Navne: Er det absolut no-go?

Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Umulius » 6. jan 2024, 20:04

Jeg ville blive glad og stolt , hvis nogen i den nære familie eller venskabskreds ville have er af mine børns navne. Jeg ville tænke, at de synes, jeg havde lavet et godt og smukt valg af navn.
Og faktisk er det faldet sådan ud at min bedste vens ene datter hedder det samme som min ene datter. Det har altså aldrig været særlig svært eller mærkeligt. Og ja, vi havde valgt navnet først og ja, jeg blev spurgt.
2
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Bergen » 6. jan 2024, 20:08

Jeg har en kollega, hvis søster hedder det samme som hans kone. Søster og kone er i samme branche. Jeg ved faktisk aldrig helt, hvem af dem han taler om. Navne kan bare være enormt forvirrende, når de er ens.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf AFK » 6. jan 2024, 20:51

ajnaM skrev:
Et andet eksempel er, at min svigermor ikke mente, man kunne kalde sit barn Herman (som vores hedder), fordi GÖRING (!!). Personligt havde jeg ikke noget billede af Göring i hovedet, når jeg hører navnet Herman, så jeg havde ikke noget problem med det. Og i dag er en Herman selvfølgelig vores Herman.

Men der er også forskel på statsministeren og ens nære familie. Har man en niece, der hedder Mette, er det da forhåbentlig hende, man tænker på, når man hører det navn. Og igen - hvis Mette er ens niece, hvorfor så kalde sit eget barn det navn?


Du kan jo fortælle din svigermor, at Hermann Göring staves med to N'er til sidst, så det er et helt andet navn.

Fordi man i givet fald synes det er et godt navn. Det er der jo ingen af parterne, der tager skade af.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7510
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19672

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Animi » 6. jan 2024, 21:12

Jeg ville personligt synes, at det er et no-go. Mest fordi jeg tror, at det for mig ville skabe flere upraktiske situationer, end det ville være det værd.

Jeg ville også tænke, at der måske ville komme et tidspunkt, hvor mit barn ikke synes, det er fedt at være stemplet som "Lille Ida" eller altid skulle kaldes for "Mikkels Ida" i den udvidede familie. Selvom det selvfølgelig ikke er samme situation, så blev jeg og min lillesøster kaldt for "de to små" i familien, fordi vi var de yngste. Og det hang ved indtil jeg blev voksen, og hold nu op, hvor jeg bare syntes, det var træls til sidst :lol: Men det var bare blevet en vane for alle i familien, så det var svært for dem at vænne sig af med det.
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27484

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf ajnaM » 6. jan 2024, 21:17

AFK skrev:
ajnaM skrev:
Et andet eksempel er, at min svigermor ikke mente, man kunne kalde sit barn Herman (som vores hedder), fordi GÖRING (!!). Personligt havde jeg ikke noget billede af Göring i hovedet, når jeg hører navnet Herman, så jeg havde ikke noget problem med det. Og i dag er en Herman selvfølgelig vores Herman.

Men der er også forskel på statsministeren og ens nære familie. Har man en niece, der hedder Mette, er det da forhåbentlig hende, man tænker på, når man hører det navn. Og igen - hvis Mette er ens niece, hvorfor så kalde sit eget barn det navn?


Du kan jo fortælle din svigermor, at Hermann Göring staves med to N'er til sidst, så det er et helt andet navn.

Fordi man i givet fald synes det er et godt navn. Det er der jo ingen af parterne, der tager skade af.


Min svigermor døde (sørgeligt nok), inden vi fik ham. Vi valgte navnet fra til første barn, men da hun så var død i mellemtiden, tænkte vi, at der nok ikke var så mange andre, der tænkte på Göring, når de hørte vores søns navn. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf AFK » 7. jan 2024, 05:29

ajnaM skrev:
AFK skrev:
ajnaM skrev:
Et andet eksempel er, at min svigermor ikke mente, man kunne kalde sit barn Herman (som vores hedder), fordi GÖRING (!!). Personligt havde jeg ikke noget billede af Göring i hovedet, når jeg hører navnet Herman, så jeg havde ikke noget problem med det. Og i dag er en Herman selvfølgelig vores Herman.

Men der er også forskel på statsministeren og ens nære familie. Har man en niece, der hedder Mette, er det da forhåbentlig hende, man tænker på, når man hører det navn. Og igen - hvis Mette er ens niece, hvorfor så kalde sit eget barn det navn?


