Snik-snak tråd for forældre?

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kanga » 28. jan 2021, 16:41

Night terror:

Moxy, det, jeg hæfter mig ved er, at du skriver, at hun ikke er rigtigt vågen.

Min søn led af night terror. Det har været i 2-3 årsalderen. 1,5 time efter han var faldet i søvn, 'vågnede' han.alyså, han vågnede ikke, men var urolig, græd og forsøgte vi at trøste ham, slog og sparkede han. Der var intet, vi kunne gøre.
Efterhånden kunne vi koble det til aktiviteter. Når de havde været i legestue, så slog det ikke fejl, så fik han et anfald samme aften.
Vi var hos en børnelæge, som forsikrede om, at det ikke var farligt, at det gik over og han ville ikke tage skade.

I dag er han 8 ohbkan ind imellem have et tilfælde stadigvæk, men ikke i samme grad som tidligere.

Kanga
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kanga » 28. jan 2021, 16:43

Kerrigan skrev:Nå, men vi har vuggestuestart i næste uge, og var forbi for at aftale indkøring.
I døren bliver vi mødt med to skilte; 1: Vi har skoldkopper. 2: En medarbejder er hjemme med Corona og to andre er hjemme mens de venter på svar.

Hvis det ikke var fordi vi begge starter igen i næste uge, havde jeg holdt bettepigen hjemme.

Nu er Corona selvfølgelig én ting. Jeg husker skiltet ved døren, da vores søn skulle starte i BH; skoldkopper, lus og orm. Halleluja!
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 28. jan 2021, 16:50

Eye-Q fiskeolie tog vores ældste nightterror fuldstændig. Da vi på er tdispunkt løb tør, prøvede vi en periode uden. Og så var det tilbage igen.

Og faktisk var det en ‘sidegevinst’. Hun startede nemlig på det pga børneeksem.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 28. jan 2021, 16:52

Kanga skrev:
Kerrigan skrev:Nå, men vi har vuggestuestart i næste uge, og var forbi for at aftale indkøring.
I døren bliver vi mødt med to skilte; 1: Vi har skoldkopper. 2: En medarbejder er hjemme med Corona og to andre er hjemme mens de venter på svar.

Hvis det ikke var fordi vi begge starter igen i næste uge, havde jeg holdt bettepigen hjemme.

Nu er Corona selvfølgelig én ting. Jeg husker skiltet ved døren, da vores søn skulle starte i BH; skoldkopper, lus og orm. Halleluja!


Men den værste er skiltet om der er fnat :shock:
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 28. jan 2021, 17:37

Kanga skrev:Night terror:

Moxy, det, jeg hæfter mig ved er, at du skriver, at hun ikke er rigtigt vågen.

Min søn led af night terror. Det har været i 2-3 årsalderen. 1,5 time efter han var faldet i søvn, 'vågnede' han.alyså, han vågnede ikke, men var urolig, græd og forsøgte vi at trøste ham, slog og sparkede han. Der var intet, vi kunne gøre.
Efterhånden kunne vi koble det til aktiviteter. Når de havde været i legestue, så slog det ikke fejl, så fik han et anfald samme aften.
Vi var hos en børnelæge, som forsikrede om, at det ikke var farligt, at det gik over og han ville ikke tage skade.

I dag er han 8 ohbkan ind imellem have et tilfælde stadigvæk, men ikke i samme grad som tidligere.

Kanga


Det føles ikke helt som om hun er vågen i hvert fald. Hun kæmper ikke som sådan imod, men hun vil ikke "håndteres" eller sidde hos mig uanset hvordan jeg sætter hende. Hun vil (eller, det føles ikke helt som om det er vil, men mere at hun absolut ikke vil sidde hos mig) bare sidde og svaje frem og tilbage fordi hun ikke rigtig kan holde sig oprejst fordi hun sover/halvsover.
Vågnede din søn kun den ene gang hver aften? For en aften som i går der havde vi i hvert fald 2 ture, den ene gang endte jeg med at tage hende op og med ind i stuen med meget lidt lys... Kan ikke helt sige hvorfor, men bare at det føltes forkert at sidde inde på værelset med hende. Hun sad hos mig lidt derefter og vi sad begge og krammede hende, men fordi benene hele tiden stødte imod stillede jeg hende på gulvet, og så stod hun op ad mig mens jeg sad og holdt om hende. Men hun virkede ikke vågen, selvom benene holdt hende fint, det var kun balancen der var off.

