Debattens mødregruppe

Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 30. sep 2018, 19:25

Bøtte skrev:
twinkle skrev:Hvad er must have ift. overtøj? Er det nødvendigt med vinterjakke, thermotøj, regntøj og flyverdragt? Det eneste jeg har til ham lige nu er en ulddragt..
Og hvordan med noget til fødderne - han går ikke endnu, rejser sig kun op af ting. Har læst mig frem til, at der er bedst at vente med “rigtige” sko til de går selvstændigt, men hvad så med udendørs fodtøj hvis det fx er vådt?


Hvornår starter han og hvor gammel er han der?

Vores store startede midt oktober som 10 mdr. Hun startede i flyverdragt fordi hun bare sad stille på græs/i sandkassen. Hun kunne end ikke kravle. Hun havde overtræksfutter på - det er nærmest udendørs hjemmesko :-D

Den lille startede midt september som 10 mdr. Hun fik termotøj og regntøj med. Hun bevægede sig markant mere, kravlede og gik som 11 mdr. Hun havde primært overtræksfutter i starten og senere sko, da hun gik stabilt. Vinterstøvler var alt for svære at gå i.

Vi har haft vinterjakke til dem begge.
Vi har transporter meget i barnevogn/klapvogn og der fungerede det bedst med vinterjakke, synes jeg.


Jeg har primært købt neutraltfarvet overtøj til den store, så det kunne bruges til mindre søskende. (Altså pink og lilla kan selvfølgelig også bruges til drenge. Jeg synes bare grå/sort/blå var mere praktisk).


Han starter 22/10, der er han lige blevet 9 mdr.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 30. sep 2018, 19:28

Her før det er koldt nok til flyverdragt men stadig er koldt med fødderne har vi brugt waders til vores datter med uldsokker eller kravlesko under. Vinterjakke synes jeg ikke er nødvendigt, vi har termotøj og flyverdragt, ved ikke hvornår vi ksulle bruge jakken :)


Og lidt pral! I formiddags rejste min datter sig op og gik! Det er over en måned siden hun gik første gang, men hun har ikke ville gå selv selvom hun godt kunne, men i dag har hun gået adskillige kilometer uden støtte. Først rundt herhjemme og derefter 4 runder på zoologisk museum (i øvrigt et fantastisk sted til hendes alder, så nu har hun årskort :D ). Hun har er så stor :lun: Og så er det mærkeligt at hun igår kravlede konstant og i dag ikke har kravlet så meget som en meter, hun bliver alt for stor...
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 30. sep 2018, 19:32

twinkle skrev:
Bøtte skrev:
twinkle skrev:Hvad er must have ift. overtøj? Er det nødvendigt med vinterjakke, thermotøj, regntøj og flyverdragt? Det eneste jeg har til ham lige nu er en ulddragt..
Og hvordan med noget til fødderne - han går ikke endnu, rejser sig kun op af ting. Har læst mig frem til, at der er bedst at vente med “rigtige” sko til de går selvstændigt, men hvad så med udendørs fodtøj hvis det fx er vådt?


Hvornår starter han og hvor gammel er han der?

Vores store startede midt oktober som 10 mdr. Hun startede i flyverdragt fordi hun bare sad stille på græs/i sandkassen. Hun kunne end ikke kravle. Hun havde overtræksfutter på - det er nærmest udendørs hjemmesko :-D

Den lille startede midt september som 10 mdr. Hun fik termotøj og regntøj med. Hun bevægede sig markant mere, kravlede og gik som 11 mdr. Hun havde primært overtræksfutter i starten og senere sko, da hun gik stabilt. Vinterstøvler var alt for svære at gå i.

Vi har haft vinterjakke til dem begge.
Vi har transporter meget i barnevogn/klapvogn og der fungerede det bedst med vinterjakke, synes jeg.


Jeg har primært købt neutraltfarvet overtøj til den store, så det kunne bruges til mindre søskende. (Altså pink og lilla kan selvfølgelig også bruges til drenge. Jeg synes bare grå/sort/blå var mere praktisk).


Han starter 22/10, der er han lige blevet 9 mdr.



Så ville jeg droppe regn- og termotøj og lade han starte i flyverdragt.
Men ellers forhør dig hos dp/vs, de har ofte en god ide om hvad der skal bruges. Og ofte har de (især dp-mødrene) forskellige preferencer, så det er altid godt lige at høre hvad de plejer at gøre.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 30. sep 2018, 19:55

Jeg kan kun anbefale at købe det billigste af det billigste på Reshopper, og så se om man overhovedet får brug for det. Jeg købte en godt tjent flyverdragt til 30 kr, regnbukser til 20 osv. De ting som dagplejemor sagde de brugte, dem købte jeg så i lidt bedre kvali. Dog stadig brugt :D
Men for mig var det en god måde, lige at se behovet an på, uden at min datter stod og manglede det, og uden vi købte os fattige i unødvendige ting:)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 1. okt 2018, 19:57

Har brugt BioGaia d-dråber med mælkesyrebakterier til T her de første par måneder. Hun har ikke haft mavegener så vidt jeg kan vurdere, men de er hammerdyre, så vil se om vi kan finde et alternativ. Har læst man skal holde sig fra kokosolie..

