Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 836
Likede indlæg: 19899

Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Animi » 31. aug 2023, 20:41

Som familie er vi inde i en periode, hvor studie, fuldtidsarbejde og hverdagens trummerum gør, at livet bare føles ret leverpostejsagtigt. Vi har et barn på knap to år, så det er nok ikke så mærkeligt, at den sidste tid har været lidt hård og ja, meget rutine for det meste.

Men jeg har brug for at komme ud af den tankegang, at hverdagen bare skal overstås. Og selvom det måske ville være federe, hvis magien i hverdagen kom lidt mere spontant, så kunne jeg godt bruge lidt inspiration til, hvad I andre gør af ting - både store og små - der tilføjer lidt glimmer til hverdagen :D

(og jeg søger ikke råd ift det praktiske - ting som måltidskasser , betale sig fra rengøring osv, som frigiver mere tid har vi helt styr på :-D )
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Bergen » 31. aug 2023, 20:49

Vi går til dans en gang om ugen på en hverdagsaften. En barnepige sidder hos barnet, som sover de timer.
Det er rigtig godt for os.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7118
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1433
Likede indlæg: 13344

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Rapfisk » 31. aug 2023, 20:53

Vi danser i køkkenet. Da vores datter var 2, var det tit til sangene fra Minisjang, men nu også til vores musik. Jeg synes, det giver noget, selv om det kun er et par minutter
2
Livslinjen: 70 201 201
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf MellowGorilla » 31. aug 2023, 20:54

Mindset.
Jeg oplever (der er også noget forskning der viser det) at hvis man tvinger sig til at skifte sit mindset til feks at være mere positiv, så bliver man det forholdsvis hurtigt. Hvis det er hverdagen der bliver for leverpostej, kan man skrive 3 positive/magiske ting med, hver dag inden sengetid. Det samme med parforholdet, 3 ting man er taknemmelig for/elsker ved ens partner. Forholdsvis hurtigt minder man sig selv om alle de små magiske øjeblikke i hverdagen, mens de sker.
Det er ikke helt det du efterspørger, der er bare nogle år med små børn hvor hverdagen er leverpostej, og alt derudover kræver dedikeret prioritering, og mindset er den nemme adgang til lidt mere glimmer og magi.
3
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1924

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Skvatman » 31. aug 2023, 21:02

Kys, kys for satan, KYS hinanden. (ja ja, med tunge)... Det må man bare ikke glemme.

Lav bøfsandwich krammere med børnene.
5
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3260
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12452

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Joe » 1. sep 2023, 03:11

Min dreng snart fem og har et ret stort behov for at vide hvad der forventes af ham og hvad
der skal ske - så planlagte dage frem for tulle rundt herhjemme.
Vi har derfor ret mange fester herhjemme, som vi ofte finder på dagen forinden/om morgenen, så vi kan tale om det inden børnehave, og der dermed er en konkret ramme om eftermiddagens aktivitet.

Så pynter vi sammmen op med gammelt nytårspynt, jeg har liggende. Oppyntning er en vigtig del af festen. Forleden var det spilfest, hvor vi om morgenen havde fundet alle vores spil frem og lagt på spisebordet, og så tog vi et af gangen, da vi kom hjem. Vi nåede fire.
Vi har også holdt camping i stuen hvor vi sad i soveposer og sang lejrbålssange.
I sommers lavede jeg butik med eftermiddagssnacks, hvor hver ting kostede et vist antal ukrudt (som skulle hives op inden selvfølgelig)
Skattejagt hvor nogle af elementerne i aftensmaden blev glemt, og han skulle finde dem ved hjælp af et par (meget hurtigt lavede) spor.
Og i går var det surpriseparty for hans far, hvor vi satte skilt på døren om at vi altså var taget i sommerhus, så han troede at vi slet ikke var der. Og så sprang vi frem og overraskede ham…

Vores fester kræver aldrig rigtigt forberedelse fra min side, små børn stiller jo ikke så store krav. Det kræver mest at beslutte sig for at en bestemt aktivitet er en fest og så finde måske to små måder (netop for at det skal være realistisk at udføre) at festliggøre det på.

Jeg tror vi er ok kendt i børnehaven for vores konstante fester, kan høre på personalet at han taler en del om det. Og vi hygger os sammen.

