Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17195
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41854

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LaMariposa » 28. jan 2023, 19:06

Jeg overvejer meget seriøst at blive steriliseret. Min krop afskyr alle former for hormonprævention, så det er ikke en mulighed. Kondomer er trælse. Jeg er alligevel ved at være for gammel til flere børn, så det giver mening, at jeg får det gjort. Hvis der skulle ske mig noget, så har min mand stadig muligheden.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Animi » 28. jan 2023, 19:07

Så er man sammen med sin datter en hel dag. Leger med hende, giver mad, synger, går lang lur-tur osv. Og det eneste hun siger hele dagen er "Far? Far?" :sur: :lol:
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17195
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41854

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LaMariposa » 29. jan 2023, 12:02

Har lige sorteret i min datters tøj - igen. Og jeg blev lidt rørstrømsk over, at hun bliver så hurtigt stor :genert:
5
:lun: Be brave
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 29. jan 2023, 12:17

1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.


Vi fik barn nummer 2 (og det sidste) da vi begge var 29. Min mand blev steriliseret da den yngste var Ca 9 mdr og dermed kort før min mands 30 års fødselsdag. Dem yngste er 6 nu, og vi har ikke fortrudt det.
Indtil han blev steriliseret brugte vi kondom.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mani » 29. jan 2023, 12:43

Zombie skrev:
1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.


Når vi er færdige, bliver min mand steriliseret. Det kan nogle gange tilbageføres og selvom man ikke skal regne med det, fordi det er usikkert om man kan, efterlader det et lille vindue åben "hvis nu". Men min krop har været igennem nok, og blodpropper i familien gør hormoner no-go. Det er et relativt lille indgreb.

Vi har gjort det samme.
Jeg har været gennem graviditeter og indgrebet er langt mindre for mænd. Han foreslog det i øvrigt selv, med den begrundelse.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf limitededition » 29. jan 2023, 15:41

Mani skrev:
Zombie skrev:
1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.


Når vi er færdige, bliver min mand steriliseret. Det kan nogle gange tilbageføres og selvom man ikke skal regne med det, fordi det er usikkert om man kan, efterlader det et lille vindue åben "hvis nu". Men min krop har været igennem nok, og blodpropper i familien gør hormoner no-go. Det er et relativt lille indgreb.

Vi har gjort det samme.
Jeg har været gennem graviditeter og indgrebet er langt mindre for mænd. Han foreslog det i øvrigt selv, med den begrundelse.


Samme her. Var jeg endt i kejsersnit havde vi snakket om at bede dem sterilisere mig, men han kom selv og sagde at han ville gøre det da den yngste var en måned.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf 1234 » 29. jan 2023, 15:59

Altså min mand har sagt siden vi var 20 år, at han skulle steriliseres efter sidste barn. Det er bare mig, der synes, det er lidt tidligt :ninja:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jan 2023, 07:40

Min søn har været blefri om natten i et lille års tid (han er 6 år). Vi stoppede med bleen efter en længere periode, hvor den var tør hver morgen, og der har aldrig været uheld derefter.

Den sidste uge har han tisset i sengen to gange. Jeg er lidt i tvivl, om vi bare skal se tiden an, eller om vi skal give ham en periode igen med ble om natten :gruble:
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Aquadorable » 30. jan 2023, 08:23

Danseprinsesse skrev:Min søn har været blefri om natten i et lille års tid (han er 6 år). Vi stoppede med bleen efter en længere periode, hvor den var tør hver morgen, og der har aldrig været uheld derefter.

Den sidste uge har han tisset i sengen to gange. Jeg er lidt i tvivl, om vi bare skal se tiden an, eller om vi skal give ham en periode igen med ble om natten :gruble:


Det ville jeg tage helt roligt :) Vores pige på 4 1/2 har ikke brugt ble i halvandet år, men kan stadig have uheld. Ofte kommer de flere nætter i træk, og så har vi månedsvis uden uheld.
2
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 30. jan 2023, 08:29

Aquadorable skrev:
Danseprinsesse skrev:Min søn har været blefri om natten i et lille års tid (han er 6 år). Vi stoppede med bleen efter en længere periode, hvor den var tør hver morgen, og der har aldrig været uheld derefter.

Den sidste uge har han tisset i sengen to gange. Jeg er lidt i tvivl, om vi bare skal se tiden an, eller om vi skal give ham en periode igen med ble om natten :gruble:


Det ville jeg tage helt roligt :) Vores pige på 4 1/2 har ikke brugt ble i halvandet år, men kan stadig have uheld. Ofte kommer de flere nætter i træk, og så har vi månedsvis uden uheld.

Samme her, bortset fra, at han "kun" har været uden natble siden juni sidste år. Det sker sjældnere og sjældnere, men der sker stadig af og til, at han tisser i sengen. Jeg ville ikke køre med ble igen efter så lang tid. Så hellere få ham ud at tisse inden I går i seng eller skrue lidt på væskeindtaget fra den eftermiddag.
1
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 30. jan 2023, 08:47

Danseprinsesse skrev:Min søn har været blefri om natten i et lille års tid (han er 6 år). Vi stoppede med bleen efter en længere periode, hvor den var tør hver morgen, og der har aldrig været uheld derefter.

