Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 30. nov 2017, 08:32

Denlilleglademy skrev:
Charly skrev:Min dreng er 12 og har det meste af sit liv bøvlet med først astmatisk bronkitis, så rigtig astma og allergier, så vi har været hele møllen igennem.

Airomir er anfaldsbehandlende og er jo ikke noget de skal have brug for fast - i perioder med sygdom eller hvor allergien blusser op, eller når han skal dyrke sport, så tager min dreng den i brug, men det er ikke meningen at han skal have den fast - sker det, skal der reguleres på den forebyggende medicine (han får Pulmicort).

I forhold til allergien har vi trægulve eller klinker, ingen tæpper, og der bliver støvsuget ofte. Derudover er det vigtigt at skifte sengetøj hyppigt, huske at vaske dyne, pude osv. jævnligt - det gælder i øvrigt også tøjdyr, som det også er en god idé at begrænse. Min dreng får som led i allergibehandlingen 1 antihistaminpille hver dag (en halv morgen og aften) samt næsespray (Avamys) hver dag.


Tak for indlæg.

Jeg vil tale med lægen i januar omkring hans spray, for det lyder da til st være den forkerte hvis han han skal have noget dagligt. Jeg aner ikke om man behandler støvallergi som sådan med spray. Han har jo så også hostet non-stop i et par måneder nu først hoste, så lungebetændelse, så virus og nu hoste hoste hoste. Sprayen hjælper ham, men hvis det skal være en anden, så skal det jo reguleres.

Vi skifter sengetøj ugentligt og vasker tøjdyr samtidig. Han har en kurv under sengen- højseng, med en masse bamser i og tænker at den skal væk. Det talte vi faktisk om i går. Vi har ingen tæpper og støvsuger mindst 2 gange om ugen. Samt generel rengøring af flader ugentligt.

Overvejer om jeg skal se om han skal til allergilægen før januar. For til januar er det check af hvordan det går. Men jeg synes jo ikke det går optimalt når han konstant hoster stadigvæk.

Lige nu når han hoster så meget, så giver det for mig fint mening, at han får noget anfaldsbehandlende. Den åbner luftvejene, så han nemmere kan trække vejret. Og en lungebetændelse er bare hård kost for sådan en lille gut. Det kan godt tage noget tid for dem at komme sig helt over.

Det kan sagtens være at man vil se om den anfaldsbehandlende kan få bugt med hosten - den forebyggende indeholder binyrebarkhormon, og det er jo rarest at undgå det, hvis man kan.

Rigtig god bedring med ham!
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 30. nov 2017, 12:11

Denlilleglademy skrev:
Charly skrev:
Denlilleglademy skrev:
Charly skrev:Min dreng er 12 og har det meste af sit liv bøvlet med først astmatisk bronkitis, så rigtig astma og allergier, så vi har været hele møllen igennem.

Airomir er anfaldsbehandlende og er jo ikke noget de skal have brug for fast - i perioder med sygdom eller hvor allergien blusser op, eller når han skal dyrke sport, så tager min dreng den i brug, men det er ikke meningen at han skal have den fast - sker det, skal der reguleres på den forebyggende medicine (han får Pulmicort).

I forhold til allergien har vi trægulve eller klinker, ingen tæpper, og der bliver støvsuget ofte. Derudover er det vigtigt at skifte sengetøj hyppigt, huske at vaske dyne, pude osv. jævnligt - det gælder i øvrigt også tøjdyr, som det også er en god idé at begrænse. Min dreng får som led i allergibehandlingen 1 antihistaminpille hver dag (en halv morgen og aften) samt næsespray (Avamys) hver dag.


Tak for indlæg.

Jeg vil tale med lægen i januar omkring hans spray, for det lyder da til st være den forkerte hvis han han skal have noget dagligt. Jeg aner ikke om man behandler støvallergi som sådan med spray. Han har jo så også hostet non-stop i et par måneder nu først hoste, så lungebetændelse, så virus og nu hoste hoste hoste. Sprayen hjælper ham, men hvis det skal være en anden, så skal det jo reguleres.

Vi skifter sengetøj ugentligt og vasker tøjdyr samtidig. Han har en kurv under sengen- højseng, med en masse bamser i og tænker at den skal væk. Det talte vi faktisk om i går. Vi har ingen tæpper og støvsuger mindst 2 gange om ugen. Samt generel rengøring af flader ugentligt.

