Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 6. jun 2018, 05:08

Mine unger trænger til ferie. Det gør de altid på denne tid og i år er ingen undtagelse. Vi har en stram hverdag, hvor de skal tidligt op og har lange dage børnehave/skole, så ferierne er meget nødvendige. Heldigvis er “præmien” for de lidt hårde hverdage, at de har ret meget ferie. I 2017 havde de fx 13 ugers ferie, og samme mønster ser ud til at gentage sig i 2018. Og om lidt får de 5 ugers sommerferie, så det bliver skønt.

Hvordan holder I andre (jeres børn) ferie?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 6. jun 2018, 05:46

Sidste år havde den store 6 ugers ferie, i år må hun ‘nøjes’ med 4, da SFO’en har lukket i 4 uger. Den lille har 3 og det har vi voksne også.

Jeg vil tro, at de sammenlagt har 6 ugers ferie på et år. Mit arbejde har 5 ugers faste lukkedage fordelt på de forskellige ferie, ved siden af kommer helligdagene så. Og så har de indimellem en fridag.

De har så ikke så lange dage. Vi har 35 timers plads til den lille (og den store, da hun gik i børnehave) og de fleste uger er hun der omkring de 35 timer men der er også ofte uger, hvor hun ikke er. Og den store bliver afleveret/hentet umiddelbart efter den lille, så hun har heller ikke flere timer.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 6. jun 2018, 05:53

Sammenlagt inkl bedsteforældre ferier (de er gode til at holde udenfor institutionens lukkedage :banan: ) og inkl helligdage, har de mellen 7 og 8 ugers ferie om året.
Jeg har 5 ferieuger om året og min mand 6. Resten er helligdage og bedsteforældre ferie.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 6. jun 2018, 21:39

Lillesøster er fuldstændig panisk over bruseren.

Hun er ellers en dame, der absolut intet er bange for og som har gå-på-mod, der er større end mange andre børns. Men bruseren er hun ræd for. Eller i det hele taget rindende vand på hoved og ryg. Vi vasker sjældent håret, men ind i mellem skal det jo til og hun bliver bare helt vildt bange, det er så synd for hende. Og det er ikke bare hysteri på samme måde, som når hub ikke gider have børstet tænder, det kommer virkelig helt inde fra.

Jeg har forsøgt med vand fra en kande i stedet. Vi har også forsøgt at pjatte med bruseren og vi må gerne bruse hende på hænder og ben og lidt på maven.

Som baby var hun ret kilden på ryggen, ved ikke om det spiller ind? Men hun har det fint med anden berøring på ryggen og vil gerne aes og nusses der.


Nogle gåde råd?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 7. jun 2018, 02:00

Vi har tidligere været i sommerhuset med min drengs far hvert år, men det er endt i hyl og skrig og en meget vred dreng der tydeligvis har følt sig dårligt og uretfærdigt behandlet hver gang, og selvom han direkte har sagt til sin far at han ikke kan forstå han ikke siger andet end skælde ud så er det ikke noget hans far har ment var noget der angik ham.
Det har været sådan noget med at når vi er kommet hjem så er der gået noget tid før han er faldet helt ned, selvom det er gået hurtigt med at få ro så det ikke er hele tiden så er han tændt af meget hurtigere og voldsommere end jeg ser ellers.
Desuden kan det være ligemeget for mig, jeg er lige så meget enlig forælder og formentlig mere alene om det end jeg ville være hvis vi var sammen med hvem som helst ellers, jeg har holdt på at sove længe for hans far vågner tidligt af sig selv, og de par timer har været det eneste der har været lidt lettere end når jeg kun er mig men resten af dagen har jeg været på og hans far har gjort hvad der faldt ham ind, det har inkluderet at gå sin vej uden at sige det og gå ind og sove lur, også uden at sige det, så har vi kunnet rende og lede efter ham uden resultat. Skide sundt og trygt for et lille barn.

Men da vi kom hjem sidst og min dreng igen var meget vred så sagde jeg at det var okay, nu var det slut med at tage derned sammen med hans far, reaktionen var at danse rundt og spørge om ikke han måtte ringe til sin far og sige han kunne fucke af. Charmerende sprog men det var mere et udtryk for hvor gal han var end hvordan han taler generelt. Siden blev det da også til at han bad mig om ikke at sige til hans far at han ikke vil have ham med.

Nu skal vi så planlægge ferie, jeg har sagt til hans far for flere måneder siden at vi ikke skulle afsted sammen i år, og det er ikke noget der har fyldt overhovedet når jeg har talt med min dreng om hvad vi skulle. Men forleden måtte jeg så høre hans far hvad han havde af planer, de skal til Spanien i efteråret og jeg tror egentlig han havde tænkt sig ikke at holde andet ferie med ham end det, det ville så være første ferie nogensinde han har haft ham selv, men nu tager han ham så alligevel en uge i sommerferien og jeg har sørget for de kommer i sommerhuset, mest fordi at ellers så bliver det en uge i en etværelses og computer nonstop og det synes jeg er synd.

