Snik-snak tråd for forældre?

Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Buller » 19. jun 2019, 17:35

Sangius skrev:
Sof skrev:
Sangius skrev:Min datter - som bliver 3 til september, er nu endelig vokset ud af str 86. Jeg gav hende en natdragt på, som hun havde på for nogle uger siden sidst, men nu kunne jeg sgu ikke knappe den mere.
Så str 92 nu! Lillebror er på vej op i en 80er.
Min mand er 195 cm, jeg er 176 cm. Vi ved sgu ikke lige hvorfor hun er så lille en tut. Hun skyder måske i vejret snart, bette tøs.

Under udsalg i starten af året har jeg fyldt godt op med strømper og tøj i str 92, som jeg regnede med at han kunne bruge i en god periode, særligt noget af det var stort i størrelsen. Købte også sandaler i en str. større.

I går stod jeg så nede i H&M og rodede i en kasse efter strømper i 27 og tøj i 98, for han kan nærmest ikke få hovedet gennem halsåbningen, ærmerne ser korte ud og på leggings/smalle bukser, kan hans fødder ikke komme forbi læg-delen...
98.. Han fylder 2 i denne uge, han er ikke tæt, bare lang.

Men nogle dage føler man godt nok også at man nærmest kan se ham vokse. Han ser så stor ud pludselig.


Det er vildt! Min datter bruger str 21 i sko :lol:


Wow. Vores søn er 11 mdr. første sko har vi netop købt, str 22.....

Han bruger 86 i tøj.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sof » 19. jun 2019, 17:40

^ vores var også 86 og 22 da han fyldte 1. Har lige ryddet og solgt ud af det han brugte for et år siden, nemlig. Så på det her år er er han gået fra 86 til 98+ og 27 i sko.

Han rykkede også lige 4 skostørrelser på under 3 måneder, fødderne skød afsted, mens resten stod stille. Helt vildt.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 19. jun 2019, 17:50

Min datter på små 2½ år bruger 86 i tøj, vi er dog begyndt også at bruge 92, men noget af det er stadig for stort, men det kan dog bruges. Hun bruger 22/23 i sko alt efter modellen :)
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf didaa » 19. jun 2019, 18:01

Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Spørger du til udskydelse af orloven? Der er nemlig både en retsbaseret og en aftalebaseret. Den retsbaserede betyder at du har krav på at udskyde orloven i 8 eller 13 uger uden at spørge din arbejdsgiver. Den del skal dog afholdes som en sammenhængende periode.

Det andet skal arbejdsgiver godkende. Begge dele skal være meldt inden 8 uger efter fødslen
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sangius » 19. jun 2019, 18:07

Buller skrev:
Sangius skrev:
Sof skrev:
Sangius skrev:Min datter - som bliver 3 til september, er nu endelig vokset ud af str 86. Jeg gav hende en natdragt på, som hun havde på for nogle uger siden sidst, men nu kunne jeg sgu ikke knappe den mere.
Så str 92 nu! Lillebror er på vej op i en 80er.
Min mand er 195 cm, jeg er 176 cm. Vi ved sgu ikke lige hvorfor hun er så lille en tut. Hun skyder måske i vejret snart, bette tøs.

Under udsalg i starten af året har jeg fyldt godt op med strømper og tøj i str 92, som jeg regnede med at han kunne bruge i en god periode, særligt noget af det var stort i størrelsen. Købte også sandaler i en str. større.

I går stod jeg så nede i H&M og rodede i en kasse efter strømper i 27 og tøj i 98, for han kan nærmest ikke få hovedet gennem halsåbningen, ærmerne ser korte ud og på leggings/smalle bukser, kan hans fødder ikke komme forbi læg-delen...
98.. Han fylder 2 i denne uge, han er ikke tæt, bare lang.

Men nogle dage føler man godt nok også at man nærmest kan se ham vokse. Han ser så stor ud pludselig.


Det er vildt! Min datter bruger str 21 i sko :lol:


Wow. Vores søn er 11 mdr. første sko har vi netop købt, str 22.....

Han bruger 86 i tøj.


Ja. Hun er godt nok en lilleput, min datter. Jeg ved ikke lige, hvorfor hun ikke er større. Vi er begge ret høje, og lillebror ligger 2 kurver over i længden.
Men vores unger er jo som de er, vi kan jo ikke rigtig skynde på hende. :D
Til gengæld ser jeg frem til at få hende gratis med ind alle steder hvor man skal betale når de er over 3 år, fordi folk vurderer hende til at være yngre :lol:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 19. jun 2019, 18:40

Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Jeg tror ikke, at det er noget du har krav på, når du ikke har meldt det ind fra start. Men der kan jo ikke ske noget ved at spørge, om I kan lave en aftale om det. Det koster dem jo ikke noget.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 19. jun 2019, 19:21

didaa skrev:
Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Spørger du til udskydelse af orloven? Der er nemlig både en retsbaseret og en aftalebaseret. Den retsbaserede betyder at du har krav på at udskyde orloven i 8 eller 13 uger uden at spørge din arbejdsgiver. Den del skal dog afholdes som en sammenhængende periode.

