Debattens mødregruppe

JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 14. apr 2019, 12:16

FormerlyKnownAs skrev:Vi kører ikke noget med nul-sukker hos os. Vi spiser så rigeligt sundt i forvejen at sukker er min mindste bekymring. Jeg synes heller ikke at det er problematisk med et stykke kage, en bolle eller pandekage med sukker på en almindelig tirsdag osv. Eller vaniljeis til småtspisende børn. Jeg er heller ikke fan af nul-sukker politik i institutioner/skoler. Vi ved jo selv at vi ikke fodrer barnet med vingummier morgen, middag og aften.


Samme her. Vi spiser sundt og er begge naturligt slanke, så selvom vi godtnok ikke serverer slik for ham, er sukker som ingrediens ikke noget, vi går op i.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 14. apr 2019, 12:27

Thea spiser det vi spiser. Eller, det ville hun, hvis hun ellers gad :lol:

Dvs hun får slik jævnligt, men spiser ikke ret meget af det. I dag har hun f.eks. spist 4 smarties, fordi hun med store blanke øjne bad om chokolade.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 14. apr 2019, 13:03

Ms navle er blevet helt rød og lugter lidt. Jeg er 99 procent sikker på det er svamp. Hvordan forholder man sig til det hos en baby? Vi har brentan på lager.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 14. apr 2019, 13:13

Neenah skrev:Ms navle er blevet helt rød og lugter lidt. Jeg er 99 procent sikker på det er svamp. Hvordan forholder man sig til det hos en baby? Vi har brentan på lager.


Jeg ville ringe 1813 og spørge.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 14. apr 2019, 13:32

Bergen skrev:
Neenah skrev:Ms navle er blevet helt rød og lugter lidt. Jeg er 99 procent sikker på det er svamp. Hvordan forholder man sig til det hos en baby? Vi har brentan på lager.


Jeg ville ringe 1813 og spørge.


Siden det er søndag eftermiddag, ville jeg nok bare ringe egen læge op i morgen :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 14. apr 2019, 14:25

Nu er mine varer fra Helsam kommet - det vil sige, at vi har alt hjemme til at begynde med grød. Venter dog liiige lidt endnu. Har ca. 20 poser mælk på frost, og skal lige have kogt lidt æblemos også. Og så må bette godt lige blive en måneds tid større. Åh, det går hurtigt her anden gang.

Jeg har drukket kaffe med min veninde i dag, hende der er KST behandler, og hun vil rigtigt gerne prøve at lave et forløb ift. at hjælpe mig 'over' fødslen. Hun har faktisk lige taget et uddannelsesmodul med fokus på spændinger i lænd og underliv, så kan jeg blive prøvekanin på de teknikker :)
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 14. apr 2019, 14:59

Sangius skrev:
Bergen skrev:
Neenah skrev:Ms navle er blevet helt rød og lugter lidt. Jeg er 99 procent sikker på det er svamp. Hvordan forholder man sig til det hos en baby? Vi har brentan på lager.


Jeg ville ringe 1813 og spørge.


Siden det er søndag eftermiddag, ville jeg nok bare ringe egen læge op i morgen :)


Vores læge har påskeferie - og vikaren er håbløs (umulig) at komme i kontakt med. Satser på vi forbliver raske lidt endnu.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 14. apr 2019, 17:39

Vores datter må gerne få sukker og får det også med jævne mellemrum. Sukker i sig selv er jo ikke usundt. For meget sukker er usundt, men sådan er det jo med alt. Jeg synes, sådan en nul-sukker politik er noget pjat. Jeg kan i hvert fald ikke se meningen med den.

Nå men jeg overvejer snart om lillebror skal have noget mere end bare mælk. Han sover stadig kun max 2 timer om natten. Og han er jo en stor dreng, så måske mælk bare ikke er nok? Dog kan han godt tage 3-4 timer i løbet af dagen :gruble:
1
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 14. apr 2019, 17:43

Da jeg ventede A ville jeg gerne vente med sukker. Men det blev ret hurtigt til noget, som jeg overhovedet ikke prioriterede.
For det er jo netop ikke usundt, så længe de ikke får det i hovedet hele dagen, hver dag.

Jeg måtte først få sukker da jeg startede i skole. I dag er jeg en kæmpe sukkergris. Vil hellere lære mine børn at indtage det i små mængder og hovedsagligt spise sund mad og god mundhygiejne.
3
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 14. apr 2019, 17:47

Jeg har et virkelig dumt spørgsmål om amning.
Min søn blev ikke ammet fra start, han fik flaske fordi han ikke kunne få fat på min nipple, før end efter næsten en uge (hvor mælken så var løbet til).
Lillesøster vil jeg gerne fuldamme. Det dumme spørgsmål er: ammer man dem helt fra fødslen, selvom der ikke rigtig er mælk i brysterne? Skal man bare lægge dem til mest muligt, eller kun hvis de søger? Får de noget ud at det, inden mælken er løbet til?

