Debattens mødregruppe

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FruKuk » 28. okt 2018, 12:32

Neenah skrev:
billiebean skrev:
Neenah skrev:Men vi fortsætter her. Hun spiste et okay måltid i nat, men har stadig ikke produceret en ordentlig våd ble, men gylper til gengæld i kaskader. Det er 20 timer uden en ordentlig våd ble - men hun er glad og tilfreds.


Men hvad sagde lægen?
Tørre bleer bør vist være nok til at de tager det seriøst.


Han sagde at hun så fin ud, og der var ikke umiddelbart noget, der indikerede dehydrering. Han sagde at enten kunne han sende os til sygehuset (40 min derfra), hvor de ville prøve at få noget væske i hende med en engangssprøjte. Alternativt kunne vi tage hjem og prøve at gøre det samme - men fra brystet eller med kop. Så det gjorde vi. Hun spiste en 4-5 minutter i bilen, spiste det samme i nat, og har spist det samme her til morgen også, så hun får da væske indenbords. Hun gylper bare ret meget op igen. Ikke sådan at det står ud af hende, men nok til at gøre hele hendes ærme vådt.

Hun leverede også en tung våd ble her til morgen (endelig). Nu har hun så sovet hele formiddagen, og spiste sidst omkring klokken 9, så hun er stadig ikke helt så ivrig efter at indtage ting, men har det fint.

Lægevagten tog det skam også ret seriøst, da vi ringede ind. Vi fik ikke sagt ret meget mere end ingen våde bleer og gider ikke spise, så havde vi fået en tid. Og så sagde lægen i går at vi er meget velkomne til at ringe for få yderligere råd, hvis det fortsætter.

Men altså - jeg ved ikke om vi bør være bekymrede stadig. Det er trods alt kun 2-3 våde bleer hun har leveret på et døgn. Men det er vel så fordi hun har kastet meget af sin mad op i stedet for.


Min erfaring med syg baby er, at så længe der er tis bare 1 gang i døgnet og baby er kontaktbar, så er børnelægerne ikke super bekymrede. Men at hvis forældrene er, så må man altid komme til tjek.

God bedring med hende :kys:
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 28. okt 2018, 17:52

Tynd afføring i 3-4 bleer i dag, hvordan skal vi forholde os til det? Baby er 4 1/2 måned, har ikke feber og er frisk og glad.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 28. okt 2018, 18:14

Aquadorable skrev:Tynd afføring i 3-4 bleer i dag, hvordan skal vi forholde os til det? Baby er 4 1/2 måned, har ikke feber og er frisk og glad.


Tænker fint I kan se tiden an, hvis almentilstanden er fin :)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 28. okt 2018, 18:28

Depeche_Mama skrev:
Aquadorable skrev:Tynd afføring i 3-4 bleer i dag, hvordan skal vi forholde os til det? Baby er 4 1/2 måned, har ikke feber og er frisk og glad.


Tænker fint I kan se tiden an, hvis almentilstanden er fin :)


Det var egentlig også min tanke - tak :)
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 28. okt 2018, 19:01

Hvad er jeres erfaring egentlig ift efterfødselssamtaler el lign? Zoe kom jo 5 uger før tid, og selvom jeg i princippet selv var til stede til fødslen :lol: må jeg altså indrømme at jeg ikke helt kan huske alt hvad de fortalte mig. Jeg kan for eksempel ikke helt huske hvorfor jeg blev opereres efter, ikke sådan klart i hvert fald. Jeg aner ikke hvorfor Zoe kom før tid, jeg ved ikke hvor meget de har syet mig, jeg ved ikke hvorfor/hvordan de fejlvurderede hendes position så meget osv osv. Jeg blev udskrevet 2 dage efter fødslen fra barselsgangen, med en besked på at kontakte min egen læge med henblik på at få jern. That's it. Jeg synes egentlig lidt at jeg mangler noget information og at snakke hele forløbet igennem med en fagperson. De var 7 mennesker tilstede på fødestuen - det sker altså ikke med en fødsel der er under kontrol, tænker jeg?

