Efterskole

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15159

Re: Efterskole

Indlægaf Ata » 18. sep 2023, 17:07

Mædem skrev:Jeg har arbejdet i efterskoleverdenen i en del år, og jeg er derfor meget bevidst om, hvad jeg ville vægte højt den dag min søn (forhåbentlig) vil på efterskole. Det er i øvrigt de samme ting jeg ville lægge mærke til, hvis jeg en dag skal arbejde på en anden efterskole end den jeg er på i dag.

Beliggenhed, linjefag og skolens (gode) ry ville være det første jeg ville sortere efter.

Når vi tog ud og besøgte skolen ville jeg vægte følgende ting meget højt:

- At eleverne føler ejerskab over skolen. Er det dem der viser rundt? Taler de om skolen med varme, begejstring og stolthed?

- At skolen har nogle tydelige strategier for, hvordan de bliver ved med at give fællesskabet de bedste vækstbetingelser. Bl.a. ville jeg spørge ind til balancen mellem regler og medindflydelse. For mange, strikse og firkantede regler, som lærerne ikke kan forklare meningen med, kan skabe en usund modkultur, men omvendt kan for meget frihed og for mange løse regler resultere i, at det er jungleloven, der hersker. Og det har jeg ikke lyst til at lægge barn til.

- At eleverne har adgang til naturen, og at skolen er med til at facilitere mødet med den. Det kunne f.eks. være i form af en køkkenhave, dyrehold el.lign.

- At skolens værdigrundlag og pædagogik lægger op til de svære samtaler og det lange, seje træk, fremfor straf og tretrinsraket-tænkning.

- At der er en god, hjemlig atmosfære på skolen. Hilser eleverne og personalet på jer, når I går rundt på skolen? Virker det som om der er en god, sjov og tryg omgangstone mellem dem I møder? Er der liv, summen og gang i forskellige projekter? Er der nogle medarbejdere, der bor på skolen?

....OG at skolen har en politik omkring mobiltelefoner. En skole, hvor jeg kunne se, at mange af eleverne gik med næsen nede i telefonen, eller hvor det var dét mange af dem sad og var samlede om, ville jeg være skeptisk omkring.


Hvordan værelserne er indrettet, og hvilke toilet-og badeforhold der er, ville jeg være ligeglad med.

Enig i det meste!
Mht det sidste afhænger det jo af hvilket barn man har. Min datter har fx irritabel tyktarm og tager lang tid om toiletbesøg. Hun får rigtig mange mavesmerter, hvis hun ikke får lov at sidde på wc det hun skal. Så det betyder faktisk noget, om man deler 2 eller 6 personer om et toilet.
1
fisken80
Indlæg: 22544
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 52966

Re: Efterskole

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2023, 17:28

Ata skrev:
Mædem skrev:Jeg har arbejdet i efterskoleverdenen i en del år, og jeg er derfor meget bevidst om, hvad jeg ville vægte højt den dag min søn (forhåbentlig) vil på efterskole. Det er i øvrigt de samme ting jeg ville lægge mærke til, hvis jeg en dag skal arbejde på en anden efterskole end den jeg er på i dag.

Beliggenhed, linjefag og skolens (gode) ry ville være det første jeg ville sortere efter.

Når vi tog ud og besøgte skolen ville jeg vægte følgende ting meget højt:

- At eleverne føler ejerskab over skolen. Er det dem der viser rundt? Taler de om skolen med varme, begejstring og stolthed?

- At skolen har nogle tydelige strategier for, hvordan de bliver ved med at give fællesskabet de bedste vækstbetingelser. Bl.a. ville jeg spørge ind til balancen mellem regler og medindflydelse. For mange, strikse og firkantede regler, som lærerne ikke kan forklare meningen med, kan skabe en usund modkultur, men omvendt kan for meget frihed og for mange løse regler resultere i, at det er jungleloven, der hersker. Og det har jeg ikke lyst til at lægge barn til.

- At eleverne har adgang til naturen, og at skolen er med til at facilitere mødet med den. Det kunne f.eks. være i form af en køkkenhave, dyrehold el.lign.

- At skolens værdigrundlag og pædagogik lægger op til de svære samtaler og det lange, seje træk, fremfor straf og tretrinsraket-tænkning.

- At der er en god, hjemlig atmosfære på skolen. Hilser eleverne og personalet på jer, når I går rundt på skolen? Virker det som om der er en god, sjov og tryg omgangstone mellem dem I møder? Er der liv, summen og gang i forskellige projekter? Er der nogle medarbejdere, der bor på skolen?

....OG at skolen har en politik omkring mobiltelefoner. En skole, hvor jeg kunne se, at mange af eleverne gik med næsen nede i telefonen, eller hvor det var dét mange af dem sad og var samlede om, ville jeg være skeptisk omkring.


Hvordan værelserne er indrettet, og hvilke toilet-og badeforhold der er, ville jeg være ligeglad med.

