Snik-snak tråd for forældre?

Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 27. feb 2021, 20:47

Tillykke med Luna :banan:. Hvordan gik det med kagen?
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 28. feb 2021, 07:16

Otto har fået nyt nattøj - de havde kun “pigefarver” tilbage i butikken, men det var billigt og fint til hjemmebrug. Og nye strømper, også i lyserøde nuancer og med hjerter/prikker/striber (han elsker dem!) Og jeg er ligeglad med farver.

Nu går han konsekvent og siger at han er en pige, fordi han har nattøj på med gul/blå/lyserøde pletter og lyserøde kanter. Og strømper på med hjertemønster.

Der er aldrig noget jeg har dyrket, det der med pige og drengefarver. Så det overrasker mig, at han er så klar i spyttet om at det findes, kønnede farver! Han er alligevel kun 2 år...

Men ja, han afspejler vel bare den verden vi lever i..
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 28. feb 2021, 10:10

Little_Woman skrev:Otto har fået nyt nattøj - de havde kun “pigefarver” tilbage i butikken, men det var billigt og fint til hjemmebrug. Og nye strømper, også i lyserøde nuancer og med hjerter/prikker/striber (han elsker dem!) Og jeg er ligeglad med farver.

Nu går han konsekvent og siger at han er en pige, fordi han har nattøj på med gul/blå/lyserøde pletter og lyserøde kanter. Og strømper på med hjertemønster.

Der er aldrig noget jeg har dyrket, det der med pige og drengefarver. Så det overrasker mig, at han er så klar i spyttet om at det findes, kønnede farver! Han er alligevel kun 2 år...

Men ja, han afspejler vel bare den verden vi lever i..



Det kan være værd at nævne for pædagoger.
I vores Vs/bh gjorde de meget ud af at arbejde med at der ikke er pige og drengefarver.
2
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kakadu » 28. feb 2021, 14:16

Little_Woman skrev:Otto har fået nyt nattøj - de havde kun “pigefarver” tilbage i butikken, men det var billigt og fint til hjemmebrug. Og nye strømper, også i lyserøde nuancer og med hjerter/prikker/striber (han elsker dem!) Og jeg er ligeglad med farver.

Nu går han konsekvent og siger at han er en pige, fordi han har nattøj på med gul/blå/lyserøde pletter og lyserøde kanter. Og strømper på med hjertemønster.

Der er aldrig noget jeg har dyrket, det der med pige og drengefarver. Så det overrasker mig, at han er så klar i spyttet om at det findes, kønnede farver! Han er alligevel kun 2 år...

Men ja, han afspejler vel bare den verden vi lever i..

Lidt har du jo, hvis nu er første gang han oplever at have lyserødt tøj på. Selv om man ikke har gjort det bevidst, er det alligevel et ret tydeligt signal at sende, tænker jeg :)
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 28. feb 2021, 15:52

Kakadu skrev:
Little_Woman skrev:Otto har fået nyt nattøj - de havde kun “pigefarver” tilbage i butikken, men det var billigt og fint til hjemmebrug. Og nye strømper, også i lyserøde nuancer og med hjerter/prikker/striber (han elsker dem!) Og jeg er ligeglad med farver.

Nu går han konsekvent og siger at han er en pige, fordi han har nattøj på med gul/blå/lyserøde pletter og lyserøde kanter. Og strømper på med hjertemønster.

Der er aldrig noget jeg har dyrket, det der med pige og drengefarver. Så det overrasker mig, at han er så klar i spyttet om at det findes, kønnede farver! Han er alligevel kun 2 år...

Men ja, han afspejler vel bare den verden vi lever i..

Lidt har du jo, hvis nu er første gang han oplever at have lyserødt tøj på. Selv om man ikke har gjort det bevidst, er det alligevel et ret tydeligt signal at sende, tænker jeg :)


Det er det ikke - han har en lilla taske, en rød cykelstol, sengetøj med lyserødt Peter Plys-mønster, lyserøde og gule sutter, gule bukser og har også tidl. haft lyserøde bukser med elefanter. Men jo, jeg kører da ikke 50/50 i farverne, der er da overvægt af klassiske drenge-nuancer.

