Snik-snak tråd for forældre?

godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 3. okt 2022, 08:03

Alphilia skrev:Barnet er afleveret i vuggestue og har sin første rigtige dag efter indkøring. Jeg er parat til at sige mit job op så hun ikke skal være der så meget.
Sig lige det bliver nemmere med tiden


Det gør det heldigvis for de fleste, det gjorde aldrig for mig og derfor blev nummer 2 hjemmepasset til børnehave.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 3. okt 2022, 08:05

limitededition skrev:Jer med større børn, hvor normalt er det at 2 årige hele tiden har en holdning til hvilken ske, gaffel, tallerken osv de skal have? Og som går helt i spåner over, hvis man giver dem den forkerte?

Jeg er pt i udredning for adhd, og hver gang vores datter reagerer på en bestemt måde, kan vi ikke lade være med at tænke om hun allerede udviser tegn på noget adhd, eller om det bare er to års alderen.

Super normalt!

Vi har også ofte praktiseret det med at give et valg mellem to forskellige - og har haft en skuffe, så han selv kunne gå hen og vælge.

Syntes det blev bedre omkring 3-års alderen (-ish...). Så er det bare nogle andre ting, der tager lidt over :-D

2-årige har 0 impulskontrol, de kan ikke behovsudsætte og de kan ikke se længere end deres egen næsetip. Sådan er det og det er normalt. Jeg har selv ADHD og har også indimellem tænkt på om min søn havde nogle træk i den retning, men faktum er, at små børns (normale) opførsel bare har en del ADHD-træk uden at der er noget i det. Min søn er 4 år nu og der er stadig nogle enkelte ting der stikker lidt ud, men slet ikke på samme måde som for bare et par år siden.
2
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2022, 08:09

limitededition skrev:
Neenah skrev:
limitededition skrev:
Sangius skrev:
limitededition skrev:Jer med større børn, hvor normalt er det at 2 årige hele tiden har en holdning til hvilken ske, gaffel, tallerken osv de skal have? Og som går helt i spåner over, hvis man giver dem den forkerte?

Jeg er pt i udredning for adhd, og hver gang vores datter reagerer på en bestemt måde, kan vi ikke lade være med at tænke om hun allerede udviser tegn på noget adhd, eller om det bare er to års alderen.


Jeg ville vurdere det som 100% normalt i den alder. :)


Stopper det snart? :lol:

Min på 4 kan stadig flippe over den forkerte tallerken


Jeg lægger mig lige ned og græder. Det er seriøst hver eneste gang hun skal have noget, så er det den forkerte. Hvis den rigtige så bare var den samme hver gang, men det er det selvfølgelig ikke.


Anbefaling: hav kun én farve tallerken og kop og bestik. Man gør ikke sig selv en tjeneste ved at der er for stort et udvalg.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Luffegås » 5. okt 2022, 07:31

Bare tanker herfra, ikke noget jeg har brug for hjælp til, jeg har bare ikke nogen at snakke med...
Min pige på 4 år synes pludselig gymnastik er kedeligt. Hun har elsket det i et helt år, hver tirsdag gør hun en dyd ud af at ingen går hjem fra børnehave uden de ved hun skal til gymnastik. Hun elsker instruktøreren, og de unge frivillige der hjælper.
Hun har udfordringer fordi hun er tågænger, så så snart noget spænder lidt for meget i hendes akille, så gider hun ikke mere. Derfor gider hun ikke opvarmning mere hvor de sidder og skal nå deres tæer. De bygger efter kort tid en redskabsbane, og hun farer igennem den, men hun synes pludselig den er kedelig. I går sagde hun så inden de skulle synge "tommelfinger tommelfinger"gå-hjem-for-i-dag sangen, at hun ville hjem, for hun havde ikke øvet sig på at tælle sine fingre...(??) Hendes far adlød, det havde jeg så nok ikke helt gjort, jeg havde sat mig med hende og talt fingrene de få minutter der er tilbage. Det er jo ligemeget om man kan den fingersang, det handler jo bare om at være med til sidst.
Hun går til dans/scenekunst i weekenderne som er fint, og I aften skal hun prøve fodbold for første gang, og det er jeg godt nok spændt på. Hun er en pige med høj selvtillid. Gymnastikken kan sagtens lave udfordrende baner hvor hun ikke tør hoppe, men det plejer først at være sidst på sæsonen, for at de nye netop kan følge med før de skal hoppe fra højt oppe.

