Debattens mødregruppe

Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Buller » 9. jul 2019, 20:14

Lys skrev:Må jeg lige stille et praktisk udstyrs-spørgsmål til jer erfarne mødre?

Jeg skal have pusleplads på badeværelset (der er ret lille), men hvad gør jeg med de brugte bleer? Skal jeg anskaffe mig en decideret blespand eller går det fint an med en almindelig pedalspand, som jeg så tømmer dagligt? Jeg bor på 3. sal, men regner da med at komme ud hver dag :D

Hvad har fungeret for jer?


Vi bruger de små ble skraldeposer man kan købe og binder knude på efter en til to bleer. Så kan man sagtens bruge en alm skraldespand.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 9. jul 2019, 20:47

Lys skrev:Må jeg lige stille et praktisk udstyrs-spørgsmål til jer erfarne mødre?

Jeg skal have pusleplads på badeværelset (der er ret lille), men hvad gør jeg med de brugte bleer? Skal jeg anskaffe mig en decideret blespand eller går det fint an med en almindelig pedalspand, som jeg så tømmer dagligt? Jeg bor på 3. sal, men regner da med at komme ud hver dag :D

Hvad har fungeret for jer?

Vi bruger den gratis blespand fra BabySam. Hvis det er en lorteble, kommer vi den nogle gange i en af de små bleposer og binder knude på (men dog hovedsageligt hvis der har været lort over alt og det har været lidt tricky at tørre). Når man åbner den, og der ligger lortebleer i, så kan man godt lugte det, men jeg synes ikke den lugter når man bare lukker den ordentligt og tømmer når den er fyldt.
De poser der skal være indeni kan med fordel købes på Amazon eller lignende.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 10. jul 2019, 05:14

Lys skrev:Må jeg lige stille et praktisk udstyrs-spørgsmål til jer erfarne mødre?

Jeg skal have pusleplads på badeværelset (der er ret lille), men hvad gør jeg med de brugte bleer? Skal jeg anskaffe mig en decideret blespand eller går det fint an med en almindelig pedalspand, som jeg så tømmer dagligt? Jeg bor på 3. sal, men regner da med at komme ud hver dag :D

Hvad har fungeret for jer?


Jeg har en pedalspand fra Brabantia - vi har puslebord i soveværelset og der lugter aldrig (jrg har spurgt andre, jrg stoler ikke på min ikke-sarte mor-næse). Jeg skifter den dagligt - og bor også på 3. :)
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 10. jul 2019, 05:24

Vi smider bare bleerne ud i skraldespanden i køkkenet. Vi bruger ikke bleposer. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lys » 10. jul 2019, 05:46

Ok, det lyder som om, at det ikke er helt vanvittigt at bruge den 5L pedalspand, jeg har på badeværelset i forvejen.

Tak for svar :)
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 10. jul 2019, 20:49

Jeg tror min lille fyr har reageret på vuggestuen nu :( Han har været så svær at putte de sidste par dage. Har slet ikke kunne finde ro. Så i morgen og fredag får han nogle korte dage og så må vi lige tage en snak med pædagogerne om det videre forløb. Han er glad når han er der - virkelig glad. Nysgerrig, undersøgende, leger, smiler, kravler rundt osv. Men aften-putningen er svær :/ Tror det er meget normalt, men det er ikke så sjovt at være vidne til som mor.
0
J, juli 2018.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 11. jul 2019, 05:19

Zonta skrev:Jeg tror min lille fyr har reageret på vuggestuen nu :( Han har været så svær at putte de sidste par dage. Har slet ikke kunne finde ro. Så i morgen og fredag får han nogle korte dage og så må vi lige tage en snak med pædagogerne om det videre forløb. Han er glad når han er der - virkelig glad. Nysgerrig, undersøgende, leger, smiler, kravler rundt osv. Men aften-putningen er svær :/ Tror det er meget normalt, men det er ikke så sjovt at være vidne til som mor.


