Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Wizzze » 6. jun 2016, 06:05

Der er åbenbart en stigende tendens blandt nogen forældre til drengebørn, at de søger væksthormon til deres børn, så de kan blive "høje og succesfulde" :stoned: Hvad fanden er der galt med nogen forældre?? :forvirret:

"- Ordentlige kvinder gider ikke have en lav mand. Han får da aldrig en god karriere med den højde."

"Tendensen bekræftes af børnelæger fra hele landet. Blandt 22 adspurgte børnelæger svarer 13, at de ser flere børn nu på grund af lille højde, end de gjorde før i tiden. Og stigningen skyldes ikke, at børns vækst er dårligere nu end tidligere.
- Nej, tværtimod. Ifølge et nyt stort normalmateriale har danske børn aldrig været højere, siger Anders Jørgen Schou, der er overlæge ved Odense Universitetshospitals børneafdeling.
Han fortsætter:
- Vi har snarere at gøre med forældre, der er mere bekymrede og mere tilbøjelige til at få deres børn undersøgt nu end tidligere. Forældre, der gerne vil optimere deres børns muligheder her i livet."

"Det er forskelligt, hvilken sluthøjde forældrene finder acceptabel. Men generelt vurderer Anders Jørgen Schou, at mens det for 15 år siden var i orden at blive 170 cm høj, er 175 cm i dag for lavt for nogle.
- Selvom vi forklarer forældrene om risikoen for samme eller lavere sluthøjde, er der en del forældre, der fortsat insisterer på behandling, fortæller Anders Juul og peger samtidig på en social skævvridning:
- Det er tilsyneladende sværere at være 170 cm i Rungsted end i Rødovre."

"Han bakkes op af overlæge Kirsten Holm fra børneafdelingen på Nordsjællands Hospital i Hillerød, der har nogle af de mest ressourcestærke patienter i Danmark.
- Jeg oplever med jævne mellemrum forældre til sunde, raske børn, der ikke stiller sig tilfredse med børnenes højde. Der er en enorm prestige forbundet med at være høj, erfarer hun og fortsætter:
- Nogle siger, at de vil kontakte et privathospital. Jeg kan dog fortælle dem, at de ikke i privat regi giver væksthormon. Andre siger, at de vil købe hormonet på nettet. Det fraråder jeg på det kraftigste, forklarer Kirsten Holm og gengiver så sit eget vigtigste råd til forældrene:
- Det bedste, de kan gøre for deres barn, er at støtte ham i at leve med den højde, han nu engang har."

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-0 ... eres-boern

Hvad sker der lige for disse forældre?? :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3921

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Anlewi » 6. jun 2016, 06:09

Ja det er ikke til at sige hvad der sker, men det er en skræmmende tendens.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Annione » 6. jun 2016, 06:25

Er vækst hormon meget skadeligt?
Min kærestes forældre overvejede også at give ham (min kæreste) vækst hormon, men det viste sig at han først skød i vejret, da han var 16.
Han ærgrer sig nogle gange over, at han ikke fik det - så havde han muligvis været en noget bedre basketball spiller, end som en mand på kun 183 :-D
1
Sorenspige
Indlæg: 7114
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9487

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Sorenspige » 6. jun 2016, 06:26

Hvor er det trist :(.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Lurende Peber » 6. jun 2016, 06:51

Det Nye er da kun, at folk kan/tror de kan gøre noget ved det.
Allerede I sidste årtusinde var der adskillige undersøgelser, som bekræftede at høje mennesker nemmere fik success. Vi små skiderikker måtte så slås mere for det :-D
Tendensen blev bekræftet både i skolen, hvor visse (bestemt ikke vise) lærere ikke lagde skjul på, at de hellere ville koncentrere sig om de høje elever.
Samt i ungdommens scoringsforsøg, hvor min manglende højde ofte blev brugt som forklaring på afvisning. :gruble:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Wizzze » 6. jun 2016, 06:57

Annione skrev:Er vækst hormon meget skadeligt?
Min kærestes forældre overvejede også at give ham (min kæreste) vækst hormon, men det viste sig at han først skød i vejret, da han var 16.
Han ærgrer sig nogle gange over, at han ikke fik det - så havde han muligvis været en noget bedre basketball spiller, end som en mand på kun 183 :-D


Det kan åbenbart lige så godt stoppe væksten som at øge den :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6938
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6465

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Lykke » 6. jun 2016, 07:06

Det virker groteskt. Men ja, nogle forældre vil nok det bedste for deres børn på en uhensigtsmæssig måde.

Vi blev henvist til hospitalet fordi vores pige er 'for' høj. Der kan jo være noget galt i forhold til at være høj tidligt, men både den praktiserende læge og dem på hospitalet nævnte, at det var langt oftere folk kom pga den omvendte problemstilling.
0
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40843

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 07:52

Rakel skrev:Hvad sker der for samfundet siden højde (uudseende?) er blevet et omsiggribende issue?

Forældre omend tåbelige af slagsen reagerer sjældent uden at der er en tendens i hele samfundet.


Det er mærkeligt, for ja - det er en fordel at være høj, men så voldsomt er det jo ikke, at man skulle mene, det var nødvendigt at gribe til den slags løsninger.

Men de forældre må jo tro, at det virkelig er nødvendigt. Ellers vil man ikke lade sine børn gennemgå unødvendige behandlinger.

(Der er selvfølgelig den mulighed, at forældrene tror, det er noget, man bare lige gør uden risiko, men så kan de forhåbentligt bringes til forståelse.)
1
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40843

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 07:54

Skumfidusen skrev:
Man kan ikke se bort fra at højde betyder noget. Især for mænd. Små mænd har mindre anseelse, tjener færre penge, har sværere ved at finde en partner...det er ikke bare noget de forældre bilder sig ind. Dermed ikke være sagt at et godt liv er uopnåeligt for en mand på 1,62, men det er i hvert fald vanskeligere end for en på 1,85.