MIn anden datter er 1 år, og hver eftermiddag siger pædagogerne hun er sur. Det er sjovt, sådan har vi det bare ikke derhjemme. Jeg medgiver hun er bestemt, men jeg synes hun er så glad. Hun tulre rundt for sig selv derhjemme, kan sagtens underholde sig selv, men deroppe siger de hele tiden hun kun vil være på arm eller er sur og ikke vil spise.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf limitededition » 5. okt 2022, 08:33

Er ved at indkøre lillebror i samme vuggestue som storesøster. Han skal gå på en anden stue, men går forbi hendes stue for at komme ned til hans stue. Har derfor snakket med pædagogen på hans stue om hvordan jeg håndterer det, og hun sagde at hvis min datter ser mig, skal jeg bare sige hej, og at jeg skal på arbejde.
Dem på hendes stue går nu ud af deres vej, for at gemme hende når jeg kommer, så hun ikke ser mig. De er tydeligt ikke enige om hvad jeg skal gøre.

Hvad tænker I, er normalt? Tænker lige at snakke med dem når jeg henter hende i dag, for at forventningsafstemme.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 5. okt 2022, 09:14

limitededition skrev:Er ved at indkøre lillebror i samme vuggestue som storesøster. Han skal gå på en anden stue, men går forbi hendes stue for at komme ned til hans stue. Har derfor snakket med pædagogen på hans stue om hvordan jeg håndterer det, og hun sagde at hvis min datter ser mig, skal jeg bare sige hej, og at jeg skal på arbejde.
Dem på hendes stue går nu ud af deres vej, for at gemme hende når jeg kommer, så hun ikke ser mig. De er tydeligt ikke enige om hvad jeg skal gøre.

Hvad tænker I, er normalt? Tænker lige at snakke med dem når jeg henter hende i dag, for at forventningsafstemme.


Da jeg kørte lillebror ind, hvor storesøster også går i børnehave, der anbefalede de, at jeg brugte deres personaleindgang, så hun ikke så mig. Det fungerede fint. Hun så mig kun en gang, og der havde hun lige haft en krise, så det hjalp selvfølgelig ikke, at jeg lige var der. Så trøstede jeg hende, og så var det det. Tænker det kommer lidt an på barnet, hvad der er den bedste fremgangsmåde.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Luffegås » 5. okt 2022, 09:17

limitededition skrev:Er ved at indkøre lillebror i samme vuggestue som storesøster. Han skal gå på en anden stue, men går forbi hendes stue for at komme ned til hans stue. Har derfor snakket med pædagogen på hans stue om hvordan jeg håndterer det, og hun sagde at hvis min datter ser mig, skal jeg bare sige hej, og at jeg skal på arbejde.
Dem på hendes stue går nu ud af deres vej, for at gemme hende når jeg kommer, så hun ikke ser mig. De er tydeligt ikke enige om hvad jeg skal gøre.

Hvad tænker I, er normalt? Tænker lige at snakke med dem når jeg henter hende i dag, for at forventningsafstemme.


Vi har integreret institution, men min datter gik så i børnehave, men var lige blevet 4 år så hun var jo større. Men hende fortalte vi det bare ærligt: Lillesøster skal starte i vuggestuen - Det kan være rigtig svært for lillesøster, og hun bliver nok hurtig træt. Derfor kommer vi nogengange for at hente hende, indtil hun har lært at gå i vuggestue, som du jo er rigtig god til. Så hvis du ser mor/far, så bare vink, vi kommer og henter dig senere på dagen når du har leget meget mere.
Det skete så aldrig for far eller jeg at vi så hende. Men jeg kom en dag til frokost for at hente lillesøster, og jeg kunne overhøre en pædagog sige til min store datter at nu skulle hun tage at spise mere end hun snakker, for ellers får hun ikke noget spist. Den grinte jeg længe af, typisk hende :lol:
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf limitededition » 5. okt 2022, 09:54

Mi55y skrev:
limitededition skrev:Er ved at indkøre lillebror i samme vuggestue som storesøster. Han skal gå på en anden stue, men går forbi hendes stue for at komme ned til hans stue. Har derfor snakket med pædagogen på hans stue om hvordan jeg håndterer det, og hun sagde at hvis min datter ser mig, skal jeg bare sige hej, og at jeg skal på arbejde.
Dem på hendes stue går nu ud af deres vej, for at gemme hende når jeg kommer, så hun ikke ser mig. De er tydeligt ikke enige om hvad jeg skal gøre.