Overvejer om jeg skal se om han skal til allergilægen før januar. For til januar er det check af hvordan det går. Men jeg synes jo ikke det går optimalt når han konstant hoster stadigvæk.

Lige nu når han hoster så meget, så giver det for mig fint mening, at han får noget anfaldsbehandlende. Den åbner luftvejene, så han nemmere kan trække vejret. Og en lungebetændelse er bare hård kost for sådan en lille gut. Det kan godt tage noget tid for dem at komme sig helt over.

Det kan sagtens være at man vil se om den anfaldsbehandlende kan få bugt med hosten - den forebyggende indeholder binyrebarkhormon, og det er jo rarest at undgå det, hvis man kan.

Rigtig god bedring med ham!


Arh okay, ja så er det jo fint. Og helt klart, binyrenarkhormon er et nej tak hvis det kan undgåes.

Ja han har haft 2 lungebetændelser på 6 mdr :(

Og tak


Af samme grund ville jeg heller ikke holde mig tilbage med anfaldsmedicinen. Det er i øvrigt vores erfaring, at når først det "har bidt sig fast" fx i form af lungebetændelse, voldsomt eksemudbrud, hoste, hiven efter vejret, så tager det desværre ret lang tid at få hende på ret køl igen. Men i dag, hvor hun er 7 år gammel, er det sjældent, at det stikker helt af for os. Men hun er som Charly´s søn også på fast antihistamin - 1 dagligt om vinteren, 2-3 om sommeren, og så er hun igang med 3. sæson af allergivaccine mod græs og birk, hvilket synes at dæmpe hendes støvallergi en smule. Hendes værelse er rimeligt kedeligt, da jeg ikke kan overskue at skulle rengøre alt for meget legetøj 1 gang om ugen. Så det meste af pakket i skuffer, således at de to flader der er på værelse er tomme og nemt kan tørres af.

Og så ellers som Charly nævner - ugentligt skift af sengetøj, allergi dyne, pude og rullemadras, plus vask af dyne og pude i den måned, hvor der kommer børnepenge:)
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 30. nov 2017, 12:19

FruKuk skrev:
Denlilleglademy skrev:
Charly skrev:
Denlilleglademy skrev:
Charly skrev:Min dreng er 12 og har det meste af sit liv bøvlet med først astmatisk bronkitis, så rigtig astma og allergier, så vi har været hele møllen igennem.

Airomir er anfaldsbehandlende og er jo ikke noget de skal have brug for fast - i perioder med sygdom eller hvor allergien blusser op, eller når han skal dyrke sport, så tager min dreng den i brug, men det er ikke meningen at han skal have den fast - sker det, skal der reguleres på den forebyggende medicine (han får Pulmicort).

I forhold til allergien har vi trægulve eller klinker, ingen tæpper, og der bliver støvsuget ofte. Derudover er det vigtigt at skifte sengetøj hyppigt, huske at vaske dyne, pude osv. jævnligt - det gælder i øvrigt også tøjdyr, som det også er en god idé at begrænse. Min dreng får som led i allergibehandlingen 1 antihistaminpille hver dag (en halv morgen og aften) samt næsespray (Avamys) hver dag.


Tak for indlæg.

Jeg vil tale med lægen i januar omkring hans spray, for det lyder da til st være den forkerte hvis han han skal have noget dagligt. Jeg aner ikke om man behandler støvallergi som sådan med spray. Han har jo så også hostet non-stop i et par måneder nu først hoste, så lungebetændelse, så virus og nu hoste hoste hoste. Sprayen hjælper ham, men hvis det skal være en anden, så skal det jo reguleres.

Vi skifter sengetøj ugentligt og vasker tøjdyr samtidig. Han har en kurv under sengen- højseng, med en masse bamser i og tænker at den skal væk. Det talte vi faktisk om i går. Vi har ingen tæpper og støvsuger mindst 2 gange om ugen. Samt generel rengøring af flader ugentligt.

Overvejer om jeg skal se om han skal til allergilægen før januar. For til januar er det check af hvordan det går. Men jeg synes jo ikke det går optimalt når han konstant hoster stadigvæk.

Lige nu når han hoster så meget, så giver det for mig fint mening, at han får noget anfaldsbehandlende. Den åbner luftvejene, så han nemmere kan trække vejret. Og en lungebetændelse er bare hård kost for sådan en lille gut. Det kan godt tage noget tid for dem at komme sig helt over.

