Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 4. nov 2018, 01:04

Moxy-lady skrev:Kunne godt bruge lidt råd omkring amning.

Vi blev udskrevet i går eftermiddags, efter en flot vægtøgning og rimelig stabil amning. Jeg ammer ca hver 3 time (fra start amning), på råd fra sygeplejerskerne. Men jeg er blevet meget i tvivl omkring nætterne. På sygehuset vurderede de at hun tog et fuldt måltid på ca 15 minutter. Generelt set er hun virkelig lang tid om at spise, og falder ofte i søvn ved brystet, så jeg skal motivere hende til at fortsætte. Dette betyder at sådan en ammesession (om dagen) hurtigt tager 45-60 minutter inkl skift af ble. Og så forfra igen 2 timer senere.

Om natten spiser hun næsten aldrig mere end 10 min af gangen, og kan sjældent motiveres til meget mere, men så til gengæld oftere end hver 3. Time, men ikke altid. Skal jeg bare gå ud fra at hun spiser det hun har behov for eller skal jeg bruge en masse tid og energi på at gøre hende sulten til nattemåltiderne? Derudover, hvis amningen foregår ca sådan her: 7 min, pause, 5 minutter, pause, 13 minutter, tæller de 3. Timer stadig fra da første amning (den på 7 minutterĺ) startede. En session som ovenstående tager nok 3 kvarter alt i alt, og der er sjældent meget mere en halvanden time til næste skemalagte måltid.


Din baby skal nok tage det hun har brug for. Jeg ville droppe tidsregnskabet om natten og bare se på baby - de kender ikke reglerne. Vi havde samme retningslinjer med 20 min spisning, men M spiser sjældent længere end 10 min ad gangen - hun er en slughals.
7
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 4. nov 2018, 08:30

Moxy-lady skrev:Kunne godt bruge lidt råd omkring amning.

Vi blev udskrevet i går eftermiddags, efter en flot vægtøgning og rimelig stabil amning. Jeg ammer ca hver 3 time (fra start amning), på råd fra sygeplejerskerne. Men jeg er blevet meget i tvivl omkring nætterne. På sygehuset vurderede de at hun tog et fuldt måltid på ca 15 minutter. Generelt set er hun virkelig lang tid om at spise, og falder ofte i søvn ved brystet, så jeg skal motivere hende til at fortsætte. Dette betyder at sådan en ammesession (om dagen) hurtigt tager 45-60 minutter inkl skift af ble. Og så forfra igen 2 timer senere.

Om natten spiser hun næsten aldrig mere end 10 min af gangen, og kan sjældent motiveres til meget mere, men så til gengæld oftere end hver 3. Time, men ikke altid. Skal jeg bare gå ud fra at hun spiser det hun har behov for eller skal jeg bruge en masse tid og energi på at gøre hende sulten til nattemåltiderne? Derudover, hvis amningen foregår ca sådan her: 7 min, pause, 5 minutter, pause, 13 minutter, tæller de 3. Timer stadig fra da første amning (den på 7 minutterĺ) startede. En session som ovenstående tager nok 3 kvarter alt i alt, og der er sjældent meget mere en halvanden time til næste skemalagte måltid.


Skid hul i de 3 timer, Zoe kan ikke klokken. Am hende efter hendes behov - når hun vågner, når hun skal sove og midtimellem og så lige alle de andre gange også :-D
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 4. nov 2018, 08:35

Her følger der altid en træls nat efter en god nat! Oppe fra 01 til 04 og så har hun bare ligget og presset og gryntet resten af natten, så mor her har næsten ikke sovet. Oveni fik jeg gjort et eller andet med ryggen/nakken i går, så jeg kan stort set ikke bevæge mig uden smerter. Og hun tissede igennem sin ble på min seng i morges.

Nu har det bare at blive en god dag!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 4. nov 2018, 09:44

Tak for svar. Supplerende spørgsmål: hvis hun virker til at søge efter brystet, men hun lige har gylpet, så lægger man hende til alligevel, ikke?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 4. nov 2018, 09:50

Moxy-lady skrev:Tak for svar. Supplerende spørgsmål: hvis hun virker til at søge efter brystet, men hun lige har gylpet, så lægger man hende til alligevel, ikke?


Jeg ville gøre det. Men den ER svær for brystet søger de også for tryghed og trøst - og ja, per automatik. Så nogle gange når jeg lagde t til for ofte, fik hun for meget mad og fik efterfølgende mavekneb og gylpede og kunne ikke sove - dårlig cirkel. Så man må prøve og så se hvordan baby reagerer. Jeg synes efterhånden man får en fornemmelse for hvornår baby er mæt.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 4. nov 2018, 09:54

Moxy-lady skrev:Tak for svar. Supplerende spørgsmål: hvis hun virker til at søge efter brystet, men hun lige har gylpet, så lægger man hende til alligevel, ikke?


Det var måske i den situation, at jeg ville tilbyde en sut - men stadig “lægge” hende til, bare uden at hun egentlig ammer. Men at hun stadig kan mærke og dufte dig.

Jeg må hellere lige pointere, at det der med sut/ikke sut er det meget delte meninger omkring. Men i en situation hvor hun lige har spist og gylpet, synes jeg det er bedre end at amme hende og hun så overspiser og får ondt i maven.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 4. nov 2018, 09:56

Moxy-lady skrev:Tak for svar. Supplerende spørgsmål: hvis hun virker til at søge efter brystet, men hun lige har gylpet, så lægger man hende til alligevel, ikke?