Åh, jeg synes det er svært. Hun har det rigtig slemt her til aften, hun har været så åndssvagt træt, fordi hun igen ikke ville sove lur. Og samtidig er der virkelig meget snot og hun hoster også en del. Så jeg puttede hende (ny rekord) 17.35. Jeg har også givet hende hostesaft - det skal ikke være hosten der vækker hende, og så håber jeg altså også at den slår hende lidt ekstra ud, så hun får noget rolig søvn. Det er så freaking synd for hende altså. Jeg synes virkelig denne overgang fra lur til ingen lur er hård. Både 3. Og 2. Lur er røget ret organisk herhjemme, uden store reaktioner. Det er også bare uheldigt at hun er blevet syg og samtidig også klager over ondt i munden (tror en kindtand er på vej). Mit lille pus :trist:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 28. jan 2021, 18:00

Og nu feber, men nægter at få panodil. Hun vågner konstant med mindre hun ligger hos mig. Jeg er åndssvagt sulten. Øv.
0
My world 12-10-18 :lun:
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 28. jan 2021, 18:05

Hun lyder da til at være rigtig skidt. Mon hun ikke skal testes?

Rigtig god bedring med hende.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 28. jan 2021, 18:25

Vi var hos lægen i dag, Alva var skrumpet 1 cm og jeg er vokset 1,3 :lol: De ville måle forældrene også fordi de kigger på om højden følger hvad man akn forvente med forældrenes gener, så jeg blev også målt.

Ellers havde jeg en samtale med en læge der egentlig på overfladen var ganske sød, men sad alligevel med følelsen af at hun mente jeg var en dårlig mor hvis jeg ikke stoppede amningen, og at hun synes det der hjemmepasning var noget skørt noget. Så selvom lægen ikke direkte sagde noget grimt endte jeg med en lidt trist følelse efterfølgende. Øv! Men kan også være jeg bare lagde for meget i nogle af de ting hun sagde, har fået for lidt søvn denne uge og er generelt lidt udkørt disse dage.

MEen der blev taget en masse blodprøver, og der kommer svar allerede om 2 uger, så der er ventetiden overkommelig. Hun snakkede lidt om hvad der videre kunne undersøges, men samtidig lød hun lidt som at fandt de ikke noget var der nok ikke noget galt men det bare var sådan hun var. Så jeg fik ikke helt fat i hvad der videre skal ske hvis de intet finder.

Alva har taget 300 g på siden jul, men omvendt blev hun denne gang vejet med tøj, ved jul var det uden tøj, så det er nok lidt mindre, omend jeg ikke aner hvad børnetøj vejer. Så i det mindste er vægtøgningen begrænset, selvom det selvfølgelig havde været bedst hvis vægten havde stået helt stille.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 28. jan 2021, 18:35

Bøtte skrev:
Kanga skrev:
Kerrigan skrev:Nå, men vi har vuggestuestart i næste uge, og var forbi for at aftale indkøring.
I døren bliver vi mødt med to skilte; 1: Vi har skoldkopper. 2: En medarbejder er hjemme med Corona og to andre er hjemme mens de venter på svar.

Hvis det ikke var fordi vi begge starter igen i næste uge, havde jeg holdt bettepigen hjemme.

Nu er Corona selvfølgelig én ting. Jeg husker skiltet ved døren, da vores søn skulle starte i BH; skoldkopper, lus og orm. Halleluja!