Hvad tænker I, er normalt? Tænker lige at snakke med dem når jeg henter hende i dag, for at forventningsafstemme.


Da jeg kørte lillebror ind, hvor storesøster også går i børnehave, der anbefalede de, at jeg brugte deres personaleindgang, så hun ikke så mig. Det fungerede fint. Hun så mig kun en gang, og der havde hun lige haft en krise, så det hjalp selvfølgelig ikke, at jeg lige var der. Så trøstede jeg hende, og så var det det. Tænker det kommer lidt an på barnet, hvad der er den bedste fremgangsmåde.


Sådan en har de ikke. Jeg går forbi to vinduer ud til deres gård hvor de leger, og hun og andre børn ofte står, og så forbi deres stue på vej ned til hans stue. Så det er lidt svært. Jeg tror det er bedst at jeg vinker/siger hej, hvis hun ser mig, men hvis hendes pædagoger ikke er enige, så ved jeg ikke hvor meget jeg vil presse på.
0
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf limitededition » 5. okt 2022, 09:56

Luffegås skrev:
limitededition skrev:Er ved at indkøre lillebror i samme vuggestue som storesøster. Han skal gå på en anden stue, men går forbi hendes stue for at komme ned til hans stue. Har derfor snakket med pædagogen på hans stue om hvordan jeg håndterer det, og hun sagde at hvis min datter ser mig, skal jeg bare sige hej, og at jeg skal på arbejde.
Dem på hendes stue går nu ud af deres vej, for at gemme hende når jeg kommer, så hun ikke ser mig. De er tydeligt ikke enige om hvad jeg skal gøre.

Hvad tænker I, er normalt? Tænker lige at snakke med dem når jeg henter hende i dag, for at forventningsafstemme.


Vi har integreret institution, men min datter gik så i børnehave, men var lige blevet 4 år så hun var jo større. Men hende fortalte vi det bare ærligt: Lillesøster skal starte i vuggestuen - Det kan være rigtig svært for lillesøster, og hun bliver nok hurtig træt. Derfor kommer vi nogengange for at hente hende, indtil hun har lært at gå i vuggestue, som du jo er rigtig god til. Så hvis du ser mor/far, så bare vink, vi kommer og henter dig senere på dagen når du har leget meget mere.
Det skete så aldrig for far eller jeg at vi så hende. Men jeg kom en dag til frokost for at hente lillesøster, og jeg kunne overhøre en pædagog sige til min store datter at nu skulle hun tage at spise mere end hun snakker, for ellers får hun ikke noget spist. Den grinte jeg længe af, typisk hende :lol:


Det har vi også snakket med hende om, og hun forstår det godt og fortæller at han skal gå på x stue med x pædagog. Så jeg tror ikke det er bedst for hende, at gemme mig hvis hun ser mig. Må snakke med dem i eftermiddag :)
Og det der kunne de også finde på at sige til vores datter, hun snakker som et vandfald. :lol:
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kerrigan » 5. okt 2022, 18:37

Bukser med elefantprint eller mønster i størrelse 98? Og som ikke koster 349,95 kroner hos Småfolk? Er det til at opdrive?

Vores datter har et par bukser fra H&M i str. 86, som hun mildest talt har et meget stærkt forhold til (i sådan en grad hvor jeg fortryder ikke at have købt dem i alle størrelser), men udover at de er ret meget for små, så er de også hvide og bliver derfor hurtigt beskidte og ligger ofte til vask.

Vi er nået til det punkt at vi ikke orker flere nedbrud og skrig efter hendes elskede hathi-pants. Hun har også en forkærlighed til Hedwig fra Harry Potter, men det er heldigvis nemt at skaffe.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 5. okt 2022, 18:45

Kerrigan skrev:Bukser med elefantprint eller mønster i størrelse 98? Og som ikke koster 349,95 kroner hos Småfolk? Er det til at opdrive?

Vores datter har et par bukser fra H&M i str. 86, som hun mildest talt har et meget stærkt forhold til (i sådan en grad hvor jeg fortryder ikke at have købt dem i alle størrelser), men udover at de er ret meget for små, så er de også hvide og bliver derfor hurtigt beskidte og ligger ofte til vask.

Vi er nået til det punkt at vi ikke orker flere nedbrud og skrig efter hendes elskede hathi-pants. Hun har også en forkærlighed til Hedwig fra Harry Potter, men det er heldigvis nemt at skaffe.

