pædagogerne gør deres til at det ikke sker og jeg kunne forestille mig, at de snakker med barnet om, at man ikke skal reagere sådan. Men måske er din søn ala M? Altså at han gør/ikke-gør noget som de andre ser sig sure på eller sådan noget. Aner det ikke - det var bare for at komme med et lidt andet perspektiv.


Jeg forventer nu heller ikke at kommunen skal blandes ind i det, der er bare en 5 stykker der har fortalt mig det. Jeg ved ærlig talt ikke en fis om sådan noget.

Af hvad pædagogerne fortæller er han ikke som M. 2 af gangene har de fortalt om situationen mere detaljeret end “L er blevet bidt, men han var nem at trøste og virker glad igen”. Den ene gang ville bideren kramme og det gik over gevind, hvor L kom hjem med perfekt tandsæt 2 steder i ansigtet og anden gang sidder han mellem 2 voksne på gulvet, de synger sange i en rundkreds og bider kommer andetsteds fra og sætter tænder i hals/nakke, så der kom huller med blod et par steder.

Første gang var vi sådan lidt “nå ja, det kan jo ske. Gør L noget, som vi kan lære ham anderledes? Slår eller er tarvelig?”, det sagde hun nej til, hvortil pædagogen så tilføjer “L er vist bare lidt offeret i øjeblikket.”. Jo mere jeg hører den sætning inde i mit hovede, desto mere undrer den mig. Offer er så voldsomt et ord, synes jeg. Det er lederen selv der har indkaldt til det her møde, jeg ved bare ikke helt hvad formålet er, for det virker ikke rigtig til at der bliver gjort noget eller at der egentlig er noget at gøre.



Har en kollega hvis søn bed, det var netop noget med kommunikation. De fandt ud af at han ikke kunne høre en pind pga væske på ørene. Efter det blev fikset, bed han ikke en eneste gang.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 4. feb 2019, 01:42

Sof skrev:
Zonta skrev:Jeg kan slet ikke forestille mig, at kommunen går ind i kampen med et barn der bider. Det er desværre ret hyppigt især i vuggestuen. Jeg kender en dreng på 2,5, som gentagne gange har bidt en anden dreng. Lad os kalde dem V og M. M er meget nærgående og har ikke rigtig noget sprog. V har et fint sprog og kan godt sige fra, men M er så nærgående og stikker tit hænderne op i ansigtet på V. V siger stop, men M stopper ikke og V reagerer ved at bide M i fingrene.
Kommunen gør slet ikke noget i den sag. Pædagogerne gør deres til at det ikke sker og jeg kunne forestille mig, at de snakker med barnet om, at man ikke skal reagere sådan. Men måske er din søn ala M? Altså at han gør/ikke-gør noget som de andre ser sig sure på eller sådan noget. Aner det ikke - det var bare for at komme med et lidt andet perspektiv.


Jeg forventer nu heller ikke at kommunen skal blandes ind i det, der er bare en 5 stykker der har fortalt mig det. Jeg ved ærlig talt ikke en fis om sådan noget.

Af hvad pædagogerne fortæller er han ikke som M. 2 af gangene har de fortalt om situationen mere detaljeret end “L er blevet bidt, men han var nem at trøste og virker glad igen”. Den ene gang ville bideren kramme og det gik over gevind, hvor L kom hjem med perfekt tandsæt 2 steder i ansigtet og anden gang sidder han mellem 2 voksne på gulvet, de synger sange i en rundkreds og bider kommer andetsteds fra og sætter tænder i hals/nakke, så der kom huller med blod et par steder.

Første gang var vi sådan lidt “nå ja, det kan jo ske. Gør L noget, som vi kan lære ham anderledes? Slår eller er tarvelig?”, det sagde hun nej til, hvortil pædagogen så tilføjer “L er vist bare lidt offeret i øjeblikket.”. Jo mere jeg hører den sætning inde i mit hovede, desto mere undrer den mig. Offer er så voldsomt et ord, synes jeg. Det er lederen selv der har indkaldt til det her møde, jeg ved bare ikke helt hvad formålet er, for det virker ikke rigtig til at der bliver gjort noget eller at der egentlig er noget at gøre.