Det andet skal arbejdsgiver godkende. Begge dele skal være meldt inden 8 uger efter fødslen


Hmm, jeg vidste ikke, at den også skulle meldes ind så tidligt. Den kan jo afholdes ind til barnet bliver 9 år, så vidt jeg er informeret, så det er jo lidt svært at vide så tidligt...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 19. jun 2019, 20:40

Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Det er ikke noget, du har krav på. Men hvis det er ok med arbejdsgiver, kan det sagtens lade sig gøre.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf hotlips » 20. jun 2019, 05:30

Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Hende der hed luthien th.... Et eller andet på den unævnelige hun gjorde det kan jeg huske, det er så godt nok nogle år siden.
Jeg er virkelig dårlig til at holde styr på hvem der er hvem derfra, så jeg ved ikke om hun er kommet med herind.

Hun blev kaldt lutte i daglig tale.
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf didaa » 20. jun 2019, 06:07

Mi55y skrev:
didaa skrev:
Mi55y skrev:Nogen der har erfaringer med at bruge den selvbetalte forældreorlov som faste fridage fra arbejdet? Min barsel er slut i morgen, og min kæreste tager over i 2 mdr. Eftersom vi begge arbejder 37 timer og han 45 min væk, overvejer vi, at jeg skulle tage en fast orlovsdag om ugen, når vi begge er tilbage på job. Er det noget, man har krav på? Ikke at jeg tror, det bliver et problem - en kollega have 2,5 dags orlov i en periode på 2 mdr.


Spørger du til udskydelse af orloven? Der er nemlig både en retsbaseret og en aftalebaseret. Den retsbaserede betyder at du har krav på at udskyde orloven i 8 eller 13 uger uden at spørge din arbejdsgiver. Den del skal dog afholdes som en sammenhængende periode.

Det andet skal arbejdsgiver godkende. Begge dele skal være meldt inden 8 uger efter fødslen


Hmm, jeg vidste ikke, at den også skulle meldes ind så tidligt. Den kan jo afholdes ind til barnet bliver 9 år, så vidt jeg er informeret, så det er jo lidt svært at vide så tidligt...


Men det du melder ind er at du ønsker at udskyde et vist antal uger, ikke præcis hvornår det skal afvikles. Det er jo vigtigt for arbejdsgiver at vide at der er noget der skal planlægges efter i driften på et tidspunkt, men arbejdsgiver kan ikke afvise udskydelsen, som skal afholdes når du ønsker det. Den skal så holdes som en sammenhængende periode.
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf billiebean » 20. jun 2019, 10:07

Er der nogen, der har erfaring med Tyngdeposen?

T har siden hun lærte at gå for 2-3 måneder siden haft meget motorisk uro til natten. Udover at hun tager lang tid om at slappe af, så spjætter hun meget i kroppen når hun falder i søvn og på den måde får hun vækket sig selv. Hun ender også gerne med nærmest at springe op som en fjeder og vende rundt på alle fire og derfra op og stå. Mens hun på den ene side er klar på fis og på den anden side er kamptræt. Det er synd for hende og vi kan ikke finde ud af, hvordan vi får mere ro i hendes system. Indtil videre har jeg ligget med hende i armene, men hun er begyndt at blive vred over at blive “holdt fast”. Og hvis vi ikke gør noget, er hun all over i løbet af 1 minut. Derfor overvejer jeg nu en tyngdepose.

Nogen der har været igennem noget lignende og har råd?
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 20. jun 2019, 11:07

billiebean skrev:Er der nogen, der har erfaring med Tyngdeposen?

T har siden hun lærte at gå for 2-3 måneder siden haft meget motorisk uro til natten. Udover at hun tager lang tid om at slappe af, så spjætter hun meget i kroppen når hun falder i søvn og på den måde får hun vækket sig selv. Hun ender også gerne med nærmest at springe op som en fjeder og vende rundt på alle fire og derfra op og stå. Mens hun på den ene side er klar på fis og på den anden side er kamptræt. Det er synd for hende og vi kan ikke finde ud af, hvordan vi får mere ro i hendes system. Indtil videre har jeg ligget med hende i armene, men hun er begyndt at blive vred over at blive “holdt fast”. Og hvis vi ikke gør noget, er hun all over i løbet af 1 minut. Derfor overvejer jeg nu en tyngdepose.

