Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6279

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf MrsHyacinth » 26. jan 2023, 21:50

pinkmoon skrev:Jeg er barsel med min dreng på 5 måneder, og han sover jævnt dårligt, vågner hver anden time natten igennem og er ret ukonsekvent på lur fronten. Han har indtil for ganske nyligt også været hardcore barnevognsnægter, og han er absolut ikke sådan en baby der kan ligge selv lidt.

Men jeg må altså indrømme, at jeg elsker det. Så meget at jeg håber at hjemmepasse et år efterfølgende.

Det er muligt vi er ude i noget Stockholm syndrom, men han er bare så freaking sød at det hele er hurtigt tilgivet.


Dejligt! :lun:

Jeg har egentlig også hygget mig mere end jeg under de givne omstændigheder havde troet muligt. Det blev først helt grelt, da han fik øreproblemer oveni det almene søvnroderi, og jeg fortsat sov af h til 1,5 år efter han kom til verden. Nu er han lidt over to og så småt begyndt at sove fornuftigt, så bøvlet er nærmest glemt nu. I hvert fald når jeg er i nuet og ikke aktivt tænker på det eller overvejer, hvor de ti ekstra kilo på min krop mon kom fra :tie: :-D

Børn er vist generelt bare eksperter i at påføre en form for Stockholm-syndrom. Heldigvis.
1
pinkmoon
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 187
Likede indlæg: 6762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf pinkmoon » 26. jan 2023, 22:04

MrsHyacinth skrev:
pinkmoon skrev:Jeg er barsel med min dreng på 5 måneder, og han sover jævnt dårligt, vågner hver anden time natten igennem og er ret ukonsekvent på lur fronten. Han har indtil for ganske nyligt også været hardcore barnevognsnægter, og han er absolut ikke sådan en baby der kan ligge selv lidt.

Men jeg må altså indrømme, at jeg elsker det. Så meget at jeg håber at hjemmepasse et år efterfølgende.
:D
Det er muligt vi er ude i noget Stockholm syndrom, men han er bare så freaking sød at det hele er hurtigt tilgivet.


Dejligt! :lun:

Jeg har egentlig også hygget mig mere end jeg under de givne omstændigheder havde troet muligt. Det blev først helt grelt, da han fik øreproblemer oveni det almene søvnroderi, og jeg fortsat sov af h til 1,5 år efter han kom til verden. Nu er han lidt over to og så småt begyndt at sove fornuftigt, så bøvlet er nærmest glemt nu. I hvert fald når jeg er i nuet og ikke aktivt tænker på det eller overvejer, hvor de ti ekstra kilo på min krop mon kom fra :tie: :-D

Børn er vist generelt bare eksperter i at påføre en form for Stockholm-syndrom. Heldigvis.


Jeg tror helt klart, at det gør en helt afgørende stor forskel at min dreng næsten aldrig er hverken ked af det eller har ondt. Han pendulere udelukkende mellem virkelig glad og virkelig rasende :D
3
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Primerose » 27. jan 2023, 10:46

Pyha! S er igen blevet sløj. Det er kun et par uger siden vi var igennem noget hoste og forkølelse og nu er den gal igen.

Det startede med mange opvågninger natten til i går og projektilopkast tidligt i går morges med efterfølgende let til moderat feber hele dagen. I går aftes efter putning blev det helt slemt. Hun vågnede og græd så helt utrøsteligt i over en time. Natten igennem vågnede hun hver 30.-40. minut og græd hver gang. Her til morgen feber på 38,5. Hun er også blevet rigtig snottet igen. Så jeg tænker om det måske irriterer på ørerne. Eller kan det mon “bare” være feber og utilpashed der får sådan et lille pus på næsten 9 måneder til at blive så ulykkelig?

Hun spiser også kun meget lidt og er også svær at få til at drikke.

