Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 21. nov 2017, 21:40

Bøtte skrev:
Shmartiesh skrev:
Bøtte skrev:
Sorenspige skrev:Bøtte, hvis nu dp ikke havde været på randen af stress, tror du så også, at vs havde været bedre?

Altså i den ideelle verden hvor alting ikke var gået galt.


Jeg ved det ikke. Måske. Og måske havde hun slet ikke været SÅ ked af det hvis dp-mor havde kunne rumme hende.

Men udfra det med at 'alle kan holde til dp' (den formulering 'provokerer' mig, fordi mit barn netop ikke kunne)'. Men det er jo det, der er det sårbare ved dp.
Jeg er ikke modstander af dp. Men S var så ked af at starte at det nok havde været bedst for alle parter, hvis der havde været to voksne, således at der var en til at se efter de andre børn, mens den anden måske fik S til ro.

Da V startede i vs fyldte det en del hos mig, om hun skulle være meget ked af det, og pædagogerne forsikrede mig at de jo så kunne tage hånd om det, hvis det var, fordi de netop
kunne skiftes, og dermed ikke var alene om at trøste det her meget grædende barn.

Jeg ved godt vs heller ikke nødvendigvis er bedre. Men lige i S tilfælde tror jeg det havde været bedre med en lille vs.

Der er jo ingen grund til at blive provokeret af min holdning om mit barn. Det jeg skriver er jo udfra en ‘normal’ opstart hvor dp ikke får stress og hvor man ikke får ny dp hver uge.



Det er jo ikke din holdning til dit barn, jeg provokeres af. Men din holdning til at alle børn kan holde til dagpleje.

Selvfølgelig var vores forløb ikke som det typisk er at starte i dp. Men S er jo ikke det første barn, der oplever det, langt fra. . Og det er jo altså det sårbare ved dp. Dp mor kunne også brække en arm eller et ben. Det behøver ikke lige være stress, der er den udløsende faktor.

Men det jeg henfører til handler ikke om dp moren. Der handler om antallet af børn. Der er jo ingen børn der burde udsættes for så mange skift af omsorgspersoner. Uanset hvor robuste de er.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2017, 21:41

Men som nævnt flere gange, jeg forstår godt man vælger dagpleje, det er jo slet ikke det, jeg forsøger at sige.
Jeg kan sagtens se det positive i dagplejen, vi endte også med at være glade for den dygtige dp-mor S kom til til sidst, men der var 'skaden' ligesom sket.
Der blev spurgt til erfaringer og for/imod.

Det her er vores erfaring, og det er ikke noget jeg ønsker for nogle at opleve med deres børn. Nogle børn havde sikkert bedre kunne tackle det end S gjorde. Og derfor er det også vigtigt at tænke barnets personlighed ind i det. Passer de ind i dp/vs.

Jeg dømmer ingen for de pasnings-valg de tager, jeg antager at alle forældre tænker på deres barns bedste. Men når der spørges til erfaring og gode råd, giver jeg mit besyv med. Uagtet at der sidder nogle, der har deres børn i dp.
For dp kan absolut være lige så fint som vs. Andet har jeg aldrig påstået.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 21. nov 2017, 21:51

Shmartiesh skrev:
Bøtte skrev:
Shmartiesh skrev:
Bøtte skrev:
Sorenspige skrev:Bøtte, hvis nu dp ikke havde været på randen af stress, tror du så også, at vs havde været bedre?

Altså i den ideelle verden hvor alting ikke var gået galt.


Jeg ved det ikke. Måske. Og måske havde hun slet ikke været SÅ ked af det hvis dp-mor havde kunne rumme hende.

Men udfra det med at 'alle kan holde til dp' (den formulering 'provokerer' mig, fordi mit barn netop ikke kunne)'. Men det er jo det, der er det sårbare ved dp.
Jeg er ikke modstander af dp. Men S var så ked af at starte at det nok havde været bedst for alle parter, hvis der havde været to voksne, således at der var en til at se efter de andre børn, mens den anden måske fik S til ro.

Da V startede i vs fyldte det en del hos mig, om hun skulle være meget ked af det, og pædagogerne forsikrede mig at de jo så kunne tage hånd om det, hvis det var, fordi de netop
kunne skiftes, og dermed ikke var alene om at trøste det her meget grædende barn.

Jeg ved godt vs heller ikke nødvendigvis er bedre. Men lige i S tilfælde tror jeg det havde været bedre med en lille vs.

