Bad moms - Når der er plads til forbedring

Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ikke bare Bad Mom...Men Terrible Mom

Indlægaf vibbsen » 2. dec 2018, 15:22

LaScrooge skrev:
vibbsen skrev:Jeg har lige råbt og skældt mit barn ud på den mest nederen, upædagogiske og latterlige måde.....Som naturligvis begyndte at græde...Og bad mig om at tilgive hende :( :( :( :( :( :trist:


Kære Vibbsen, ALLE kan tabe sutten, være nederen, upædagogiske, uretfærdige, skændes. Det er menneskeligt, dybt menneskelig. Uanset hvor gerne man vil, kan man ikke altid være den bedste udgave af sig selv. Men din datter bliver ikke nødvendigvis mærket for livet af en episode som den. Det, der gør forskellen er hvordan man håndterer det bagefter. Ligsom skænderier med ens mand. Man kan råbe og skrige og være tarvelige, men hvis man kan finde ud af at finde hinanden igen bagefter, så har man det der skal til for at være sammen resten af livet. Hvis man kan komme hinanden i møde, indrømme sine egne fejl, tilgive den anden og bede om tilgivelse, rumme og elske, så klarer man den. Mit gæt er, at din datter "bare" har brug for din dybtfølte undskyldning, måske en forklaring på et niveau hun forstår, et langt varmt kram, forsikring om, at du elsker hende mere end noget andet. Jeg har altid tænkt at du lød som en fantastisk mor og jeg er sikker på - helt uden at kende dig - at din datter føler og ved sig elsket af dig og at hun føler sig tryg ved dig fordi du er super tydelig som person. Jeg forstår, at det gør ondt og jeg synes det er meget, meget sympatisk at du grubler over det og mærker ned i årsagerne til at du flippede ud, for det er dét, der skal til for at man ikke systematisk gentager de fejl man selv led under ved ens forældre. Det er lige præcis vejen ud af de onde mønstre.

Hvad er det du genkender af dig selv i din datter
?


Jeg har jo selv ADHD...Hvilket især giver udslag på det der med opmærksomheden og koncentrationen samt impulskontrollen. Og det er det jeg kan genkende i hende. Hun hopper fra den ene aktivitet til den anden. Og efterlader sig et spor af "kaos" i sit kølvand...Og det føler jeg virkelig at jeg burde kunne rumme langt bedre end jeg gør...Fordi jeg kan genkende det. Så når hun har åbnet samtlige låger i sin julekalender, det hele roder og har voldtaget mit garnlager i en eller anden leg, så er det ting jeg selv kunne have fundet på som barn.....Og når jeg så tackler det fuldstændig forkert, så tænker jeg "Er det virkelig sådan du vil være som mor til et barn med udfordringer som minder så meget om dine egne"..Især den med julekalenderen...Her slår jeg simpelthen mig selv så hårdt i hovedet, fordi jeg netop IKKE har forsøgt at "undgå" at det skete...Og så flipper totalt ud på hende når det sker...Hvorfor sørgede jeg ikke lige for at holde hånd i hanke med de rådne julekalendere...Så barnet slap for den ydmygelse det er når ens mor flipper ud på den måde...

Problemet er jo inde i mit hovedet. Barnet har forlængst tilgivet mig. For jeg sagde jo undskyld. Og længere er den faktisk ikke i hendes verden. Hun ved jo godt at det ikke var så skide smart. Men jeg sidder alligevel tilbage med følelsen af at være en rådden mor. Fordi jeg gav efter for min impulskontrol og i stedet for tackle det stille og roligt, var helt væk fra vinduet. Jeg har bare så svært ved at slippe den selvbebrejdelse, som når jeg opfører mig på den måde, dukker op og fylder hele mit udsyn. Måske fordi jeg bare synes at det er rigtig svært at være den bedste udgave af mig selv lige i øjeblikket fordi jeg har nul-saldo på overskudskontoen. Og derfor tit føler at jeg faktisk ikke gør det godt nok. Når der så sker ting som det her, så bliver jeg bekræftet i at det gør jeg faktisk ikke..
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Ikke bare Bad Mom...Men Terrible Mom

