Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 16. okt 2018, 00:30

Moxy-lady skrev:Puh, jeg synes at det er hårdt lige nu. Zoe er stadig virkelig ramt af gulsot, på trods af at hun har ligget i tæppet uafbrudt siden kl 12. Hun fik lov til at komme op til mig og ligge da hun skulle have mad kl 21, men det var helt vildt så svag hun var, og hun fandt først ro til allersidst. Hendes tal var kun 2 lavere efter 8 timer og hun har nu fået et lystæppe over sig og under sig, og jeg kan ikke rigtig kontrollere min bekymring. Sygeplejerskerne er smadder søde til at forklare mig at det er naturligt, men det føles bare som om at det er noget de siger for at jeg ikke skal gå i panik. Og det er ikke til at bære når hun bliver ked af det og jeg ikke kan tage hende op. Og hun har næsten ikke kræfter til at sutte.
Så jeg har lige taget en ordentlig tudetur, selvom jeg egentlig burde prøve at sove. Jeg prøver at, være positiv omkring det og sige at det måske betyder at jeg kan få noget god, sammenhængende søvn og at jeg så har det bedre og har fundet min indre optimist frem i morgen. Men mine kriser kommer altid om aftenen, og lige nu er jeg bare så ked af det, og har samtidig ikke lyst til at fortælle det til nogen. Jeg skal bare have noget søvn, så dealer jeg bedre med det hele i morgen.


Thea var enormt træt og ville slet ikke sutte. Hun fik bare i sonden mens hun lå ved brystet, for sådan at vænne hende til, at det var her man blev mæt.
Og rigtig mange babyer får gulsot - selv de store 3kilos klepperter som kom til tiden.
Jeg er sikker på det bliver bedre snart - men uh hvor jeg husker hvor hårdt det var! Du er fandme cool at tage det
hele så sejt, nu far sidder derhjemme.
Kæmpe kram herfra ♡♡♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 16. okt 2018, 02:00

Moxy - Johan havde gulsot. Han var 4100 gram ved fødslen. Han blev målt med det der lysapparat flere gange om dagen og var lige på grænsen for lysbehandling. Så blev der taget blodprøver og så var han slet ikke så tæt på grænsen alligevel. Den historie gentog sig alle 4 dage vi var indlagt. Den første uge fik han taget blodprøver 1-2 gange om dagen. Gulsot er forfærdeligt, fordi de er på skema-madning, men orker ikke helt at spise og "det eneste" der virker er mad, mad og mere mad. Det er så pisse hamrende frustrerende! Jeg kender godt til det med aftentristheden. Det er ikke rart. Vil også lige forberede dig på, at gulsot kan være længe om at gå væk, uden at det betyder noget i sidste ende. Vi var en tur om egen læge fordi Johan var gul i mere end 14 dage. Der gik vel 1-2 uger yderligere før man ikke længere kunne se, at han var gul i øjnene for eksempel. Husk på, at I er i gode hænder og at hun nok skal komme sig fuldstændig over det :kys:

Neenah, kan der være tale om appetitspring? Ikke at det bliver mindre forfærdeligt af det, men at hun simpelthen efterspørger mere og at dine bryster lige skal følge med på produktionen. Hvis I skal give MME, vil jeg råde til at give på kop eller sprøjte for at undgå sutteforvirring.
Kender du ammenet.dk? Der er mange gode artikler om alle de udfordringer der kan opstå. De har også en facebookside, hvor de hver mandag aften (og hver onsdag formiddag på mail) har åbent for ammevejledning - der kan du måske skrive og spørge? Jeg nåede aldrig at amme så meget, men jeg var med i gruppen og de gør så meget for at hjælpe. Og som Sangius siger - ens evne til at pumpe mælk ud, siger ikke nødvendigvis noget om ens produktion :kys:
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 16. okt 2018, 04:03

Moxy-lady skrev:
Neenah skrev:Åhr, det lyder heller ikke sjovt, Moxy :ae:

Her har vi også haft krise. Matilda har hængt i brystet i flere timer i streg her til aften, og hun har bare været så sulten. Efter et par timer måtte jeg pumpe noget ud til hende, og der kom næsten ingenting. Hun skreg og skreg helt forfærdeligt, og min mand brød totalt sammen i gråd og kunne slet ikke kapere det. Jeg har aldrig set ham sådan før.

I morgen ringer jeg til sp for at få M kontrolvejet, og så køber jeg noget mme til lager. Det her skal vi aldrig igen.


Puha, det, lyder godt nok også frygteligt! Det er bare den værste følelse at være hjælpeløs og ude af stand til at hjælpe sit barn, og selvom din mands reaktion er forståelig så lægger det bare et ekstra pres på dine skuldre tænker jeg. Hvordan har du det? God idé med mme på lager, det vil jeg også gøre! Man kan aldrig rigtig vide hvilke situationer man står i, og det er da forfærdeligt at stå der kl 1 om natten og være ude af stand til at sørge for at ens baby får nok at spise. Øv øv og atter øv! Er Matilda faldet til ro nu? Kan du ikke sende din mand til den nærmeste større by efter en tank der har mme, så, har han et formål og måske er I heldige? I kan evt spørge efter det på FB, det har jeg set andre gøre med et eller andet der er manglet desperat, og folk er næsten altid klar til at hjælpe. Når man er typen der har mme kiggede, så er der en god chance for at man også er typen der tjekker FB om natten når man alligevel er oppe :D
.


