Debattens mødregruppe

godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 18. sep 2018, 17:23

Min datter har siddet et kvarter helt stille på gulvet og leget med smølfer, tror nogen har forbyttet hende, hun plejer at løbe frem og tilbage og hendes mund står ikke stille et sekund og jeg skal være med til alle legene om aftenen, det her er meget uvant!
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 19. sep 2018, 08:08

Jeg har brug for lidt moralsk opbakning.... :(

Johan er 7 uger nu og jeg synes det er så svært og frustrerende at have en baby uden nogen form for forudsigelighed og rytme. Og jeg ved jo godt, at man slet ikke kan forvente det på det her tidspunkt, men hvornår kan man?! Er det noget man selv kan "etablere" og i så fald hvordan?

Lige nu aner jeg ikke om han sover 45 minutter i løbet af 8-9 timer eller om han sover to-tre 3-timers lure i løbet af dagen og jeg synes det er sådan lidt angstprovokerende. Tør nærmest ikke gå igang med at lave noget, for hvad nu hvis han vågner og jeg så skal stoppe det jeg har gang i? Så kan jeg ligeså godt lade være, tænker jeg.

Vi bøvler stadig med maven. Vi er ved at skifte fra grøn Allomin til Nan Sensilac og han får Movicol to gange dagligt. Det er så synd for ham at han har så svært ved at komme af med afføring og jeg har jo lyst til at sætte alle mulige tiltag igang, men hvis man sætter flere forskellige ting i gang på én gang og tingene bliver bedre, så ved man jo ikke hvilke ting der har virket. Øv altså, jeg synes sgu det hele er lidt hårdt lige nu. Føler jeg har svært ved at læse hans signaler og finde ud af hvad der skal til i forhold til mad og søvn. Og nårh ja, han skal jo også lige træne øjenkontakt og ligge en masse på maven :rulle: :forvirret:
0
J, juli 2018.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 19. sep 2018, 09:13

Zonta, du er imo lidt for meget efter dig selv. Som jeg læser det, så gør du rigtig meget for din dreng, du er opmærksom på hans behov, både dem han tydeligt kan vise og dem hvor det er lidt svært (som hans mave fx).

Er enig i det Zinde skriver om øjenkontakt. Når du ammer/giver mad, snakker til, pusler, så har du masser af helt naturlig øjenkontakt når du kigger på ham og det er nok.

Problemerne vil oftest være hos børn der generelt mistrives, hos forældre der ikke har god kontakt generelt hos deres børn. Er helt sikker på og vil vædde med at du ikke falder i den kategori!

Vores dreng gad ikke ligge på maven, han skreg og skreg. Lige indtil han havde vænnet sig til det og havde lært at rulle, så han vidste han kunne rulle på ryggen igen, når han ikke gad mave mere. Han gav ikke en skid for spejle, legetøj og andre lokkemidler.
Men han har altså ikke på nogen måde ligget så meget på maven som det anbefales, synes vores SP sagde at det nærmest var al vågen tid der skulle være på maven. Vil tro han max har ligget stille på ryggen en time eller 2 samlet i løbet af de dage, hvor han gjorde det længst tid. Alligevel er han rigtig dygtig motorisk og var også stærk, han både møvede, kravlede og trillede hurtigt alligevel.

Når han bliver lidt større (måske allerede nu), kan i lege nogle lege der foregår på den led, fx ligge ham på en bold og holde ham i armene mens du skubber ham og bolden frem og tilbage.


Tror også det er helt naturligt at han ikke har en særlig fast rytme endnu. Det er SÅ forskelligt fra barn til barn. Og det skal nok komme! Ser børn i vores vuggestue på et år, som ikke har en super fast rutine, altså vågner melldm kl 04 til kl 08 eller som nogen gange slet ikke sover dernede og andre dage sover 2 lange lure. Måske Johan vågner op på tirsdag og har en lækker rytme, man kan ikke rigtig forudse det.
Vi gik fra 7 mdr med 10+ opvågninger pr nat, til en nat hvor han ikke vågner overhovedet og ikke har gjort siden. Og hver gang sådan nogle ryk kommer, så er man ligeså WTF som man var ved sidste.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 19. sep 2018, 10:21

Zonta skrev:Jeg har brug for lidt moralsk opbakning.... :(

Johan er 7 uger nu og jeg synes det er så svært og frustrerende at have en baby uden nogen form for forudsigelighed og rytme. Og jeg ved jo godt, at man slet ikke kan forvente det på det her tidspunkt, men hvornår kan man?! Er det noget man selv kan "etablere" og i så fald hvordan?

Lige nu aner jeg ikke om han sover 45 minutter i løbet af 8-9 timer eller om han sover to-tre 3-timers lure i løbet af dagen og jeg synes det er sådan lidt angstprovokerende. Tør nærmest ikke gå igang med at lave noget, for hvad nu hvis han vågner og jeg så skal stoppe det jeg har gang i? Så kan jeg ligeså godt lade være, tænker jeg.