Som kvinde siger til sin veninde i en Nikoline Werdelin-tegneserie, da hun forsøger at overtale hende til at give en lav mand en chance:

"Tænk på, hvor godt Jackie Kennedy så ud med Onassis!"

"Jeg synes, hun så bedre ud med JFK."
2
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Lilleluftballon » 6. jun 2016, 08:05

Problemet er vel også, at det indsnævrer grænserne for hvornår noget er "normalt". Hvis man behandler drenge der er 170 cm høje, bliver det jo et usædvanligt syn at være 170 høj. Og så bliver de små jo dem på 175 cm. Der vil altid være nogen der er mindre end de andre - det her flytter bare på hvor grænsen ligger.

Det er i øvrigt ikke så lang tid siden at historien gik på at pige-forældre gik til lægen for at stoppe pigernes vækst - de blev åbenbart "for høje", og det er så også et problem.
3
ajnaM
Indlæg: 10035
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27465

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf ajnaM » 6. jun 2016, 08:16

At normalhøjden er steget, betyder jo ikke, at der ikke er flere, der ligger markant under normalhøjden, end tidligere. Det tænker jeg umiddelbart lyder som den mest logiske forklaring.

I øvrigt ville jeg fanme heller ikke være glad for det, hvis mine drenge blev 170. Ikke at jeg ville finde væksthormonerne frem af den grund alene, men hvis det pludselig så sådan ud, ville jeg både blive bekymret (fordi begge vi forældre er noget højere) og synes det var øv - jeg indrømmer gerne, at jeg havde fravalgt min kæreste dengang, hvis han havde været 170 cm høj, og jeg vil selvfølgelig gerne give mine børn de bedste muligheder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59575

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jun 2016, 10:14

Jamen, det er da skønt at se, at lægerne har oppet sig etisk.
Som en af de interviewede kommer ind på, var man før i tiden bestemt ikke ked af at eksperimentere (og bruge raske børn som forsøgsdyr).
Da det stod klart, at jeg ikke ville blive særlig høj (150 cm +/-), blev mine forældre presset til at give mig væksthormoner, hvilket de i sidste ende heldigvis afslog med henvisning til en etnograf, der havde kunne fortælle, at der intet sygt eller unaturligt var i min udvikling mit ophav taget i betragtning. Det vidste lægerne sådan set godt, men de ville gerne have afprøvet nogle nye præparater og kørte derfor en form for guilt trip på mine forældre, hvor de bl.a. slog på risikoen for mobning.
Jeg kunne være blevet 3-4 cm højere, og nogle år senere kom det frem, at nogle af de børn, der havde fået behandlingen, havde udviklet Creutzfeldt-Jakobs Sygdom. Lægerne blev smækfornærmede over afslaget. Forløbet var på alle måder grotesk.

Selvom der godt kan være tale om en mentalitetsændring hos forældrene, tænker jeg samtidig, at lægerne, eller deres forgængere, selv har været med til at promovere væksthormomer til raske børn og gøre dem til noget, man kan efterspørge af kosmetiske grunde.
2
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Muuh » 6. jun 2016, 11:21

Jeg synes det er skræmmende at forældre vil give sine børn væksthormoner. Men jeg synes egentlig at det er mere skræmmende, at samfundet mener man bør have et vis højde for at være "normal" Ens højde burde ikke have indflydelse på ens fremtid.

Jeg er selv mor til lave drenge og kan da godt blive lidt trist, når jeg læser at samfundet ser ned på lave mænd.

Ingen af mine drenge bliver næppe 175cm og sådan er det bare. Jeg tror på at de nok skal klare sig alligevel
6
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20515
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 44026

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 12:46

Det er lidt skræmmende, at voksne, måske endda veluddannede mennesker, i dén grad forveksler ydre fremtoning med personlige egenskaber. Det er jo noget direkte vrøvl at tro at hvis bare sønnen er høj, så får han også succés.
Jeg er stadig i kontakt med en hel del af dem jeg gik på Uni med og der er absolut ingen sammenhæng mellem deres højde og deres eventuelle succes (privat og karrieremæssigt)

Danskere, hører til nogle af de højeste i verden. Men Danmark er ikke hele verden og i disse (og fremtidige globaliserede tider) er man stadig ret høj, selvom man ikke er det i Danmark. Men igen, hvad hjælper det at være 1.90, hvis man er dum som en dør eller totalt mangler sociale kompetencer.

Gennemsnitshøjde for mænd i udvalgte lande (2014)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40843

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 12:56

paint skrev:Det er lidt skræmmende, at voksne, måske endda veluddannede mennesker, i dén grad forveksler ydre fremtoning med personlige egenskaber. Det er jo noget direkte vrøvl at tro at hvis bare sønnen er høj, så får han også succés.
Jeg er stadig i kontakt med en hel del af dem jeg gik på Uni med og der er absolut ingen sammenhæng mellem deres højde og deres eventuelle succes (privat og karrieremæssigt)

Danskere, hører til nogle af de højeste i verden. Men Danmark er ikke hele verden og i disse (og fremtidige globaliserede tider) er man stadig ret høj, selvom man ikke er det i Danmark. Men igen, hvad hjælper det at være 1.90, hvis man er dum som en dør eller totalt mangler sociale kompetencer.



Næ, hvis man er dum, er man dum. Men derfor har højere mænd nu alligevel åbenbart nogle fordele: http://politiken.dk/kultur/boger/ECE255 ... t-nemmere/
0

Tilbage til "Forældre"