Men point taken.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24473

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 28. feb 2021, 18:20

Hmmm... Zoe gik omkuld I sofaen op af mig kl 17.15 i dag. Jeg var godt klar over at hun var træt, men ikke så træt. Nå, hvad er jeres erfaring med sådan noget? Skal jeg regne med at stå op kl 3 i nat? (spoiler: det har jeg ikke lyst til!) eller tror hun at hun sover lur, og vågner kl 23 og er frisk indtil kl 6 i morgen tidlig, hvor hun naturligvis så gerne vil sove? (spoiler:det har jeg heller ikke særlig meget lyst til!)
Jeg sidder hele tiden og lytter efter om hun evt kan være ved at vågne.
0
My world 12-10-18 :lun:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 28. feb 2021, 18:31

Moxy-lady skrev:Hmmm... Zoe gik omkuld I sofaen op af mig kl 17.15 i dag. Jeg var godt klar over at hun var træt, men ikke så træt. Nå, hvad er jeres erfaring med sådan noget? Skal jeg regne med at stå op kl 3 i nat? (spoiler: det har jeg ikke lyst til!) eller tror hun at hun sover lur, og vågner kl 23 og er frisk indtil kl 6 i morgen tidlig, hvor hun naturligvis så gerne vil sove? (spoiler:det har jeg heller ikke særlig meget lyst til!)
Jeg sidder hele tiden og lytter efter om hun evt kan være ved at vågne.


Herhjemme er erfaringen at de sover til næste morgen. Muligvis er den 5 når de vågner. Men de sover hele natten. Enkelte gange er de vågner ved 22 tiden og har været sultne. Vi har klaret os med en banan. Jeg mener Zoe stadig får bryst? I så fald kan du måske amme hende videre.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24473

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 28. feb 2021, 18:44

Lulu skrev:
Moxy-lady skrev:Hmmm... Zoe gik omkuld I sofaen op af mig kl 17.15 i dag. Jeg var godt klar over at hun var træt, men ikke så træt. Nå, hvad er jeres erfaring med sådan noget? Skal jeg regne med at stå op kl 3 i nat? (spoiler: det har jeg ikke lyst til!) eller tror hun at hun sover lur, og vågner kl 23 og er frisk indtil kl 6 i morgen tidlig, hvor hun naturligvis så gerne vil sove? (spoiler:det har jeg heller ikke særlig meget lyst til!)
Jeg sidder hele tiden og lytter efter om hun evt kan være ved at vågne.


Herhjemme er erfaringen at de sover til næste morgen. Muligvis er den 5 når de vågner. Men de sover hele natten. Enkelte gange er de vågner ved 22 tiden og har været sultne. Vi har klaret os med en banan. Jeg mener Zoe stadig får bryst? I så fald kan du måske amme hende videre.


Kl 5 er helt okay, det kan jeg sagtens leve med! Åh det håber jeg. Ja, jeg ammer stadig en smule, primært der om natten/tidlig morgen. Der er dog ikke så meget tilbage i babserne, men vi har købt banan ind til netop det problem.

Jeg havde ikke engang opdaget hun var faldet i søvn, hun sad op af mig i sofaen og så skulle jeg lige rejse mig og ligge nogle perler på plads, og så dumpede hun bare videre ned på sofaen. Lille fis :lun: vi har også været meget ude i dag.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7371

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Neenah » 28. feb 2021, 21:15

Hvordan griber man sådan noget potte an? M har brugt potte og toilet til tis i over et år (hun er 2,5), men aldrig hvor hun selv mærker efter. Hun har pøllet på potten én gang, og hun var rædselsslagen - virkelig freaked out og græd helt vildt. Det er vel en måneds tid eller halvanden siden. Siden er hun kommet til at pølle på sit legetæppe da hun en dag gik rundt uden ble, og hun var igen meget ulykkelig og nærmest bange. Og nu nægter hun at komme i nærheden af den.