Vi bøvler stadig med maven. Vi er ved at skifte fra grøn Allomin til Nan Sensilac og han får Movicol to gange dagligt. Det er så synd for ham at han har så svært ved at komme af med afføring og jeg har jo lyst til at sætte alle mulige tiltag igang, men hvis man sætter flere forskellige ting i gang på én gang og tingene bliver bedre, så ved man jo ikke hvilke ting der har virket. Øv altså, jeg synes sgu det hele er lidt hårdt lige nu. Føler jeg har svært ved at læse hans signaler og finde ud af hvad der skal til i forhold til mad og søvn. Og nårh ja, han skal jo også lige træne øjenkontakt og ligge en masse på maven :rulle: :forvirret:


Du gør det godt! :kys:

Jeg tror min dreng fik en rytme omkring de 8 uger, forstået som at der begyndte at være forskel på nat og dag. Og vi kunne nogenlunde forudsige hans lure. Men altså, babyer er små røvhuller, så snart man tror man har luret dem af, så ændrer de bare deres behov. :panik: Mit bedste tip er: accept. Sådan er det bare lige nu. Måske kan det hjælpe dig at tænke mindre i lur og mere i "tid mellem lur"? Det gik i hvert fald på et tidspunkt op for mig, at der var nogenlunde samme tidsrum imellem behovet for lure. Jeg kan ikke huske hvad det var ved de der 7-8 uger, måske 1,5 timer? Det gjorde det nemmere at hjælpe ham til at fange søvntoget.

Mht at træne øjenkontakt, så ro på. Det gør du helt sikkert allerede ubevidst.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2018, 10:30

godtnavn skrev:Vi bruger stofbleer, vi bruger det der hedder Ai2 hvor man bare har et vandtæt cover og så nogle indlæg ala kæmpe bind, så knapper man et indlæg i coveret og når der så er tis/lort skiftes indlægget, coveret kan for det meste genbruges flere gange (selvfølgelig ikke hvis der er tis/lort på selve coveret). VI valgte den løsning fordi det giver mindre vask da man ikke skal vaske en hel ble per bleskift samt de tørre hurtigere end de tykkerer bleer. Vi har et par forskellige mærker covers men flest fra petit lulu, men f.eks. anavy coves er vi også glade for. Der er lidt dyrere covers, men de billigere vi har ahft har bare ikke siddet nær så godt, og så behøver man jo ikke mere end en 5 covers (vi har så lidt flere) og så en kæmpe bunke indlæg, her er vi ikke gladest for petit lulu men det er alligevel dem vi bruger mest da vi har flest af dem, men skulle vi købe nye ville vi nok vælge andre indlæg også, også selvom knapperne så ikke passer og de ikke kan knappes fast, vi oplever de bliver på sin plads i bleen selvom de ikke sidder fast.

Derudover er vi gladest for bleer med velcro da de kan indstilles i størrelsen trinløst, hvor dem med knapper ligesom har nogle faste størrelser de kan være i.

Dem vi har dur alle fra nyfødt til blefri :)


Tak for god info :)

Hvor mange størrelser bruger man over de der 2,5-3 år? Hvor mange har man brug for hvis man tænker hellere for mange end for lidt?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2018, 10:31

Neenah skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer som bruger stofbleer som vil skrive lidt om hvordan og hvorledes og hvor mange og mærker?

Jeg lavede en tråd om det for nogle måneder siden - det findes også en rigtig fin Facebookgruppe om moderne stofbleer, hvor man kan stille alle sine spørgsmål.


Tak, jeg stalker dig lige så :D
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 19. sep 2018, 10:35

Mht øjenkontakt så skal man også huske, at babyer også har behov for ro, og fx kigger væk når de ikke har lyst til mere. Det er helt ok og ikke noget dårligt tegn.

Min SP sagde, at hun oftere så overstimulerede børn end understimulerede, fordi folk vil gør alting så godt som muligt, og så kommer de til at overdrive.

Mht rytme så fik mine børn aldrig i forudsigelig rytme, mens jeg var på barsel. Det var træls og frustrerende, men de var helt normale og sunde og raske.

Jeg er ligesom de andre helt sikker på, at du gør det rigtig godt.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 19. sep 2018, 10:53

Zonta, jeg har også været bekymret for både manglende øjenkontakt og mangel på mavetid. Men jeg kan se at den beskedne tid T ligger på maven alligevel har hjulpet og hun brokker sig mindre nu. Og nu hvor hun også kan ligge på maven på min mave (det har hun ikke gidet før) er det lidt nemmere at få det gjort. Så er det nemt lige at vende hende om, når der kommer lidt brok.
Og mht øjenkontakt ja, så er det stadig noget, jeg tænker meget over, men kan se at det vist bare går lidt op og ned - nogle dage er hun vild med at kigge mig i øjnene fx under amning eller på puslebordet, mens hun andre dage vist bare har brug for fred. Jeg prøver at give slip på hvor meget - men det ER svært.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 19. sep 2018, 11:20

