Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2017, 07:07

Vi har været i Lalandia i Billund. Der udspillede sig en lille scene som jeg stadig føler mig godt arrig over. Der er sådan en forlystelserne med 'hop højt' trampoliner, hvor man skal have sele på.
Der var en meget lille kø, der stop 2 piger forrest, og så stod der 2 kvinder og hang ind over rækværket og kiggede på dem der hoppede. Vores dreng på 9 gik ind og stillede sig i kø bag de 2 piger. Så gik der nok et minuts tid, så opdager den ene kvinde så at vores dreng pludselig står der... KAN DU SÅ SE AT KOMME BAG I KØEN!!!!! Altså virkelig en verbal røvfuld med HØJ stemme. Med det samme så vender hun tilbage til hegnet og kigger videre på de der allerede hopper. Det viser sig så at damen har en datter på favnen, det kan ingen se overhovedet.

Konen og jeg kiggede på hinanden, hvad skete der lige der?? Drengen går så bag i køen, men der går ikke længe, så kommer han ud og er ked af det og gider ikke være der mere.
Jeg står virkelig og tæller til 10, overvejer om jeg skal give madammen en ordentlig overhaling, for jeg er pissesur. Vi ender med at gå vores vej, men arrigskaben sidder stadig i mig.
For det første kan hun i det mindste ligne en der står i kø, for det næste, så er der mange måder at tale til fremmedes børn på...men faktisk kun en måde som er pæn og ordentlig.

Jeg skal nok ikke noget med det her, udover lige at rase ud. Men jeg genkender godt typen som er skide kold i røven, bare mig og mit barn kan komme i første række. Forståelsen til at vurdere en situation og passe sammen med andre mennesker er bare ikke til stede.
3
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Lys » 12. mar 2017, 07:58

Det er da heller ikke i orden at tale sådan til andres (eller egne for den sags skyld) børn.

Men lærer du ikke dit barn, at man skal acceptere den slags ved bare at gå derfra? Jeg kender godt til at være konfliktsky og at det er nemt nok for mig at sige, men hvis du roligt og venligt havde sagt noget i stil med:

"Selvfølgelig skal min barn respektere køen, men h*n havde ikke set barnet på din arm. En anden gang vil jeg bede dig om at tale ordentligt - det er uacceptabelt at skælde ud på den måde."

Så havde du lært dit barn, at man ikke skal acceptere den form for tiltale, og at det er ok at sige fra på en ordentlig måde.
13
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2017, 08:28

Mit problem er, at hvis jeg først går i flæsket på sådan en madamme, så bliver jeg hamrende ophidset. Jeg tror at den type ikke er modtagelig for høflige henstillinger. Derfor skal kampene vælges med omhu.
Nu var han kommet ud og ville absolut ikke ind igen, så vi vælger at lægge det bag os.
Jeg tror ikke han lærer bare at lægge sig på ryggen i modgang, men han går ikke ind i konflikten. I hvert fald siger han fra i skolen, men grænsen ligger langt ude.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Luffegås » 12. mar 2017, 08:46

Jeg siger ikke det er den rigtige måde, men man kan også bare sige til sønnen "det var ikke din skyld, der er bare nogen der er sure, næste gang kan du forsøge med at sige pænt undskyld, så har du gjort dit". Igen, der er sikkert også en forkert måde at gøre det på, men andre bliver bare sure, og her skal man altså bare stå på sin ret til at det ikke var med vilje man gjorde det man gjorde. Kald mig bare kaptajn bagklogskab.

Udover det, har du fuldstændig ret. Man kan godt gøre det sødere når det drejer sig om et barn. Man kan godt sige pænt "undskyld, men vi kom før dig" pænt stille og roligt. Jeg har selv temperament, hader andres børn for det meste, og synes virkelig ikke det er fedt børn stirre, eller prikker ved mine vare på båndet, eller køre børnevognen ind i mine ben. Men jeg råber aldrig, for det lærer de ikke af.
Senest rettet af Luffegås 12. mar 2017, 09:26, rettet i alt 1 gang.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf BlueBunny » 12. mar 2017, 09:41

