Teenagere og hormonprævention

Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2965
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8361

Re: Teenagere og hormonprævention

Indlægaf Fru Himmelblå » 2. jan 2024, 09:12

Moe skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Moe skrev:
Ata skrev:
TinaW skrev:
fisken80 skrev:Jeg begyndte med p-piller da jeg var 18. Dengang var det grundet voldsomme menstruationssmerter, men jeg har aldrig set mig tilbage. For mig har det været den bedste præventionsform jeg overhovedet kunne vælge og jeg kommer til at bruge dem til jeg er færdig med overgangsalderen.


Jeg startede tidligere, men af samme årsdag.
På nær da jeg skulle blive og var gravid, har jeg taget p-piller i +35 år.
Jeg har fået lov af min læge, til at tage dem 2024 ud. Så er jeg så gammel, at risikoen for en graviditet bør være lig 0.
Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan livet ville have været uden dem, men jeg har aldrig følt nogle nævneværdige gener.

Jeg forstår ikke helt hvor I vil hen med disse indlæg? Oplægget handler om at man statistisk set udsættes for en risiko og hvordan man ser på dette. At I tilfældigvis ikke har gener ændrer jo intet på trådens problemstilling? Det svarer til at skrive “jeg har aldrig fået kræft” i en tråd om unges rygning?

Det er relevant i den forstand, at det giver et indtryk af, hvor stor risikoen for bivirkninger er.

Alle behandlinger har bivirkninger, det handler alene om risikoen for gener og i hvilket omfang.

Men som vanligt, så er årsagen til behovet fraværende, og lad os være ærlige, det skyldes promiskuitet. Uden det, så var behovet for prævention for unge piger ikke stort.

Kondom er den præventionsform, som de alle burde bruge, ikke kun på grund af bivirkninger, men også fordi kønssygdomme er et stort problem, især hos de unge, i forhold til promiskuitet. Hertil kommer, at kondom er fælles og ikke kun den ene parts ansvar, hvilket også er godt. Så det må anbefales at gå den vej, især for unge som ikke er i monogame forhold.


Hvad med de piger og kvinder, der har invaliderende smerter i op mod en uge om måneden?

Hvad med de piger og kvinder der har så voldsomme blødninger, at det er svært at få en hverdag til at hænge sammen?

Hvad med de piger og kvinder der har voldsomme hudproblemer?

Hvad har det med brug af kondom, som foretrukket præventionsform at gøre?

De tilstande, såsom stærke smerter eller kraftige blødninger, er uafhængige af brugen af kondom og kræver en individuel medicinsk vurdering som ikke behøver at relateres til prævention. I det omfang at hormonpræparater kan hjælpe et andet problem, så er det ikke længer valg som prævention men behandling.

Kondomet er en anbefalelsesværdig præventionsmetode i almindelighed, og især for unge, der ikke er i monogame forhold.


Beklager hvis jeg har misforstået dit indlæg. Jeg er uenig i al dit ævl om promiskuitet. Min pointe var bare, at p-piller ikke kun bruges som prævention. Men kan næsten forstå, at du synes det er fint med p-piller hvis de er til af afhjælpe andre ting.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Teenagere og hormonprævention

Indlægaf abcd » 2. jan 2024, 09:38

Fru Himmelblå skrev:Det må du gerne linke til. For jeg finder kun et studie fra 2013 alle linker til, hvor man også har vist ansigter og på den baggrund har konkluderet, at kvinder foretrækker mindre maskuline træk når de er på hormonprævention. I 2019 bliver det resultat afvist i et nyt studie, da man simpelthen ikke kan genskabe resultatet under samme forudsætninger.

Så du må gerne finde et studie hvor man kigger på hvilke partnere der reelt bliver valgt med/uden hormonprævention.


Her er noget hvor man har sammenlignet kvinder der faktisk har valgt en partner - dog ikke præcis det jeg skrev, men relateret: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3282363/

Kvinder der vælger mænd imens de er på p-piller, er mindre tilfredse med deres sexliv i parforholdet senere hen.
Til gengæld er de bedre tilfredse med mændenes fader-kvaliteter.

Så det kunne jo være det trade-off kvinderne på p-piller gør - at de nedprioriterer det seksuelle fordi de ikke er så drevet af østrogen, og i stedet opprioriterer kvaliteter som ses som fornuftige. Det kan være det er en god ting, hvad ved jeg, det har jeg ikke som sådan nogen holdning til.
0
godtnavn
Indlæg: 11174
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12998

Re: Teenagere og hormonprævention

Indlægaf godtnavn » 2. jan 2024, 09:40

Jeg er en af dem der ikke troede jeg havde bivirkninger af p-piller, men da jeg stoppede for at få børn mærkede jeg hurtigt en ændring, både i humør, overskud og sexlyst. Det var før jeg blev gravid så skyldes ikke gravidhormoner, det fortsatte også efter vi mistede i slutningen af første trimester, så det var heller ikke fordi vi var et godt sted som man jo er når man beslutter at få børn, var også gennem en svær periode på ca et år hvor jeg ikke blev gravid efter tabet.