Har en kollega hvis søn bed, det var netop noget med kommunikation. De fandt ud af at han ikke kunne høre en pind pga væske på ørene. Efter det blev fikset, bed han ikke en eneste gang.

Jeg tror desværre børns dynamik kan være svær at lave om på. Som hun siger, så er det lige for tiden, at det er sådan. Ved dog ikke helt hvad lederen vil med mødet, for det er jo ikke normen at blive indkaldt til møde bare fordi man er blevet bidt én gang. Så om det er fordi det er noget der er sket gentagne gange eller om det er fordi hun mener, at der er et problem omkring jeres søn, som skal løses, det aner jeg ikke.
0
J, juli 2018.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 4. feb 2019, 05:25

Zonta skrev:Jeg tror desværre børns dynamik kan være svær at lave om på. Som hun siger, så er det lige for tiden, at det er sådan. Ved dog ikke helt hvad lederen vil med mødet, for det er jo ikke normen at blive indkaldt til møde bare fordi man er blevet bidt én gang. Så om det er fordi det er noget der er sket gentagne gange eller om det er fordi hun mener, at der er et problem omkring jeres søn, som skal løses, det aner jeg ikke.


Det er sket 7 gange på en måned (8, hvis de 2 bid i ansigtet tæller dobbelt). Det er de gange der er efterladt tydelige bidemærker. Hvem ved om han er bidt udover det.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 4. feb 2019, 05:35

Mistermor skrev:
Men så må de sætte noget mere personale på! Du har lov at spørge, om det er det samme barn, der bider jeres hver gang, og hvis ja, om man er igang med nogle tiltag, der kan stoppe det. En ting er, at man oplever, at ens barn bliver bidt i vuggestuen, det vil mange opleve, men hvis det samme barn bider gang på gang, må personalet gøre noget. Forældrene kan jo af gode grunde ikke.

Og hvis det er det samme barn, der bliver bidt (når de kalder ham offeret pt.) så må de da også gøre noget ved det. Hvis det kun er jeres barn, der bliver bidt, må de skærme ham ved at tage ham med, hvis de forlader børnene eller ved at holde sig i nærheden af ham.

Hvis bidebarnet bider mange, må de søge støtte på ham.

Vuggestuen skal sørge for at undersøge, om der skal tiltag til for at stoppe barnet, der bider. Om der kan være noget "i vejen" fysisk, psykisk eller socialt, og de skal lave en handleplan. De kan søge hjælp til undersøgelser hos pædagogisk psykologisk rådgivning, hvis de mener, det er nødvendigt, - det er sikkert også den vej, der skal tildeles støtte. (men med stramningerne inden for området, skal det sandsynligvis være grelt, før man gør noget)

Hvis man som forælder ikke oplever, at institutionen er lydhør, kan man klage til forvaltningen. Somme tider, hvis der er et meget udadreagerende barn, som er efter mange børn, går forældre sammen om at klage - det vil ofte være børn, der endnu ikke har fået en diagnose.

Det er ikke acceptabelt, at et barn bliver bidt, så det bløder eller der bliver store blå mærker. Når det er sagt, er det også frygteligt at være forældre til et barn, der bider de andre, men det må pædagogerne også tage hånd om.

(og undskyld jeg blander mig i børnetråden, men som eks.pædagog læser jeg den, fordi jeg savner mit arbejde. :) )


Det er helt i orden, det var lidt sådan et svar jeg var ude efter. Tak!

Det giver mig lidt indblik i proceduren, som jeg skrev til Zonta, så aner jeg intet om hvad de ligesom skal/burde gøre. Jeg er bare ked af det på mine søns vegne og skide frustreret over i fredags igen at hente en dreng med bidemærke på ryggen.