Jeg synes det er så svært at bære, at hun er så ked af det.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf 1234 » 27. jan 2023, 12:18

Posedamen skrev:Jeg ved der lige har været snakket lidt om det, men..
Når jeg ser en mor/far der nyder barsel eller at hjemmepasse, har jeg dem mistænkt for at være i denial :genert: :lol:
Jeg syntes virkelig ikke barsel var særlig fedt, selvom mine børn var super nemme babyer.
Min den første var verdens nemmeste baby, men han sov kun 20 minutter ad gangen, måske lidt længere i barnevogn. Men så kom jeg jo hjem fra en mega lang gåtur og var maks smadret, mens denne her baby bare var super frisk og klar på leg og kontakt :ad!:
I mødregruppen sad jeg også bare og var :forvirret: når de andre snakkede om babysalmesang og deres mange ugentlige babygymnastik, babysvømning, ture ind til byen osv. Kunne slet ikke sætte mig ind i, at de kunne stortrives i det.
Jeg havde heldigvis aldrig følelsen af at være forkert, syntes nærmest de andre var lidt weird.

Altså min oplevelse er, at folk har det 50-50.
Herhjemme hyggede både min mand og jeg med at være på barsel undtaget, når der var total coronanedlukning, men der er arbejde jo også mindre fedt. Jeg synes, det er fedt at kunne styre sin dag så meget og gøre hvad man lige har lyst til.
Og så synes jeg bare det er fedt at være sammen med mit barn.
Vi har også taget konsekvensen og tager 2 måneders mere selvbetalt barsel mere end sidst, fordi vi ved, at vi ikke skal have flere børn.
Hvorfor synes du, at det er så weird, at folk kan nyde det?
Det vel ikke mere weird end at nogen nyder at se sport, mens andre godt kan lide at strikke.
Man trives vel bare med forskellige typer af aktiviteter.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LaMariposa » 27. jan 2023, 12:18

Primerose skrev:Pyha! S er igen blevet sløj. Det er kun et par uger siden vi var igennem noget hoste og forkølelse og nu er den gal igen.

Det startede med mange opvågninger natten til i går og projektilopkast tidligt i går morges med efterfølgende let til moderat feber hele dagen. I går aftes efter putning blev det helt slemt. Hun vågnede og græd så helt utrøsteligt i over en time. Natten igennem vågnede hun hver 30.-40. minut og græd hver gang. Her til morgen feber på 38,5. Hun er også blevet rigtig snottet igen. Så jeg tænker om det måske irriterer på ørerne. Eller kan det mon “bare” være feber og utilpashed der får sådan et lille pus på næsten 9 måneder til at blive så ulykkelig?

Hun spiser også kun meget lidt og er også svær at få til at drikke.

Jeg synes det er så svært at bære, at hun er så ked af det.


God bedring med hende. Man bliver så ked af det, når de er skidt tilpas.

Ammer du? I så fald ville jeg tilbyde hende bryst i stedet for at forsøge med mad. Hvis du ikke ammer, vil hun så have erstatning?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Primerose » 27. jan 2023, 12:22

LaMariposa skrev:
Primerose skrev:Pyha! S er igen blevet sløj. Det er kun et par uger siden vi var igennem noget hoste og forkølelse og nu er den gal igen.

Det startede med mange opvågninger natten til i går og projektilopkast tidligt i går morges med efterfølgende let til moderat feber hele dagen. I går aftes efter putning blev det helt slemt. Hun vågnede og græd så helt utrøsteligt i over en time. Natten igennem vågnede hun hver 30.-40. minut og græd hver gang. Her til morgen feber på 38,5. Hun er også blevet rigtig snottet igen. Så jeg tænker om det måske irriterer på ørerne. Eller kan det mon “bare” være feber og utilpashed der får sådan et lille pus på næsten 9 måneder til at blive så ulykkelig?

Hun spiser også kun meget lidt og er også svær at få til at drikke.