Jeg oplevede ved Legoworld at stå i kø til en slags karrusel. De fleste i køen er børn under 10 år og deres forældre.
Det er en lang og tæt kø. Da vi skulle hen til køen nåede min søn på 8 år derhen før mig og et par kommer i mellem. Han "plager" for at jeg går frem til ham, men jeg fortæller at hvis vi skal stå sammen, så skal han komme tilbage til mig. Det gør han så. Der går et par minutter og et par store piger (svært at se alder men teenagere) kommer og går meget langt frem, forbi alle. Jeg siger (høfligt) at de må stille sig bag i køen. Det viser sig at deres mor står længere fremme, griner og siger at hun godt kan forstå jeg reagerer, men det er kun "børn" selv om de er store så er de kun 14 år. Nå men jeg (og andre) mener så alligevel at de bør holde kø og gå bagerst. Selv om de åbenbart skulle på toilettet. Moren hidser sig op, småtruende adfærd "Hvad vil du gøre ved det! Hvad er dit problem" osv osv. Jeg siger at jeg ikke tænker at gøre andet, end at opfordre til at holde køen.

Godt nok dårlig stil foran alle de mindre børn. I øvrigt ender det med at karusselen fyldes op og kun pigerne når med. Deres "mødre" må vente til karusselen kører igen, så det var naturligvis ikke fordi "børnene" ikke kunne tage turen alene. Dårlig stil!
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Zombie » 12. mar 2017, 10:08

Og det mærkeligste er, at jeg oplever langt de fleste børn som ret høflige, hvis man gør opmærksom på noget. "Hov, du kom lige til at springe mig over i køen, vi stod her først" - sagt stille og roligt, det tager de fleste børn fint imod. Og så kan man nogle gange følge op med en lille snak om, at det er svært at vente i køen, man glæder sig også osv.
Totalt chill, der er altså oftest intet behov for at skabe sig over for børn.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf kidkomb » 12. mar 2017, 10:17

Tal ordentligt til andre mennesker. Punktum.
Men ja, en anden gang så tror jeg at det ville være bedst for både din søn, omtalte ubehagelige kvinde og de andre børn i nærheden, hvis du kunne sige fra på en høflig, bestemt måde.
"Sådan skal du ikke tale til andre mennesker. Og slet ikke til et barn."
Og så gå væk. Fjern dig fra situationen. Tag sønnen med. Så kan han prøve forlystelsen en halv time senere, når hun er gået igen.
Det er SÅ svært ikke at tabe hovedet i situationen, men måske hjælper det at tænke på, messe inde i hovedet, at det er bedst for din søn. At du forsvarer ham og at du kan opføre dig roligt i situationen.
Jeg var også gået fuldstændig amok inden i.
Og selvom jeg forsøger at være rolig, så dirrer min stemme og mine hænder ryster. Men ikke om mennesker som hende skal kunne få mig til at miste besindelsen på den måde. Det skal de bare ikke have lov til.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf JoyNips » 12. mar 2017, 10:58

Måske kom det hårdere ud end det var tiltænkt. Eller måske var hendes barn lige blevet sprunget over. Eller måske havde hun sovet skidt og havde bare brug for en pause.

Bare lige inden vi går amok over "mennesker som hende". :)

Ja, man skal tale pænt til alle. Men come on, vi kan allesammen komme til at være lidt for skarpe.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf kidkomb » 12. mar 2017, 11:03

JoyNips skrev:Måske kom det hårdere ud end det var tiltænkt. Eller måske var hendes barn lige blevet sprunget over. Eller måske havde hun sovet skidt og havde bare brug for en pause.

Bare lige inden vi går amok over "mennesker som hende". :-)

Ja, man skal tale pænt til alle. Men come on, vi kan allesammen komme til at være lidt for skarpe.

Det er helt rigtigt.
Men det bør ikke forhindre nogen i at sige aktivt fra. Og helst på en rolig og høflig facon der ikke eskalerer situationen.
Der findes vitterligt "folk som hende", men du har helt ret, man bør ikke som udgangspunkt gå ud fra at hun bare er et dårligt menneske.
Det hjælper muligvis også en selv at tænke på at hun måske lige har haft en dårlig dag/uge/år.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Evapeva » 12. mar 2017, 11:22

Enig i alle nuancerne - men når det går ud over et barn, som jo lynhurtigt er den lille i sammenhængen, når det får skældud af en fremmed voksen - så er det altså også vores pligt som forældre, at det ikke skal tabe ansigt fuldstændigt. Det synes jeg er synd. Uanset om det blot skyldes en dårlig dag.