Indlægaf Bergen » 2. dec 2018, 15:31

vibbsen skrev:
LaScrooge skrev:
vibbsen skrev:Jeg har lige råbt og skældt mit barn ud på den mest nederen, upædagogiske og latterlige måde.....Som naturligvis begyndte at græde...Og bad mig om at tilgive hende :( :( :( :( :( :trist:


Kære Vibbsen, ALLE kan tabe sutten, være nederen, upædagogiske, uretfærdige, skændes. Det er menneskeligt, dybt menneskelig. Uanset hvor gerne man vil, kan man ikke altid være den bedste udgave af sig selv. Men din datter bliver ikke nødvendigvis mærket for livet af en episode som den. Det, der gør forskellen er hvordan man håndterer det bagefter. Ligsom skænderier med ens mand. Man kan råbe og skrige og være tarvelige, men hvis man kan finde ud af at finde hinanden igen bagefter, så har man det der skal til for at være sammen resten af livet. Hvis man kan komme hinanden i møde, indrømme sine egne fejl, tilgive den anden og bede om tilgivelse, rumme og elske, så klarer man den. Mit gæt er, at din datter "bare" har brug for din dybtfølte undskyldning, måske en forklaring på et niveau hun forstår, et langt varmt kram, forsikring om, at du elsker hende mere end noget andet. Jeg har altid tænkt at du lød som en fantastisk mor og jeg er sikker på - helt uden at kende dig - at din datter føler og ved sig elsket af dig og at hun føler sig tryg ved dig fordi du er super tydelig som person. Jeg forstår, at det gør ondt og jeg synes det er meget, meget sympatisk at du grubler over det og mærker ned i årsagerne til at du flippede ud, for det er dét, der skal til for at man ikke systematisk gentager de fejl man selv led under ved ens forældre. Det er lige præcis vejen ud af de onde mønstre.

Hvad er det du genkender af dig selv i din datter
?


Jeg har jo selv ADHD...Hvilket især giver udslag på det der med opmærksomheden og koncentrationen samt impulskontrollen. Og det er det jeg kan genkende i hende. Hun hopper fra den ene aktivitet til den anden. Og efterlader sig et spor af "kaos" i sit kølvand...Og det føler jeg virkelig at jeg burde kunne rumme langt bedre end jeg gør...Fordi jeg kan genkende det. Så når hun har åbnet samtlige låger i sin julekalender, det hele roder og har voldtaget mit garnlager i en eller anden leg, så er det ting jeg selv kunne have fundet på som barn.....Og når jeg så tackler det fuldstændig forkert, så tænker jeg "Er det virkelig sådan du vil være som mor til et barn med udfordringer som minder så meget om dine egne"..Især den med julekalenderen...Her slår jeg simpelthen mig selv så hårdt i hovedet, fordi jeg netop IKKE har forsøgt at "undgå" at det skete...Og så flipper totalt ud på hende når det sker...Hvorfor sørgede jeg ikke lige for at holde hånd i hanke med de rådne julekalendere...Så barnet slap for den ydmygelse det er når ens mor flipper ud på den måde...

Problemet er jo inde i mit hovedet. Barnet har forlængst tilgivet mig. For jeg sagde jo undskyld. Og længere er den faktisk ikke i hendes verden. Hun ved jo godt at det ikke var så skide smart. Men jeg sidder alligevel tilbage med følelsen af at være en rådden mor. Fordi jeg gav efter for min impulskontrol og i stedet for tackle det stille og roligt, var helt væk fra vinduet. Jeg har bare så svært ved at slippe den selvbebrejdelse, som når jeg opfører mig på den måde, dukker op og fylder hele mit udsyn. Måske fordi jeg bare synes at det er rigtig svært at være den bedste udgave af mig selv lige i øjeblikket fordi jeg har nul-saldo på overskudskontoen. Og derfor tit føler at jeg faktisk ikke gør det godt nok. Når der så sker ting som det her, så bliver jeg bekræftet i at det gør jeg faktisk ikke..