Men den værste er skiltet om der er fnat :shock:


Da min søn gik i vuggestue var der en uge, hvor de annoncerede at der var lus, skoldkopper, fnat og børneorm.

Mit barn fik ingen af delene. Så statistisk må nogen andre have haft virkelig klamme børn :lol:
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kanga » 28. jan 2021, 18:44

Moxy-lady skrev:
Kanga skrev:Night terror:

Moxy, det, jeg hæfter mig ved er, at du skriver, at hun ikke er rigtigt vågen.

Min søn led af night terror. Det har været i 2-3 årsalderen. 1,5 time efter han var faldet i søvn, 'vågnede' han.alyså, han vågnede ikke, men var urolig, græd og forsøgte vi at trøste ham, slog og sparkede han. Der var intet, vi kunne gøre.
Efterhånden kunne vi koble det til aktiviteter. Når de havde været i legestue, så slog det ikke fejl, så fik han et anfald samme aften.
Vi var hos en børnelæge, som forsikrede om, at det ikke var farligt, at det gik over og han ville ikke tage skade.

I dag er han 8 ohbkan ind imellem have et tilfælde stadigvæk, men ikke i samme grad som tidligere.

Kanga


Det føles ikke helt som om hun er vågen i hvert fald. Hun kæmper ikke som sådan imod, men hun vil ikke "håndteres" eller sidde hos mig uanset hvordan jeg sætter hende. Hun vil (eller, det føles ikke helt som om det er vil, men mere at hun absolut ikke vil sidde hos mig) bare sidde og svaje frem og tilbage fordi hun ikke rigtig kan holde sig oprejst fordi hun sover/halvsover.
Vågnede din søn kun den ene gang hver aften? For en aften som i går der havde vi i hvert fald 2 ture, den ene gang endte jeg med at tage hende op og med ind i stuen med meget lidt lys... Kan ikke helt sige hvorfor, men bare at det føltes forkert at sidde inde på værelset med hende. Hun sad hos mig lidt derefter og vi sad begge og krammede hende, men fordi benene hele tiden stødte imod stillede jeg hende på gulvet, og så stod hun op ad mig mens jeg sad og holdt om hende. Men hun virkede ikke vågen, selvom benene holdt hende fint, det var kun balancen der var off.

Åh, jeg synes det er svært. Hun har det rigtig slemt her til aften, hun har været så åndssvagt træt, fordi hun igen ikke ville sove lur. Og samtidig er der virkelig meget snot og hun hoster også en del. Så jeg puttede hende (ny rekord) 17.35. Jeg har også givet hende hostesaft - det skal ikke være hosten der vækker hende, og så håber jeg altså også at den slår hende lidt ekstra ud, så hun får noget rolig søvn. Det er så freaking synd for hende altså. Jeg synes virkelig denne overgang fra lur til ingen lur er hård. Både 3. Og 2. Lur er røget ret organisk herhjemme, uden store reaktioner. Det er også bare uheldigt at hun er blevet syg og samtidig også klager over ondt i munden (tror en kindtand er på vej). Mit lille pus :trist:


Det kunne godt være flere gange. Første gang kl. 2130, så igen til midnat. Den til midnat var slem. Der kunne vi slet ikke få ham til at falde til ro. Med tiden fandt vi på at sætte ham i bilen og køre en tur på 30 min. Så faldt han til ro. Senere kunne en Far til Fire-sang klare det, selvom det var mere bøvl og tog længere tid end køreturen... men til sidst orker man bare ikke at rejse sig fra sengen.

Kanga
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Neenah » 29. jan 2021, 05:45

M er begyndt at stamme - hvornår skal man reagere på det? Det virker som en ivrighed efter at fortælle ting, og det er kun i starten af enkelte ord, og en sjælden gang inde i en sætning. Mest m-, j- og s-lyde, tror jeg. Nogle gange er det hele ord, så hun får sagt "m-må må må jeg..."
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 29. jan 2021, 06:00

Neenah skrev:M er begyndt at stamme - hvornår skal man reagere på det? Det virker som en ivrighed efter at fortælle ting, og det er kun i starten af enkelte ord, og en sjælden gang inde i en sætning. Mest m-, j- og s-lyde, tror jeg. Nogle gange er det hele ord, så hun får sagt "m-må må må jeg..."