Om a different note så er vi stadig indlagt, nu er det 16 dage - kæft jeg er træt af det. Men Zoe får stadig meget af sin mad fra sonden, og der har været nogle dage hbor jeg ikke helt har fået pumpet nok mælk ud til at hun kunne nøjes med det og har måtte suppleres op. Nætterne er stadig ret hårde fordi hun bare ikke vil sove når hun ligger ved siden af mig. Sygeplejerskerne har taget hende ud nogle timer om natten en gang i mellem, og så sover hun fint :rulle: og de 3-4 timer jeg får i streg der er simpelthen uvurderlige. Men på den anden side vil jeg bare også gerne snart hjem. I dag har hun været ret klattet og ked af det, og så er det rart med lidt hjælp og støtte, men resten af tiden klarer vi jo os selv ret meget.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Vixen » 28. okt 2018, 19:04

Wow - Nora på 11 måneder er glad, nem og skøn 90% af tiden, men dagen i dag har simpelthen været helt bagvendt ifht mad og lure. Hun har kun småspist af det vi har tilbudt hende og ellers siddet og klappet og kastet rundt med skeen og maden, og har ikke ville sove sin sædvanlige lur mellem 10.30 og 12.30 - til gengæld en mega sen eftermiddagslur og et helt sindssygt putteritual her til aften. Jesus, jeg er smadret nu.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 28. okt 2018, 19:25

Moxy-lady skrev:Hvad er jeres erfaring egentlig ift efterfødselssamtaler el lign?


Vores jordemoder kom selv forbi min stue nogle dage efter fødslen for at tale med os (det var mig, der var indlagt).
Jeg ved ikke hvorfor, men det betød enormt meget for mig, at den erfarne jordemoder også syntes, at nogle ting undervejs havde været voldsomme og uventede.
Det var en rigtig rar samtale, som jeg nærmest kunne have haft brug for igen et par måneder senere, så den måske stod mere klart. Jeg kan godt mærke, at jeg stadig ikke helt har bearbejdet fødslen af min søn.

Så jeg kan kun anbefale dig at bede om en samtale, enten nu hvor I er indlagt, eller når I er kommet hjem, og der er faldet lidt ro på - hvad du føler, der vil give mest mening for dig.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 28. okt 2018, 19:33

Danseprinsesse skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres erfaring egentlig ift efterfødselssamtaler el lign?


Vores jordemoder kom selv forbi min stue nogle dage efter fødslen for at tale med os (det var mig, der var indlagt).
Jeg ved ikke hvorfor, men det betød enormt meget for mig, at den erfarne jordemoder også syntes, at nogle ting undervejs havde været voldsomme og uventede.
Det var en rigtig rar samtale, som jeg nærmest kunne have haft brug for igen et par måneder senere, så den måske stod mere klart. Jeg kan godt mærke, at jeg stadig ikke helt har bearbejdet fødslen af min søn.

Så jeg kan kun anbefale dig at bede om en samtale, enten nu hvor I er indlagt, eller når I er kommet hjem, og der er faldet lidt ro på - hvad du føler, der vil give mest mening for dig.


Altså den jordemor der var "på" mig var meget fraværende indtil pressefasen som - lod det til - kom noget bag på hende. Jeg var ret vred på hende undervejs for jeg havde ligget og skreget på epidural ret længe, men hun blev ved med at mene at jeg skulle gå (gå?!!!!!) over på fødestuen hbor jeg ville kunne få lattergas, hvilket jeg ikke rigtig følte var noget jeg kunne bruge til noget på det tidspunkt. Og vupti! Pludselig var jeg 10 cm og epidural var for sent, kæft jeg var sur :lol: jeg havde vel og mærke ikke haft planer om epi før fødslen, men jeg var virkelig presset på det tidspunkt. Jeg skældte hende ret meget ud og sagde "det er DIN skyld at jeg ikke får epidural". Jeg undskyldte da jeg havde født, men måske synes hun at jeg er noget af en hejre og har ikke lyst til at genoptage bekendtskabet :D det er også hende (blandt andet) der vurderede at Zoe lå fint i bækkenet, og det var først da jeg havde presset 3 gange at de opdagede at hun lå med røven nedad. Jeg har været inde og læse min e-journal og selvom den selvfølgelig er ret klinisk så synes jeg stadig at den virker lidt "støvsuget" for denne upser.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 28. okt 2018, 19:45