Tro mig at det der kan ske for alle - ADHD eller ej.

Du er opmærksom på det, har oplevelser med i bagagen fra din egen barndom og det kan godt være godt og skidt med den opmærksomhed - fordi du dømmer alting på den samme skala og forbandet hårdt.

Døm nu ikke dig selv hårdere end nødvendigt. Du viser jo netop, at dit fokus er på at skabe andre rammer for dit barn og ser udfordringerne. Og du formår at samle op på dit varns velbefinden og få genskab roen - det er det vigtigste på en lortedag.

Der er ikke noget råddent i at have en dårlig dag, når det ikke tager overhånd og du fremstår altså fint kompetent i din forældrerolle herinde.

Rødvin, tidligt i seng og prøv at få tanket lidt op på kontoen selvom det er svært i december. Lad dig ikke dræne totalt af i dag. Glimmer på. Hylde!
7
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Seance » 2. dec 2018, 16:11

Kære Vibbsen du er en af dem på debatten hvis indlæg jeg holder meget af, især når du skriver om din familie, du virker som en god mor og i det hele taget et godt menneske.
Jeg er voldsomt sensitiv og jeg har lange antenner i forhold til at opfatte andre menneskers behov og stemninger. Jeg er god til at aflæse hvad min 7 årige datter har brug for, især fordi hun ligner mig. Så jeg af alle mennesker ved at hun ikke kan tåle at blive råbt af. Alligevel skete det her for nogle måneder siden. Vi skulle rydde op på hendes værelse efter et besøg af legegruppen. Jeg er død træt, og min ryg skriger af smerte pga min diskus prolaps. Jeg forlader værelset i ti min for at hente noget smertestillende. Da jeg kommer tilbage har hun tømt alle 8 kasser med legetøj ud på gulvet! Det var et kæmpe bjerg. Og så slog det klik for mig. Jeg råbte: hvad helvede har du gang i? Er du blevet fuldstændig vanvittig?! Her efter brillierede jeg med at true med at smide hele møget i skraldespanden. Emma stod med store øjne, hun græd og jeg kunne jo se at hun var blevet bange. Så vi sad sammen og græd og jeg fik sagt undskyld, mange gange. Emma fortalte at hun havde tømt kasserne fordi hun troede jeg ville have det hele sorteret da jeg sagde at vi skulle have orden på det hele. Om aftenen da hun kom i seng undskyldte jeg igen, og selvom hun tilgav mig så er det stadig noget jeg er ked af. Jeg er vokset op med at være bange for min mor (hun var psykisk syg og slog når hun var fuld) jeg havde svoret på mit barn aldrig skulle være bange for mig.
Men ved du hvad Vibbsen, der er stor forskel på om der bliver råbt hver dag, eller om det sker en sjælden gang og man indrømmer sin fejl og siger undskyld. Der er vi med til at lære vores børn at alle kan fejle, og hvor vigtigt det er at kunne snakke om tingene og sige undskyld.
11
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Ikke bare Bad Mom...Men Terrible Mom

Indlægaf Bøtte » 2. dec 2018, 16:56

[quote="vibbsen"]Nu sidder jeg tilbage og har bare lyst til at går i seng og tude....Hvad fanden er man for en elendig mor når man gør sådan noget...[/qoute]


Man er vist bare en presset mor, der (lidt for længe) har forsøgt at holde sig selv ovenvande! Det sker og det er noget lort.

Men så samler man op på det, og fortæller barnet at mor fik en ‘hjerneblødning’ (med andre ord naturligvis) og at det ikke er okay. Og at man er ked af det. Og så giver man ekstra omsorg den næste tid og så overlever barnet, og får en helt fin barndom, hvor mor fik en enkelt ‘hjerneblødning’ eller to. Og så lærer man af det til næste gang.