Hvilke dråber bruger I?
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 20:02

Jeg brugte dem fra Skanderborg Apotek efter råd fra Sp. Vores apotek bestilte dem hjem. De var lavet på jordnøddeolie og fungerede her. Man må selvfølgelig ikke have nøddeallergi. Og gav mælkesyrebakterier ved siden af.

Min nevø får Lactocare BABY - det taler de godt om. Jeg ved dog ikke hvad olie de er baseret på. Edit. Det er solsikkeolie.
Senest rettet af Bergen 1. okt 2018, 20:06, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 1. okt 2018, 20:02

billiebean skrev:Har brugt BioGaia d-dråber med mælkesyrebakterier til T her de første par måneder. Hun har ikke haft mavegener så vidt jeg kan vurdere, men de er hammerdyre, så vil se om vi kan finde et alternativ. Har læst man skal holde sig fra kokosolie..

Hvilke dråber bruger I?


Livol - men de er med kokosolie. Vores datter lader ikke til at have problemer med dem overhovedet. Hvad er problemet i kokosolie?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 1. okt 2018, 20:10

Neenah skrev:
billiebean skrev:Har brugt BioGaia d-dråber med mælkesyrebakterier til T her de første par måneder. Hun har ikke haft mavegener så vidt jeg kan vurdere, men de er hammerdyre, så vil se om vi kan finde et alternativ. Har læst man skal holde sig fra kokosolie..

Hvilke dråber bruger I?


Livol - men de er med kokosolie. Vores datter lader ikke til at have problemer med dem overhovedet. Hvad er problemet i kokosolie?


At det skulle være hårdere ved maven end andre olier.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 1. okt 2018, 20:20

Hele min mødregruppe brugte Lactocare baby. Uafhængigt af hinanden, var det den vi alle havde fået anbefalet forskellige steder.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 1. okt 2018, 20:24

Sof skrev:Hele min mødregruppe brugte Lactocare baby. Uafhængigt af hinanden, var det den vi alle havde fået anbefalet forskellige steder.


Pudsigt, den endte jeg også med at købe. Ikke billig, men knap så pebret som BioGaia.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. okt 2018, 23:27

Man kan også få d-dråber som spray. Det synes jeg er ret smart
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 2. okt 2018, 09:26

Okay, med fare for at blive stemplet som dårlig mor, der ikke kan læse min søns signaler.... :genert: Er vi enige om, at når en baby spytter sutten ud efter nogle minutter - gentagne gange - men sutter lystigt på en lillefinger, så er den sulten, ikke?
Tror måske vi er ude i et spring, for i dag og i går markerer han for sult allerede 1½-2 timer efter han har fået mad. Han får tilbudt 135 ml flasker, men spiser sjældent mere end omkring de 100 ml. Indtil videre har han meldt sig hvert 3.-4. time. Han er i øvrigt 9 uger og 4 dage og vi er 7 uger og 1 dag fra termin.

Nåh ja og så er han også stadig sygt pylret. Han gider stort set aldrig ligge for sig selv og hvis han skal det (f.eks. i slyngevugge eller barnevogn), så skal lortet være i bevægelse :gab: I morges stod han op kl. 5.30... Skulle egentlig have været til stimulastik med ham i morges, men da vi skulle afsted 8.30 havde han stadig ikke sovet og jeg forudså, at en 15-minutters lur i bilen ikke ville være nok til at gøre ham frisk til alle de indtryk. Men det kan jeg vel ligeså godt vænne mig til.

I øvrigt, hvorfor(!?!) er de så gode til at hive sutten ud og så blive sure over, at den mangler? Det er da vildt irriterende! :ticks: :nerve:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Minionine » 2. okt 2018, 10:44

Zonta skrev:Okay, med fare for at blive stemplet som dårlig mor, der ikke kan læse min søns signaler.... :genert: Er vi enige om, at når en baby spytter sutten ud efter nogle minutter - gentagne gange - men sutter lystigt på en lillefinger, så er den sulten, ikke?
Tror måske vi er ude i et spring, for i dag og i går markerer han for sult allerede 1½-2 timer efter han har fået mad. Han får tilbudt 135 ml flasker, men spiser sjældent mere end omkring de 100 ml. Indtil videre har han meldt sig hvert 3.-4. time. Han er i øvrigt 9 uger og 4 dage og vi er 7 uger og 1 dag fra termin.