Jeg er selv enormt konfliktsky, men jeg bliver lidt bedre hele tiden, og det er jeg glad for - for der skal nok komme en dag, hvor det bliver nødvendigt at "skrue bissen på" over for et eller andet totalt urimeligt forårsaget af en sur voksen.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Lys » 12. mar 2017, 11:47

HerErJeg skrev:Mit problem er, at hvis jeg først går i flæsket på sådan en madamme, så bliver jeg hamrende ophidset. Jeg tror at den type ikke er modtagelig for høflige henstillinger. Derfor skal kampene vælges med omhu.
Nu var han kommet ud og ville absolut ikke ind igen, så vi vælger at lægge det bag os.
Jeg tror ikke han lærer bare at lægge sig på ryggen i modgang, men han går ikke ind i konflikten. I hvert fald siger han fra i skolen, men grænsen ligger langt ude.


Men hvis du farer i flæsket, så er du jo ikke bedre end hende? Det ville da være lige så uproportionalt. Det er jo slet ikke det, jeg (og andre i tråden) advokerer for. (Eller også lægger jeg noget andet i udtrykket, end du gør). Du har jo besluttet dig for på forhånd, at hun er "sådan en madamme", der "ikke er modtagelig for høflige henstillinger". Hvor ved du egentlig det fra? Det kan selvfølgelig være, at du har ret, men det kan jo også sagtens være, at hendes henstilling om at holde køen kom hårdere ud end tiltænkt, og at en venlig henstilling fra dig om at tale pænt, måske ville have fået hende til at stoppe op og undskylde.

Og hvis din forventning om hendes "type" blev opfyldt, så har du stadig vist dit barn, at det er ok at sige fra, når man bliver talt grimt til, men at nogle voksne bare opfører sig dumt.

Det må da være virkelig træls ikke at kunne styre sit eget temperament over for tilfældige fremmede på den måde.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf kidkomb » 12. mar 2017, 12:47

Lys skrev:
HerErJeg skrev:Mit problem er, at hvis jeg først går i flæsket på sådan en madamme, så bliver jeg hamrende ophidset. Jeg tror at den type ikke er modtagelig for høflige henstillinger. Derfor skal kampene vælges med omhu.
Nu var han kommet ud og ville absolut ikke ind igen, så vi vælger at lægge det bag os.
Jeg tror ikke han lærer bare at lægge sig på ryggen i modgang, men han går ikke ind i konflikten. I hvert fald siger han fra i skolen, men grænsen ligger langt ude.


Men hvis du farer i flæsket, så er du jo ikke bedre end hende? Det ville da være lige så uproportionalt. Det er jo slet ikke det, jeg (og andre i tråden) advokerer for. (Eller også lægger jeg noget andet i udtrykket, end du gør). Du har jo besluttet dig for på forhånd, at hun er "sådan en madamme", der "ikke er modtagelig for høflige henstillinger". Hvor ved du egentlig det fra? Det kan selvfølgelig være, at du har ret, men det kan jo også sagtens være, at hendes henstilling om at holde køen kom hårdere ud end tiltænkt, og at en venlig henstilling fra dig om at tale pænt, måske ville have fået hende til at stoppe op og undskylde.

Og hvis din forventning om hendes "type" blev opfyldt, så har du stadig vist dit barn, at det er ok at sige fra, når man bliver talt grimt til, men at nogle voksne bare opfører sig dumt.

Det må da være virkelig træls ikke at kunne styre sit eget temperament over for tilfældige fremmede på den måde.

Jeg er i tvivl om det er TS du mener ikke kan styre sit temperament eller om det var damen?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf Lys » 12. mar 2017, 12:50

kidkomb skrev:
Lys skrev:
HerErJeg skrev:Mit problem er, at hvis jeg først går i flæsket på sådan en madamme, så bliver jeg hamrende ophidset. Jeg tror at den type ikke er modtagelig for høflige henstillinger. Derfor skal kampene vælges med omhu.
Nu var han kommet ud og ville absolut ikke ind igen, så vi vælger at lægge det bag os.
Jeg tror ikke han lærer bare at lægge sig på ryggen i modgang, men han går ikke ind i konflikten. I hvert fald siger han fra i skolen, men grænsen ligger langt ude.