Jeg er sådan helt overbevist om at du er den bedste mor for Mini-Vibsen :kys:
5
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21048

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf catnip » 2. dec 2018, 17:01

Jeg synes ikke du er en dårlig mor, Vibbsen.

Tværtimod tænker jeg, at du er en virkelig god mor, hvis du bruger situationen til at lære din datter at man skal sige undskyld når man har gjort noget forkert. Især hvis der følger en snak med om hvordan man nogen gange godt kan blive lidt overvældet af det hele og få sagt nogle dumme ting som man faktisk slet ikke mener. At vi kun er mennesker, men at det er vigtigt at man får sagt undskyld.
Senest rettet af catnip 2. dec 2018, 19:53, rettet i alt 1 gang.
3
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf vibbsen » 2. dec 2018, 19:42

Åhhhh..I er sgu fantastiske :love: tak...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf HappyPaww » 2. dec 2018, 19:49

Tjek evt www.forældresparring.dk - og følg Rikke Winkler på Facebook. Hun har super gode pointer ift bl.a. temperamentudbrud. Og vi har alle været der :kys:
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24404

Re: Ikke bare Bad Mom...Men Terrible Mom

Indlægaf Moxy-lady » 4. dec 2018, 11:05

vibbsen skrev:Jeg har lige råbt og skældt mit barn ud på den mest nederen, upædagogiske og latterlige måde.....Som naturligvis begyndte at græde...Og bad mig om at tilgive hende :( :( :( :( :( :trist:

Hun har 2 julekalederen af de der hvor man får 1 stykke legetøj hver dag i december....Begge kalendere er nu åbne fra 1-24 december. På trods af at jeg flere gange i går talte med hende om at man kun må åbne 1 låge om dagen....Derudover så ligger der ikke mindre end 12 nøgler bomuldsgarn i en stor filterklump fordi hun liiiiiige skulle bruge den kasse de lå i. Læg dertil at der var mælk over alt på bordet og på gulvet...Samt opklippede sugerør. Hele stuen var en stor svinesti

Jeg tabte fuldstændig sutten og råbte og skreg af det stakkels barn. Det er er hun slet ikke vant til. Spurgte hende hvad fanden hun lige havde forestillet sig det skulle til for og brugte en masse særdeles uegnede for børnegloser. Truede og uddelte straf som er fuldstændig ude af trit med virkeligheden......Jeg stoppede først da barnet brød fuldstændig sammen og sagde "Mor du må ikke råbe sådan af mig"....

Nu sidder jeg tilbage og har bare lyst til at går i seng og tude....Hvad fanden er man for en elendig mor når man gør sådan noget...Hvad er det for en barndom at give sit barn....Jeg prøver virkelig hårdt ikke at lade de udfordringer jeg har gå ud over hende, og at rumme at jeg kan se at hun nogen af de der udfordringer som jeg selv havde som barn, og som mine forældre havde svært ved at rumme...Prøver ikke at være underskudsagtigt og træls. Og så laver jeg sådan et nummer...Hvad fanden er der galt med mig :whine: :whine:

Ved ikke hvad jeg egentlig vil med dette indlæg...Måske trænger jeg bare til lige at få al min frustration over mig selv ud...At sætte ord på det..PÅ hvor elendig en mor jeg føler mig..Og måske at få at vide at det er jeg altså ikke...At jeg bare er et menneske og at det faktisk kan snappe for alle.....Hvis der sidder nogen med nogen skarpe bemærkninger til ovenstående så beder jeg mindeligt om at I holder dem for jer selv bare lige idag...Eller hvis det ikke er muligt så sende dem i et rødt kort som jeg så kan lade være med at læse..