Men da det så kom op at vi ikke skal i sommerhuset sammen så blev han ked af det og spurgte hvorfor far ikke må komme med os, han er jo en stor dreng efterhånden så det er ikke ret tit han græder og det var bare ikke spor sjovt at se på, men jeg prøver at tænke på at det er godt han kun husker det gode fra de andre ture og at det er fint nok at det er mig der bliver bussemand, og når han ikke kan huske han selv har bedt om det så kan han heller ikke huske han er bange for at hans far finder ud af det. Og det var trods alt hurtigere overstået end en hel uge hvor han er helt ved siden af sig selv.

Men det var ikke ligefrem skide sjovt.

Jeg håber hans far mander sig noget op og selvom han ikke gør så kan jeg ikke rigtig gøre noget ved det, men jeg håber jeg i så fald har gjort det lettere at få ro på når han kommer hjem til mig og måske mærker mere at nu er jeg et andet sted.
Det har været hårdt at se på for mig og især fordi vi virkelig lever fredeligt, der kan nemt gå flere uger uden jeg skælder ud, til tider en måned eller mere,og det er hurtigt overstået, jeg går ret meget op i at så skælder jeg ud men så er det også overstået og vi er aldrig skiltes uden at være gode venner ikke engang kort, vi er ret gode til at komme ud af det med hinanden, og jeg tror det virker meget voldsomt pludselig at få skæld ud 5 gange om dagen og ikke sjældent bærer hans far nag, så bliver han ved med at svare med enstavelses ord eller vrisse længe efter, den ene gang gik han hen og satte sig på en bænk et stykke væk, så blev han siddende der i 3 kvarter mens vi fik is og noget at drikke på en cafe fordi han blev sur over et eller andet åndssvagt, at Benjamin ville have en kop der ikke hørte til den is han ville have tror jeg.

Men jeg må håbe det bedste, nu får vi ihvertfald en rolig ferie og det skal nok blive hyggeligt at komme i sommerhuset, vi ser om vi kan få mormor eller hans store fætter med og ellers så hygger vi os bare selv, jeg tror hans far er skeptisk over for at vi tager i sommerhus uden bil men vi skal på opdagelse i området, det har vi ikke været ret meget de andre gange og det er på tide, Benjamin er også ved at være så stor så han kunne få en ven med snart og så skal han jo være bare lidt hjemmevant så de kan smutte afsted.

Det blev lidt langt, sorry, jeg har ligget syg siden igår og skulle lige have lagt det i orden i hovedet.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 7. jun 2018, 04:18

Bøtte, M kan heller ikke lide at blive bruset i hovedet og på ryggen. Her har det hjulpet at købe en skærm til at sætte på hovedet, så hun ikke får vand i ansigtet. Hun elsker det stadig ikke, men det kan klares uden for mange tårer.

R på 4,5 år er stadig ikke glad for bruseren. Hans far har fortalt, at han selv var langt op i skolealderen, før han var tryg ved det.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf ina » 7. jun 2018, 09:21

Mine har 4-5 ugers sommerferie, 1 uges vinterferie, 1 uges påskeferie, 1 uges efterårsferie og 1 1/2-2 ugers juleferie. Og så fri på øvrige helligdage selvfølgelig.

Min mand arbejder i folkeskolen og jeg er studerende.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16228
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30206

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf TinaW » 7. jun 2018, 09:57

Da min søn ikke ser sin far, så afhænger hans ferieplaner om sommeren af, hvordan mandens turnus falder. Jeg prøver så vidt muligt at have mine tre uger, mens manden også er hjemme, men det betyder så også at det hedder 2-3 uger i sfo i løbet af sommeren.
Jeg holder sjældent fri hele efter-, jule, vinter- og påskeferien, da jeg ikke har feriedage nok til det. Er min mand hjemme holder han selvfølgelig fri, ellers må han i sfo og så holder jeg 2-3 dage i både efterårs- og vinterferien. Juleferien prøver jeg at holde helt fri i.
Vi er desværre udstyret med bedstemødre, der begge har KOL og som ikke ligefrem er hyggelige at komme på ferie hos og de har heller ikke overskud/energi.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 7. jun 2018, 15:30

Tamara skrev:
FruKuk skrev:Mine unger trænger til ferie. Det gør de altid på denne tid og i år er ingen undtagelse. Vi har en stram hverdag, hvor de skal tidligt op og har lange dage børnehave/skole, så ferierne er meget nødvendige. Heldigvis er “præmien” for de lidt hårde hverdage, at de har ret meget ferie. I 2017 havde de fx 13 ugers ferie, og samme mønster ser ud til at gentage sig i 2018. Og om lidt får de 5 ugers sommerferie, så det bliver skønt.

