Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Afskylia » 9. jun 2016, 09:07

Jeg har et problem med min søn på 3 år og forholdet til min mor, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse eller om jeg overhovedet kan gøre noget.

Lidt forhistorie: Jeg har 2 sønner på 5 og 3 år. Vi boede i en anden landsdel end min mor til min yngste var 1,5 år. Vi har nu det sidste 1,5 år boet ca. 10 min kørsel fra min mor. Da vi boede langt væk fra hinanden sås vi ikke så tit, dog sås vi nok en gang hver anden måned og det var tit en weekend af gangen.

Min store søn er helt pjattet med sin mormor og bliver så glad hver gang hun kommer. Min mindste søn har altid være mere tilbageholdende. I starten tænkte vi at han bare lige skulle vænne sig til den nye situation, samtidig er han lidt ”morsyg” i perioder og at han forbandt mormor med pasning og derved at skulle være væk fra mig.

Hun i perioder hentet dem og passet dem en times tid ca. 1-4 gange om måneden. Derudover har hun haft dem på overnatning et par gange.
Det er bare som om det bliver værre og værre. Han græder meget når mormor henter ham i børnehaven og vil ikke med hjem. Det går over efter noget tid og han er glad resten af tiden de er sammen. Vi har droslet ned på pasningen og mormor kommer ofte bare og besøger os, så han er vandt til hende.

Da han blev 3 år, ville han ikke have den fødselsdagsgave hun havde med til ham, han vil ikke snakke med hende og hun må heller ikke give mig et knus. (det får han selvfølgelig ikke lov at bestemme, men han er tydelig i sin modvilje)

Morfar og hans kone er han meget glad for og græder ikke når det er dem der henter ham.

Jeg kan mærke, at det går min mor på, at han aktivt vælger hende fra og giver udtryk for slet ikke at ville have noget med hende at gøre.

Har i nogle råd til hvad vi skal gøre eller om vi kan gøre noget?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf MissDitte » 9. jun 2016, 09:18

Hvis han bliver tilfreds og glad når hun passer ham efter lidt tid, tænker jeg, at det måske mere handler om at det er blevet en vane?
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Akehurst2 » 9. jun 2016, 09:37

MissDitte skrev:Hvis han bliver tilfreds og glad når hun passer ham efter lidt tid, tænker jeg, at det måske mere handler om at det er blevet en vane?


Det kan det sikkert godt, og så har han måske brug for, at der bliver pillet lidt ved de sædvanlige rutiner, så man kan se, om det mest er en vane. Kan man prøve at aftale at mormor indimellem kun henter/passer den store, så en evt. vane bliver brudt lidt?
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Afskylia » 9. jun 2016, 09:51

Tak for svar.
Mormor har nogle gange kun hentet den store. Og vi har også snakket om, at hun kun skulle hente den lille, så det kun var de 2.

I starten blev han bare ked når hun hentede, og så gik det fint. Det går stadig fint når de er alene, men når jeg eller min mand er der, må hun ikke snakke til ham, have gaver osv.

Og i har nok ret i, at det går over. Undrer mig bare over, hvor den modvilje kommer fra, men det finder jeg nok aldrig ud af.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Bøtte » 9. jun 2016, 10:13

Vores 3 årige har også haft en periode, hvor mormor ikke var i høj kurs. Det var morfar egentlig heller ikke, men han var 'ligeglad' og gjorde ting, hun alligevel ikke kunne modstod at være en del af. Mormor derimod forsøgte det bedste hun havde lært, og intet virkede, indtil hun begyndte med samme taktik som morfar.

Og nu er det lige så stille gået i sig selv igen.
Det eneste er at hun ikke vil sige farvel til mormor, men det er fordi hun synes, det er træls mormor skal hjem igen.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. jun 2016, 11:49

jeg er sikker på din mor er en rigtig god mormor, og det lyder som om hun rigtig gerne vil dine drenge, samt prioriterer dem.

Men derfor kan der jo godt være noget kemi, hende og nr. 2 imellem, som han reagerer på.
Han er jo ikke gammel nok til at kunne sætte ord på, eller kunne forstå, ændre på osv. han reagerer bare på egne fornemmelser.
Måske på en følelse af utryghed, grænser der overskrides etc, et klinch imellem hans person og hendes person. Eller "dårlige erfaringer" såsom at du har afleveret ham til hende for at få ham passet, så han forbinder mormor med disse følelser.

Jeg tænker at det er noget der går over med alderen, at tingene falder mere på plads i ham, at han bliver tryg og glad igen.
Og indtil videre tror jeg bare i skal fortsætte som nu, skåne ham lidt for situationerne, men stadig få besøg af mormor, og lade hende hente, passe osv. og så lade ham reagere, og anerkend ham i at han ikke er helt tilfreds, og at det er OK at han ikke er det.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Afskylia » 9. jun 2016, 12:22

Tak for svar DD, det giver fint mening det du skriver.

Jeg tror vi fortsætter som vi hidtil har gjort med pasning og samvær, giver det tid og ikke gøre noget stort ud af det.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Min 3 årige søn kan ”ikke li” sin mormor.

Indlægaf Afskylia » 13. jun 2016, 05:55

En lille update. :)

Det hjalp åbenbart at skrive herinde.
Mormor skulle passe med overnatning fra fredag til lørdag. Hun hentede ham fra børnehaven og ingen skrig og skrål. Det var gået rigtig fint.

I dag spurgte han selv om mormor kom og hentede ham. :)
9

Tilbage til "Forældre"