Årh, søde vibsen! Du er en fantastisk mor, og at man engang imellem snapper, betyder altså ikke at man gentager ens forældres fejl eller er en dårlig mor! Jeg tror at fu et en helt fantastisk mor, der bare er under meget pres, og det gik så desværre ud over mini-vibsen, og netop fordi hun slet ikke er vant til det, blev hun forskrækket og ked af det. Tænk på hvordan du selv reagerede på ting som barn - eller ikke reagerede, fordi den opførsel var hverdag (desværre.)

Jeg tror på at det er vigtigt at man som forælder kan erkende sine fejl, og undskylde overfor sine børn. Men alle snapper engang imellem, og det lød også som om din datter havde været utroligt kreativ :lol: tilgiv dig selv, er sikker på at din datter har gjort det for længst.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Studsgaard » 7. dec 2018, 08:52

Nissen havde glemt at komme i nat.
Da datteren stod og så meget skuffet ud her til morgen følte jeg mig ret skod agtig. Datteren havde endda lagt pebernødder frem til Nissen.

Så nu har Nissen været her i løbet af dagen imens ingen har været hjemme.
2
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Little_Woman » 7. dec 2018, 13:06

Jeg sidder en sen nattetime med en ulykkelig baby, som jeg prøver at trøste: 'såååå, sååå, Oskar, såååå, såååå'.

Min dreng, på 3 uger, hedder ikke Oskar, men Otto...

Søvnmangel, I blame you!
27
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Muspel » 7. dec 2018, 13:29

Little_Woman skrev:Jeg sidder en sen nattetime med en ulykkelig baby, som jeg prøver at trøste: 'såååå, sååå, Oskar, såååå, såååå'.

Min dreng, på 3 uger, hedder ikke Oskar, men Otto...

Søvnmangel, I blame you!


Så kan jeg da godt forstå han var ulykkelig :-D
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. dec 2018, 13:55

Studsgaard skrev:Nissen havde glemt at komme i nat.
Da datteren stod og så meget skuffet ud her til morgen følte jeg mig ret skod agtig. Datteren havde endda lagt pebernødder frem til Nissen.

Så nu har Nissen været her i løbet af dagen imens ingen har været hjemme.


Jeg kan toppe den. Barnets pakkekalender ligger efterladt i et skab i Myanmar. Der ligger den jo meget godt.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Joe » 7. dec 2018, 17:09

Little_Woman skrev:Jeg sidder en sen nattetime med en ulykkelig baby, som jeg prøver at trøste: 'såååå, sååå, Oskar, såååå, såååå'.

Min dreng, på 3 uger, hedder ikke Oskar, men Otto...

Søvnmangel, I blame you!

Jeg er kommet til at kalde Birk for Birger. Min mand kiggede på mig som var jeg jordens mærkeligste menneske.
5
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf Little_Woman » 7. dec 2018, 17:48

Joe skrev:
Little_Woman skrev:Jeg sidder en sen nattetime med en ulykkelig baby, som jeg prøver at trøste: 'såååå, sååå, Oskar, såååå, såååå'.

Min dreng, på 3 uger, hedder ikke Oskar, men Otto...

Søvnmangel, I blame you!

Jeg er kommet til at kalde Birk for Birger. Min mand kiggede på mig som var jeg jordens mærkeligste menneske.


Birger er heller ikke noget dårligt navn :-D

Jamen altså, hvor sær kan man lige blive af det her mor-noget?!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Bad moms - Når der er plads til forbedring

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. dec 2018, 17:49

Little_Woman skrev:
Joe skrev:
Little_Woman skrev:Jeg sidder en sen nattetime med en ulykkelig baby, som jeg prøver at trøste: 'såååå, sååå, Oskar, såååå, såååå'.

Min dreng, på 3 uger, hedder ikke Oskar, men Otto...

Søvnmangel, I blame you!

Jeg er kommet til at kalde Birk for Birger. Min mand kiggede på mig som var jeg jordens mærkeligste menneske.


Birger er heller ikke noget dårligt navn :-D

Jamen altså, hvor sær kan man lige blive af det her mor-noget?!


Det er toppen af isbjerget...giv tid :lol: :kys:
2

Tilbage til "Forældre"