Her til aften havde hun været i bad, og bagefter sagde hun hun skulle pølle, så jeg tog hende i armene og løb med hende ud til potten, men hun var helt ulykkelig og prøvede bare at slippe fri.

Vi har virkelig ikke presset hende til at bruge potten til pøller, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere den her angst. Nogen erfaringer?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 1. mar 2021, 06:32

Neenah skrev:Hvordan griber man sådan noget potte an? M har brugt potte og toilet til tis i over et år (hun er 2,5), men aldrig hvor hun selv mærker efter. Hun har pøllet på potten én gang, og hun var rædselsslagen - virkelig freaked out og græd helt vildt. Det er vel en måneds tid eller halvanden siden. Siden er hun kommet til at pølle på sit legetæppe da hun en dag gik rundt uden ble, og hun var igen meget ulykkelig og nærmest bange. Og nu nægter hun at komme i nærheden af den.

Her til aften havde hun været i bad, og bagefter sagde hun hun skulle pølle, så jeg tog hende i armene og løb med hende ud til potten, men hun var helt ulykkelig og prøvede bare at slippe fri.

Vi har virkelig ikke presset hende til at bruge potten til pøller, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere den her angst. Nogen erfaringer?


Tid, tid og tid.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Zonta » 1. mar 2021, 06:38

Neenah skrev:Hvordan griber man sådan noget potte an? M har brugt potte og toilet til tis i over et år (hun er 2,5), men aldrig hvor hun selv mærker efter. Hun har pøllet på potten én gang, og hun var rædselsslagen - virkelig freaked out og græd helt vildt. Det er vel en måneds tid eller halvanden siden. Siden er hun kommet til at pølle på sit legetæppe da hun en dag gik rundt uden ble, og hun var igen meget ulykkelig og nærmest bange. Og nu nægter hun at komme i nærheden af den.

Her til aften havde hun været i bad, og bagefter sagde hun hun skulle pølle, så jeg tog hende i armene og løb med hende ud til potten, men hun var helt ulykkelig og prøvede bare at slippe fri.

Vi har virkelig ikke presset hende til at bruge potten til pøller, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere den her angst. Nogen erfaringer?

Jeg ville tage alt der hed pottetræning væk igen. Prøv evt. med et toiletsæde med trin i stedet for. Så kan hun selv gå op.
Når det så er sagt, så synes jeg slet ikke det lyder til, at hun er klar. Når hun reagerer som hun gør, tror jeg faktisk jeg ville pakke det hele væk og bare fortsætte med bleen. Altså starte fra nul igen. Så ville jeg låne/købe nogle bøger om at gå på potte og læse dem. Og så tror jeg, at jeg ville prøve at introducere potten igen om en måned eller to, men bare have den stående i stuen f.eks. Tror jeg ville starte med, at hun bare kunne sidde der med tøjet og bleen på og så kan hun få lidt rosiner (eller andet hun kan li') at snacke og I kan læse en bog. Og så ville jeg stille og roligt bygge videre derfra. Så hun lærer at potten er en god ting og ikke farlig.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5236

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf girl_beat » 1. mar 2021, 07:42

Neenah skrev:Hvordan griber man sådan noget potte an? M har brugt potte og toilet til tis i over et år (hun er 2,5), men aldrig hvor hun selv mærker efter. Hun har pøllet på potten én gang, og hun var rædselsslagen - virkelig freaked out og græd helt vildt. Det er vel en måneds tid eller halvanden siden. Siden er hun kommet til at pølle på sit legetæppe da hun en dag gik rundt uden ble, og hun var igen meget ulykkelig og nærmest bange. Og nu nægter hun at komme i nærheden af den.