Er slet ikke i tvivl om at det sikkert er meget sværere at være forældre til bideren. Jeg ville selv føle mig ret magtesløs tror jeg.

Personaleproblemerne tror jeg ikke de får gjort noget ved, hvilket også er en stor drivkraft bag ønsket om at rykke. Manglen på hænder har gjort stemningen blandt dem der er der en smule trykket og det skulle ikke undre mig at sygemeldingerne gik fra at handle om fysiske, til psykiske ting.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 4. feb 2019, 06:55

Der var, selvfølgelig fristes man til at sige, en voksen der ringede sig syg, nærmest samtidig med at vi trådte ind ad døren. Så ikke noget møde før onsdag morgen :sarkasme:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 4. feb 2019, 07:56

Sof skrev:
Zonta skrev:Jeg tror desværre børns dynamik kan være svær at lave om på. Som hun siger, så er det lige for tiden, at det er sådan. Ved dog ikke helt hvad lederen vil med mødet, for det er jo ikke normen at blive indkaldt til møde bare fordi man er blevet bidt én gang. Så om det er fordi det er noget der er sket gentagne gange eller om det er fordi hun mener, at der er et problem omkring jeres søn, som skal løses, det aner jeg ikke.


Det er sket 7 gange på en måned (8, hvis de 2 bid i ansigtet tæller dobbelt). Det er de gange der er efterladt tydelige bidemærker. Hvem ved om han er bidt udover det.

Ja, jeg ved godt, at det var sket mange gange. Det jeg mente (formulerer mig måske ikke så klart midt om natten :genert: ) var, at jeg ikke kender baggrunden for mødet. Om det er fordi det er sket mange gange eller fordi de mener, at der er en eller anden udfordring omkring jeres søn (som kunne være grunden til at han bliver bidt), som I skal være med til at løse. Det var bare hvad jeg kunne forestille mig.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 7. feb 2019, 08:34

Jubii. Lillebror har fået plads på storesøster skole :banan:
10
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. feb 2019, 08:55

FruKuk skrev:Jubii. Lillebror har fået plads på storesøster skole :banan:

Ej sikke en lettelse Kuk. Super super godt. Tillykke med det :)
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. feb 2019, 09:04

Vi aner vitterligt ikke hvor længe vi skal være ude denne omgang. Oprindeligt var planen medio 2021. Så blev det rykket til medio 2020 fordi dem han arbejder med/for på projektet er nogle tosser. Det er så forsinket 1/2 år. Efter det her projekt har firmaet er nyt projekt her som lige nu er i designfasen. Implementering passer med når mandens input på nuværende er færdigt og så kunne han forhåbentligt komme på det. Det ville vi gerne i hvert fald. Ingen af os er så sikre på om vi blive ved med at være ud. Var vi bare os selv ville vi være ude for evigt, men vi vil ikke trække børnene med rundt i verden og skifte skole hvert 2.-3. År. Plus de lande der pt er i i pipeline er Kazakstan og det område, eller mega fattige Afrikanske lande. Nej tak.

Nå, men altså manden kigger hele tiden på huse i Dk. Mega irriterende fordi man så finder noget der lige er i øjet og det er jo overhovedet ikke aktuelt at skulle købe noget :rulle: Lige nu har han naturligvis fundet et virkelig virkelig perfekt hus. Altså udover det er for dyrt ift hvad det er. Han giver et uofficielt bud til mægler tror jeg og så kan vi se på det skattetekniske, der er jo bopælspligt. Det bud vi giver siger de helt sikkert nej til, så altså det er jo nok lige meget uanset.