Sådan var det også her. K var utrolig ked om aftenen og egentlig også, når jeg kom hjem fra arbejde om eftermiddagen (far kørte hende ind i vuggestuen). Ville hele tiden op, pjevsede meget og var svær at putte. Jeg tror, det er meget naturligt - det går jo også op for de små, at det her er deres nye virkelighed. Efter et par uger havde det normaliseret sig. Nu er jeg spændt på, hvordan hun klarer at komme retur i vuggestue efter knap tre ugers ferie ...
2
K - 12.06.18 :love:
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kakro05 » 11. jul 2019, 06:43

Vores store er simpelthen så træt efter han er blevet storebror. Han smed luren en måneds tid før Herman blev født. Nu kan vi putte ham allerede ved 9-10 tiden i weekenden. Det er uanset om han har sovet igennem i sin egen seng eller han har sovet hos os og larme babyen.
Det er sq lidt synd.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 11. jul 2019, 07:09

Jeg starter på arbejde på mandag. Gisp!
Max nægter stadig skemad fuldstændig, og det er sådan lidt og ned hvor meget mad han selv får stoppet i munden.
Men han må jo noget mere når han bliver sulten.
Jeg ammer ham kun på højre bryst. Så jeg får sikkert sygt skæve babser de første par uger på arbejde, ind til produktionen falder... det ser jeg egentlig ikke frem til :lol:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf girl_beat » 11. jul 2019, 07:29

Sangius skrev:Jeg starter på arbejde på mandag. Gisp!
Max nægter stadig skemad fuldstændig, og det er sådan lidt og ned hvor meget mad han selv får stoppet i munden.
Men han må jo noget mere når han bliver sulten.
Jeg ammer ham kun på højre bryst. Så jeg får sikkert sygt skæve babser de første par uger på arbejde, ind til produktionen falder... det ser jeg egentlig ikke frem til :lol:

Har du gjort noget ift nedtrapning af amningen? Altså om I har ‘øvet’ at han ikke får noget i løbet af dagen? :)

Skal selv starte på job om lidt over en måned, og jeg kan sgu ikke rigtigt greje hvordan vi bedst udfaser/overgår til den nye hverdag med hensyn til amningen. Han efterspørger nemlig stadig selv af og til, fx når han er lidt træt og pylret.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf didaa » 11. jul 2019, 07:40

Lys skrev:Ok, det lyder som om, at det ikke er helt vanvittigt at bruge den 5L pedalspand, jeg har på badeværelset i forvejen.

Tak for svar :)


Vi har enten bare smidt bleerne i skraldespanden i køkkenet eller brugt de helt billige affaldsposer, hvor
jeg så har brugt den samme pose og fyldt bleer i indtil næste dag. Så længe de er under et halvt års tid lugter det ikke, og på den måde mindskes plastikforbruget.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 11. jul 2019, 08:42

girl_beat skrev:
Sangius skrev:Jeg starter på arbejde på mandag. Gisp!
Max nægter stadig skemad fuldstændig, og det er sådan lidt og ned hvor meget mad han selv får stoppet i munden.
Men han må jo noget mere når han bliver sulten.
Jeg ammer ham kun på højre bryst. Så jeg får sikkert sygt skæve babser de første par uger på arbejde, ind til produktionen falder... det ser jeg egentlig ikke frem til :lol:

Har du gjort noget ift nedtrapning af amningen? Altså om I har ‘øvet’ at han ikke får noget i løbet af dagen? :)

Skal selv starte på job om lidt over en måned, og jeg kan sgu ikke rigtigt greje hvordan vi bedst udfaser/overgår til den nye hverdag med hensyn til amningen. Han efterspørger nemlig stadig selv af og til, fx når han er lidt træt og pylret.

