Hvad er dit særlige forældretalent?

Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3256
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12415

Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Joe » 17. nov 2023, 14:49

Velkommen til en feelgoodtråd, hvor man fremhæver de der ekstra ting man er god til som forældre. Altså udover almindelig pleje og omsorg.
Eksempler på dette kunne være:

- Har du selv en imponerende samling LEGO/spil/modeljernbane, som børnene får lov at prøve?
- Kaster du dig ud i at sy både hverdagstøj, udklædning og konfirmationskjolen?
- Har du oftest minimum med til at lave mad og bage? Eller bager du bare afsindigt lækre boller? Eller laver indbydende snacksanretninger til uddeling?
- Smækker du nemt lige en temafest med skattejagt sammen efter barnets ønsker?
- Har du påtaget dig rollen som fodboldtræner? Bestyrelsesmedlem i gymnastikforeningen? Søger fonde til en ny legeplads?
- etc etc

Hvad er dit talent? Og hvilke beundrer særligt du andre for?
2
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3256
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12415

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Joe » 17. nov 2023, 14:55

Jeg er ret god til at tage på sjove ture ud af huset og arrangere små hyggelige fester i hjemmet.

Jeg er en glimrende navnehusker, hvilket er smart når ens barn går i en stor institution.

Jeg arbejder også på at søge fonde og få anlagt en fed legeplads i byen. Håber den bliver en realitet mens det stadig gør mig sej i min ældstes øjne.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9667
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29296

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Sangius » 17. nov 2023, 15:14

God tråd. Vi skal som forælder være gode til at huske de ting vi gør godt.

Jeg holder nogle rimelig hardcore børnefødselsdage.

Jeg syr/laver spændende og anderledes kostumer til ungerne, når de f.eks. vil være en broccoli eller Ursula.

Jeg sørger for mange legeaftaler. Vi har nok en eller to hver uge, i snit.

Jeg er god til at give omsorg, og jeg er god til at reflektere over mine egne fejl som forælder. Jeg er god til at sige undskyld, og snakke med mit barn om konflikter vi har haft.
Senest rettet af Sangius 17. nov 2023, 15:31, rettet i alt 1 gang.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Bergen » 17. nov 2023, 15:14

Ifølge barnet, da det blev taget op som emne i klassen og feedback kom med hjem skriftlig udarbejdet i dansk.

- Madpakker. Åbenbart er jeg den eneste mor i klassen, der giver pandekager med og efterkommer næsten alle ønsker (jeg tvivler).
- Deltager som frivillig ved en af fritidsaktiviteterne (uden at være pinlig... - dog er jeg (bevist) i en anden aldersgruppe end barnet og har det ret sjovt og lader mig 'guide af barnet', der jo har været på den årgang. Barnet tager det meget alvorligt at rådgive mig).
- Syr og strikker/hækler, hvad jeg bliver bedt om (tak til min mor der tvang mig til at gå til syning/håndarbejde på ungdomsskolen og praktisere det hjemme...).
- Giver lov til at lade Halloweenpynt, billedkunstprojekter, påskepynt stå fremme... (tal om dovenskab - det kommer vel ned til jul).
- Overnatning i naturen året rundt inkl. madlavning over bål/trangia (tak til barndommens spejderland), men jeg kan godt lide det og efterhånden den fået købt solidt grej.
- Har en kreakasse til fri afbenyttelse for barn og besøgende og kan hjælpe med det meste krea-stuff (tilsyneladende en grund til at besøge os - fint).

Barnets ven fortæller mig, at jeg laver bedre mad end hans mor og han derfor tit kommer over omkring spisetid (alt er relativt...) og jeg ikke siger lige så ofte nej til kreative gøremål (igen er det nok relativt... - han ynder at bage i vores køkken fordi man ikke får ballade over mel her og der).
Lige pt følger han et onlinekursus i madlavning med mig, når han kommer forbi - min egen datter finder det åndsvag, men giver mig bonuspoints for at være god til at være sammen med hendes venner og endda "babysitte" dem lidt for hende.