Men hvis du farer i flæsket, så er du jo ikke bedre end hende? Det ville da være lige så uproportionalt. Det er jo slet ikke det, jeg (og andre i tråden) advokerer for. (Eller også lægger jeg noget andet i udtrykket, end du gør). Du har jo besluttet dig for på forhånd, at hun er "sådan en madamme", der "ikke er modtagelig for høflige henstillinger". Hvor ved du egentlig det fra? Det kan selvfølgelig være, at du har ret, men det kan jo også sagtens være, at hendes henstilling om at holde køen kom hårdere ud end tiltænkt, og at en venlig henstilling fra dig om at tale pænt, måske ville have fået hende til at stoppe op og undskylde.

Og hvis din forventning om hendes "type" blev opfyldt, så har du stadig vist dit barn, at det er ok at sige fra, når man bliver talt grimt til, men at nogle voksne bare opfører sig dumt.

Det må da være virkelig træls ikke at kunne styre sit eget temperament over for tilfældige fremmede på den måde.

Jeg er i tvivl om det er TS du mener ikke kan styre sit temperament eller om det var damen?


Det var måske heller ikke klart, men jeg mente TS, der giver udtryk for ikke at kunne sige fra i sådan en situation uden "at gå i flæsket" og blive "hamrende ophidset".
1
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2017, 14:30

Hvis vi andre kom til at sige noget på en hårdere måde end tiltænkt, så ville vi straks blive forlegne over det. Det var jo slet ikke sådan jeg mente det, og den slags.
Damen her var på en eller anden måde 'rutineret', det var et rent slangehug, SMÆK, og så vendte hun ryggen til igen og var tabt for omverdenen. Det var jo slet ikke for at snakke med drengen eller noget som helst, forbryderen skulle bare sættes på plads, og det blev han...
Nu vil jeg ikke beskyldes for noget i forhold til mit temperament, især når jeg rent faktisk ikke har gjort noget. Jeg har det bare ualmindeligt stamt med urimelighed, og jeg vurderer at jeg godt kan se når en situation falder i den kategori. Sidste gang var til sportsstævne hvor en mor med hjemmebag blev direkte overfuset af en 'sukkermor', det kunne jeg bare slet ikke holde min kæft overfor.
I øvrigt var køen ved trampolinen så lille, at alle ville have fået deres tur, uanset hvilken plads i køen man har haft. Det gør bare det hele endnu mere unødvendigt at skabe sig sådan..
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tal ordentligt til fremmedes børn!!!

Indlægaf kidkomb » 12. mar 2017, 14:37

HerErJeg skrev:Hvis vi andre kom til at sige noget på en hårdere måde end tiltænkt, så ville vi straks blive forlegne over det. Det var jo slet ikke sådan jeg mente det, og den slags.
Damen her var på en eller anden måde 'rutineret', det var et rent slangehug, SMÆK, og så vendte hun ryggen til igen og var tabt for omverdenen. Det var jo slet ikke for at snakke med drengen eller noget som helst, forbryderen skulle bare sættes på plads, og det blev han...
Nu vil jeg ikke beskyldes for noget i forhold til mit temperament, især når jeg rent faktisk ikke har gjort noget. Jeg har det bare ualmindeligt stamt med urimelighed, og jeg vurderer at jeg godt kan se når en situation falder i den kategori. Sidste gang var til sportsstævne hvor en mor med hjemmebag blev direkte overfuset af en 'sukkermor', det kunne jeg bare slet ikke holde min kæft overfor.
I øvrigt var køen ved trampolinen så lille, at alle ville have fået deres tur, uanset hvilken plads i køen man har haft. Det gør bare det hele endnu mere unødvendigt at skabe sig sådan..

Jeg vil for god ordens skyld sige at jeg bestemt ikke mener at du ikke kan styre dit temperament. Det gjorde du jo netop.
Men man bør virkelig påtale sådan noget synes jeg.
Og det synes du jo også.
Næste gang bliver det sikkert nemmere.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Forældre"