Hvis I vil have nogle til senere, så er der de her:
https://www.kids-world.dk/name-it-sweat ... 46361.html :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kerrigan » 5. okt 2022, 18:49

Zonta skrev:
Kerrigan skrev:Bukser med elefantprint eller mønster i størrelse 98? Og som ikke koster 349,95 kroner hos Småfolk? Er det til at opdrive?

Vores datter har et par bukser fra H&M i str. 86, som hun mildest talt har et meget stærkt forhold til (i sådan en grad hvor jeg fortryder ikke at have købt dem i alle størrelser), men udover at de er ret meget for små, så er de også hvide og bliver derfor hurtigt beskidte og ligger ofte til vask.

Vi er nået til det punkt at vi ikke orker flere nedbrud og skrig efter hendes elskede hathi-pants. Hun har også en forkærlighed til Hedwig fra Harry Potter, men det er heldigvis nemt at skaffe.

Hvis I vil have nogle til senere, så er der de her:
https://www.kids-world.dk/name-it-sweat ... 46361.html :lol:

Dem har jeg faktisk haft kig på. Synes bare lidt det er et sats at gemme bukser i to år. :D
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 5. okt 2022, 19:20

Kerrigan skrev:Bukser med elefantprint eller mønster i størrelse 98? Og som ikke koster 349,95 kroner hos Småfolk? Er det til at opdrive?

Vores datter har et par bukser fra H&M i str. 86, som hun mildest talt har et meget stærkt forhold til (i sådan en grad hvor jeg fortryder ikke at have købt dem i alle størrelser), men udover at de er ret meget for små, så er de også hvide og bliver derfor hurtigt beskidte og ligger ofte til vask.

Vi er nået til det punkt at vi ikke orker flere nedbrud og skrig efter hendes elskede hathi-pants. Hun har også en forkærlighed til Hedwig fra Harry Potter, men det er heldigvis nemt at skaffe.


Katrin design børnetøj (hun kan findes på facebook) har jeg købt elefant bukser hos, så kunne være et forsøg at skrive og hører om hun har mere elefantstof, de koster vidst 99 kr i den størrelse hvis jeg husker ret :)
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 5. okt 2022, 19:41

Hvor meget skærmtid har jeres børn?

Mine børn er 8 og knap 6 år. Vi har aldrig opereret med skærmtid, fordi de har været rigtig gode til at administrere det og altid leget meget og kun set begrænset fjernsyn selvom det var frit tilgængeligt.

Jeg synes dog at kunne mærke en ændring i det, og de leger ikke så meget mere som de har gjort. Det har stået på i en længere periode (det begyndte før sommerferien) så det er ikke bare lige en 2-3 ugers periode,som det ellers tidligere har været. Vi har derfor snakket om at indføre noget mere skærmkontro, men jeg synes det er svært at vurdere hvor meget der er nok/for meget.

I hverdagen er vi hjemme omkring kl 16 og de kommer i seng kl 19. Der skal både spises aftensmad og laves lektier i den mellemliggende periode.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. okt 2022, 20:29

Lulu skrev:Hvor meget skærmtid har jeres børn?

Mine børn er 8 og knap 6 år. Vi har aldrig opereret med skærmtid, fordi de har været rigtig gode til at administrere det og altid leget meget og kun set begrænset fjernsyn selvom det var frit tilgængeligt.

Jeg synes dog at kunne mærke en ændring i det, og de leger ikke så meget mere som de har gjort. Det har stået på i en længere periode (det begyndte før sommerferien) så det er ikke bare lige en 2-3 ugers periode,som det ellers tidligere har været. Vi har derfor snakket om at indføre noget mere skærmkontro, men jeg synes det er svært at vurdere hvor meget der er nok/for meget.

I hverdagen er vi hjemme omkring kl 16 og de kommer i seng kl 19. Der skal både spises aftensmad og laves lektier i den mellemliggende periode.


Vores ældste på 9 har 20-30 min. tv om morgenen inden morgenmad og efter skole har han 45 min på sin iPad når han har lavet lektier. De 45 er skarpt delt op med 15 på Netflix, 15 på youtube kids, 15 på et spil. Han må gerne bytte de 45 iPad ud med 45 på sin Nintendo. I weekenden er der mere tv om morgnen, så kan vi sove længe :D , og så han han sine 45 på iPad og en times tid på Nintendo.

Vi kører det ret stramt fordi hans søvn altid har været noget rod, derfor er sovetider også helt stramme, og fordi han bliver tydeligt påvirket af for meget skæm.
2

Tilbage til "Forældre"