Nej. Min erfaring er, at de sagtens kan forstå, at der ikke er babs når babsen er på arbejde. Det er langt sværere at forstå at man ikke må få babs, når den er lige der foran en. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 11. jul 2019, 09:26

Zoe har ikke rigtig gidet spise særlig meget de sidste par dage, men jeg tror jeg har grejet hvorfor. Kan selv, vil selv! Det der med at blive madet er altså bare ikke godt nok, selvom vi egentlig har kørt en kombi, hvor hun har siddet med noget selv, og så blevet madet med noget samtidig. Så her til frokost har hun spist et helt rundtom rugbrød med lalsepaté, et stort jordbær og så har jeg givet hende lidt sveskemos med ske. Alt andet har hun spist selv.

Tænk sig at være så stædig at man har en rumlende mave, men nægter at spise fordi det ikke behager en at få det serveret på et sølvfad :rulle: jeg ved ikke hvor hun har det fra!
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 11. jul 2019, 11:43

Moxy-lady skrev:Zoe har ikke rigtig gidet spise særlig meget de sidste par dage, men jeg tror jeg har grejet hvorfor. Kan selv, vil selv! Det der med at blive madet er altså bare ikke godt nok, selvom vi egentlig har kørt en kombi, hvor hun har siddet med noget selv, og så blevet madet med noget samtidig. Så her til frokost har hun spist et helt rundtom rugbrød med lalsepaté, et stort jordbær og så har jeg givet hende lidt sveskemos med ske. Alt andet har hun spist selv.

Tænk sig at være så stædig at man har en rumlende mave, men nægter at spise fordi det ikke behager en at få det serveret på et sølvfad :rulle: jeg ved ikke hvor hun har det fra!


Sådan en fase har vi også været igennem, men det var meget begrænset, hvad der røg ned, når hun spiste selv. Det er det stadig, men heldigvis gider hun igen blive madet. Så vi bruger stadig meget mos og grød til hovedmåltiderne, så hun ikke kun lever af rugbrød, som hun godt kan finde ud af at spise selv. Pasta, kogte grøntsager, kartofler etc bliver sutter på og ryger så for det meste ud igen :rulle:

Håber det bliver bedre, når hun starter i vugger og skal spise med de andre børn.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 11. jul 2019, 13:08

Mi55y skrev:
Moxy-lady skrev:Zoe har ikke rigtig gidet spise særlig meget de sidste par dage, men jeg tror jeg har grejet hvorfor. Kan selv, vil selv! Det der med at blive madet er altså bare ikke godt nok, selvom vi egentlig har kørt en kombi, hvor hun har siddet med noget selv, og så blevet madet med noget samtidig. Så her til frokost har hun spist et helt rundtom rugbrød med lalsepaté, et stort jordbær og så har jeg givet hende lidt sveskemos med ske. Alt andet har hun spist selv.

Tænk sig at være så stædig at man har en rumlende mave, men nægter at spise fordi det ikke behager en at få det serveret på et sølvfad :rulle: jeg ved ikke hvor hun har det fra!


Sådan en fase har vi også været igennem, men det var meget begrænset, hvad der røg ned, når hun spiste selv. Det er det stadig, men heldigvis gider hun igen blive madet. Så vi bruger stadig meget mos og grød til hovedmåltiderne, så hun ikke kun lever af rugbrød, som hun godt kan finde ud af at spise selv. Pasta, kogte grøntsager, kartofler etc bliver sutter på og ryger så for det meste ud igen :rulle:

Håber det bliver bedre, når hun starter i vugger og skal spise med de andre børn.

Lige for tiden gider Johan intet med ske. Intet. Så han får fuldkornstoastbrød til morgenmad, nogle gange rugbrød (andre gange varm mad i vuggeren) til frokost, knækbrød som mellemmåltid og så "almindelig" aftensmad :lol: han får selvfølgelig også lidt frugt og af og til en ostehaps og sådan noget til mellemmåltid, men vi kører en del brød for tiden :stoned:
1
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"