Enig i det meste!
Mht det sidste afhænger det jo af hvilket barn man har. Min datter har fx irritabel tyktarm og tager lang tid om toiletbesøg. Hun får rigtig mange mavesmerter, hvis hun ikke får lov at sidde på wc det hun skal. Så det betyder faktisk noget, om man deler 2 eller 6 personer om et toilet.


Hvis barnet er introvert vil det måske også være mere hensigtsmæssigt med tomandsværelser fremfor hele huse, hvor de bor mange sammen.
Jeg var i hvert fald meget glad for, at jeg boede på et tomandsværelse. Jeg havde det i forvejen enormt svært på efterskolen og havde jeg også skullet forholde mig til flere mennesker konstant så tror jeg det havde været endnu værre.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4255

Re: Efterskole

Indlægaf Fræksak » 19. sep 2023, 21:14

Cbas skrev:Er der nogle der kender noget til Høng efterskole?


Sådan lidt. Vi var til rundvisning der for nogle år siden, og en venindes datter gik der forrige år. Hvad tænker du særligt på?

Vores indtryk var ret blandet, og vi endte med ikke at vælge den. Eleverne virkede søde, men umotiverede, og fortalte mest om hvilke fag man ikke behøvede at lave noget i :lol: Og så var vi ikke så vilde med de fysiske faciliteter - stor forskel på, om værelserne var nybyggede eller gamle og nedslidte. De byttede ogå værelser flere gange, så man boede på tre forskellige værelser i løbet af året. Jeg forstår godt pointen, men for min datter virkede det ikke fedt.

Venindes datter havde et halvsvært år, men de voksne omkring hende var gode til at støtte og coache, er mit indtryk. Så på den måde får skolen vel et plus.

Vi sender formentlig datter nr. 2 afsted om 3 år - og vi skal ikke kigge på Høng i den omgang sådan umiddelbart.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Efterskole

Indlægaf EmoJanice » 20. sep 2023, 14:15

Jeg er faktisk overrasket over at undervisningsministeriet ikke er gået hårdere til værks. De forbød sovesale hos Herlufsholm, men hvor mange skal der være på et værelse før at det er en "sal"?

Irritabel tyktarm er kun en af de mange mavesygdomme, som man i de senere år har fået fokus på og som der er skabt en accept af. Der må sættes nogle standarder så børn med disse udfordringer kan få muligheden for et ophold. Det ser bare ud til at skolerne ikke retter ind i tilstrækkelig grad og så går de glip af kunder.

Der er mange unge som dropper ud. Her må forældrene være mere påpasselige med hvad de skriver under på og måske også være ærlige. Hvis reglerne på skolen er for forskellige i forhold til reglerne i hjemmet bør de måske tænke 2 gange inden at de binder et 5-cifret beløb i enden på et ophold. Det er ganske lang tid hvor barnet ikke går der, de kan ende med at betale for, hvis opholdet bringes til ende før årets udgang.
0
Cbas
Indlæg: 536
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 222

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 20. sep 2023, 14:22

Fræksak skrev:
Cbas skrev:Er der nogle der kender noget til Høng efterskole?


Sådan lidt. Vi var til rundvisning der for nogle år siden, og en venindes datter gik der forrige år. Hvad tænker du særligt på?

Vores indtryk var ret blandet, og vi endte med ikke at vælge den. Eleverne virkede søde, men umotiverede, og fortalte mest om hvilke fag man ikke behøvede at lave noget i :lol: Og så var vi ikke så vilde med de fysiske faciliteter - stor forskel på, om værelserne var nybyggede eller gamle og nedslidte. De byttede ogå værelser flere gange, så man boede på tre forskellige værelser i løbet af året. Jeg forstår godt pointen, men for min datter virkede det ikke fedt.

Venindes datter havde et halvsvært år, men de voksne omkring hende var gode til at støtte og coache, er mit indtryk. Så på den måde får skolen vel et plus.

Vi sender formentlig datter nr. 2 afsted om 3 år - og vi skal ikke kigge på Høng i den omgang sådan umiddelbart.


Tak for input. Det var omkring fasciliteter, stemning jeg tænkte på.

Er også gået væk fra Høng, tror jeg.

Hvad endte I med at vælge? Pt kigger vi Gørved, Tølløse og en på Bogø
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4406
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10804

Re: Efterskole

Indlægaf BlueBunny » 20. sep 2023, 15:44

EmoJanice skrev:Jeg er faktisk overrasket over at undervisningsministeriet ikke er gået hårdere til værks. De forbød sovesale hos Herlufsholm, men hvor mange skal der være på et værelse før at det er en "sal"?

Irritabel tyktarm er kun en af de mange mavesygdomme, som man i de senere år har fået fokus på og som der er skabt en accept af. Der må sættes nogle standarder så børn med disse udfordringer kan få muligheden for et ophold. Det ser bare ud til at skolerne ikke retter ind i tilstrækkelig grad og så går de glip af kunder.