Det kan sagtens være at man vil se om den anfaldsbehandlende kan få bugt med hosten - den forebyggende indeholder binyrebarkhormon, og det er jo rarest at undgå det, hvis man kan.

Rigtig god bedring med ham!


Arh okay, ja så er det jo fint. Og helt klart, binyrenarkhormon er et nej tak hvis det kan undgåes.

Ja han har haft 2 lungebetændelser på 6 mdr :(

Og tak


Af samme grund ville jeg heller ikke holde mig tilbage med anfaldsmedicinen. Det er i øvrigt vores erfaring, at når først det "har bidt sig fast" fx i form af lungebetændelse, voldsomt eksemudbrud, hoste, hiven efter vejret, så tager det desværre ret lang tid at få hende på ret køl igen. Men i dag, hvor hun er 7 år gammel, er det sjældent, at det stikker helt af for os. Men hun er som Charly´s søn også på fast antihistamin - 1 dagligt om vinteren, 2-3 om sommeren, og så er hun igang med 3. sæson af allergivaccine mod græs og birk, hvilket synes at dæmpe hendes støvallergi en smule. Hendes værelse er rimeligt kedeligt, da jeg ikke kan overskue at skulle rengøre alt for meget legetøj 1 gang om ugen. Så det meste af pakket i skuffer, således at de to flader der er på værelse er tomme og nemt kan tørres af.

Og så ellers som Charly nævner - ugentligt skift af sengetøj, allergi dyne, pude og rullemadras, plus vask af dyne og pude i den måned, hvor der kommer børnepenge:)

Enig i at man ikke skal være nærig med anfaldsmedicinen. Der sker ikke noget ved at give ham den, altså jo den hjælper men der er ikke nogle farlige bivirkninger :)
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 30. nov 2017, 12:51

Denlilleglademy skrev:Jeg tror det jeg ikke helt forstår er om man normalt behandler støvallergi medicinsk? Eller kun som nu ved langvarige problematikker.


Jeg tror ikke, der findes et entydigt svar på det. Hvis man er slemt plaget af sin støvallergi, så tænker jeg at man vil prøve med antihistaminpiller og måske næsespray. Ved pollenallergi kan nogle nøjes med medicin i pollensæsonen - støvallergi er der jo desværre ikke sæson for, det kan jo genere året rundt. Nogle kan nøjes med at grundig vask af sengetøj osv. og rengøring mens andre er hårdere ramt og har brug for medicin. Jeg tænker at de nok ikke kan sige noget i forhold til din dreng endnu, fordi der er andre faktorer, der også spiller ind lige nu og som kræver behandling.

Allergi kan jo også udløse astmaanfald, så derfor vil man også bruge astmamedicin i behandlingen.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 30. nov 2017, 13:08

Der kan være en million milliard ting, man kan reagerere på. Og måske er den ene ting ikke lige en del af priktesten. Det kan være utroligt svært at finde ud af hvad det er man reagerer på. Min dreng er tit rigtig plaget i efteråret, og det syntes jeg var underligt for ingen af de ting, han slog ud på, var til stede på den årstid (altså støv undtaget). Men jeg har googlet mig selv skeløjet, og der er en del svampesporer i luften om efteråret, så det er nok dem, han ikke kan tåle.

Mht bamserne, så ville jeg give dem alle sammen en tur i vaskemaskinen og lægge dem i en kasse/kurv med låg, så de ikke samler støv. Og så vaske dem med jævne mellemrum. Vent med at smide ting ud og investere i alt for meget til I ved hvor påvirket han egentlig er af det.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 30. nov 2017, 21:03

Tusind tak fordi i gad svare på mit dilemma ang skift af børnehave.

Vi tog i går beslutningen om at gøre det.
I morges tudet jeg en del (det hjalp så hellere ikke at lillebror var vågen 4 timer i nat så ingen søvn til mig)
Og jeg tudet endnu mere da jeg skulle sige det til pædagogerne på hans stue.
For de er så søde alle sammen.
Desværre ved jeg at han ikke ville forsætte derinde. For hvis han skulle blive der så havde vi ikke rykket ham.

Jeg håber han får 1,5 roligt år i den nye. Hvor der er massere af tid til dem og deres udvikling uden det drukner i dårlig ledelse og dårlig stemning.

Min shit det er stadig nervepirrende, og pisse hårdt. Jeg har ønsket flere gange at en rigtig voksen kom og tog beslutningen for mig.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 3. dec 2017, 10:28

xxx---xxx skrev:Tusind tak fordi i gad svare på mit dilemma ang skift af børnehave.