:genert:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 14. apr 2019, 17:49

AgentPixie skrev:Jeg har et virkelig dumt spørgsmål om amning.
Min søn blev ikke ammet fra start, han fik flaske fordi han ikke kunne få fat på min nipple, før end efter næsten en uge (hvor mælken så var løbet til).
Lillesøster vil jeg gerne fuldamme. Det dumme spørgsmål er: ammer man dem helt fra fødslen, selvom der ikke rigtig er mælk i brysterne? Skal man bare lægge dem til mest muligt, eller kun hvis de søger? Får de noget ud at det, inden mælken er løbet til?

:genert:


Ingen dumme spørgsmål ♡

Inden mælken løber til har man råmælk, som er rigtig sund for baby.
Deres mavesække er så små, at råmælken mætter :)

Man skal bare lægge baby til så meget som baby vil, og det kan i starten godt være 10-20 gange i døgnet, uden at det er unormalt.

Hvis baby er sløv og ikke selv melder sig, plejer man at sige at der skal ammes minimum hver 3. time. Sådan gjorde jeg med min datter i nogle måneder, der var præmatur :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 14. apr 2019, 18:12

AgentPixie skrev:Jeg har et virkelig dumt spørgsmål om amning.
Min søn blev ikke ammet fra start, han fik flaske fordi han ikke kunne få fat på min nipple, før end efter næsten en uge (hvor mælken så var løbet til).
Lillesøster vil jeg gerne fuldamme. Det dumme spørgsmål er: ammer man dem helt fra fødslen, selvom der ikke rigtig er mælk i brysterne? Skal man bare lægge dem til mest muligt, eller kun hvis de søger? Får de noget ud at det, inden mælken er løbet til?

:genert:



Alt det I orker og masser hudkontakt. Helt fra start:)
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 14. apr 2019, 18:12

Sangius skrev:
godtnavn skrev:Min datter lærte at bruge sugerør da jeg var ude og tisse og havde efterladt en mangolassi på bordet, så hun fik sneget sig til sukker før vi havde tænkt :P Men udover den ene svipser er hun stadig sukkerfri, vi tænker 3 års fødselsdag skal fejres med kage om et lille år, så kan vi nok ikke holde den længere :)


Vildt nok I har kunne holde den så længe. Jeg skulle være over svigermor som en høg, hvis vi skulle have gjort kunsten efter :lol:

Men Thea har også haft perioder hvor hun nærmest intet har spist, og der har man nogle gange kunne lokke en mad med pålægschokolade i hende, eller lignende. I desperate øjeblikke har vi fodret hende med vaniljeis :mellow:


Det er jo også noget andet, hvis alternativet er ingen mad, Luna har bare altid været meget madglad og vi har bare ikke set noget behov for at give hende sukker. Men vi har omvendt heller ikek været fanatiske, hun har spist fødselsdagsboller hvor der helt sikkert er sukker i, og ketchup når vi har været ude (vi spiser det ikke rigtig hjemme, ellers fik hun det også her), og hun får også af og til tørrede abrikoser som jo nærmest er mere sukker end vingummi, men har bare ikke set nogen grund til at introducerer slik/sodavand osv. hun har jo ikke behovet :) Til fødselsdage i familien er der også altid frugt på bordet, og hun har faktsik aldrig spurgt efter hverken kage eller slikskål, så vi har ikke en gang været nødt til at sige nej til hende. Jeg tror bare hun kan genkende frugten og bliver glad og vil hve det, vidste hun hvad slik var ville hun nok gå efter den skål ;)

Men når hun en gang starter i børnehave kommer der jo en del børnefødselsdage osv. hvor der selvfølgelig er sukker, og så tænker vi bare at vi gerne vil være med til hendes første kage med sukker. Den børnehave vi har skrevet hende op til har heller ikke 0-sukker politik, men opfordre til at skære ned på sukkeret til fødselsdage i instutionen, det synes vi er meget fint :) For der er de jo store, men omvendt er det rart at det (forhåbentlig) ikke går helt amok med sukker, der er jo alligevel en del fødselsdage med 22 børn på en stue :)
Senest rettet af godtnavn 14. apr 2019, 18:14, rettet i alt 1 gang.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 14. apr 2019, 18:13

AgentPixie skrev:Jeg har et virkelig dumt spørgsmål om amning.
Min søn blev ikke ammet fra start, han fik flaske fordi han ikke kunne få fat på min nipple, før end efter næsten en uge (hvor mælken så var løbet til).
Lillesøster vil jeg gerne fuldamme. Det dumme spørgsmål er: ammer man dem helt fra fødslen, selvom der ikke rigtig er mælk i brysterne? Skal man bare lægge dem til mest muligt, eller kun hvis de søger? Får de noget ud at det, inden mælken er løbet til?

:genert:


De får råmælk. Deres maver er jo helt mikroskopiske, så det er fint til mælken løber til. Jeg lagde til konstant, anede ikke hvad jeg ellers skulle gøre ved den der baby?!
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 14. apr 2019, 18:16

Råmælken er iøvrigt noget nær den vigtigste mælk til de små, den er ekstra sprængfyldt med immunglobuliner, dvs mors immunforsvar. Ret genialt når man er nyfødt og intet immunforsvar har endnu.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"