Moxy-lady skrev:
Danseprinsesse skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres erfaring egentlig ift efterfødselssamtaler el lign?


Vores jordemoder kom selv forbi min stue nogle dage efter fødslen for at tale med os (det var mig, der var indlagt).
Jeg ved ikke hvorfor, men det betød enormt meget for mig, at den erfarne jordemoder også syntes, at nogle ting undervejs havde været voldsomme og uventede.
Det var en rigtig rar samtale, som jeg nærmest kunne have haft brug for igen et par måneder senere, så den måske stod mere klart. Jeg kan godt mærke, at jeg stadig ikke helt har bearbejdet fødslen af min søn.

Så jeg kan kun anbefale dig at bede om en samtale, enten nu hvor I er indlagt, eller når I er kommet hjem, og der er faldet lidt ro på - hvad du føler, der vil give mest mening for dig.


Altså den jordemor der var "på" mig var meget fraværende indtil pressefasen som - lod det til - kom noget bag på hende. Jeg var ret vred på hende undervejs for jeg havde ligget og skreget på epidural ret længe, men hun blev ved med at mene at jeg skulle gå (gå?!!!!!) over på fødestuen hbor jeg ville kunne få lattergas, hvilket jeg ikke rigtig følte var noget jeg kunne bruge til noget på det tidspunkt. Og vupti! Pludselig var jeg 10 cm og epidural var for sent, kæft jeg var sur :lol: jeg havde vel og mærke ikke haft planer om epi før fødslen, men jeg var virkelig presset på det tidspunkt. Jeg skældte hende ret meget ud og sagde "det er DIN skyld at jeg ikke får epidural". Jeg undskyldte da jeg havde født, men måske synes hun at jeg er noget af en hejre og har ikke lyst til at genoptage bekendtskabet :D det er også hende (blandt andet) der vurderede at Zoe lå fint i bækkenet, og det var først da jeg havde presset 3 gange at de opdagede at hun lå med røven nedad. Jeg har været inde og læse min e-journal og selvom den selvfølgelig er ret klinisk så synes jeg stadig at den virker lidt "støvsuget" for denne upser.


Jeg vil også anbefale dig at få gennemgået din fødselsjournal. Det behøver ikke være din jm, især ikke hvis du ikke kunne lide hende.

Jeg fik selv aks første gang og fik ikke snakket med nogen om det. Da jeg blev gravid med min datter fem år senere væltede det hele frem. Jeg fik da gennemgået min fødselsjournal og fandt ud af at han havde været stjernekigger og det var derfor jeg ikke kunne føde ham. Rimelig relevant info synes jeg ellers, at give en fødende der skal have ks. Jeg troede al den tid at det var mig der ikke kunne finde ud af at presse rigtigt. Nå men altså jeg klarede mig jo ok, men tror det delvist var den manglende bearbejdning af fødslen der gjorde jeg endte med at vælge pks næste gang selvom jeg gerne ville føde naturligt. Var bare ikke tryg ved det.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 28. okt 2018, 19:49

Det viste sig at Matilda har haft lidt hård mave. Hun fyldte tre bleer i eftermiddags med noget kit-lignende og meget fast afføring, og hun har haft rigeligt med tisbleer hele dagen. Så vi synes egentlig hun er godt på vej tilbage, selvom hun har sovet rigtig meget i dag også.