Vi tog i går beslutningen om at gøre det.
I morges tudet jeg en del (det hjalp så hellere ikke at lillebror var vågen 4 timer i nat så ingen søvn til mig)
Og jeg tudet endnu mere da jeg skulle sige det til pædagogerne på hans stue.
For de er så søde alle sammen.
Desværre ved jeg at han ikke ville forsætte derinde. For hvis han skulle blive der så havde vi ikke rykket ham.

Jeg håber han får 1,5 roligt år i den nye. Hvor der er massere af tid til dem og deres udvikling uden det drukner i dårlig ledelse og dårlig stemning.

Min shit det er stadig nervepirrende, og pisse hårdt. Jeg har ønsket flere gange at en rigtig voksen kom og tog beslutningen for mig.


Tror, at det er den rigtige beslutning :kys: Hvornår skal han starte?
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 3. dec 2017, 10:29

Mine unger går desværre pænt meget op i det med drillenissen. Og jeg er virkelig ideforladt.
Kan I hjælpe med noget godt dril?
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf xxx---xxx » 3. dec 2017, 22:13

FruKuk skrev:
xxx---xxx skrev:Tusind tak fordi i gad svare på mit dilemma ang skift af børnehave.

Vi tog i går beslutningen om at gøre det.
I morges tudet jeg en del (det hjalp så hellere ikke at lillebror var vågen 4 timer i nat så ingen søvn til mig)
Og jeg tudet endnu mere da jeg skulle sige det til pædagogerne på hans stue.
For de er så søde alle sammen.
Desværre ved jeg at han ikke ville forsætte derinde. For hvis han skulle blive der så havde vi ikke rykket ham.

Jeg håber han får 1,5 roligt år i den nye. Hvor der er massere af tid til dem og deres udvikling uden det drukner i dårlig ledelse og dårlig stemning.

Min shit det er stadig nervepirrende, og pisse hårdt. Jeg har ønsket flere gange at en rigtig voksen kom og tog beslutningen for mig.


Tror, at det er den rigtige beslutning :kys: Hvornår skal han starte?



Tak :kys:!!!
Jeg havde virkelig brug for sådan en besked :genert:
Ej det hjalp også lidt af den ene pædagog sagde han ikke troede det var en dårlig beslutning.

Han starter 2/1 hvor vi så også starter indkøring af lillebror.
Hans bedste ven og hans lillesøster starter samme dag.
Vi håber dog også vi kan nå at besøge dem i december.


Ang nissedrillerier så kender jeg kun lidt få
Fodspor i melen
Farve mælken blå/rød/grød/
Sokker på alle stoleben
Gavebånd på døren indtil værelset
Gemt alle tandbørster (eller andet)
Omvendt dag hvor man skifter tøj på barnet i søvne så det vågner med alm tøj på
Alle snørebånd bundet sammen
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf girl_beat » 4. dec 2017, 09:57

FruKuk skrev:Mine unger går desværre pænt meget op i det med drillenissen. Og jeg er virkelig ideforladt.
Kan I hjælpe med noget godt dril?


Toiletpapir viklet rundt om toiletbrættet
Alle stole står på hovedet
Pebernødder i skoene
Guirlander på dørhåndtagene
Ris i penalhuset/skoletasken
Hårfarve i pandehåret (vask-ud spray)

:devil: :jule: :devil:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 5. dec 2017, 15:40

xxx---xxx skrev:
FruKuk skrev:
xxx---xxx skrev:Tusind tak fordi i gad svare på mit dilemma ang skift af børnehave.

Vi tog i går beslutningen om at gøre det.
I morges tudet jeg en del (det hjalp så hellere ikke at lillebror var vågen 4 timer i nat så ingen søvn til mig)
Og jeg tudet endnu mere da jeg skulle sige det til pædagogerne på hans stue.
For de er så søde alle sammen.
Desværre ved jeg at han ikke ville forsætte derinde. For hvis han skulle blive der så havde vi ikke rykket ham.

Jeg håber han får 1,5 roligt år i den nye. Hvor der er massere af tid til dem og deres udvikling uden det drukner i dårlig ledelse og dårlig stemning.

Min shit det er stadig nervepirrende, og pisse hårdt. Jeg har ønsket flere gange at en rigtig voksen kom og tog beslutningen for mig.