Nåh ja og så er han også stadig sygt pylret. Han gider stort set aldrig ligge for sig selv og hvis han skal det (f.eks. i slyngevugge eller barnevogn), så skal lortet være i bevægelse :gab: I morges stod han op kl. 5.30... Skulle egentlig have været til stimulastik med ham i morges, men da vi skulle afsted 8.30 havde han stadig ikke sovet og jeg forudså, at en 15-minutters lur i bilen ikke ville være nok til at gøre ham frisk til alle de indtryk. Men det kan jeg vel ligeså godt vænne mig til.

I øvrigt, hvorfor(!?!) er de så gode til at hive sutten ud og så blive sure over, at den mangler? Det er da vildt irriterende! :ticks: :nerve:


Det med sutten er bare svært I starten når de er så små. De skal lige lære det og hiver den ikke bevidst ud - der er ikke noget som helst der gøres bevidst :lol: Mange har success med at binde en stofble I hanken på sutten (hvis den har sådan en - ellers finds der også en bamse man kan hænge på) så barnet ikke så nemt kan komme til at hive den ud.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 2. okt 2018, 12:22

Minionine skrev:Det med sutten er bare svært I starten når de er så små. De skal lige lære det og hiver den ikke bevidst ud - der er ikke noget som helst der gøres bevidst :lol: Mange har success med at binde en stofble I hanken på sutten (hvis den har sådan en - ellers finds der også en bamse man kan hænge på) så barnet ikke så nemt kan komme til at hive den ud.

Nej, jeg ved det godt - det er da bare herre irriterende :lol: Han putter fingrene ind bag ved skjoldet - altså mellem skjold og mund og skubber den ud, når han så lige laver et eller andet med armene. Eftersom armene tit fægter rundt som gale, så putter vi sutten i munden ret ofte :lol2:
Det kan være vi skal prøve det med stofbleen :gogo:

Zinde skrev:Han har brug for nærhed og hudkontakt. Derfor kan han ikke falde til ro selv, og derfor foretrækker han en finger frem for sutten.
Han vil bare gerne være tæt på sin mor - til gengæld vil han være bedøvende ligeglad, hvis han aldrig kommer til stimulastik i sit liv :wink3:

Det er bare som om moren har brug for en pause engang imellem, for han vil helst være i bevægelse og det virker altså som om han kan mærke forskel på om man sidder eller står :genert: Mors arme er trætte når hun har vandret rundt i ½ time med 6 kg på armene :fløjt:

Stimulastikken er faktisk også mest for min skyld - både for at komme ud, men også for at få idéer til hvordan jeg kan aktivere ham herhjemme. Jeg har lidt svært ved at vide hvad jeg skal/kan lave med ham, når han er vågen :) Så han bliver ikke tvunget og det er helt klart på hans præmisser ligesom i dag, hvor han med garanti ville være blevet herre træt og pylret. Det får ingen af os noget ud af :D
3
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 2. okt 2018, 12:39

Zinde skrev:
Zonta skrev:
Minionine skrev:Det med sutten er bare svært I starten når de er så små. De skal lige lære det og hiver den ikke bevidst ud - der er ikke noget som helst der gøres bevidst :lol: Mange har success med at binde en stofble I hanken på sutten (hvis den har sådan en - ellers finds der også en bamse man kan hænge på) så barnet ikke så nemt kan komme til at hive den ud.

Nej, jeg ved det godt - det er da bare herre irriterende :lol: Han putter fingrene ind bag ved skjoldet - altså mellem skjold og mund og skubber den ud, når han så lige laver et eller andet med armene. Eftersom armene tit fægter rundt som gale, så putter vi sutten i munden ret ofte :lol2:
Det kan være vi skal prøve det med stofbleen :gogo:

Zinde skrev:Han har brug for nærhed og hudkontakt. Derfor kan han ikke falde til ro selv, og derfor foretrækker han en finger frem for sutten.
Han vil bare gerne være tæt på sin mor - til gengæld vil han være bedøvende ligeglad, hvis han aldrig kommer til stimulastik i sit liv :wink3:

Det er bare som om moren har brug for en pause engang imellem, for han vil helst være i bevægelse og det virker altså som om han kan mærke forskel på om man sidder eller står :genert: Mors arme er trætte når hun har vandret rundt i ½ time med 6 kg på armene :fløjt:

Stimulastikken er faktisk også mest for min skyld - både for at komme ud, men også for at få idéer til hvordan jeg kan aktivere ham herhjemme. Jeg har lidt svært ved at vide hvad jeg skal/kan lave med ham, når han er vågen :) Så han bliver ikke tvunget og det er helt klart på hans præmisser ligesom i dag, hvor han med garanti ville være blevet herre træt og pylret. Det får ingen af os noget ud af :D

Strækvikle og evt slyngevugge er din ven :kys:

Har heldigvis begge dele :worship:
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"