Hun spiste dog et rimeligt stort måltid her til aften, og pludselig kastede hun bare det hele op i babynesten - der var en strøm af mælk og det var over det hele. Så faldt hun i søvn igen. Vi ringede til lægevagten igen, men de mente ikke der var noget at komme efter, når hun var fint hydreret.

Det virker bare som om hun har ret ondt, når hun skal pølle, så jeg tager hende nok med til lægen i morgen. Alt i alt er det bare en lidt utryg situation, og det er ikke meget vi ser til vores glade, smilende baby i de her dage.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 28. okt 2018, 20:19

Neenah skrev:Det viste sig at Matilda har haft lidt hård mave. Hun fyldte tre bleer i eftermiddags med noget kit-lignende og meget fast afføring, og hun har haft rigeligt med tisbleer hele dagen. Så vi synes egentlig hun er godt på vej tilbage, selvom hun har sovet rigtig meget i dag også.

Hun spiste dog et rimeligt stort måltid her til aften, og pludselig kastede hun bare det hele op i babynesten - der var en strøm af mælk og det var over det hele. Så faldt hun i søvn igen. Vi ringede til lægevagten igen, men de mente ikke der var noget at komme efter, når hun var fint hydreret.

Det virker bare som om hun har ret ondt, når hun skal pølle, så jeg tager hende nok med til lægen i morgen. Alt i alt er det bare en lidt utryg situation, og det er ikke meget vi ser til vores glade, smilende baby i de her dage.


Er hun flaskebarn, Neenah?
For hun kan jo godt have noget allergi overfor mælken så. Har nogen af jer allergier - for så kan ens barn være dobbeltdisponeret allergiker, og har brug for højthydroliseret (mener jeg, det hedder) modermælkserstatning, hvilket I skal have på recept.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 28. okt 2018, 20:48

Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:Det viste sig at Matilda har haft lidt hård mave. Hun fyldte tre bleer i eftermiddags med noget kit-lignende og meget fast afføring, og hun har haft rigeligt med tisbleer hele dagen. Så vi synes egentlig hun er godt på vej tilbage, selvom hun har sovet rigtig meget i dag også.

Hun spiste dog et rimeligt stort måltid her til aften, og pludselig kastede hun bare det hele op i babynesten - der var en strøm af mælk og det var over det hele. Så faldt hun i søvn igen. Vi ringede til lægevagten igen, men de mente ikke der var noget at komme efter, når hun var fint hydreret.

Det virker bare som om hun har ret ondt, når hun skal pølle, så jeg tager hende nok med til lægen i morgen. Alt i alt er det bare en lidt utryg situation, og det er ikke meget vi ser til vores glade, smilende baby i de her dage.


Er hun flaskebarn, Neenah?
For hun kan jo godt have noget allergi overfor mælken så. Har nogen af jer allergier - for så kan ens barn være dobbeltdisponeret allergiker, og har brug for højthydroliseret (mener jeg, det hedder) modermælkserstatning, hvilket I skal have på recept.


Hun bliver fuldammet, så det har ikke noget med mme at gøre :/
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 28. okt 2018, 21:41

Æble skrev:
Moxy-lady skrev:
Danseprinsesse skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres erfaring egentlig ift efterfødselssamtaler el lign?


Vores jordemoder kom selv forbi min stue nogle dage efter fødslen for at tale med os (det var mig, der var indlagt).
Jeg ved ikke hvorfor, men det betød enormt meget for mig, at den erfarne jordemoder også syntes, at nogle ting undervejs havde været voldsomme og uventede.
Det var en rigtig rar samtale, som jeg nærmest kunne have haft brug for igen et par måneder senere, så den måske stod mere klart. Jeg kan godt mærke, at jeg stadig ikke helt har bearbejdet fødslen af min søn.

Så jeg kan kun anbefale dig at bede om en samtale, enten nu hvor I er indlagt, eller når I er kommet hjem, og der er faldet lidt ro på - hvad du føler, der vil give mest mening for dig.