Jeg har det okay. Min mand har det meget sværere med hendes gråd end jeg har, og han var i forvejen ramt på overskuddet i går og var mega træt. Det kulminerede bare. Matilda skreg som jeg aldrig har hørt hende før, og min mand kastede hende nærmest over til mig og begyndte at hikste af gråd. Han kunne slet ikke styre det og sad i 10 minutter og bare græd helt forfærdeligt. Jeg tog hende op og havde hende på den ene arm imens jeg krammede ham med den anden og forsøgte at trøste ham - og Matilda holdt på magisk vis op med at græde lige med det samme og faldt i søvn. Hun må have fornemmet noget.

Det nærmeste ville nok være 40 minutters kørsel hver vej, og min mand var i forvejen helt kørt ned, så det var slet ikke en mulighed. Men vi kom igennem det, og nu køber jeg noget her til morgen.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 16. okt 2018, 04:10

Zonta skrev:Neenah, kan der være tale om appetitspring? Ikke at det bliver mindre forfærdeligt af det, men at hun simpelthen efterspørger mere og at dine bryster lige skal følge med på produktionen. Hvis I skal give MME, vil jeg råde til at give på kop eller sprøjte for at undgå sutteforvirring.
Kender du ammenet.dk? Der er mange gode artikler om alle de udfordringer der kan opstå. De har også en facebookside, hvor de hver mandag aften (og hver onsdag formiddag på mail) har åbent for ammevejledning - der kan du måske skrive og spørge? Jeg nåede aldrig at amme så meget, men jeg var med i gruppen og de gør så meget for at hjælpe. Og som Sangius siger - ens evne til at pumpe mælk ud, siger ikke nødvendigvis noget om ens produktion :kys:

Måske? Hun har bare ikke spist ret meget resten af dagen, så jeg tror det ikke. Jeg tror mere det handler om at jeg har været en klovn og max fået 1,5 L væske i går, på trods af at vi var ude det meste af dagen.
Jeg har brugt ammenet flere gange, og de er rigtig gode til at hjælpe, men jeg håber og tror at der bare var tale om et enkeltstående tilfælde her. Min amning kører ellers rigtig godt, og hun spiser godt og regelmæssigt hver dag, hvor jeg ikke har været i tvivl om min produktion. For en uges tid siden var der måske lidt mindre mælk end normalt, men så drak jeg en kvart mokai, og jeg skal love for det åbnede for sluserne.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 16. okt 2018, 04:13

Vi endte i øvrigt med at give hende det, jeg kunne pumpe ud. Efter hendes kæmpe grådanfald og min mands ligeså faldt hun til ro, og sov fra 23.15 til 05.15, hvor hun vågnede og spiste fint ved brystet igen.
4
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2018, 05:21

Moxy-lady skrev:Puh, jeg synes at det er hårdt lige nu. Zoe er stadig virkelig ramt af gulsot, på trods af at hun har ligget i tæppet uafbrudt siden kl 12. Hun fik lov til at komme op til mig og ligge da hun skulle have mad kl 21, men det var helt vildt så svag hun var, og hun fandt først ro til allersidst. Hendes tal var kun 2 lavere efter 8 timer og hun har nu fået et lystæppe over sig og under sig, og jeg kan ikke rigtig kontrollere min bekymring. Sygeplejerskerne er smadder søde til at forklare mig at det er naturligt, men det føles bare som om at det er noget de siger for at jeg ikke skal gå i panik. Og det er ikke til at bære når hun bliver ked af det og jeg ikke kan tage hende op. Og hun har næsten ikke kræfter til at sutte.
Så jeg har lige taget en ordentlig tudetur, selvom jeg egentlig burde prøve at sove. Jeg prøver at, være positiv omkring det og sige at det måske betyder at jeg kan få noget god, sammenhængende søvn og at jeg så har det bedre og har fundet min indre optimist frem i morgen. Men mine kriser kommer altid om aftenen, og lige nu er jeg bare så ked af det, og har samtidig ikke lyst til at fortælle det til nogen. Jeg skal bare have noget søvn, så dealer jeg bedre med det hele i morgen.


Er det ikke også omkring dag 3 efter fødslen nu? Så skal du græde. Dag 3 er tudedagen! :kys:
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2018, 05:24

Neenah skrev:Åhr, det lyder heller ikke sjovt, Moxy :ae:

Her har vi også haft krise. Matilda har hængt i brystet i flere timer i streg her til aften, og hun har bare været så sulten. Efter et par timer måtte jeg pumpe noget ud til hende, og der kom næsten ingenting. Hun skreg og skreg helt forfærdeligt, og min mand brød totalt sammen i gråd og kunne slet ikke kapere det. Jeg har aldrig set ham sådan før.