Nogen der har været igennem noget lignende og har råd?

I kan også prøve med et varmt bad inden sengetid efterfulgt af (tryk)massage og se om det kan hjælpe. Altså inden I investerer i tyngdepose.

Vi har overvejet den, men J er simpelthen så varm, at han ville omkomme af hedeslag i den :/
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf billiebean » 20. jun 2019, 11:27

Zonta skrev:
billiebean skrev:Er der nogen, der har erfaring med Tyngdeposen?

T har siden hun lærte at gå for 2-3 måneder siden haft meget motorisk uro til natten. Udover at hun tager lang tid om at slappe af, så spjætter hun meget i kroppen når hun falder i søvn og på den måde får hun vækket sig selv. Hun ender også gerne med nærmest at springe op som en fjeder og vende rundt på alle fire og derfra op og stå. Mens hun på den ene side er klar på fis og på den anden side er kamptræt. Det er synd for hende og vi kan ikke finde ud af, hvordan vi får mere ro i hendes system. Indtil videre har jeg ligget med hende i armene, men hun er begyndt at blive vred over at blive “holdt fast”. Og hvis vi ikke gør noget, er hun all over i løbet af 1 minut. Derfor overvejer jeg nu en tyngdepose.

Nogen der har været igennem noget lignende og har råd?

I kan også prøve med et varmt bad inden sengetid efterfulgt af (tryk)massage og se om det kan hjælpe. Altså inden I investerer i tyngdepose.

Vi har overvejet den, men J er simpelthen så varm, at han ville omkomme af hedeslag i den :/


Bad er lidt hit or miss. Nogle gange bliver hun hidsig og arrig når hun skal op og have ble på. Andre gange dæmper det hende lidt ned. Jeg har faktisk prøvet trykmassage en gang. Der begyndte hun at skraldgrine :lol: :blush2: Men kan være jeg skulle prøve igen. Hvordan og hvornår gør du det? I sengen? Puslebord? Lige før hun skal sove eller fx før mælken? Og - million dollar question: Hvordan får man barnet til at ligge stille imens? :genert:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 20. jun 2019, 11:33

billiebean skrev:
Zonta skrev:
billiebean skrev:Er der nogen, der har erfaring med Tyngdeposen?

T har siden hun lærte at gå for 2-3 måneder siden haft meget motorisk uro til natten. Udover at hun tager lang tid om at slappe af, så spjætter hun meget i kroppen når hun falder i søvn og på den måde får hun vækket sig selv. Hun ender også gerne med nærmest at springe op som en fjeder og vende rundt på alle fire og derfra op og stå. Mens hun på den ene side er klar på fis og på den anden side er kamptræt. Det er synd for hende og vi kan ikke finde ud af, hvordan vi får mere ro i hendes system. Indtil videre har jeg ligget med hende i armene, men hun er begyndt at blive vred over at blive “holdt fast”. Og hvis vi ikke gør noget, er hun all over i løbet af 1 minut. Derfor overvejer jeg nu en tyngdepose.

Nogen der har været igennem noget lignende og har råd?

I kan også prøve med et varmt bad inden sengetid efterfulgt af (tryk)massage og se om det kan hjælpe. Altså inden I investerer i tyngdepose.

Vi har overvejet den, men J er simpelthen så varm, at han ville omkomme af hedeslag i den :/


Bad er lidt hit or miss. Nogle gange bliver hun hidsig og arrig når hun skal op og have ble på. Andre gange dæmper det hende lidt ned. Jeg har faktisk prøvet trykmassage en gang. Der begyndte hun at skraldgrine :lol: :blush2: Men kan være jeg skulle prøve igen. Hvordan og hvornår gør du det? I sengen? Puslebord? Lige før hun skal sove eller fx før mælken? Og - million dollar question: Hvordan får man barnet til at ligge stille imens? :genert:

I sengen, efter putteflasken. Nogle gange efter sang, nogle gange under sang. Det er ikke altid det kan lade sig gøre at få ham til at ligge stille, men når først han er blevet træt nok, så bliver han faktisk liggende. Har ham liggende på siden og trykker hovedsageligt på benene.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf AgentPixie » 20. jun 2019, 11:47

Formerlyknowsas bruger magnesiumcreme, måske det også kan hjælpe på jeres problem?
Jeg har meget uro i kroppen pga graviditet, min krop laver også de der spjæt når jeg er ved at falde hen, medmindre jeg tager magnesium inden sengetid.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19

Tilbage til "Forældre"