Hvilke sange

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Hvilke sange

Indlægaf Torn » 25. apr 2016, 12:30

Hvilke sange blev der sunget for jer som børn og hvilke sange synger I for jeres børn? Hvorfor disse sange? Bare til en hyggelig inspirationstråd.


Eventuelt også hvis I ikke synger/blev sunget for, og hvorfor?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvilke sange

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. apr 2016, 12:41

Min mor sang alt muligt for mig fra en børnesangbog. Plus "Vi voksne kan også være bange" :D
Min far sang kun "Lille Peter edderkop". Mere ville han efter eget udsagn ikke pine mine ører med. Til gengæld var det ham, der tegnede med mig, hvor min mor kun kunne lokkes til at tegne en kat ud af et ottetal.

Jeg kan faktisk ikke huske, hvad det præcis var for nogle sange fra sangbogen, vi typisk sang, men jeg mener, at vi fx. fulgte årstiderne, og at jeg efterhånden fik nogle favoritter, som vi så ofte havde på repertoiret.

Bortset fra at det skulle være hyggeligt at synge, handlede det også om at stimulere mig.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvilke sange

Indlægaf Sangius » 25. apr 2016, 12:42

Min mor sang 'Højt på en gren en krage', 'Solen er så rød mor', 'spurven sidder stum bag kvist', 'Gi' mig en hest mor'... Så sang vi meget sammen til Daimis og Ina Løndahls gamle LP-plade 'Solens tænder'.

Jeg synger allerede de samme sange for mit lille ufødte barn, tænker at de må virke bekendte når den kommer ud så :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvilke sange

Indlægaf Lulu » 25. apr 2016, 12:50

Jeg kan ikke mindes at mine forældre har sunget sange for mig. De har sikkert gjort det, men jeg husker det ikke.

Vi synger elefantens vuggevise som natsang til vores 2 årige herhjemme. Ellers er der ingen faste sange mere hvilke der lige hitter eller falder os ind når vi synger og pjatter.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Hvilke sange

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2016, 13:49

Mine forældre sang alt muligt. Sebastian, Beatles, Bowie... Også klassiske danske børnesange. Vi har altid læst og sunget meget i min familie, og vi er også sådan lidt nostalgiske ned gennem generationerne. Da min ældste blev 1 år, fik han en gaaammel udgave af 'De små synger', som min mormor købte til min mor som den første bog. <3


Min kæreste synger gerne alt muligt for vores børn. Og spiller musik til. Jeg er ikke så musikalsk, og synger i øvrigt vanvittigt dårligt, så jeg holder mig til børnesangene, når jeg synger for drengene. :D Alle de nævnte, som jeg også fik sunget, da jeg var lille. Yndlingen hos den snart 4-årige er 'Et løbehjul jeg køber'.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hvilke sange

Indlægaf Sorenspige » 25. apr 2016, 18:31

Min mor sang meget for og med mig, bla. når vi kørte længere ture i bil. Vi sang bl.a. Lille Peter Edderkop, Mariehønen Evigglad, Oles nye autobil og Se den lille kattekilling.

Både min mand og jeg har altid sunget meget for vores dreng. Da jeg var på barsel sang jeg nærmest fast hver dag 5-6 fagtesange plus sang ved puslebordet.

Vi synger alle mulige børnesange, og efterhånden kan han faktisk også rigtig mange sange selv :lun:.

Min mands yndlingssang er vist Jeg ved en lærkerede, mens jeg er glad for Solen er så rød mor.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke sange

Indlægaf Fru Sunshine » 25. apr 2016, 19:56

Alt muligt. Der blev sunget meget i mit barndomshjem lige fra salmer til spejdersange over Hvide Måge til Mabel.

Jeg elskede dog især Bugtalersangen med Bent Werther og Gustav Winckler - og vi skrålede også lykkelige med på Den rige og den fattige .
Og så elskede vi Niels Hausgaard.

Jeg har også sunget for mine egne, før de blev født. Min søn foretrak en godnatsang, som jeg kendte fra Linie 3. Han kaldte den "Stjerner".
Begge ungerne var også glade for Pondus' godnatsang med Pusle Helmuth og Blobs godnatsang fra Min søsters børn.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke sange

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2016, 02:26

Lulu skrev:Jeg kan ikke mindes at mine forældre har sunget sange for mig. De har sikkert gjort det, men jeg husker det ikke.
[...]

Hmm ... det kan jeg egentlig heller ikke. Vi havde godt nok de der sangbøger, man havde i gamle dage - De små synger og den slags, men jeg kan egentlig ikke huske mine forældre har sunget sangene. Måske har jeg fortrængt det ... :gruble:

Til gengæld blev der sunget meget i skolen. Sikkert lidt børnesange i de helt små klasser, men ellers et ton salmer og fædrelandssange (startede i skolen 15 år efter WWII og jeg gætter efterfølgende på, at nogle af lærerne havde været til alsangsstævner under besættelsen :)) Vi sang dem så meget, at jeg kan huske mange af dem endnu: Vift stolt på Codans bølge, blodrøde Dannebrog. Din glans ej nat skal dølge, blodrøde Dannebrog ... og Lysets engel går med glans gennem Himmelporte.

Min kone sang masser med børnene - dog ikke den om "På en grøn, grøn, grøn, grøn bakke-bakketop" ... for den udløste storgråd :D
Men ellers de klassiske børnesange og (dengang) nye ting, som Hodja fra Pjort og Skatteøen og Ronja Røverdatter.
0

Tilbage til "Forældre"