Hvordan holder I andre (jeres børn) ferie?


Hvad siger skolen til 13 ugers ferie?

Vi ser ikke så meget frem til det med skole af den grund, at jeg opfatter ferierne som meget låst.

Vi havde 1 uge i uge 7, 3 uger i april/maj og har 3 uger i august og udnytter sidste år i børnehaven at have udenfor de populære uger på vores job.

På grund af mødetiderne på vores job har vores datter mulighed for 1-3 fridage om ugen fra BH - typisk 2 dage (en med os hver som regel) og så de alm ferier oveni - så tja 8 dage fri om måneden + 6 ugers ferie + fri på helligdage og lukkedage (7 stk her i kommunen).

Det vel ca 21 uger om året - men vi prioterer sådan og når hun skal i skolen må vi nok omtænke vores job/mødetider om muligt. Arbejdsmarkedet er ikke fantastisk de her år. Arbejde nok men i høj grad på arbejdsgivers vilkår.


De siger, at vi selv skal være obs på lektier, at de skal kalde til møde hvis fraværet overstiger 12%, og at ferie med sine forældre giver langt mere end skole (hvis man vel og mærke har et barn, der er fint med, får læst det tabte op og ikke døjer med ugelange sygeperioder).

Min mand er efterskolelærer, så langt hovedparten af deres ferie er i skoleferierne, men da jeg ikke har mulighed for at afvikle ferie i skoleferierne, har vi måtte prioritere, at manden er på deltid, hvor det ekstra fri er fordelt på 2-3 ugers ekstra fri udenfor skoleferierne, så vi også kan holde ferie sammen.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 7. jun 2018, 20:05

Vores børn har 3,5 uges sommerferie, 1 uges efterårsferie, ca. 1 uges juleferie, 1 uges vinterferie, 1 uges påskeferie og enkelte fridage med mig eller bedsteforældre her og der. Så de har minimum 7,5 uges ferie om året.

Jeg er lærer og har i år 4 ugers sommerferie, men de sidste par dage tillader jeg at have for mig selv, evt. sammen med min mand. Så er de første dage tilbage ikke så lange, og jeg/vi får mulighed for at ordne forskellige ting.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 7. jun 2018, 22:23

Luna får kun 3 ugers ren sommerferie i år, men får så cirka 1 måned udover det hvor hun kun er afsted 2 dage om ugen :) Hun så også ferie i efterårsferien (måske afsted en dage ller to hvis jeg er bagud på studiet), julen, vinterferien og påskeferien. Og så håber jeg hendes uge kun bliver 3-4 dage 8-15.00 i efteråret, men skal lige få styr på mit skema :) Vi prioriterer helt klart tid i hverdagene og så det mindre ferie.

Håber lidt vi får en mere til foråret (optimistisk) og Luna så kan får ferie i et års tid :D
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 9. jun 2018, 09:11

Vi passer min 15 måneder gamle nevø, og det er super hyggeligt :lun: Men hold nu op hvor jeg lykkeligt havde glemt, hvor meget sådan en tumling er all over hele tiden. Spændende om jeg er helt smadret på mandag, når han bliver hentet. Men kommer hurtigt ud af rutinen.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. jun 2018, 04:09

Okay havde godt set, at mit luksusliv med 5 og 8 årig, der bare står op og hygger, når de vågner i weekenden, ikke ville holde under pasningen af 1 årig, men at han ville stå op 4.45, er altså ALT for tidligt for mig :genert: Jeg bliver nød til at sove en lur
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. jun 2018, 17:41

Der bliver talt overnatning i mødregruppe-tråden - hvordan foregår det hos jer?

Vores datter er blevet passet med overnatning siden hun var ca 1 år, tror jeg. Da hun var 16 månederne blev hun passet 4 eller 5 dage hos farmor og farfar, da både min og hr Kuks jobs krævede rejseaktivitet samtidig.

Knægten er bare fulgt med som det tynde øl, så jeg kan faktisk ikke huske, hvor gammel han var første gang. Men han var 2,5 år, da han var en uge på bedsteforældre-camping med farmor og farfar (og storesøster)

Begge børn elsker at sove ude, og det udnytter vi ind i mellem og snupper os noget voksentid. Særligt den årlige bedsteforældre-camping glæder alle sig til :D
Senest rettet af FruKuk 10. jun 2018, 17:51, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. jun 2018, 17:50

Vi er vist lidt utraditionelle med det der. C var 3,5 år før han havde en overnatning hos farmor og vi var selv på hotel i samme by. Siden da så sker det en enkelt nat hver 3. måned. Nu bliver han 5 år til august og så er det slut med det da vi flytter til Asien.

Jeg er, indrømmet, ikke pjattet med det og vil helst have ham hos mig. En uge lyder som en kniv i hjertet på mig :blush: Men de hygger sig vældigt med det de to og det er det vigtigste.
0

Tilbage til "Forældre"