Altså den jordemor der var "på" mig var meget fraværende indtil pressefasen som - lod det til - kom noget bag på hende. Jeg var ret vred på hende undervejs for jeg havde ligget og skreget på epidural ret længe, men hun blev ved med at mene at jeg skulle gå (gå?!!!!!) over på fødestuen hbor jeg ville kunne få lattergas, hvilket jeg ikke rigtig følte var noget jeg kunne bruge til noget på det tidspunkt. Og vupti! Pludselig var jeg 10 cm og epidural var for sent, kæft jeg var sur :lol: jeg havde vel og mærke ikke haft planer om epi før fødslen, men jeg var virkelig presset på det tidspunkt. Jeg skældte hende ret meget ud og sagde "det er DIN skyld at jeg ikke får epidural". Jeg undskyldte da jeg havde født, men måske synes hun at jeg er noget af en hejre og har ikke lyst til at genoptage bekendtskabet :D det er også hende (blandt andet) der vurderede at Zoe lå fint i bækkenet, og det var først da jeg havde presset 3 gange at de opdagede at hun lå med røven nedad. Jeg har været inde og læse min e-journal og selvom den selvfølgelig er ret klinisk så synes jeg stadig at den virker lidt "støvsuget" for denne upser.


Jeg vil også anbefale dig at få gennemgået din fødselsjournal. Det behøver ikke være din jm, især ikke hvis du ikke kunne lide hende.

Jeg fik selv aks første gang og fik ikke snakket med nogen om det. Da jeg blev gravid med min datter fem år senere væltede det hele frem. Jeg fik da gennemgået min fødselsjournal og fandt ud af at han havde været stjernekigger og det var derfor jeg ikke kunne føde ham. Rimelig relevant info synes jeg ellers, at give en fødende der skal have ks. Jeg troede al den tid at det var mig der ikke kunne finde ud af at presse rigtigt. Nå men altså jeg klarede mig jo ok, men tror det delvist var den manglende bearbejdning af fødslen der gjorde jeg endte med at vælge pks næste gang selvom jeg gerne ville føde naturligt. Var bare ikke tryg ved det.


Hvor finder jeg min fødselsjournal? Er det den jeg kan se på sundhed.dk? Ej, jeg havde ikke noget imod jm, andet end under min fødsel. Havde dog heller ikke noget særligt forhold til hende, og der kom en jm mere da jeg skulle til at presse, som vist også er hende der har skrevet journalnotatet om fødslen på sundhed.dk
0
My world 12-10-18 :lun:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Buller » 28. okt 2018, 23:13

Hvis du er fra hovedstaden eller Sjælland kan du læse det på minsundhedsplatform.dk
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 29. okt 2018, 05:11

Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:Det viste sig at Matilda har haft lidt hård mave. Hun fyldte tre bleer i eftermiddags med noget kit-lignende og meget fast afføring, og hun har haft rigeligt med tisbleer hele dagen. Så vi synes egentlig hun er godt på vej tilbage, selvom hun har sovet rigtig meget i dag også.

Hun spiste dog et rimeligt stort måltid her til aften, og pludselig kastede hun bare det hele op i babynesten - der var en strøm af mælk og det var over det hele. Så faldt hun i søvn igen. Vi ringede til lægevagten igen, men de mente ikke der var noget at komme efter, når hun var fint hydreret.

Det virker bare som om hun har ret ondt, når hun skal pølle, så jeg tager hende nok med til lægen i morgen. Alt i alt er det bare en lidt utryg situation, og det er ikke meget vi ser til vores glade, smilende baby i de her dage.


Er hun flaskebarn, Neenah?
For hun kan jo godt have noget allergi overfor mælken så. Har nogen af jer allergier - for så kan ens barn være dobbeltdisponeret allergiker, og har brug for højthydroliseret (mener jeg, det hedder) modermælkserstatning, hvilket I skal have på recept.


Hun bliver fuldammet, så det har ikke noget med mme at gøre :/

Det kan ikke være noget du spriser eller drikker?
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19

Tilbage til "Forældre"