Debattens mødregruppe

Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 18. nov 2017, 19:08

Vi har valgt vuggestue af mange af de samme grunde som PPP. Det er for os vigtigt, at der er flere voksne til at passe på børnene og at de er uddannede. Men man ved selv bedst, hvad ens barn kan håndtere. Min datter er social, udadvendt og meget robust. Vi har aldrig oplevet, at hun har reageret til fester og sammenkomster, hun kan gå fra arm til arm og bare smile over hele hovedet. Vi har aldrig skærmet hende fra indtryk, men det har heller aldrig været nødvendigt, for hun har aldrig reageret på stimuli og meget larm. Hun er den største selskabspapegøje, så jeg er ikke sikker på, at dagpleje ville være nok til hende.

Jeg kunne måske godt foretrække dagpleje her i de første år, men jeg tænker, at det vil være endnu et stort skift for hende, når hun skal i børnehave. Nu går i hun i en integreret institution og kan rykke op i børnehaven i rammer hun allerede kender og med andre børn og voksne, som hun har kendt i to år på det tidspunkt.

Nu har hun kun gået i vuggestue i tre uger, men indtil videre er det gået over alt forventning. Hun virker til, at det bare er en fest. Hun siger intet til, at vi går, og vi kan intet mærke på hende herhjemme. Hun får masser af "ros" af pædagogerne, så indtil videre er jeg slet ikke i tvivl om, at vuggestue er det rigtige for hende.
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 18. nov 2017, 21:22

Sorenspige skrev:DP, jeg tror godt, at typen af pasning kan have betydning for barnet. Både min dreng og min pige har været rigtig glade for deres dagplejer, og for dem har hun nærmest været som et ekstra familiemedlem.

Mht faglige diskussioner så er jeg egentlig ret large, så længe mine børn er trygge, glade og får masser af nærhed og knus. Det er for mig det allervigtigste i især de første år.

Men igen vores dagplejer er tydelig glad for sine børn og krammer, kilder og knuserelsker dem. Det gør de selvfølgelig også i en vs, men her er det bare den sammen person.

Der er fordele og ulemper ved begge dele, og havde vores børn været i gæstedp mange forskellige steder, havde jeg nok heller ikke været tilfreds.

Jeg vil bare slå et slag for dagplejere, fordi de kan tilbyde noget andet (måske ikke bedre) end vs.


Ja, det er selvfølgelig væsentligt, at barnet trives med typen af pasning (omend det er svært at spå om, hvis man bestiller plads, når barnet er 14 dage, som vi gjorde), men det er ikke det, jeg mener. Umiddelbart er vuggestue (heldigvis) det helt rigtige for vores dreng, men uanset hvor glad han er for stedet, pædagogerne og de andre børn, så er der bare dage, hvor man kan mærke, at han egentlig mest havde brug for en hjemme-kramme-dag, og det ikke kan lade sig gøre, fordi man selv skal på arbejde. De dage er bedsteforældre ikke engang gode nok.
Og midt i lukkedage, læreplaner, åbningstider, madordning, normeringer og hvad har vi, så synes jeg, at det er det aller-allersværeste i forhold til at have et barn i pasning.

Når han bliver større, kan man bedre forklare (eller forsøge på det), men lige nu forstår han jo ikke andet, end at hans mor og far går, selvom han med gråd viser, at han gerne vil have vi bliver. Det river mig helt itu, selvom det gudskelov er sjældent.
Senest rettet af Danseprinsesse 18. nov 2017, 21:32, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 18. nov 2017, 21:28

Sorenspige skrev:Dp, dermed ikke sagt, at det ville ændre noget for Knud at være i DP i stedet for VS.


Det var det, der var min pointe. Jeg tror ikke, det ville have nogen som helst betydning på de dage. Generelt er han jo vildt glad for at være af sted.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 18. nov 2017, 21:42

Kolibri, jeg tror, du har helt ret i, at barnets personlighed også har betydning.

R var en stille og meget forsigtig dreng, og han havde brug for at blive skærmet. Jeg kunne ikke gå til noget med ham, fordi han græd, og selv i MG skulle han helst ikke være for længe og legede helst for sig selv.