Det er reelt ikke det store, som jeg kan komme i tanke om.
Det eneste hvor jeg gør en reelt indsats er, at vores barn er tosproget. Det kræver et vist fokus.

Jeg beundre forældre med tjek på tingene. Det har jeg sjældent.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9667
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29296

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Sangius » 17. nov 2023, 15:37

Glemte hvad jeg beundrer.

Forældre med børn der har mange fritidsaktiviteter. Min datter går til gymnastik, og jeg hader det inderligt. Kender flere der går til mange forskellige ting, og endda med flere børn. Ved ikke hvor de får styrken fra :D

Beundrer også de der forældre som deltager på legepladserne. Gynger, klatrer, leger fangeleg. Det kan vist tælles på én hånd hvor mange gange jeg er kravlet op i noget... og jeg poppede en flaske champagne da ungerne blev store nok til at gynge sig selv. Lortetjans, imo.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Bergen » 17. nov 2023, 15:39

Sangius skrev:Glemte hvad jeg beundrer.

Forældre med børn der har mange fritidsaktiviteter. Min datter går til gymnastik, og jeg hader det inderligt. Kender flere der går til mange forskellige ting, og endda med flere børn. Ved ikke hvor de får styrken fra :D

Beundrer også de der forældre som deltager på legepladserne. Gynger, klatrer, leger fangeleg. Det kan vist tælles på én hånd hvor mange gange jeg er kravlet op i noget... og jeg poppede en flaske champagne da ungerne blev store nok til at gynge sig selv. Lortetjans, imo.


Enig! Legepladser. Der ser man virkelig overskudsforældre. Jeg kan findes ved kaffebilen.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16148

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Urtekussen » 17. nov 2023, 15:40

Jeg tager tit børnene med i Legoland. Med sæsonpas og 30 min kørsel virker det ikke som det store. Men jeg synes næsten det kræver en medalje at have 5 børn med alene :-D

Og så bager jeg tit. Om sommeren er den nederste skuffe i fryseren altid fyldt med is.
2
2011
2015
2018
2020
2023
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf abcd » 17. nov 2023, 15:45

Jeg er meget effektiv med bæltet. Et enkelt svirp, og så bliver de i flere uger efter hver gang de sætter sig ned, mindet om at de opførte sig dårligt.
4
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf abcd » 17. nov 2023, 15:47

Sangius skrev:Glemte hvad jeg beundrer.

Forældre med børn der har mange fritidsaktiviteter. Min datter går til gymnastik, og jeg hader det inderligt. Kender flere der går til mange forskellige ting, og endda med flere børn. Ved ikke hvor de får styrken fra :D

Beundrer også de der forældre som deltager på legepladserne. Gynger, klatrer, leger fangeleg. Det kan vist tælles på én hånd hvor mange gange jeg er kravlet op i noget... og jeg poppede en flaske champagne da ungerne blev store nok til at gynge sig selv. Lortetjans, imo.


Jeg har altid været glad for gyngerne. Man kan stå der halve og hele timer i sine egne tanker og skubbe gyngen, det er meget fredfyldt.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf LittleLemon » 17. nov 2023, 15:51

Jeg er god i et køkken og god til at tage børnene med i madlavning og bagning. Bager iflg begge børn den mest awsome chokoladekage og de bedste vaniljekranse i verden.

Jeg er god til at læse højt og elsker at putte under dyner og tæpper med te og en højtlæsningsbog

Jeg har stor viden om planter og (lidt) om dyr, så naturformidling er lige mig.


Jeg beundrer de forældre der er skidegode til legeplads, rollelege og fysisk udfoldelse.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9667
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29296

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Sangius » 17. nov 2023, 15:53

abcd skrev:
Sangius skrev:Glemte hvad jeg beundrer.

Forældre med børn der har mange fritidsaktiviteter. Min datter går til gymnastik, og jeg hader det inderligt. Kender flere der går til mange forskellige ting, og endda med flere børn. Ved ikke hvor de får styrken fra :D

Beundrer også de der forældre som deltager på legepladserne. Gynger, klatrer, leger fangeleg. Det kan vist tælles på én hånd hvor mange gange jeg er kravlet op i noget... og jeg poppede en flaske champagne da ungerne blev store nok til at gynge sig selv. Lortetjans, imo.