Så længe hun vil spise, havde jeg ladet hende spise. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 4. nov 2018, 09:56

Her går det udmærket med T. Hun er en lille sveskemus (..andre der også har 10000 kælenavne til bebsen??)

Vi bøvler lidt i forholdet. Havde mandens forældre på besøg i 12 dage. De tog hjem i tirsdags. Jeg overlevede men det var benhårdt. Og i fredags ville han så ud og drikke et par øl med nogle kolleger. Og det kunne jeg bare ikke overskue at all. Og nu har det været dårlig stemning siden. Og sådan clasher vores behov og ønsker bare ofte i den her periode. Han vil ud og jeg er låst fast herhjemme.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 4. nov 2018, 10:30

billiebean skrev:Her går det udmærket med T. Hun er en lille sveskemus (..andre der også har 10000 kælenavne til bebsen??)

Vi bøvler lidt i forholdet. Havde mandens forældre på besøg i 12 dage. De tog hjem i tirsdags. Jeg overlevede men det var benhårdt. Og i fredags ville han så ud og drikke et par øl med nogle kolleger. Og det kunne jeg bare ikke overskue at all. Og nu har det været dårlig stemning siden. Og sådan clasher vores behov og ønsker bare ofte i den her periode. Han vil ud og jeg er låst fast herhjemme.


Jeg forudser også at jeg kommer til at skulle tage mig selv i ikke at blive bitter, når min kæreste bare kan tage ud. Han går allerede til sport to aftener om ugen, så når han også tager ud i weekenden, så føler jeg mig hurtigt som en martyr, der er den eneste, der ofrer noget for baby. Men så husker jeg på, at han stort set ordner alt praktisk herhjemme for tiden, og så hjælper det lidt på det. Og så meget hjælper det mig jo heller ikke at have en tilskuer til amningen, så ingen grund til, at vi begge er lænket til hjemmet.

I den kommende uge har jeg en cafeaftale, en aftale om at trille med barnevogne og så skal jeg mødes med mødregruppen for første gang. Så der kommer jeg da lidt ud!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 4. nov 2018, 10:57

Jeg endte med at lade hende spise lidt mere. Hun kunne ikke så meget, og der var ikke kommet så meget gylp at jeg var reelt bekymret. Det lod til at værr den rigtige beslutning for hun har sovet stort set siden.
6
My world 12-10-18 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 4. nov 2018, 11:34

Moxy-lady skrev:Jeg endte med at lade hende spise lidt mere. Hun kunne ikke så meget, og der var ikke kommet så meget gylp at jeg var reelt bekymret. Det lod til at værr den rigtige beslutning for hun har sovet stort set siden.


Når nu hun er kommet lidt tidligt, så synes jeg bare du skal amme løs, alt det du kan. Både for vægten, trygheden og for hendes immunforsvar.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 4. nov 2018, 16:04

billiebean skrev:Her går det udmærket med T. Hun er en lille sveskemus (..andre der også har 10000 kælenavne til bebsen??)

Vi bøvler lidt i forholdet. Havde mandens forældre på besøg i 12 dage. De tog hjem i tirsdags. Jeg overlevede men det var benhårdt. Og i fredags ville han så ud og drikke et par øl med nogle kolleger. Og det kunne jeg bare ikke overskue at all. Og nu har det været dårlig stemning siden. Og sådan clasher vores behov og ønsker bare ofte i den her periode. Han vil ud og jeg er låst fast herhjemme.

Jeg ville nok tage en snak om, at lige nu, når barnet er helt lille, så er man bare mere låst og du har også brug for noget aflastning.

Herhjemme er det kun selvskrevet, at min mand "må" tage på job - resten drøfter vi. F.eks. 2 x fodbold om ugen, fredags-fyraftensøl, aften med vennerne, overnatninger osv. F.eks. passer udendørs fodbold tirsdag aften kl. 19.00 ret skidt ind i vores dage, mens den træning søndag morgen kl. 8 for det meste er fin. Måske vil nogen synes jeg er en snerpe, men så må det være sådan. Vi har fået et barn og dermed må prioriteringerne også ændres. Selvfølgelig er der stadig plads til at have et socialt liv med andre, men bare i begrænset omfang i forhold til før :)
4
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 4. nov 2018, 17:11

Jeg sagde altså fra, da min mand ville ud en hel dag med vennerne her kort efter fødslen. Han ville ellers arrangere at hans mor kom og hjalp med at passe, men kunne slet ikke rumme det.

De mænd må altså være klar på at give lidt af friheden op, på linje med os mødre, som mister næsten al frihed i en tid.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 4. nov 2018, 17:58

Jeg har også sagt fra. Op til flere gange. Første gang var Benjamin vel knapt to uger, og min mand ville germe ud og drikke øl med vennerne. Lad mig bare sige, at det ønske og min post-graviditets-hormonhærgede hjerne var en dårlig kombi, for satan jeg blev vred. Og hysterisk.

Anden gang havde han tre aftenvagter på en uge = først hjemme 23.30, og så syntes han også at han skulle være væk fra 18-21 to yderligere aftener efter arbejde fra 7-15, fordi han ville til fodboldtræning. Bare nej.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. nov 2018, 05:58

Har syet er legetæppe til min veninde som også er gravid. Har brugt det jeg havde fra da min søn var baby....synes ikke at det er ret stort. 85x75. Det tænkte jeg ikke over dengang egentlig, aå ved ikke hvorfor jeg synes at det er småt nu :gruble:

Hsr nogle af jer købt den slags og hvad er størrelse mon på det?
0

Tilbage til "Forældre"