Kan man blæse og have mel i munden?

Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kan man blæse og have mel i munden?

Indlægaf Novella » 2. apr 2016, 00:22

Jeg ville slet ikke have kunnet overskue at rejse med børn, da de var små. Jeg havde rigeligt i folks rasende blikke, når jeg prøvede at køre hen over landet til min mor for at få lidt hjælp med babypasning og ungen skreg i toget.
Og skreg
Og skreg
Og skreg
Og skreg
Hele vejen fra København til Horsens, eksempelvis. Det er ret langt, når man har en brandalarm monteret til øret.
De kunne heller ikke sove andre steder end hjemme; uanset hvad fanden jeg gjorde. Ingen kendt weekendseng eller bamse i verden havde kunnet ændre på det. Skulle vi være sociale, kunne det kun foregå hjemme hos os - ellers var én eller begge forældre optaget af at få dem til at falde til ro.

Jeg havde mine børn med ude at rejse for første gang, da de var 8-9 år. Det gik okay. Vi har været afsted et par gange nu, men nu koster de fuld pris, så det er noget af en udskrivning.

Så beklager at være lyseslukker: mine børn betød enden på mit rejseliv som jeg kendte det, og de flytter nok hjemmefra, før jeg får det igen.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Kan man blæse og have mel i munden?

Indlægaf ajnaM » 2. apr 2016, 06:44

Jeg må indrømme, at jeg ikke synes, man kan rejse på den samme måde, når man har fået børn. Eller - det har vi i hvert fald ikke kunnet.

Det handler jo nok om flere faktorer - eksempelvis hvilket barn man får. Vi fik så i første omgang et barn, der ikke sov, og her i anden omgang har vi fået en skriger, der i øvrigt ikke er særligt glad for lyde og andre mennesker. Vi havde egentlig overvejet en tur til Thailand her i barslen, men det må vi skyde en hvid pind efter. :rulle: Men jeg kender andre, der fint har kunnet, og med den første var vi ude at rejse først gang, da han var 4 måneder, uden de helt store problemer.


Men derudover kommer det jo nok også an på, hvad man mener med 'at rejse'. For livet ændrer sig jo drastisk med sådan en lille størrelse. Babyer kan ikke behovsudsætte, og derfor er så godt som alt indrettet efter dem det første laaaange stykke tid. Og det stemmer bare rigtig dårligt overens med den måde, vi er vant til at rejse på.

Et eksempel er, at vi tog til Sydfrankrig med et vennepar (uden børn), da vores dreng var lige over 1 år. Vi lejede et hus og en bil, og på den måde tænkte vi, at vi var ret børnede i det. Det ville vi aldrig have gjort før - der havde vi fundet hoteller undervejs og rejst med offentlig transport, men det vidste vi trods alt godt, vi ikke kunne med en baby.
Men i praksis var det slet ikke nok. Vi var også nødt til at indrette dagen efter, at han sov to lure - og de skulle soves indendørs, fordi det var for varmt ude. Og vi var nødt til at være hjemme kl. 19.30, for der skulle han sove. Og vi var nødt til at tage højde for, at han ikke gad sidde i klapvognen hele dagen, så de der vandreture rundt i små bjergbyer, dem kunne vi godt droppe. Og vi skulle også spise på steder, der var bare en smule børnevenlige, så den der lille michelin-restaurant, vores ven havde fundet, den droppede vi også. Og når han var sulten, så var han altså sulten, så der var heller ikke noget med at gå rundt og spontant finde et fedt sted at spise.

Altså KUNNE vi godt rejse, så længe det var på barnets præmisser. Men alt i alt var ferien MEGET anderledes end før, vi fik børn. Det overraskede vores vennepar utroligt meget - vi har rejst sammen før, og især han var chokeret over, hvor lidt man egentlig kunne med sådan en lille en.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Kan man blæse og have mel i munden?

Indlægaf ajnaM » 2. apr 2016, 06:48

Næste rejse, vi overvejer, er i øvrigt all inclusive med et vennepar, der har børn på samme alder som vores.

Pludselig er begrebet om en god ferie gået fra noget med at opleve en masse kultur i fremmede lande og komme tæt på noget autentisk ændret til noget med kolde drinks, en lækker strand, gode venner og børn, der hygger og passer sig selv lidt... :D

Vi er også blevet meget glade for ferier, hvor vores forældre er med. :genert:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Kan man blæse og have mel i munden?

Indlægaf No_Link » 3. apr 2016, 07:44

Egenligt tænker jeg, at det er godt at snakke med sin kæreste om de her ting. Det handler jo ikke bare om, hvordan man SELV ser sit liv som familie og med børn - det handler også om, at snakke med sin partner om sådan noget, så man inden man står med en positiv test i hånden har snakket lidt om, hvordan begge parter ser sig som familie.

Hvordan rejser man, hvordan opdrager man, er alle parter villige til at skifte en lorteble, vil man dele barselen - eller ej, hvad med at gå i byen, når den anden er hjemme og passe - skal det være ligeligt fordelt, er time-outs i orden, skal barnet smage på maden - altid, eller spise op - altid, må barnet gå fra bordet, spise i sofaen, se tv, få fredagsslik, spise sukker... Ved at snakke om nogle af de her (mærkværdige) ting, kan man få en opfattelse af, om man er enige om det meste, eller om der er voldsomme hjørner, der skal høvles af...og om det måske ikke er den man skal have barn med også. Man kan være helt sikker på, at hvis der er et hjørne....så bliver det skarpt og stikkende, når man står uden søvn, skrigeunge, lortebleer og amning/sutteflaske-rod....
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Forældre"