Snik-snak tråd for forældre?

xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 18. maj 2018, 19:25

FormerlyKnownAs skrev:
Sorenspige skrev:Xxx, jeg tror bestemt, at han også kan se tal og bogstaver, når han får briller.

Hvorfor han virker til at se fint uden briller lyder mystisk. Måske en optiker kan svare på det.


Overkompenserer man ikke? Det tænker jeg.

Min venindes søn var “stæreblind” og det blev først for alvor opdaget da han var omkring 3. De troede han var klodset, men børnehaven syntes han gik lidt for meget ind i dørkarme osv. Han skulle have 6-7 stykker i styrke på brillerne. Det var motorisk han var mest udfordret. Han så tv og legede og havde styr på farver osv.


Jo det gør det jo nok. Jeg forstår det bare ikke :lol:
I sær ikke fordi han er mega god til tal og bogstaver. Også på afstand.

Til gengæld er han mega tilbageholden motorisk, måske det har noget at sige.
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf DannyZuko » 18. maj 2018, 19:59

Min søn fik briller med ret høj styrke (langsynet), da han var 2. Vi kunne heller ikke forstå, at han ikke kunne se, men de er bare super gode til at kompensere for det dårlige syn. Nu, hvor man ved hvor dårligt hans syn har været, er der mange små ting i hans adfærd som giver mening.
Det var virkelig rørende at se ham den første dag med briller. Det var tydeligt, hvordan han bare betragtede en helt ny verden. Det første han gjorde var at stirre på mit ansigt med et stort smil for så at røre ved det, sikkert for at få bekræftet at det virkelig så sådan ud. :love: Og nu tuder moren her bare ved tanken. :whine:

Jeg havde simpelthen også så dårlig samvittighed over, at vi ikke havde opdaget det tidligere. :trist:
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Guilded_Lily » 18. maj 2018, 20:43

Min mands dårlige syn blev først opdaget, da han var 7-8 år. Han kompenserede for meget, men da min svigermor undrede sig rigeligt over, at han syntes, det virkede at "gå såååå langt", når det trods alt kun var 50 meter frem, gik hun i mod sin læge og tog ham til øjenlæge. Han havde -5,50/-5,75. Han fik colabundstykke sygekassebriller.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Nesnay » 19. maj 2018, 08:04

Sof skrev:Jeg kunne godt bruge lidt tolkning på en besked fra min søns vuggestue.

“I dag var X, Y og Z inde hos de store børn, så L har endelig haft en helt rar dag. ”

X,Y og Z er de 3 ældste børn, i den gruppe af børn i vuggestuen som er de små. De er delt op i en lillegruppe og en storegruppe. Et par gange har de nævnt at han ikke er så glad for de her 3, de er lidt voldsomme, men meget kærlige, min dreng bliver så bange/forskrækket og begynder at græde når de vil ae eller kramme. I starten græd han hvis de prøvede på det, men nu græder han bare han ser dem eller de går forbi ham.

I dag lyder pædagogen så meget lettet over at han endelig har haft en god dag. Jeg har ikke hørt deres andre kommentarer som at nu havde haft en dårlig dag, men mere bare som henkastede bemærkninger. Tonen i dag kom lidt bag på mig og jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg kan/skal gøre noget?

Han er 11 mdr, enebarn, men har små fætre og kusiner, plus børnene fra mødregruppe og babysang, så han hr “oplevet” andre børn og han har gået der lige over en måned, (men har været ude med opstarts-småsygdomme). De har sagt at vi kan prøve at vænne ham til larm, men han er vant til både musik og instrumenter, boremaskinelyde, storcentre og andre larmende ting, så tænker ikke vi kan larme mere og jeg tænker heller ikke han er særligt sensitiv over for lyde/larm.

Kan jeg/vi gøre noget?


Bare et input fra højre: Det er en ret almindelig skrivefejl, at folk skriver "endelig", når der skulle have stået "egentlig" - der er fx et par stykker her på debatten, der gør det. Kan det måske være tilfældet her?

Det er selvfølgelig stadig en træls besked i så fald, men det virker mindre voldsomt på mig. Hvis der reelt menes "endelig" ville jeg have forventet en reel snak om situationen.

Håber, han bliver mere tryg, og at pædagogerne bliver bedre til at skærme ham.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 19. maj 2018, 19:02

Tak for alle jeres input. Det hjalp meget på det

Vi har i dag bestilt briller. Men vi er lidt forvirret. Øjenlægen havde sagt til min mand at det var minus 4 og at det var slemt.
Brille damen sagde dog at det var -4 i bygningsfejl og så +1,5 på hvert øje.
At han så dårligt langt fra undret mig også ret meget. Men det var ligesom langt fra testen han dumpede på.

Brille damen sagde så at hans bygningsfejl var ret så stor, så det er måske derfor det er slemt?

Ej jeg er totalt forvirret kan i godt høre ik.

Men vigtigst af alt så har vi fået bestilt briller og de kommer om 10 dage.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2018, 09:49

Mit barn vokser latterligt meget for tiden. Alt er for kort og jeg gider ikke købe nyt langt tøj fordi vi flytter om 2,5 måned og det så er 35 grader året rundt. Vi flyver til Bangkok torsdag og så må shoppe stort ind af str 122/128. Han er jo også knap 5 år så det er vel passende :rulle:
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 20. maj 2018, 18:38

Pt behøver I heldigvis ikke så meget langt tøj :).
Men han er høj. R er 4,5 år, og han bruger str. 116.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2018, 18:46

Nej, men alle t-shirts er også for korte. Eller alle og alle, har 5-6 stykker for som er okay. Han har 5-6 par shorts, så det skal vi også have mere af. Og boxers...og strømper...og sko :lol:

Vi har været mega priviligerede med tøj og arvet dobbelt fra min veninde som har pseudotvillinger. Men han er ved at være samme størrelse som deres på knap 7.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 25. maj 2018, 08:56

Vi har over de sidste par uger prøvet at få vores 11 mdrs knægt til at sove lidt tidligere, få rykket det fra 20-21:30 til 19-20. Det er gået virkelig godt! Med den bivirkning at han sover længere i den anden ende os :gruble: :gruble:
Vi forsøger at rykke den for at det måske bliver mere naturligt at vågne omkring kl 07, som passer bedst for at aflevere osv.