Det var der plads til i dp, og han voksede og er i dag en meget udadvendt og åben dreng.
1
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Majer » 19. nov 2017, 08:45

Min baby er virkelig helt anderledes end storebror, der gerne sov om natten, selvom han ammede hver 3. time.

Hun sover hele dagen og er så vågen hele natten frem til ved 4 tiden hvor hun går ud som et lys og sover til næste formiddag kun afbrudt af en enkelt amning. Resten af natten er hun vågen og vil spise hver time. I hverdagen er jeg nødt til at tage hende op kl 7.30, da storebror skal afleveres i vuggestue.

Jeg er simpelthen så træt! Var forberedt på afbrudt søvn og natamninger, men slet slet ikke i det her omfang. I nat blev jeg simpelthen så irriteret på hende, at jeg har helt dårlig samvittighed nu. Hun er kun 3 uger, så hun gør det jo ikke for at genere mig :(

Håber virkelig snart hun vender døgnrytmen lidt, for det her er bare skide hårdt. Især i weekenden, når man har en snart 3 årigt og ikke kan sove i løbet af dagen når hun gør.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 19. nov 2017, 09:00

Øv majer, det lyder hårdt!
Tror vi alle kender den der følelse af, at man bare synes ens baby er en lort med lort på. Biologien har tænkt det godt igennem, da den gjorde at vi elsker vores børn ubetinget - for ellers havde man sgu ikke gidet dem i mere end 10 minutter :sarkasme:

Men man får altid dårlig samvittighed når man har haft det sådan alligevel.

Vi havde en lille lampe tændt i soveværelset hele natten. Så der lige nøjagtig var lys nok til at skifte og sådan. Men så nan ikke skulle tænde lys for at gøre det. Skiftede hende i sengen, ammede hende i sengen, sagde aldrig noget til hende og ændrede aldrig belysningen. Det hjalp på at give hende en døgnrytme, at der var stor forskel på nat og dag. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 19. nov 2017, 11:06

Majer skrev:Min baby er virkelig helt anderledes end storebror, der gerne sov om natten, selvom han ammede hver 3. time.

Hun sover hele dagen og er så vågen hele natten frem til ved 4 tiden hvor hun går ud som et lys og sover til næste formiddag kun afbrudt af en enkelt amning. Resten af natten er hun vågen og vil spise hver time. I hverdagen er jeg nødt til at tage hende op kl 7.30, da storebror skal afleveres i vuggestue.

Jeg er simpelthen så træt! Var forberedt på afbrudt søvn og natamninger, men slet slet ikke i det her omfang. I nat blev jeg simpelthen så irriteret på hende, at jeg har helt dårlig samvittighed nu. Hun er kun 3 uger, så hun gør det jo ikke for at genere mig :(

Håber virkelig snart hun vender døgnrytmen lidt, for det her er bare skide hårdt. Især i weekenden, når man har en snart 3 årigt og ikke kan sove i løbet af dagen når hun gør.


De første seks uger med min baby var så ubeskriveligt hårde. Det virkede bare som om, hun aldrig sov om natten - jeg var så smadret. Det blev meget bedre omkring de seks uger og derfra kun endnu bedre. Ligesom Sangius, så holdte vi det helt mørkt og stille om natten, så hun hurtigt forstod, at nat var kedeligt.

Jeg håber, at det snart vender for jer.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kolibrien » 19. nov 2017, 11:15

Sorenspige skrev:Kolibri, jeg tror, du har helt ret i, at barnets personlighed også har betydning.

R var en stille og meget forsigtig dreng, og han havde brug for at blive skærmet. Jeg kunne ikke gå til noget med ham, fordi han græd, og selv i MG skulle han helst ikke være for længe og legede helst for sig selv.

Det var der plads til i dp, og han voksede og er i dag en meget udadvendt og åben dreng.