Min hjerne kører på højtryk over sådan noget her. Får alle mulige forestillinger, undersøger område, skoler osv osv osv. Det er skørt når det med 99,9% ikke bliver til noget.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 7. feb 2019, 09:26

FormerlyKnownAs skrev:
FruKuk skrev:Jubii. Lillebror har fået plads på storesøster skole :banan:

Ej sikke en lettelse Kuk. Super super godt. Tillykke med det :)


Tak :kys: Det er SÅ dejligt og giver dermed udsigt til, at vores lidt pressede hverdagslogistik bliver noget nemmere fra 1/4
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 7. feb 2019, 09:27

FormerlyKnownAs skrev:Vi aner vitterligt ikke hvor længe vi skal være ude denne omgang. Oprindeligt var planen medio 2021. Så blev det rykket til medio 2020 fordi dem han arbejder med/for på projektet er nogle tosser. Det er så forsinket 1/2 år. Efter det her projekt har firmaet er nyt projekt her som lige nu er i designfasen. Implementering passer med når mandens input på nuværende er færdigt og så kunne han forhåbentligt komme på det. Det ville vi gerne i hvert fald. Ingen af os er så sikre på om vi blive ved med at være ud. Var vi bare os selv ville vi være ude for evigt, men vi vil ikke trække børnene med rundt i verden og skifte skole hvert 2.-3. År. Plus de lande der pt er i i pipeline er Kazakstan og det område, eller mega fattige Afrikanske lande. Nej tak.

Nå, men altså manden kigger hele tiden på huse i Dk. Mega irriterende fordi man så finder noget der lige er i øjet og det er jo overhovedet ikke aktuelt at skulle købe noget :rulle: Lige nu har han naturligvis fundet et virkelig virkelig perfekt hus. Altså udover det er for dyrt ift hvad det er. Han giver et uofficielt bud til mægler tror jeg og så kan vi se på det skattetekniske, der er jo bopælspligt. Det bud vi giver siger de helt sikkert nej til, så altså det er jo nok lige meget uanset.

Min hjerne kører på højtryk over sådan noget her. Får alle mulige forestillinger, undersøger område, skoler osv osv osv. Det er skørt når det med 99,9% ikke bliver til noget.


Sådan ville jeg også have det. Jeg har brug for en plan/overblik uagtet om der så kun er 0,1% chance for, at det bliver aktuelt.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 8. feb 2019, 06:15

FruKuk skrev:Jubii. Lillebror har fået plads på storesøster skole :banan:



Fedt frukuk det er dejligt når det flasker dig :banan:

Vi har også fået svar på at vores dreng har fået plads på den privatskole vi havde søgt på.

Vi var til samtale og alt muligt og jeg havde det seriøst dårligt alle de uger vi ventede.
Det var en kæmpe lettelse at han fik plads!

For os bliver det så bare et helvede om morgen. Aflevere to steder i hver sin ende af byen. Og jeg tager toget som ligger i midten.
Maden “vil” ikke få rykket sin arbejdstid så endnu engang hænger den på mig.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 8. feb 2019, 07:11

xxx---xxx skrev:
FruKuk skrev:Jubii. Lillebror har fået plads på storesøster skole :banan:



Fedt frukuk det er dejligt når det flasker dig :banan:

Vi har også fået svar på at vores dreng har fået plads på den privatskole vi havde søgt på.

Vi var til samtale og alt muligt og jeg havde det seriøst dårligt alle de uger vi ventede.
Det var en kæmpe lettelse at han fik plads!

For os bliver det så bare et helvede om morgen. Aflevere to steder i hver sin ende af byen. Og jeg tager toget som ligger i midten.
Maden “vil” ikke få rykket sin arbejdstid så endnu engang hænger den på mig.


Dejligt, at jeres dreng også har fået plads på den ønskede skole. Er det er en skole med en særlig profil? Lillebror skal i folkeskolen som sin søster, men vi har valgt en lille skole med kun et spor og kun til 6. klasse, og vi var usikre på, om vi fik plads, da skolen ligger 15 km væk og i et andet skoledistrikt. Men det lykkedes.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 8. feb 2019, 12:52

Sof skrev:
Zonta skrev:Jeg tror desværre børns dynamik kan være svær at lave om på. Som hun siger, så er det lige for tiden, at det er sådan. Ved dog ikke helt hvad lederen vil med mødet, for det er jo ikke normen at blive indkaldt til møde bare fordi man er blevet bidt én gang. Så om det er fordi det er noget der er sket gentagne gange eller om det er fordi hun mener, at der er et problem omkring jeres søn, som skal løses, det aner jeg ikke.