Der er mange unge som dropper ud. Her må forældrene være mere påpasselige med hvad de skriver under på og måske også være ærlige. Hvis reglerne på skolen er for forskellige i forhold til reglerne i hjemmet bør de måske tænke 2 gange inden at de binder et 5-cifret beløb i enden på et ophold. Det er ganske lang tid hvor barnet ikke går der, de kan ende med at betale for, hvis opholdet bringes til ende før årets udgang.


De fleste efterskoler sover man 2-4 på et værelse. Det giver mange gode sociale oplevelser. Såfremt nogen har særlige behov så kan der oftest findes en løsning på det. De fleste skoler har ligeledes en rimelig opsigelse.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Efterskole

Indlægaf MrsHyacinth » 20. sep 2023, 16:04

DenSkarpeLaks skrev:Jeg ville også se på hvor 'autoritær' eller streng (i mangel af bedre ord) den enkelte efterskole er. Jeg gik på en meget fri efterskole hvor vi boede i huse drenge og piger sammen, hvor der generelt var højt til loftet, og hvor et af grundprincipperne var at reglerne kunne ændres hvis vi kunne argumentere ordentligt for hvorfor.

Jeg var ret himmelfalden når jeg hørte mine venner der gik på en anden efterskole fortælle om hvordan drenge og piger ikke måtte komme på hinandens gang, hvordan der generelt bare var strengere og mere gammeldags regler for næsten alt, og meget lille medindflydelse for eleverne.

Mine venner trivedes jo fint på deres efterskole, men jeg ville helt klart ikke have trivedes i så autoritært et miljø, så jeg ville mene at det også er værd at tænke over hvordan ens teenager har det med den slags.


Min forstander tjekkede til tider nøglehullet med en vatpind fredag eftermiddag for at vurdere, om værelset var gjort “rent” = man måtte tage hjem.

Shit et setup. Når jeg ser tilbage på det 25 år senere ønsker jeg ikke for nogen børn, at de skulle ende der - selvom lærerne egentlig var cool, og vi lærte sygt meget, hvis vi ville.

Jeg husker vatpindene tydeligere end at Mustafa lærte mig at løse tredjegradsligninger som på Ingeniørhøjskolen. Det var fedt nok at kunne imponere matematiklæreren i gymnasiet, men de fascistoide vatpinde fyldte bare mere i hverdagen.
0
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4255

Re: Efterskole

Indlægaf Fræksak » 20. sep 2023, 21:09

Cbas skrev:
Fræksak skrev:
Cbas skrev:Er der nogle der kender noget til Høng efterskole?


Sådan lidt. Vi var til rundvisning der for nogle år siden, og en venindes datter gik der forrige år. Hvad tænker du særligt på?

Vores indtryk var ret blandet, og vi endte med ikke at vælge den. Eleverne virkede søde, men umotiverede, og fortalte mest om hvilke fag man ikke behøvede at lave noget i :lol: Og så var vi ikke så vilde med de fysiske faciliteter - stor forskel på, om værelserne var nybyggede eller gamle og nedslidte. De byttede ogå værelser flere gange, så man boede på tre forskellige værelser i løbet af året. Jeg forstår godt pointen, men for min datter virkede det ikke fedt.

Venindes datter havde et halvsvært år, men de voksne omkring hende var gode til at støtte og coache, er mit indtryk. Så på den måde får skolen vel et plus.

Vi sender formentlig datter nr. 2 afsted om 3 år - og vi skal ikke kigge på Høng i den omgang sådan umiddelbart.


Tak for input. Det var omkring fasciliteter, stemning jeg tænkte på.

Er også gået væk fra Høng, tror jeg.

Hvad endte I med at vælge? Pt kigger vi Gørved, Tølløse og en på Bogø


Faciliteterne var vi ikke imponerede af på Høng, sådan umiddelbart.

Vi endte med at vælge Odsherreds Efterskole, som på mange måder er superfed. Fagligt har vi ikke en finger at sætte på den, tværtimod! Og min datter havde et pragtfuldt år, men det er ikke for alle, er min vurdering. Der er ikke så meget "højskoleånd" og sådan.

Der er to i Tølløse (hvis ikke flere) - Slottet og Tølløse Privat- og Efterskole. Begge har vi hørt godt om.
0
Cbas
Indlæg: 536
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 222

Re: Efterskole

Indlægaf Cbas » 22. sep 2023, 13:52

Ordhavets efterskole. Nogle der kender noget til den?

Stemning, fasciliteter og kultur primært.
0
Kirstenkp
Indlæg: 592
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Efterskole

Indlægaf Kirstenkp » 26. feb 2024, 10:17

Cbas skrev:Ordhavets efterskole. Nogle der kender noget til den?

Stemning, fasciliteter og kultur primært.


Den åbner jo først fra næste skoleår.
0

Tilbage til "Forældre"