Vores yngst begyndte at stamme som 2,5årig. Alle steder stod der at tidlig indsats kunne afhjælpe det. Så efter 2-3 måneder, bad vi børnehaven om at kontante PPR. Men det var altså ikke ret nemt at få noget i gennem der. Det endte med vi fik en samtale ‘på mors bekymring’ :rulle: med en af deres sprogkonsulenter (eller hvad de hedder) og det var en sludder for en sladder, hvor hun virkelig talte til mine følelser ‘det værste er jo når vores børn ikke har det godt’ og mere i den duer. Hun synes det var et større problem at var begyndt at sige mig i stedet for jeg (fordi hun stammede med j-lyde). Men faktum var at de ikke ville gøre noget som helst, når hun kun var 3. Hvorfor der så alle steder står der skal være tidlig indsats omkring det forstår jeg ikke.

Pludselig forsvandt det igen. Og jeg tror ikke hun har stammet i 10 måneder.
Lillesøster herhjemme var meget tidlig til at tale, og hun talte godt og meget :-D og det kan godt være en af årsagerne til de stammer som små. Fordi deres hjerne er lidt foran deres mundmotorik.


Men I vel de gængse råd? Med tålmodighed, ikke tale færdig for hende osv? Følg dem. Og så går det med overvejende sandsynlighed over. :kys:
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf twinkle » 29. jan 2021, 06:02

Neenah skrev:M er begyndt at stamme - hvornår skal man reagere på det? Det virker som en ivrighed efter at fortælle ting, og det er kun i starten af enkelte ord, og en sjælden gang inde i en sætning. Mest m-, j- og s-lyde, tror jeg. Nogle gange er det hele ord, så hun får sagt "m-må må må jeg..."


Det gør Benjamin også, men jeg tænker egentlig bare det er fordi han er ivrig, så han ved godt hvad han vil sige, men har svært ved at finde ordene.

Personligt ville jeg ikke være bekymret, så længe hun kan få sagt det hun gerne vil sige :)
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 29. jan 2021, 06:04

Min niece stammede i flere omgange, da hun var lille - netop pga. ivrighed. Det gik altid over efter kort tid.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 29. jan 2021, 06:25

Neenah skrev:M er begyndt at stamme - hvornår skal man reagere på det? Det virker som en ivrighed efter at fortælle ting, og det er kun i starten af enkelte ord, og en sjælden gang inde i en sætning. Mest m-, j- og s-lyde, tror jeg. Nogle gange er det hele ord, så hun får sagt "m-må må må jeg..."


Jeg kan ikke helt huske hvor gammel hun er? (Hjerne som en si...)

Men det er helt almindeligt i en periode at stamme, når man er under og omkring 3 år. Især med gentagelser, som du beskriver. Når man er ivrig, har meget på hjerte og bare gerne vil sige en hel masse på én gang. Man kalder det ofte udviklingsstammen og det er, ja, en del af mange børns almindelige udvikling.

Har hun stor og god talelyst, altså mod på at snakke og fortælle - virker det til at genere hende? Er der andre i familien der stammer?

Det vigtigste man kan gøre, er at lade hende stamme og fortælle, uden at afbryde eller tale færdig for hende, at holde god øjenkontakt og give tid. Så man ikke presser eller problematiserer det overfor hende, men signalerer at det er ok, og at man lytter til hendes fortælling alligevel.

Dette link er ikke helt tosset - der er meget crap derude om emnet.

https://stammeforeningen.dk/om-stammen/ ... smaaboern/

https://www.alt.dk/boern/sprog-derfor-b ... -at-stamme
3
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:

Tilbage til "Forældre"