I går morges måtte jeg vække ham 8:30, så han kunne komme i vuggestue. Ellers er han vågnet omkring kl 8 i hverdagene og omkring 9 i weekenden. I mandags sov han så lige til kl 10:15. Vil jo helst ikke vække et sovende barn, men det virker lidt vildt at hans nattesøvn i hvert fald er 12 timer, men tit også 13-14. Han sover stadig 2 lure, 1 i vuggestuen på 2+ timer og en om eftermiddagen tit også omkring 2 timer. Synes sgu han sover hele tiden :jule: Altså han er ikke sløv eller noget, så er ikke bekymret lige pt. Det er mere at jeg aldrig har mødt nogen andre børn eller forældre med så soveglade børn før.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 25. maj 2018, 10:24

Sof skrev:Vi har over de sidste par uger prøvet at få vores 11 mdrs knægt til at sove lidt tidligere, få rykket det fra 20-21:30 til 19-20. Det er gået virkelig godt! Med den bivirkning at han sover længere i den anden ende os :gruble: :gruble:
Vi forsøger at rykke den for at det måske bliver mere naturligt at vågne omkring kl 07, som passer bedst for at aflevere osv.


I går morges måtte jeg vække ham 8:30, så han kunne komme i vuggestue. Ellers er han vågnet omkring kl 8 i hverdagene og omkring 9 i weekenden. I mandags sov han så lige til kl 10:15. Vil jo helst ikke vække et sovende barn, men det virker lidt vildt at hans nattesøvn i hvert fald er 12 timer, men tit også 13-14. Han sover stadig 2 lure, 1 i vuggestuen på 2+ timer og en om eftermiddagen tit også omkring 2 timer. Synes sgu han sover hele tiden :jule: Altså han er ikke sløv eller noget, så er ikke bekymret lige pt. Det er mere at jeg aldrig har mødt nogen andre børn eller forældre med så soveglade børn før.


Kan du ikke lige komme med opskriften til den slags søvn? Min unge vil først sove kl. 21 og vågner 6.30 sharp...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 25. maj 2018, 10:57

Sof skrev:Vi har over de sidste par uger prøvet at få vores 11 mdrs knægt til at sove lidt tidligere, få rykket det fra 20-21:30 til 19-20. Det er gået virkelig godt! Med den bivirkning at han sover længere i den anden ende os :gruble: :gruble:
Vi forsøger at rykke den for at det måske bliver mere naturligt at vågne omkring kl 07, som passer bedst for at aflevere osv.


I går morges måtte jeg vække ham 8:30, så han kunne komme i vuggestue. Ellers er han vågnet omkring kl 8 i hverdagene og omkring 9 i weekenden. I mandags sov han så lige til kl 10:15. Vil jo helst ikke vække et sovende barn, men det virker lidt vildt at hans nattesøvn i hvert fald er 12 timer, men tit også 13-14. Han sover stadig 2 lure, 1 i vuggestuen på 2+ timer og en om eftermiddagen tit også omkring 2 timer. Synes sgu han sover hele tiden :jule: Altså han er ikke sløv eller noget, så er ikke bekymret lige pt. Det er mere at jeg aldrig har mødt nogen andre børn eller forældre med så soveglade børn før.


I den alder tog min søn også 13-14 timers søvn om natten og sov dermed til 8-9.

Det er først efter, han er blevet et godt stykke over 1,5 år, at det er blevet en vane for ham at vågne omkring kl. 7.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 25. maj 2018, 14:59

JoyNips skrev:Kan du ikke lige komme med opskriften til den slags søvn? Min unge vil først sove kl. 21 og vågner 6.30 sharp...


Hvis jeg vidste hvad vi havde gjort, kunne jeg blive rig!
Det var nærmest fra den ene dag til den anden, omkring da han var 8-9 mdr., hvor gang gik fra at ligge i sin seng fra 22-06 og vågne hver time med skrig og skrål, til at han sov 21-08, så 20-08 og nu det nye hvor vi ikke lige ved hvad der foregår :-D
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. maj 2018, 15:02

Fredag er ugens bedste aften - man må spise slik og der skal ikke smøres 7!! madpakker. :dåne:
3
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lykke » 25. maj 2018, 19:13

Bøtte skrev:Fredag er ugens bedste aften - man må spise slik og der skal ikke smøres 7!! madpakker. :dåne:


7!! Det var mange.

Jeg elsker at barnet har madordning.
Og at jeg kan spise slik hver dag hvis jeg har lyst.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 25. maj 2018, 19:15

Lykke skrev:
Bøtte skrev:Fredag er ugens bedste aften - man må spise slik og der skal ikke smøres 7!! madpakker. :dåne:


7!! Det var mange.

Jeg elsker at barnet har madordning.
Og at jeg kan spise slik hver dag hvis jeg har lyst.


3 stk pr barn og 1 til manden.
Jeg skal i det mindste ikle smøre til mig selv.


Jeg kan også spise slik hver dag, hvis jeg har lyst. Men det prøver jeg på at lade være med.
1

Tilbage til "Forældre"