Der er jo ingen grund til at blive provokeret af min holdning om mit barn. Det jeg skriver er jo udfra en ‘normal’ opstart hvor dp ikke får stress og hvor man ikke får ny dp hver uge.



Det er jo ikke din holdning til dit barn, jeg provokeres af. Men din holdning til at alle børn kan holde til dagpleje.

Selvfølgelig var vores forløb ikke som det typisk er at starte i dp. Men S er jo ikke det første barn, der oplever det, langt fra. . Og det er jo altså det sårbare ved dp. Dp mor kunne også brække en arm eller et ben. Det behøver ikke lige være stress, der er den udløsende faktor.

Men det jeg henfører til handler ikke om dp moren. Der handler om antallet af børn. Der er jo ingen børn der burde udsættes for så mange skift af omsorgspersoner. Uanset hvor robuste de er.


Det kunne jeg simpelthen ikke læse ud af dit indlæg. At det udelukkende handlede om antallet af børn. Slet ikke udfra hvad du videre skrev om vs.

Men beklager selvfølgelig misforståelsen.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 22. nov 2017, 08:09

Jeg ser på det sådan, at en "perfekt" dagpleje (sød og god dp med få sygedage + alderssvarende børnegruppe) er det bedste for de fleste børn. Desværre er det jo ikke til at sige hvad man får. Og i en vuggestue er sandsynligheden for at der er mindst en voksen der har god kemi med ens barn langt større, man er ude over bøvlet hvis dp er syg, der vil oftest være børn på samme alder.

Derfor er det svært for mig at vælge. For vil allerhelst den søde gode dagpleje, men ved ikke om det er realistisk. I vs bliver det ikke ligeså godt som i den "perfekte" dagpleje, men langt bedre end en dårlig dagpleje.

Mine andre børn har gået i vs. Store A var meget overvældet det første halve år, så hun var meget ked af det. Men det blev godt derefter. M havde en fest i vs, han startede som 7 mdr og var alles lille kæledægge.

Men tror det kommer til at give sig selv med lille A, for her i kommunen er der kun få dagplejepladser.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 23. nov 2017, 10:25

Fuck hvor er det lort at være syg og have en alt for frisk baby! Kæresten skulle have haft sidste arbejdsdag inden barsel igår men den blev rykket til i dag da jeg kastede op konstant i går, jeg kunne ikke sætte mig op uden det stod ud, eller indtage så emget som en tår vand. Så var ikke igtig i stand til at tage vare på vores datter. I dag er opkasten heldigvis forsvundet, men har høj feber og har det så skidt. Lige nu leger Luna heldigvis med sig selv i sengen ved siden af mig, men jeg glæder mig godt nok til kæresten kommer hjem og jeg kan sove med god samvittighed.

Heldigvis var det kun ½ arbejdsdag han manglede så han er hjemme om 1½ time, glæder mig! FOrstår ikke hvordan enlige mødre klarer det...
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 23. nov 2017, 12:36

Suk, min datter på 10 måneder er i de sidste to uger begyndt at vågne kl. 5 og så roder hun rundt i sengen og klynker lidt indtil kl. 6, hvor hun så falder i søvn igen. Vi skal op ca. kl. 7-7.30, og her sover hun så bare så godt.

Jeg synes jo både det er synd at vække hende, og jeg er selv træt af, at blive vækket kl. 5 hver eneste morgen. Hun er ikke vågen på "jeg er frisk og vil op" måden, men mere urolig, hvor hun vender og drejer sig. Når det begynder, så tager jeg hende tæt ind til mig, så hun rigtig kan putte, så ligger hun lidt stiller, men efter 10 minutters tid møffer hun sig rundt. Det står på i en time, og så snorksover hun igen. Hun sover i sin egen seng, men på et tidspunkt omkring kl. 1-3 kommer hun over i vores seng. Så sover indtil kl. 5, hvor ovenstående så begynder.

Har I oplevet noget lignende i den alder?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 23. nov 2017, 12:56

Åh ja :tie: Vi har lige haft sådan en fase. Hun faldt bare ikke i søvn igen.

Vi har indført aftengrød- som skal afløse natflasken og det har givet bedre søvn, tror vi. Eller også er det fordi der er ro på tand-fronten.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 23. nov 2017, 13:03

Hun får aftengrød inden sengetid, men det har hun gjort længe. Så bliver hun ammet til sengetid og så igen sen aften. Jeg stoppede natamning for en måneds tid siden, og det er bare gået over alt forventning. Men hun er også begyndt i vuggestue, men det går også rigtig godt, men måske det er både vuggestuestart og fordi hun mangler natamningen, der gør det.

