Svigerfamilie

Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Svigerfamilie

Indlægaf Rosen » 24. mar 2017, 09:40

Jeg ved ikke hvor jeg kan oprette denne tråd ellers...og det har til vis udstrækning med børn at gøre.

Hvad gør I hvis I personligt ikke har super meget interesse i at omgås mere end absolut nødvendigt med nogen fra jeres familie eller svigerfamilie?

Jeg har en svoger og svigerinde som vi ikke ses meget med. De kontakter os nærmest aldrig og kommer næsten aldrig på besøg hellere (vi bor langt væk fra hinanden).
Mine svigeforældre har altid behandlet min svoger som et barn; som vi skal servicere.

Kravet er at vi har ansvaret for at være super god familie, besøger dem og sørge for en god kontakt...men kravet på dem er ikke til stede.

De har i øvrigt meget nemmere liv end os med enklere logistik (for eksempel ingen børn).

Jeg vil ikke styre hvad min mand gører og blander mig ikke i det men pga. forskellige ting er jeg ikke super interesseret i meget kontakt med dem og har ingen lyst til at prioritere min tid med dem nu når jeg har masser af mennesker i mit liv som jeg holder af og har et forhold til som går begge vegne.

For nogen gang dårlig samvittighed over at føle sådan, men samtidigt bliver jeg enormt irriteret indeni at hver gang jeg møder mine svigerforældre skal vi snakke om at nu er det vigtigt at vi går over og besøger dem og plejer dem og bla bla...men aldrig den anden vej (hvilket i øvrigt er fint med mig da jeg har ingen fornøjelse af at omgås med dem....vi snakker forskelsbehandling, dysfunktion osv.)
Hvad ville I sige uden at være uhøflige...men alligevel give beskeden at jeg/vi styrer vores liv selv?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Raenil » 24. mar 2017, 10:18

Hvordan forholder din mand sig til situationen?
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Sangius » 24. mar 2017, 10:33

Hvis min mor begyndte at presse mig til at kontakte min bror, ville jeg blot ganske køligt svare, at det gider jeg ikke. Ikke så meget bullshit og forklaring - jeg har ikke lyst, not gonna happen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Svigerfamilie

Indlægaf icelady » 24. mar 2017, 10:39

Jeg ville nok sige at det kom an på hvordan det passede ind i vores planer.

Men hvad er din mands holdning? Er I enige om, ikke at have interesse i at omgåes dem,eller er det kun dig?
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2017, 11:58

Jeg synes, I skal hoppe op og falde ned på, hvad din svigermor mener. Hvis hun vil have, at I omgås, må hun jo invitere.

Derudover bliver jeg lidt provokeret af din sætning om, at de har et meget lettere liv med enklere logistik. Det virker ikke som om, I egenlig ser dem nok til at dømme, hvor let, de har det. Det lyder som om, du i lige linje med din svigermor egentlig synes, at de ikke er helt voksne. For svigermor handler det om at beskytte dem, for dig om, at du ikke respekterer de ting, de fylder deres liv med. Jeg kan selvfølgelig ikke bedømme, at det er sådan, du har det, men jeg kan godt forestille mig, at din svoger og svigerinde har samme oplevelse som mig og derfor heller ikke er interesserede i at pleje kontakten. Sådan har jeg det selv, og jeg oplever mange tale om lignende strukturer i deres familier.

Det korte af det lange: Bliv ved med at gøre som i gør, sørg for at behandle alle som voksne med egne liv og egne prioriteringer, og se hinanden, når det falder naturligt. Derudover vil jeg som de andre sige, at det er din mands ansvar, det her. Hvis ham gerne vil have dig til at deltage, må han sige det, men kontakten med hans bror - hvis han ønsker den - må være på hans skuldre.
9
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Svigerfamilie

Indlægaf sansera » 24. mar 2017, 12:15

Jeg ville ikke lade mig påvirke af, hvad svigermor måtte synes. Men jeg tror ikke at jeg ville sige noget. Skal der siges noget, må det være din mand, da det er hans familie. Tror bare jeg ville være teflon og så gøre som jeg selv synes.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Svigerfamilie

Indlægaf JoyNips » 24. mar 2017, 14:02

Smil, glid af på det og fortsæt dit liv. Eller sæt hårdt mod hårdt, hvis du gider konflikten. Jeg ville personligt ikke gide, så jeg ville bare vælge løsningen med at smile og nikke og ikke gøre en skid anderledes end jeg plejer.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Akehurst2 » 24. mar 2017, 14:14

JoyNips skrev:Smil, glid af på det og fortsæt dit liv. Eller sæt hårdt mod hårdt, hvis du gider konflikten. Jeg ville personligt ikke gide, så jeg ville bare vælge løsningen med at smile og nikke og ikke gøre en skid anderledes end jeg plejer.