Billede
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2018, 17:28

FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:Vi bruger stofbleer, vi bruger det der hedder Ai2 hvor man bare har et vandtæt cover og så nogle indlæg ala kæmpe bind, så knapper man et indlæg i coveret og når der så er tis/lort skiftes indlægget, coveret kan for det meste genbruges flere gange (selvfølgelig ikke hvis der er tis/lort på selve coveret). VI valgte den løsning fordi det giver mindre vask da man ikke skal vaske en hel ble per bleskift samt de tørre hurtigere end de tykkerer bleer. Vi har et par forskellige mærker covers men flest fra petit lulu, men f.eks. anavy coves er vi også glade for. Der er lidt dyrere covers, men de billigere vi har ahft har bare ikke siddet nær så godt, og så behøver man jo ikke mere end en 5 covers (vi har så lidt flere) og så en kæmpe bunke indlæg, her er vi ikke gladest for petit lulu men det er alligevel dem vi bruger mest da vi har flest af dem, men skulle vi købe nye ville vi nok vælge andre indlæg også, også selvom knapperne så ikke passer og de ikke kan knappes fast, vi oplever de bliver på sin plads i bleen selvom de ikke sidder fast.

Derudover er vi gladest for bleer med velcro da de kan indstilles i størrelsen trinløst, hvor dem med knapper ligesom har nogle faste størrelser de kan være i.

Dem vi har dur alle fra nyfødt til blefri :)


Tak for god info :)

Hvor mange størrelser bruger man over de der 2,5-3 år? Hvor mange har man brug for hvis man tænker hellere for mange end for lidt?


VI startede først da hun var ½ år, men har brugt samme størrelse hele vejen, de kan knappes ind i størrelsen så de bliver mindre på begge leder hvis det giver mening?

Prøv at kig her: http://www.modernestofbleer.dk/stofble- ... -brug-for/

Der står 6-8 covers og 25 indlæg, det passer nok meget godt med hvad vi har, tror vi har lidt flere indlæg men det er fordi vi havde købt så¨vi havde nok men kun 6 covers, og har købt et par covers mere hvor der fulgte indlæg med, men vi har altid en del tilbage når vi vasker så 25 passer sikkert fint :) Vi har ikke brugt ekstra boosters eller specialnatbleer, men hun har heller ikke tisset om natten siden hun var 10 måneder, så det har været begrænset hvor meget vi har haft brug for natbleer :)
1
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2018, 17:32

Zonta vikler du? De får rigtig meget af den samme træning som mavetræning når de sidder i viklen, samt du også stimulerer deres ...labyrintsans (heder den virkelig det? Det sagde en hurtig googling) når de er i viklen. Så vikler man kan man nøjes med lidt mindre mavetid.

Uanset er jeg sikker på at baby er lige som baby skal være :)
3
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 19. sep 2018, 18:12

Har jeres børn haft gener ved 15 mdr vaccinen? A skal have sin mandag morgen, ved ikke helt hvad jeg skal forvente. Tager man fri fra arbejde og holder barnet hjemme uanset? Eller er det unødvendigt?

De 3 første vacciner har han ikke rigtig reageret på, men nu er det jo en helt ny :gruble:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 19. sep 2018, 18:16

AgentPixie skrev:Har jeres børn haft gener ved 15 mdr vaccinen? A skal have sin mandag morgen, ved ikke helt hvad jeg skal forvente. Tager man fri fra arbejde og holder barnet hjemme uanset? Eller er det unødvendigt?

De 3 første vacciner har han ikke rigtig reageret på, men nu er det jo en helt ny :gruble:


Ingen reaktion her ved nogen af vaccinerne :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2018, 18:18

AgentPixie skrev:Har jeres børn haft gener ved 15 mdr vaccinen? A skal have sin mandag morgen, ved ikke helt hvad jeg skal forvente. Tager man fri fra arbejde og holder barnet hjemme uanset? Eller er det unødvendigt?

De 3 første vacciner har han ikke rigtig reageret på, men nu er det jo en helt ny :gruble:


Det er vidst først 10-14 dage efter der kommer en reaktion, så det giver ikke mening at holde hjemme lige efter :)

Her var der høj feber (som i 39.8) i 3 dage... Ved de andre vacciner var der kun lige så høj feber i 1-1½ døgn :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 19. sep 2018, 18:19

AgentPixie skrev:Har jeres børn haft gener ved 15 mdr vaccinen? A skal have sin mandag morgen, ved ikke helt hvad jeg skal forvente. Tager man fri fra arbejde og holder barnet hjemme uanset? Eller er det unødvendigt?

De 3 første vacciner har han ikke rigtig reageret på, men nu er det jo en helt ny :gruble:

Da jeg bestilte tiden sagde sekretæren at reaktionen på 15-måneders ikke kom med det samme, men 14 dage efter :gruble: har ikke undersøgt det nærmere, så ved ikke om det overhovedet passer, men fik tiden så det passede med efterårsferien.
0

Tilbage til "Forældre"