Jeg skal aldrig tilbage på det lort igen, og jeg håber heller ikke mine piger vil tage det når de bliver store. Håber der er kommet bedre alternativer til den tid.
5
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1173

Re: Teenagere og hormonprævention

Indlægaf Moe » 2. jan 2024, 10:26

Fru Himmelblå skrev:
Moe skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Moe skrev:
Ata skrev:
TinaW skrev:
fisken80 skrev:Jeg begyndte med p-piller da jeg var 18. Dengang var det grundet voldsomme menstruationssmerter, men jeg har aldrig set mig tilbage. For mig har det været den bedste præventionsform jeg overhovedet kunne vælge og jeg kommer til at bruge dem til jeg er færdig med overgangsalderen.


Jeg startede tidligere, men af samme årsdag.
På nær da jeg skulle blive og var gravid, har jeg taget p-piller i +35 år.
Jeg har fået lov af min læge, til at tage dem 2024 ud. Så er jeg så gammel, at risikoen for en graviditet bør være lig 0.
Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan livet ville have været uden dem, men jeg har aldrig følt nogle nævneværdige gener.

Jeg forstår ikke helt hvor I vil hen med disse indlæg? Oplægget handler om at man statistisk set udsættes for en risiko og hvordan man ser på dette. At I tilfældigvis ikke har gener ændrer jo intet på trådens problemstilling? Det svarer til at skrive “jeg har aldrig fået kræft” i en tråd om unges rygning?

Det er relevant i den forstand, at det giver et indtryk af, hvor stor risikoen for bivirkninger er.

Alle behandlinger har bivirkninger, det handler alene om risikoen for gener og i hvilket omfang.

Men som vanligt, så er årsagen til behovet fraværende, og lad os være ærlige, det skyldes promiskuitet. Uden det, så var behovet for prævention for unge piger ikke stort.

Kondom er den præventionsform, som de alle burde bruge, ikke kun på grund af bivirkninger, men også fordi kønssygdomme er et stort problem, især hos de unge, i forhold til promiskuitet. Hertil kommer, at kondom er fælles og ikke kun den ene parts ansvar, hvilket også er godt. Så det må anbefales at gå den vej, især for unge som ikke er i monogame forhold.


Hvad med de piger og kvinder, der har invaliderende smerter i op mod en uge om måneden?

Hvad med de piger og kvinder der har så voldsomme blødninger, at det er svært at få en hverdag til at hænge sammen?

Hvad med de piger og kvinder der har voldsomme hudproblemer?

Hvad har det med brug af kondom, som foretrukket præventionsform at gøre?

De tilstande, såsom stærke smerter eller kraftige blødninger, er uafhængige af brugen af kondom og kræver en individuel medicinsk vurdering som ikke behøver at relateres til prævention. I det omfang at hormonpræparater kan hjælpe et andet problem, så er det ikke længer valg som prævention men behandling.

Kondomet er en anbefalelsesværdig præventionsmetode i almindelighed, og især for unge, der ikke er i monogame forhold.


Beklager hvis jeg har misforstået dit indlæg. Jeg er uenig i al dit ævl om promiskuitet. Min pointe var bare, at p-piller ikke kun bruges som prævention. Men kan næsten forstå, at du synes det er fint med p-piller hvis de er til af afhjælpe andre ting.

Jeg er ikke imod nogen former for prævention, men der er bivirkninger for alle hormonpræparaterne, og derfor er kondom et bedre alternativ for dem, som ikke har brug for hormonpræparaterne. Kondom beskytter også mod kønsygdomme, i modsætning til de fleste præventionsformer, og promiskuitet er kernen i behovet for teenagers behov for prævention.

Kønsygdomme er der et øget behov for beskyttelse imod, og hormonpræparaterne får folk til at hvile på laurbærrene og slapper af, så de ikke bruger kondom, og dermed har vi den store smitte, som vi har i disse år.

Derfor er kondom den bedste præventionsform, og det som må anbefales i stedet for en række af de hormonforstyrrende præparater.

Det er ævl at forklejne promiskuitet som den primære årsag og motivation til prævention for folk uden for monogame forhold, det er jo et faktum, derfor behovet opstår. Og i de tilfælde, så er kønssygdomme et lige så stort problem, og der er kondom det bedste valg.

Det er min pointe, og derfor er promiskuitet relevant og ikke ævl, men faktuel relevant i beslutningsprocessen og som årsag.

Et ægtepar i trediverne, som har fået de børn de skal have, der kan hormonpræparater måske være et bedre bud end for teenagere. Der kan være forskellige årsager, såsom personlig komfort, helbredsmæssige forhold osv. til valg af prævention, men der er kun et godt valg for dem som vil være promiskuøse, som de fleste unge er i deres unge år - seriel monogami er også promiskuøst i denne sammehæng, idet at behovet for beskyttelse imod kønssygdomme stadig er der.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Teenagere og hormonprævention

Indlægaf Kerrigan » 7. jan 2024, 10:27

Indien har siden starten af 1990'erne haft en ikke-hormonel p-pille.
Det synes jeg egentligt er ganske interessant, den er ikke særlig udbredt,.da mange simpelthen ikke ved at den findes eller fordi læger er tøvende med at udskrive recepter på den.

https://homegrown.co.in/homegrown-creat ... e-in-india
2
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Forældre"