Jeg har altid været glad for gyngerne. Man kan stå der halve og hele timer i sine egne tanker og skubbe gyngen, det er meget fredfyldt.


"Hurtigere! Højere! Neeej, det for højt! Av, du skubbede mig i ryggen! Nu er det for lavt! Højere! HJÆÆÆLP DET ER FOR HØJT!" Panikanfald følger.

Måske min søde, kære datter har givet mig gyngetraume. Min søn er ok at skubbe. :D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12105
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34048

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf JoyNips » 17. nov 2023, 15:58

Jeg ved alt om Harry Potter og meget om Pokemon. Så jeg kan have samtaler i timevis om de emner.
Jeg bager vafler eller pandekager eller kage eller boller eller etellerandet 9 ud af 10 weekender.

Jeg beundrer folk der har mange spontane legeaftaler i eget hjem. Jeg føler altid at der trænger til at blive støvsuget, det vil jeg gerne lige fikse inden der kommer nogen.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Sustentaculum » 17. nov 2023, 16:08

Jeg er vildt tålmodig, kan være rolig i tilspidsede situationer, og håndterer hidsige nedsmeltninger med ophøjet ro.

Og jeg elsker at have børnene med til madlavning, og krea dims. Men det skyldes nok den uendelige tålmodighed.

Tilgengæld hader jeg at arrangere børnefødselsdage, og er på holdet der heller ikke rigtig kan overskue fritidsaktiviteter...
1
JoyNips
Indlæg: 12105
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34048

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf JoyNips » 17. nov 2023, 16:25

Nå ja, jeg beundrer en af mine bedste veninder vildt meget for altid bare at have haft børnene med. Jeg foretrækker at se mine venner uden mine børn, fordi de tager mit fokus. Hun er sådan en der ringer én over selvom hun er alene med børnene en weekend og så er de bare med. Det er vildt fedt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sofakartoflen
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9102

Re: Hvad er dit særlige forældretalent?

Indlægaf Sofakartoflen » 17. nov 2023, 16:34

Nu er mine børn jo voksne, og det var en anden tid.

Jeg tror, mit bedste talent var min omstillingsparathed og fantasi. Jeg gik hjemme med børnene, da de var små, blev dagplejer, og senere fik jeg deltidsjob.
Mit talent bestod i, at jeg ikke havde behov for at lave planer (forbehold for, at man skulle til læge eller tandlæge osv) så jeg indrettede mig efter børnenes dagsform. Ville de gerne ud, lavede jeg noget praktisk ude, ville de gerne lave noget kreativt, så jeg skulle være med, udsatte jeg bare praktisk arbejde til senere. Kom de i gang med en god leg inde, kunne jeg lige ordne et eller andet imens.
Deres far var ofte syg, og havde vi planer om at gøre noget i weekenden, fandt jeg på noget andet sjovt, vi kunne lave, så børnene ikke oplevede, at fars sygedage var øv-dage.

Jeg har også et andet "talent", eller jeg tænker ikke det er et talent, men jeg kan høre, når jeg taler med folk, og læse herinde, at de fleste mennesker synes, at det til tider er anstrengende at være sammen med deres børn, og at det er træls at deltage i arrangementer i institution eller skole, eller sidde i bestyrelser i musikskole eller lignende. Sådan har det aldrig været for mig. Jeg synes, det har været meningsfyldt og sjovt (lige bortset fra at gå til fodbold) Jeg er så heldig, at jeg synes, børn er helt vildt interessante, - mine egne selvfølgelig i særdeleshed.
Jeg har aldrig ønsket at få fred for dem eller at tage på weekend eller ferie uden dem. Alting var sjovere sammen med dem. (Alting er stadig meget sjovt sammen med dem)

Jeg beundrer, når forældre udviser tålmodighed og medfølelse. Jeg synes mange forældre til små børn er virkelig gode til at møde børnene i deres følelser.
2

Tilbage til "Forældre"