Tror, at det er den rigtige beslutning :kys: Hvornår skal han starte?



Tak :kys:!!!
Jeg havde virkelig brug for sådan en besked :genert:
Ej det hjalp også lidt af den ene pædagog sagde han ikke troede det var en dårlig beslutning.

Han starter 2/1 hvor vi så også starter indkøring af lillebror.
Hans bedste ven og hans lillesøster starter samme dag.
Vi håber dog også vi kan nå at besøge dem i december.


Ang nissedrillerier så kender jeg kun lidt få
Fodspor i melen
Farve mælken blå/rød/grød/
Sokker på alle stoleben
Gavebånd på døren indtil værelset
Gemt alle tandbørster (eller andet)
Omvendt dag hvor man skifter tøj på barnet i søvne så det vågner med alm tøj på
Alle snørebånd bundet sammen


Jeg forstår godt, at det er nerverpirrende - jeg var selv lige ved at dø over det KÆMPE ansvar, jeg synes det var, at skulle vælge skole til min datter :genert: Og jeg er stadig jævnligt i tvivl, om jeg og manden overhovedet er kompetente nok til at træffe den slags vilde beslutninger.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 5. dec 2017, 15:42

Og må man godt lige pippe herinde om, at hvis det ikke var for ungernes skyld, så droppede jeg totalt julen :blush: Den siger mig så absolut ingenting, og jeg ville meget hellere på ski :fløjt: Hvor andre går og glæder sig til juleaften, så går jeg og glæder mig til, at den er overstået :genert: Det er faktisk lidt trist.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 6. dec 2017, 14:08

FruKuk skrev:Jeg forstår godt, at det er nerverpirrende - jeg var selv lige ved at dø over det KÆMPE ansvar, jeg synes det var, at skulle vælge skole til min datter :genert: Og jeg er stadig jævnligt i tvivl, om jeg og manden overhovedet er kompetente nok til at træffe den slags vilde beslutninger.


Jeg har det på samme måde med skolevalg. Sikke et ansvar vi lige har fået der :genert:
0
Mariajensen83
Indlæg: 300
Tilmeldt: 2. nov 2015, 21:03
Kort karma: 17
Likede indlæg: 165

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mariajensen83 » 8. dec 2017, 20:16

Min datter på 9 måneder har vildt mærkelig afføring. Det startede for et par dage siden. Hun har afføring rigtig mange gange i døgnet. Måske otte gange i dag og også flere gange i nat.
Det der er mest mærkeligt, er at maden ikke rigtig bliver fordøjet. Den ryger nærmest bare lige igennem. Siden hun rejer til frokost i dag, har det lugtet af rejer når hun har afføring. Tænker at hun slet ikke får noret næring, men jeg ammer stadig, så noget får hun da.
Jeg vil ringe til lægen på mandag, hvis det bliver ved, men vil lige høre om det er noget i har prøvet?
Hendes humør er ikke vildt godt, men hun har ikke feber eller påvirket på anden måde.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 9. dec 2017, 10:50

Mariajensen83 skrev:Min datter på 9 måneder har vildt mærkelig afføring. Det startede for et par dage siden. Hun har afføring rigtig mange gange i døgnet. Måske otte gange i dag og også flere gange i nat.
Det der er mest mærkeligt, er at maden ikke rigtig bliver fordøjet. Den ryger nærmest bare lige igennem. Siden hun rejer til frokost i dag, har det lugtet af rejer når hun har afføring. Tænker at hun slet ikke får noret næring, men jeg ammer stadig, så noget får hun da.
Jeg vil ringe til lægen på mandag, hvis det bliver ved, men vil lige høre om det er noget i har prøvet?
Hendes humør er ikke vildt godt, men hun har ikke feber eller påvirket på anden måde.


Det oplevede vi jævnligt med lillebror, der spiste det samme som os (more or less) fra han var 6 måneder. Jeg tænkte det bare som, at noget af det han puttede i munden kunne hans tarmsystem ikke fordøje endnu, men at det var ok, at han fik det.

Men hyppig afførring kunne godt lyde som en mavevirus eller lignende - omend hun så nok ville have feber :gruble: Hvis du er bekymret, kunne du måske give noget grød eller mos, så maven ikke skal arbejde så hårdt for at fordøje det. Men så længe hun tisser, så tror jeg ikke, at der er grund til bekymring (altså mere end vi mødre altid bekymrer os :kram: )
1

Tilbage til "Forældre"