Du kan jo fortælle din svigermor, at Hermann Göring staves med to N'er til sidst, så det er et helt andet navn.

Fordi man i givet fald synes det er et godt navn. Det er der jo ingen af parterne, der tager skade af.


Min svigermor døde (sørgeligt nok), inden vi fik ham. Vi valgte navnet fra til første barn, men da hun så var død i mellemtiden, tænkte vi, at der nok ikke var så mange andre, der tænkte på Göring, når de hørte vores søns navn. :D


Min første association er Herman Bang. Min næste er sangen "Karl Herman og jeg" af John Mogensen.
3
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 564
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1328

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf MissDitte » 8. jan 2024, 09:09

Min søster ville gerne kalde sit barn det samme som mit barn og spurgte mig, om det var for mærkeligt. Jeg sagde, at hun skulle kalde sit barn præcis det hun syntes var det rigtige. At jeg ikke ville være træt af det og egentlig mere var stolt over, hvis hendes barn skulle hedde det flotte navn jeg havde valgt.
Hun valgte et andet, der ligger meget tæt og som også er flot.
Men for mig var der ingen trælse følelser i, at de kunne hedde det samme. Jeg ejer ikke navnet fordi jeg har givet det til mit barn, og jeg har ikke ene-ret eller bestemme-ret over det.
4
Hattie
Indlæg: 384
Tilmeldt: 24. jul 2023, 11:34
Kort karma: 29
Likede indlæg: 430

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Hattie » 8. jan 2024, 09:27

Bergen skrev:Jeg har en kollega, hvis søster hedder det samme som hans kone. Søster og kone er i samme branche. Jeg ved faktisk aldrig helt, hvem af dem han taler om. Navne kan bare være enormt forvirrende, når de er ens.



Helle Thornings bror er gift med en Helle, der derfor også hedder Helle Thorning. :D
3
Akehurst2
Indlæg: 14207
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40883

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Akehurst2 » 8. jan 2024, 10:15

Hattie skrev:
Bergen skrev:Jeg har en kollega, hvis søster hedder det samme som hans kone. Søster og kone er i samme branche. Jeg ved faktisk aldrig helt, hvem af dem han taler om. Navne kan bare være enormt forvirrende, når de er ens.



Helle Thornings bror er gift med en Helle, der derfor også hedder Helle Thorning. :D


Vi har også to i min familie, der hedder det samme, fordi de har samme meget brugte fornavn og den ene så har giftet sig til samme efternavn. Det giver anledning til misforståelser ind imellem, men det går jo.

Min mor overvejede at kalde mig det samme som min kusine, men lod være, for nu var de jo kommet først - og jeg tror egentlig også, det havde været lidt mærkeligt som barn, hvor vi sås en del. Men som voksne ses vi ca. hvert andet år og det havde derfor været helt ligegyldigt nu, og vi hedder i øvrigt ikke det samme til efternavn.
1
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 189
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 58
Likede indlæg: 439

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 8. jan 2024, 10:59

Hattie skrev:
Bergen skrev:Jeg har en kollega, hvis søster hedder det samme som hans kone. Søster og kone er i samme branche. Jeg ved faktisk aldrig helt, hvem af dem han taler om. Navne kan bare være enormt forvirrende, når de er ens.



Helle Thornings bror er gift med en Helle, der derfor også hedder Helle Thorning. :D


Jeg har en kammerat, hvis søster hedder Julie. Hun er gift med en, der også hedder Julie. Og min kammerat er så også gift med en Julie :lol:
9
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15045

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf Ata » 8. jan 2024, 15:39

Jeg synes det ville være no-go. Der er SÅ mange navne i verden, og selvfølgelig er det ærgerligt, at yndlingsnavnet er taget, men det tænker jeg, at man lærer at leve med. Jeg ville synes, det var virkelig mærkeligt, hvis en søskende eller en tæt veninde kaldte deres barn det samme som mit barn!
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27484

Re: Navne: Er det absolut no-go?

Indlægaf ajnaM » 8. jan 2024, 17:38

Tråden minder mig om min venindes lesbiske vennepar, der hedder det samme, bor sammen, er gift med samme efternavn og dermed har fuldstændig samme navn.

Den ene har vist et kælenavn, så folk kan godt kende forskel i hverdagen, men posten er en tilbagevendende udfordring. :lol:
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Forældre"