Præcis. Personligheden er nok vigtig, og der ved man bare som forældre bedst, hvad ens barn kan klare. Jeg kan også se i min egen mødregruppe, hvor forskelligt babyerne reagerer på det samme. Vi har blandt andet gået til stimulastik sammen, og hvor nogle var nødt til at gå efter 10 minutter, så har min pige kun grint og haft en fest. Jeg har også altid kunne vække hende fra lur uden, at hun har reageret på det. Når vi er i byen, så kan hun gå en hel dag og aften uden at sove, fordi hun skal ikke gå glip af noget. Men hun er stadig glad og frisk. Til gengæld har hun så sovet det meste af den næste dag væk.

Jeg har aldrig forstået, når andre har snakket om overstimuleret baby eller baby med tømmermænd dagen efter en fest, for jeg har en helt anden type baby. Men uanset hvor udadvendt og social hun er, så gør det stadig ondt på mig at aflevere hende i armene på en fremmede dame og vide, at der skal hun være i en hel dag, og nogle andre skal have glæde af min glade og charmerende pige - og jeg så til gengæld får en træt og udkørt baby med hjem igen. Men det er jo desværre vilkårene, uanset om det er vuggestue eller dagpleje - når man også har et arbejde, der skal passes.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 19. nov 2017, 11:54

Vi valgte dp til S. Hun var præmatur og en lille forsigtig mus, der i lang tid havde det svært med høje lyde, så vi var slet ikke i tvivl om dp var det rigtige.

Den første dp-mor var på randen af stress, og da hun så fik S, der var ret ked af at starte gik der ikke længe inden hun væltede helt og S kom til en ny dp mor i 2 uger og en ny igen i en uge, dvs 3 dagplejemødre på 2 måneder og inden hun vsr 1 år.
Da vi gik på juleferie det år, anede jeg ikke hvor jeg skulle aflevere efter jul. Det var så ubehageligt. Heldigvis fik hun plads hos dp-mor 2. Og der trivedes hun. Men der gik længe, længe, længe inden vi kunne aflevere uden gråd, og i periode vendte det tilbage, jeg har diskuteret med dp pædagogen mange gange om fast gæstepleje, som de af en eller anden grund altid kludrede i med S, så hvis hun ikke kunne være hos dp-mor 3, passede vi hende selv eller fik hjælp af familien.

Med V var vi ikke tvivl om at hun skulle i vs. V er en helt anden type end S, mere end 'bulderbasse' og mere gå på mod, så hun kunne nok have trivedes med dp, men vi orkede ikke det cirkus igen. Jeg endte med at have en mascara i bilen, jeg lige kunne friske make up'en op med, efter jeg kørte hylende på arbejde, fordi jeg ofte afleverede pige, der var ked af det. Og det sidder faktisk i S stadigvæk, at hun blev kastet sådan rundt, hun har det i dag, stadig svært med uventede skift i hendes børnehave. Og jeg har faktisk stadig ondt i maven over at tænke på hvad det lille menneske blev budt.

Jeg er stadig postiv overfor dagpleje. Især hvis der er et gæstehus (som der ikke er her), vi havde bare ikke mod på at prøve igen. Men jeg forstår godt at man vælger dp.

V går i samme institution som S, men kun til maj, hvor S starter i før-skole. Så det er ikke længe vi får glæde af det.
0
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf alfe » 19. nov 2017, 15:37

Jeg er godt nok glad for vores abonnement hos Falck. A har astmatisk bronkitis, ingen medicin har hjulpet i dag, ringede derfor 1813. De visiterede os først til RH, som viderevisiterede os til Hillerød. På RH bliver man sendt til Hillerød, ikke Hvidovre eller Herlev, som er langt tættere på, hvis de ikke har plads. Gosh. Vi blev hentet af ambulance, men det er godt nok rart, at vi ikke skal med tog hjem.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 19. nov 2017, 15:51

Vi havde originalt skrevet Thea op til to vuggestuer.

Men hun var bare så senstiv. Jeg kunne jo ikke gå i mødregruppe, kunne ikke have besøg, hun ville ikke sove i barnvognen før hun var 7 måneder osv. Hun reagerede meget på alting, og sundhedsplejersken sagde hver gang hun var her, at hun var meget sensitiv.

Jeg tror hun havde brændt helt sammen i en vuggestue.