Jeg synes det er så svært at bære, at hun er så ked af det.


God bedring med hende. Man bliver så ked af det, når de er skidt tilpas.

Ammer du? I så fald ville jeg tilbyde hende bryst i stedet for at forsøge med mad. Hvis du ikke ammer, vil hun så have erstatning?


Tak! Ja, det gør ondt helt ind i hjertet, når de græder på den måde, og man bare ikke kan gøre noget der trøster.
Jeg har ikke ammet, men vi tilbyder hende jævnligt mme i flaske. Hun får da noget ned, men ikke så meget som jeg gerne ville have.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf englishchannel » 27. jan 2023, 12:41

Posedamen skrev:Jeg ved der lige har været snakket lidt om det, men..
Når jeg ser en mor/far der nyder barsel eller at hjemmepasse, har jeg dem mistænkt for at være i denial :genert: :lol:
Jeg syntes virkelig ikke barsel var særlig fedt, selvom mine børn var super nemme babyer.
Min den første var verdens nemmeste baby, men han sov kun 20 minutter ad gangen, måske lidt længere i barnevogn. Men så kom jeg jo hjem fra en mega lang gåtur og var maks smadret, mens denne her baby bare var super frisk og klar på leg og kontakt :ad!:
I mødregruppen sad jeg også bare og var :forvirret: når de andre snakkede om babysalmesang og deres mange ugentlige babygymnastik, babysvømning, ture ind til byen osv. Kunne slet ikke sætte mig ind i, at de kunne stortrives i det.
Jeg havde heldigvis aldrig følelsen af at være forkert, syntes nærmest de andre var lidt weird.


Jeg havde det præcis som dig, bortset fra at jeg følte mig forkert.

Min søn sov sådan set okay om natten, men han vågnede mellem kl. 4 og 5 hver dag, og sov herefter nærmest ikke om dagen, så jeg var vanvittigt træt konstant. Han ville kun have flaske hjemme, så jeg kunne aldrig forlade mit hjem mere end en time ad gangen. Jeg havde hverken familie eller veninder med børn i nærheden, så udover sundhedsplejersken og min mødregruppe, der hurtigt gik i opløsning, så jeg så ikke en voksen sjæl fra min mand tog på arbejde til han kom hjem. Jeg husker barsel som en ensom periode, hvor jeg var moderat deprimeret.

Men omvendt tænker jeg, at hvis jeg havde haft barsel som flere fra min mødregruppe havde det, ville jeg nok godt have kunnet lide det. De havde børn, der sov to tre-timers lure hver dag, så der var massevis af tid til selvpleje, hobbies og at indhente søvnunderskud. De havde veninder og naboer med jævnaldrende børn, så de sjældent var alene. De kunne tage deres børn med til aktiviteter og på besøg hos andre, så de ikke blev kuk af at gå hjemme hele tiden. Den type barsel lyder faktisk ret skøn - det er bare ikke alle forundt.
5
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LaMariposa » 27. jan 2023, 16:36

Tror, at pauser er nøgleordet for nogle - det var det i hvert fald for mig. Jeg havde ingen pauser i løbet af dagen, fordi min datter ikke sov om dagen, og da hun nægtede barnevognen og græd meget om eftermiddagen, så var jeg ret låst. Og uanset, at jeg elsker hende højt, så blev jeg vanvittig af det. Da jeg efter fire måneder begyndte at få 45 minutter til mig selv om dagen lettede det lidt, men nogen fest blev det aldrig, og der var min psyke også så medtaget af alt det gråd, at jeg aldrig kom ud af alarmberedskabet.
1
:lun: Be brave
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf 1234 » 27. jan 2023, 18:47

Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kanga » 27. jan 2023, 18:54

Jeg ved ikke om jeg elskede barsel, men jeg hadede det ikke. Min søn sov også godt. Vågnede kl. 5 til amning, sov til kl. 8, sov igen kl. 10 - 11, så fik han mad og sov så igen fra 12 - 17, kl. 20-23 hvor han fik mad og så sov til kl. 5.
Hans sovemønster ændrede sig selvfølgelig over tiden, men han har altid sovet godt i barselsperioden.