Den sidste uge har han tisset i sengen to gange. Jeg er lidt i tvivl, om vi bare skal se tiden an, eller om vi skal give ham en periode igen med ble om natten :gruble:


Jeg ville se tiden an og så bare være lidt ekstra opmærksomme på ikke at drikke for meget efter aftensmad, få tisset godt af inden sengetid - evt både før og efter historie eller hvad I nu gør - og så være hurtige til at få ham ud at tisse om morgenen.

Vi havde også en lille periode efter bleen var smidt hvor der simpelthen var så meget tryk på om morgenen at han i halvsøvne ikke kunne holde sig.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jan 2023, 18:29

Tak for jeres svar :)

I går havde han tisset både før og efter godnathistorie, men alligevel nået at tisse i sengen inden vi gik i seng.

Vi prøver at være obs. på væskeindtaget sidst på dagen og slår koldt vand i blodet.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Luffegås » 31. jan 2023, 12:38

Invitation til fællesspisning i både vuggestue og børnehave i næste måned.
Vi kommer til at være "DEN slags forældre" der altså tager pomfritter med til vuggestuen. Og dyppelse.
Jeg synes der altid er for meget pastasalat, 2 slags pølsehorn, og så 3 der har bagt kage. Og det er selvom man skal skrive på en liste.
Jeg har altid synes det er svært og vi er først hjemme LIGE før vi skal være der. Så pomfritter it is
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf 1234 » 31. jan 2023, 13:55

Vores institution har besluttet, at børnene først skifter ved 3 år istedet for 2 år og 9 måneder. Jeg er super glad, fordi børnehavestart lige er udskudt til 4 måneder efter lillesøsters fødsel fremfor potentielt 2 uger efter, hvis jeg gik max over tid. Jeg tror helt sikkert, det er godt, at vuggestuen bliver som tryg base i den første tid med den store omvæltning på hjemmefronten.
4
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 31. jan 2023, 16:05

J har fået skoldkopper - dog forventeligt, da vi selv havde opsøgt det. Lige pt. er han ikke voldsomt ramt, men det klør meget og han er selvfølgelig irriteret af det. Vi har fået antihistaminer til ham, så forhåbentlig kan det tage lidt af kløen.

Og så er jeg virkelig dårlig til at være mor når det kommer til at tage beslutninger på mit barns vegne, når det ikke er en no-brainer... Vi skrev J op til en privatskole i byen, da han var lille. Det kom sig af, at både min mand og jeg har haft det virkelig nemt i folkeskolen og vi har derfor skøjtet igennem og aldrig rigtig lært at lære. Det tænkte vi måske privatskolen kunne honorere bedre end den lokale folkeskole.
Den her privatskole har et førskole-tilbud. Det starter i august året før de skal i skole (dvs. at J skal starte til august i år) og består af, at de kommer i skolen én dag om ugen. Der er intet samarbejde mellem børnehaven og pågældende skole. Vi er lidt nervøse for, at det vil være for stor en omvæltning for J at være der uden kendte voksne. Han er meget forsigtig og genert og en kæmpe tryghedsnarkoman. Vi har et vennepar, hvis ene søn er meget som J. Han startede i deres førskole tilbud for snart to år siden og de havde slet ikke kunne gribe ham eller hjælpe ham på det punkt - han var så ked af at gå der. Så han går på den lokale folkeskole nu og de er virkelig tilfredse.

Jeg har snakket med privatskolen om hvordan de griber de børn, der har brug for lidt ekstra tryghed og tid. Det blev sådan lidt "Du vil jo gerne vide hvad vi præcis gør for dit barn og ikke alle andres." "Ja." Og så blev det svar til "Det har vi masser af erfaring med." og generelt lagde personen meget vægt på, at det der førskoletilbud var super duper unikt og en laaang tilvænning. Det hjælper jo bare ikke, hvis J bliver tabt på gulvet fra starten. Rent fagligt kører de mere eller mindre den der førskole som 0. klasse og så deres 0. klasse som en normal 1. klasse. Sådan ca.

Samtidig har jeg snakket med den lokale folkeskole og de bruger ABC-niveau i undervisningen i mange tilfælde, så de dygtigste børn kan blive udfordret. Og så har de også en High Performance "linje" fra mellemtrinnet, som han måske kunne blive tilknyttet, hvis der er brug for det. Håber lidt, at folkeskolen har ændret sig fra 90'erne, hvor jeg mest bare gik smidt ekstraopgaver i hovedet og agerede hjælpelærer for mine klassekammerater.

J er i øvrigt ikke umiddelbart højt begavet. Han opsøger ikke viden om specifikke emner og fordyber sig slet ikke på den måde i emner, som jeg vil tro højt begavede børn gør. Han har bare nemt ved f.eks. bogstaver og jeg kunne godt forestille mig, at han når at kunne læse lidt inden han starter i 0.

Hans to bedste venner skal i øvrigt på hver af de to skoler, så det lidt hip som hap i forhold til dét.

Jeg føler lidt, at vi skal tage et valg om at lægge vægt på enten faglighed eller social trivsel og det er sgu da lidt svært. Hvornår kommer der en voksen, der tager den beslutning for os? :ninja:
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"