Vi har endnu ikke prøvet at DPmor har været syg, og hun er stabil og sød.

Børnene er nogle gange alene. Forleden kom Thea hjem med et blåt øje, fordi hun havde væltet en kasse ned over sig selv, mens DPmor var ude og ordne barnevognene i haven.

Men det må man jo tage med. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 20. nov 2017, 20:12

^ Vi kunne sikkert også have ændret mening i forhold til vuggestue, hvis vi havde fået et andet barn (eller var stødt på nogle rigtig dårlige institutioner). Så ville det jo være nogle andre ting, der pludselig ville komme i fokus, end det vi valgte ud fra i sin tid. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 20. nov 2017, 20:27

Knud kan lugte en lægefaglig person på flere hundrede meters afstand. Han er normalt nysgerrig og klar på alt, men så snart vi nærmer os noget, der lugter lidt af læge, så bryder han helt sammen - og jeg synes virkelig ikke, vi selv er spor anderledes end normalt + han har jo virkelig været forskånet for ret meget i den stil indtil nu.

Det er lige før jeg er lettet over, at der rent faktisk var noget at se på de der ører, ellers havde jeg simpelthen haft så dårlig samvittighed over at udsætte ham for den undersøgelse, det var sgu ikke sjovt. Men det kender I nok alt til, jer med ørebørn.

Men er væske i ørerne, og han anbefaler tjek igen lige efter nytår (i tilfælde af, at det "bare" er nylig sygdom, der har givet væske). Hvis der stadig er væske næste gang, så vil han anbefale operation + evt. dræn. Det er fint, vi fik det tjekket i hvert fald.
Det var en rar læge, som dog fejlvurderede opkastrefleksen, da han tjekkede halsen, så Knud endte med at kaste den pære op, som han lige havde spist. På opsiden kunne vi da tage det med: vi skal til at købe nogle bløde pærer, som han kan sidde selv med hele og smovse i, gal det var en fest. :P
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 21. nov 2017, 12:39

Jeg har en idé om at alle børn kan ‘holde til’ at komme i dp. Og jeg tror ikke på børn keder sig så længe der er bare én at lege med. Derimod tror jeg at nogle børn ikke bryder sig om vs eller hvor det ikke er så godt for dem. Min nevø var i vs fordi der ikke var nok dp til at han kunne få plads, og han kunne have haft godt af at være i dp. og det så man altså først da han var kommet af sted. Han var også fremmelig og slet ikke genert, men kunne ikke kapere når der var for mange børn omkring ham.

Ud fra det^^ tror jeg på at dp er det rigtige valg for os.

Jeg er ret upædagogisk så jeg synes egentlig bare mit barn skal hygge og lege til hun kommer i børnehave. :genert:
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 21. nov 2017, 12:44

Majer skrev:Min baby er virkelig helt anderledes end storebror, der gerne sov om natten, selvom han ammede hver 3. time.

Hun sover hele dagen og er så vågen hele natten frem til ved 4 tiden hvor hun går ud som et lys og sover til næste formiddag kun afbrudt af en enkelt amning. Resten af natten er hun vågen og vil spise hver time. I hverdagen er jeg nødt til at tage hende op kl 7.30, da storebror skal afleveres i vuggestue.

Jeg er simpelthen så træt! Var forberedt på afbrudt søvn og natamninger, men slet slet ikke i det her omfang. I nat blev jeg simpelthen så irriteret på hende, at jeg har helt dårlig samvittighed nu. Hun er kun 3 uger, så hun gør det jo ikke for at genere mig :(

Håber virkelig snart hun vender døgnrytmen lidt, for det her er bare skide hårdt. Især i weekenden, når man har en snart 3 årigt og ikke kan sove i løbet af dagen når hun gør.

VI havde også nogle nætter i starten hvor J var urolig og ked af det og jeg blev så irriteret på hende nogle gange og bagefter eller morgenen efter kunne jeg sidde og tude af dårlig samvittighed fordi jeg blev så gal. Og det er mega svært når man jo godt ved de ikke gør det for at irritere en.

Håber det snart vender :kram:
0

Tilbage til "Forældre"