Min sp siger, at hun sagtens kan klare sig 10-12 timer om natten uden mad, så hun behøver ikke amning. Trygheden tænker jeg, at hun får ved, at vi sover sammen under samme dyne.

Hun sover meget dårligt i vuggestuen, max en time i løbet af en hel dag, men de siger, at de ikke kan få hende til at sove mere. Men måske det er den dårlige søvn om dagen, der kommer til udtryk om natten.

Uanset må det gerne snart stoppe.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 25. nov 2017, 04:51

Det lyder altså præcis som V.
Elendig søvn i vs og elendig søvn herhjemme.

V er gået over til en lur, og det har også hjulpet. Hun har lagt en time til nattesøvnen og sover også meget bedre i vs. Som regel 2+ timer.
Jeg synes det er virkelig tidligt, hun kun får en lur, men hun har åbenbart været klar til det.

Hun får aftensmad kl 17, aftengrød kl 18 og flaske 18.30. Men flasken er på udtrapning.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 25. nov 2017, 04:53

Og uanset hvad det er, så er søvnen altså markant bedre nu, 2 mdr efter hun startede i vs.
Hun er lige blevet 1. Så håber det samme gælder hos jer.


Hun sov 19.30 igår. Det første vi hørte til hende var 5.30, hvor hun skulle have sutten. Og der soc hun videre med det samme (i modsætning til mig :rulle:)
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 25. nov 2017, 09:30

Bøtte, det lyder som om vores piger er ret ens på det punkt. Jeg spurgte vuggestuen omkring en lur, men de mener, det er for tidligt, fordi hun kun er 10 måneder, men i sidste weekend tog hun en lur på 2,5 time og så ikke mere, og nattesøvnen var så god. Så måske er hun bare allerede klar til det nu.

Jeg tænker, at det må skyldes vuggestuestart, nok kombineret med noget separationsangst, og håber, at det snart bedres. I nat har været helt tosset. Vi har nok været vågen 15-20 gange. Jøsses altså, og mig der troede, at når jeg ikke skulle amme mere om natten, så fik jeg mere sammenhængende søvn..
0
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf alfe » 25. nov 2017, 11:32

Kolibrien skrev:Bøtte, det lyder som om vores piger er ret ens på det punkt. Jeg spurgte vuggestuen omkring en lur, men de mener, det er for tidligt, fordi hun kun er 10 måneder, men i sidste weekend tog hun en lur på 2,5 time og så ikke mere, og nattesøvnen var så god. Så måske er hun bare allerede klar til det nu.

Jeg tænker, at det må skyldes vuggestuestart, nok kombineret med noget separationsangst, og håber, at det snart bedres. I nat har været helt tosset. Vi har nok været vågen 15-20 gange. Jøsses altså, og mig der troede, at når jeg ikke skulle amme mere om natten, så fik jeg mere sammenhængende søvn..


Da A startede vs, da han var ti måneder lagde de ud med kun en lur. Han bliver selvfølgelig lagt, hvis han ikke kan hænge sammen. Det fungerer så fint.

Hvis hun godt kan holde sig frisk til en lur, så er det da skørt, at de ikke afprøver det. Det er vel ikke værre, end at de så går tilbage til to.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 25. nov 2017, 17:50

Min på 10 mdr er ved at ændre søvnmønster. Nogen dage tager han også kun én lur. Og han plejer ellers at være typen man kan stille et ur efter, men lige nu er han helt random.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 25. nov 2017, 18:59

Ja, det er det samme her. Joy har i problemer med at putte om aftenen? Vi kan slet ikke få hende til at sove, det kan sagtens tage en god time. Hun bare vender og drejer sig, og i det sekund hun bliver lagt ned, så er hun oppe igen. Hun er så træt, men vil bare ikke sove.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 25. nov 2017, 19:08

Kolibrien skrev:Ja, det er det samme her. Joy har i problemer med at putte om aftenen? Vi kan slet ikke få hende til at sove, det kan sagtens tage en god time. Hun bare vender og drejer sig, og i det sekund hun bliver lagt ned, så er hun oppe igen. Hun er så træt, men vil bare ikke sove.


Jeg ammer i søvn, men for tiden bliver det ofte en time senere end det plejede (og han gik i seng kl. 21 før, så jeg er temmelig træt af ikke at have mere end en times alenetid med min kæreste før vi skal i seng...)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"