Her til aften havde hun været i bad, og bagefter sagde hun hun skulle pølle, så jeg tog hende i armene og løb med hende ud til potten, men hun var helt ulykkelig og prøvede bare at slippe fri.

Vi har virkelig ikke presset hende til at bruge potten til pøller, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere den her angst. Nogen erfaringer?

Vi har en periode, hvor gå-på-toilet også bare er "Nej!", selvom han fint har lavet både nr. 1 og 2 der siden i sommers. Vi tilbyder stadig, når det lige falder naturligt, men ellers fortsætter vi bare med bleen.

Hvis hun er blevet bange eller forskrækket over Hr. Pølle (hedder bogen ikke dét? :-D ), må I nok overveje helt at tage potten væk i en periode, eller skifte den ud med et toiletbræt, som Zonta foreslår. Det kan være lidt mere spændende, fordi det ligner jeres måde at gå på toilettet på, men kan også være mindre skræmmende, fordi hun ikke ser afføringen ligge der bagefter :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24473

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 1. mar 2021, 12:10

Moxy-lady skrev:Hmmm... Zoe gik omkuld I sofaen op af mig kl 17.15 i dag. Jeg var godt klar over at hun var træt, men ikke så træt. Nå, hvad er jeres erfaring med sådan noget? Skal jeg regne med at stå op kl 3 i nat? (spoiler: det har jeg ikke lyst til!) eller tror hun at hun sover lur, og vågner kl 23 og er frisk indtil kl 6 i morgen tidlig, hvor hun naturligvis så gerne vil sove? (spoiler:det har jeg heller ikke særlig meget lyst til!)
Jeg sidder hele tiden og lytter efter om hun evt kan være ved at vågne.


Hun vågnede 5.30-6 :love: det er skisme i orden! Hun vågnede lige op nogle gange inden jeg kom ind og sov, men ellers har hun ikke været vågen i nat.
6
My world 12-10-18 :lun:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bergen » 1. mar 2021, 14:12

To uger tilbage på skolen og lus igen.

Vi har ikke set andre børn overhovedet, så der kun klassen at hente dem i.

Det er så trættende det lusecirkus.
0
Cosi
Indlæg: 1007
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2238

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Cosi » 1. mar 2021, 14:34

Neenah skrev:Hvordan griber man sådan noget potte an? M har brugt potte og toilet til tis i over et år (hun er 2,5), men aldrig hvor hun selv mærker efter. Hun har pøllet på potten én gang, og hun var rædselsslagen - virkelig freaked out og græd helt vildt. Det er vel en måneds tid eller halvanden siden. Siden er hun kommet til at pølle på sit legetæppe da hun en dag gik rundt uden ble, og hun var igen meget ulykkelig og nærmest bange. Og nu nægter hun at komme i nærheden af den.

Her til aften havde hun været i bad, og bagefter sagde hun hun skulle pølle, så jeg tog hende i armene og løb med hende ud til potten, men hun var helt ulykkelig og prøvede bare at slippe fri.

Vi har virkelig ikke presset hende til at bruge potten til pøller, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal håndtere den her angst. Nogen erfaringer?


Sådan helt kort, så lader du hende om at styre det. Det tyder ikke på, at hun er klar til det. Jeg ville til enhver tid bare give hende bleen på.

I øvrigt er det ikke alle børn, der synes potter er de fedeste. Mange vil faktisk hellere sidde på det store toilet. Evt. med toiletsæde.

Vi er ved det andet barn nu i den snart-ble-fri-fase. Lillesøster er 3 1/2 år, og jeg tænker, at hun bliver blefri i løbet af sommeren. Storebror blev blefri om dagen som ca. 4 årige, og helt blefri om natten som 5 årig. I ca. 1/2 år ville han kun lave med bleen på. En dag kom det helt naturligt.
1

Tilbage til "Forældre"