Præcis. Glid af, sig at det må vi også få kigget på/der er jo så meget/vi ses jo snart til Peters fødselsdag og ignorer det i øvrigt.

Hvis det ikke handler om, at du simpelthen ikke vil se dem, men bare om, at du ikke gider gøre en masse for at komme til det, så lad være med at lave en konflikt, hvis det ikke er nødvendigt.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Joe » 24. mar 2017, 14:50

Altså jeg forstår slet ikke hvorfor svigerforældre skal bestemme over jeres relation til svogeren.
Jeg tænker et smil og "det skal vi nok selv styre" passer fint til situationen.
3
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Rosen » 24. mar 2017, 18:48

Dette med enklere logistik. Dem: Ingen børn, bor i hus købt til dem af mine svigerforældre, ikke fuldtidsarbejde begge to. Os: 3 børn, købt eget hus (færre penge), fuldtid begge to og manden har desuden sygdom. Min mand er som en pendul, sur på broderen som er meget asocial og kontakter ingen men vil please sin moder. Tror jeg bliver ved med at gøre det jeg plejer...smile og gøre hvad som passer mig.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Raenil » 24. mar 2017, 22:19

Så længe din mand vil please sin mor, tror jeg ikke at du kan gøre meget andet end det du plejer.
Ellers bliver du bare hende den dumme.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Anlewi » 25. mar 2017, 04:57

der er ingen der kan eller skal tvinge andre til samvær.
I vælger selv hvem i vil omgås og det må dine svigerforældre forstå.

At i ikke besøger din svorger og svigerinde udelukker jo ikke muligheden for samvær når dine svigerforældre inviterer.

Vi ser ikke min svigerinde og svorger, men undtagelse af de ringe mine svigerforældre inviterer til og det fungerer super for os.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Rosen » 25. mar 2017, 10:17

Mine svigerforældre inviterer aldrig. Der forventes at vi besøger dem men ikke sviger/svigerinde. De har ikke været på besøg i et år nu. Det er nemlig så hårdt for dem at besøge andre...de har så travlt...så vigtigt de slapper af. Til gengæld skal vi funktionere som service center for alle andre. Jeg har helt sikkert udstrålet at jeg ikke gider det...derfor bliver det aldrig spurgt til mig eller min mand. Eller vores børn for den slags skyld. Til gengæld hører vi mange historier om svigerindens katte ;)...jeg er bare træt af dem.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Svigerfamilie

Indlægaf decibell » 25. mar 2017, 12:55

Måske sidder de fast i de roller, vi godt nogle gange kan blive fanget i i vores familierelationer? Det kan være svært at se bort fra en adfærd eller et synspunkt, som har hersket i mange år.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Svigerfamilie

Indlægaf Rosen » 25. mar 2017, 19:49

De har ikke været syge og svigerinden er ganske ny i familien. Han er fraskilt.
Han har aldrig fungeret super normalt og opfører sig som et barn ift at tigge for penge og stille krav til andre. Han er en meget ikke empatisk man. Han har aldrig skullet stå til ansvar for noget i sit liv og er primært skærmet af svigemor mens svigerfar nok ville takle situationen anderledes. Svoger er ikke et offer som jeg ser det, men han mestrer offerrollen. Så mange ting jeg kunne skrive men vil ikke selvom det er lukket forum. Det er bare klassikeren med en narcissistisk forældre, golden child og scapegoat. Min mand har været i terapi pga familien i løbet af sit voksne liv mens svoger suger andres penge til sig...svigerinden er neutral men er ganske træt af sviger til tider hvilket jeg godt kan forstå.
0

Tilbage til "Forældre"