Det er sket 7 gange på en måned (8, hvis de 2 bid i ansigtet tæller dobbelt). Det er de gange der er efterladt tydelige bidemærker. Hvem ved om han er bidt udover det.



Min datter blev bidt 6-8 gange på 14 dage i sommers. Til sidst sagde jeg til pædagogerne at jeg simpelthen forventede at det stoppede NU. Jeg var ikke sur, men jeg var bestemt.
Jeg tog den vinkel ind i det, at jeg godt ved at hun er en bandit af rang og hun måske selv kunne ‘invitere’ til at blive bidt fordi hun vil foran i køen/skubber/har rundsave på albuerne, men hvis det var hendes opførsel, der skyldtes det, så forventede jeg at de hjalp hende med at stå i kø/vente/osv, og var det bare uheldigt/tilfældigt forventede jeg at de forsøgte at skåne hende.
Ugen efter blev hun bidt igen, og det var en meget brødebetynget pædagog, der fortalte det. Men siden er det heldigvis kun sket et par gange. Det er okay og hvad der sker, men når det sker systematisk er det ikke i orden.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 8. feb 2019, 13:49

Bøtte skrev:
Sof skrev:Det er sket 7 gange på en måned (8, hvis de 2 bid i ansigtet tæller dobbelt). Det er de gange der er efterladt tydelige bidemærker. Hvem ved om han er bidt udover det.



Min datter blev bidt 6-8 gange på 14 dage i sommers. Til sidst sagde jeg til pædagogerne at jeg simpelthen forventede at det stoppede NU. Jeg var ikke sur, men jeg var bestemt.
Jeg tog den vinkel ind i det, at jeg godt ved at hun er en bandit af rang og hun måske selv kunne ‘invitere’ til at blive bidt fordi hun vil foran i køen/skubber/har rundsave på albuerne, men hvis det var hendes opførsel, der skyldtes det, så forventede jeg at de hjalp hende med at stå i kø/vente/osv, og var det bare uheldigt/tilfældigt forventede jeg at de forsøgte at skåne hende.
Ugen efter blev hun bidt igen, og det var en meget brødebetynget pædagog, der fortalte det. Men siden er det heldigvis kun sket et par gange. Det er okay og hvad der sker, men når det sker systematisk er det ikke i orden.


Jeg har holdt mig meget neutral når jeg har været dernede. Altså jeg har hverken bebrejdet de ansatte eller sagt noget andet.
De virker meget kede af situationen, hvilket jeg er "glad" for. Altså at de ikke bare er total ligeglade, som jeg ellers har oplevet omkring andre ting.

Mine spørgsmål ved de første bid var om der var noget vi kunne hjælpe med, altså lære ham at sige stop eller noget andet. Vi spurgte om han tarvelig, slog og skubbede, men alle vi snakkede med sagde at det var slet ikke sådan det skete. Jeg er helt klar over at han sikkert er en bølle, jeg kan jo se hvis hans kusine har noget legetøj, som han ser sig varm på, at han på ingen måde bleg for at snuppe det. De situationer pædagogerne beskriver, har været umotiverede bid.

Jeg havde et møde med lederen mandag morgen, som blev rykket til onsdag, hvor det igen blev rykket og nu ikke har en dato. I denne uge er han blevet bidt 2 gange mere. I dag kom han på weekend hos mine forældre, for lige at kunne nusse rundt i pyjamas og fordi jeg slet ikke kunne overskue deres selvbebrejdende blikke, hvis han var blevet bidt igen.


Er virkelig i denne uge nået til et punkt hvor jeg bare ikke gider mere
0

Tilbage til "Forældre"