Det jeg syntes, var r*vsygt, var mødregruppen. Vi var fem fra start, men inden vi så os om, var der konsekvent et par stykker som meldte afbud med kort varsel hver gang. De fik lov at vælge tid, sted og dato, og alligevel meldte de afbud. Så kunne de ligeså godt have sagt, at de ikke ville være med.

Jeg fandt heldigvis på andre aktiviteter. Babybio var ret populært, sammen med aktiviteter på biblioteket og babysvømning. Desværre var der ikke andre fra min MG, der gik til svømning, og alle de andre var MG’er der fulgtes, og jeg fik aldrig foden indenfor i det netværk.
Desuden var jeg ude og gå hver dag, og det nød jeg ret meget. Og så mødtes jeg med andre i min omgangskreds, som enten havde en fridag eller af anden årsag ikke var i arbejde.

Jeg vil så også sige, at da jeg havde holdt barsel i 14 måneder, var jeg HELT klar til noget andet.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LadyFox » 27. jan 2023, 18:58

1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.

Jeg fik hormonspiral kort efter at have født - jeg var dog meget skeptisk da jeg får depressions-agtige bivirkninger af p-piller, men hende på hospitalet der forslog det synes alligevel at jeg skulle give den i chance da den virker lokalt og det gør en forskel i forhold til bivirkninger. Og indtil videre så har jeg da heller ingen bivirkninger.
0
...
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 27. jan 2023, 19:25

LadyFox skrev:
1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.

Jeg fik hormonspiral kort efter at have født - jeg var dog meget skeptisk da jeg får depressions-agtige bivirkninger af p-piller, men hende på hospitalet der forslog det synes alligevel at jeg skulle give den i chance da den virker lokalt og det gør en forskel i forhold til bivirkninger. Og indtil videre så har jeg da heller ingen bivirkninger.


Samme her. Har haft hormonspiral i 20 år minus de 2 perioder, hvor vi har forsøgt at lave en baby. Det har fungeret super fint for mig, men jeg kan jo så næsten heller ikke huske et liv uden, og mange er jo plaget af diverse bivirkninger. Jeg tænker, at hvis I er afklaret med, at I ikke skal have flere børn, og din mand er ok med at blive steriliseret, så ville jeg vælge den løsning.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf girl_beat » 27. jan 2023, 19:58

1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.

Mini-piller. Jeg skulle IKKE have nogen til rode i mit underliv efter en kompliceret fødsel og efterfølgende operation. Min læge var heldigvis helt med på, at det var det rette valg :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Urtekussen » 27. jan 2023, 21:38

Jeg har haft kobberspiral og overvejer sådan en perlespiral, som jeg har set reklamer for på Facebook.

Min mand taler om at blive klippet, men jeg synes det er et stort indgreb, som jo ikke er risikofrit, kontra 10 år mere på prævention for mig
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zombie » 28. jan 2023, 13:28

1234 skrev:Måske lidt off-topic, men hvilken præventionsform bruger jer, der har fået de børn, I skal have? Min mand snakker om at blive steriliseret og selvom jeg 99,99 % sikker på, at vi ikke skal have flete børn, så synes jeg også bare det lidt vildt, når han kun er 32 år. Men synes bare heller ikke alternativerne er særlig attraktive.


Når vi er færdige, bliver min mand steriliseret. Det kan nogle gange tilbageføres og selvom man ikke skal regne med det, fordi det er usikkert om man kan, efterlader det et lille vindue åben "hvis nu". Men min krop har været igennem nok, og blodpropper i familien gør hormoner no-go. Det er et relativt lille indgreb.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forældre"