I morgen ringer jeg til sp for at få M kontrolvejet, og så køber jeg noget mme til lager. Det her skal vi aldrig igen.


Jeg kan sagtens forstå dig, men: Hvis det er et appetitspring skal du være varsom med at supplere. Så kommer du nemlig til at få for lidt mælk og skal supplere mere og... ond cirkel.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 16. okt 2018, 05:31

Øv for en møgnat! Sofie vil slet ikke falde til ro. Hver gang hun næsten er ammet i søvn, siger det splat i bleen. Og så starter vi forfra. Hvis jeg endelig får lagt hende, går der ca 15 min, før hun brokker sig igen. Så det er blevet til 2-3 timers søvn, og jeg har dundrende hovedpine, nakkespændinger, efterveer og sår på begge bryster...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 16. okt 2018, 06:02

JoyNips skrev:
Neenah skrev:Åhr, det lyder heller ikke sjovt, Moxy :ae:

Her har vi også haft krise. Matilda har hængt i brystet i flere timer i streg her til aften, og hun har bare været så sulten. Efter et par timer måtte jeg pumpe noget ud til hende, og der kom næsten ingenting. Hun skreg og skreg helt forfærdeligt, og min mand brød totalt sammen i gråd og kunne slet ikke kapere det. Jeg har aldrig set ham sådan før.

I morgen ringer jeg til sp for at få M kontrolvejet, og så køber jeg noget mme til lager. Det her skal vi aldrig igen.


Jeg kan sagtens forstå dig, men: Hvis det er et appetitspring skal du være varsom med at supplere. Så kommer du nemlig til at få for lidt mælk og skal supplere mere og... ond cirkel.


Det er ikke fordi vi har tænkt os at bruge mme, men jeg kan mærke at det er rart at have liggende til hvis nu. Det var så forfærdeligt at se hende være så sulten og ikke kunne gøre noget som helst.
2
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 16. okt 2018, 06:06

@Neenah overvej evt at købe en lille pakke af de færdigblandede. Så skal du/I ikke stå og fedte med at koge vand og måle temperatur etc. De færdigblandede kan drikkes ved stuetemperatur eller opvarmes af kropsvarme til de Ca 37 grader (ex ved at ligge den ned i barnevognen til M eller i sengen ved hende).
Umiddelbart skal de være kropsvarme, men det afhænger vidst også meget af barnet. Min den lille nægtede (og nægter) at drikke mme varmt, det må max være stuetemperatur. Den store drak kun noget der var kropsvarmt :rulle:
2
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 16. okt 2018, 06:08

Lulu skrev:@Neenah overvej evt at købe en lille pakke af de færdigblandede. Så skal du/I ikke stå og fedte med at koge vand og måle temperatur etc. De færdigblandede kan drikkes ved stuetemperatur eller opvarmes af kropsvarme til de Ca 37 grader (ex ved at ligge den ned i barnevognen til M eller i sengen ved hende).
Umiddelbart skal de være kropsvarme, men det afhænger vidst også meget af barnet. Min den lille nægtede (og nægter) at drikke mme varmt, det må max være stuetemperatur. Den store drak kun noget der var kropsvarmt :rulle:

Jeg tænker jeg køber noget at det på brik :gogo:
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 16. okt 2018, 07:53

Husk at tjekke holdbarhedsdatoen på brikkerne. Vi oplever ret tit at butikkerne har gamle pakker stående.

Håber alle babyer og mødre (og fædre) har det bedre i dag :)
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 16. okt 2018, 08:05

Ok. Har babyerne holdt telepatisk møde, hvor de har aftalt at flippe helt ud synkront i nat?

Vi havde en skrigende, grædende T på armen hele aftenen i går. Ingenting hjalp før hun kollapsede :( Så voldsomt har hun aldrig reageret før. Hun er enormt vågen og opmærksom for tiden og reagerer meget på omgivelserne og samtidig har hun rigtig svært ved at geare ned og falde i søvn. Føj det var rædselsfuldt, og hendes frustration sidder stadig i mig i dag. Al respekt for forældre til kolikbørn. Jeg endte med at tude og min mand blev stresset. I dag vil jeg være meget omhyggeligt med at lægge hende så snart hun viser træthedstegn.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 16. okt 2018, 08:12

Neenah, vores fik erstatning på kop i starten, og senere fik hun med Calmaflaske fra Medela og nu almindelig flaske 0-1 gang pr døgn - resten bryst. Bare for at sige at vi ikke på noget tidspunkt har oplevet at baby ikke ville have bryst efter at have fået flaske. Hun er alt for sutteglad!
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2018, 08:15

billiebean skrev:Ok. Har babyerne holdt telepatisk møde, hvor de har aftalt at flippe helt ud synkront i nat?



Det tror jeg. Min har også været lidt en pestilens i nat. Ikke på spædbarns-skrigemåden, men på knap-2-år-gammel-og-mega-vågenmåden. Den kan i øvrigt heller ikke anbefales.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"