Ovenstående er jo magi med barnet. Ifht magi i parforholdet som forældre, tror jeg det vildeste er at vi jævnligt laver massage mens vi alligevel ser et program/serie/film sammen. Nogle gange “rigtig” massage med mere tryk på, andre gange mere over i massagelignende nus, afhængig af energiniveau og overskud. Så får vi masser af hudkontakt og intimitet også i trætte perioder hvor den slags ellers ikke prioriteres.
23
DannyZuko
Indlæg: 431
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 31
Likede indlæg: 746

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf DannyZuko » 1. sep 2023, 11:50

Vi holder meget af at tage aftensmaden med på stranden her i de lune måneder. Så kan børnene tonse lidt rundt og evt. bade/soppe, bygge sandslotte osv. Og så direkte hjem i seng (ja, så må badet vente til en anden dag). Det plejer at være en fin lille hverdagsudflugt.

I det hele taget køre en tur efter aftensmaden. Til nærmeste vand/skov/marina.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19727
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46580

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf LadyFox » 1. sep 2023, 11:56

Her i sommeren har vi "tit" spist mad ude fra, udenfor. Ja ja, det har været pizza-mad, men kombinationen af ingen madlavning/opvask og det at vi er kommet ud og min datter så har kunne tøffe rundt og kigge på blomster og fugle mens jeg spiser færdig har lidt brudt hverdagen. Jeg kan godt synes spisesituationen derhjemme er lidt tung.
3
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 836
Likede indlæg: 19899

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Animi » 2. sep 2023, 04:27

Tak for nogle rigtige gode inputs ❤️
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Sorenspige
Indlæg: 7185
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 971
Likede indlæg: 9585

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Sorenspige » 2. sep 2023, 07:08

Vi spiser aftensmad i sofaen og ser fjernsyn hver torsdag. Vi får altid rugbrød og 1/2 chokoladebolle. Vores børn synes, det er fantastisk.
3
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5651
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10034

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2023, 08:21

Sorenspige skrev:Vi spiser aftensmad i sofaen og ser fjernsyn hver torsdag. Vi får altid rugbrød og 1/2 chokoladebolle. Vores børn synes, det er fantastisk.


Meget det samme her. Torsdags tapas i stuen, hvor de voksne får et glas vin og ungerne en sodavand.

(Tapas er i øvrigt mere ostebord møder nachos møder tempura rejer eller andet nemt hapse/fingermad)
1
Rhododendron
Indlæg: 468
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1150

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Rhododendron » 2. sep 2023, 08:48

Vi sover nogle gange i telt i haven.
Hvis man ikke har have, kan et lille iglotelt måske være i stuen :D

Da jeg var barn havde vi dage hvor vi slæbte madrasser ind i stuen og sov der alle sammen. Så spillede vi brætspil eller så en film på movieboxen :lol:

Vi har også snuppet en pizza med på vejen til stranden, og hygget der et par timer inden sengetid.

Nogle gange tænder vi op i grillen, bare for at riste skumfiduser til dessert.
1
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 398
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 48
Likede indlæg: 981

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Posedamen » 2. sep 2023, 10:49

Vi er super dårlige til den slags, men et par gange om måneden laver vi picnic i stuen, i stedet for at spise ved bordet. Et tæppe på gulvet, sodavand til alle og så spiser vi.
1
I just shit my pants, can I get in yours?
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 666
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1331

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf LittleLemon » 3. sep 2023, 21:35

Vi har:

Sovet i telt eller drivhus i haven
Tændt bål i haven og lavet snobrød, pandekager eller popcorn
Kørt ud til en badesø om eftermiddagen eller efter aftensmad
Taget på gåtur eller cykeltur med madpakker
Spist is på havnen mens vi kiggede på både
Holdt Movie-Night i stuen med madrasser på gulvet eller alle dyner i sofaen
Danset til børnenes yndlingsmusik
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9172
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: Hvordan gør I hverdagen mere magisk?

Indlægaf Purple Haze » 4. sep 2023, 05:56

Musik.
Det kan noget at hører P8 jazz om formiddagen i weekenden.
Hører alle yndlingssangene når man laver mad.
Hører højt musik og skråle med på sangene når man laver hobby ting.
Hører Dance når man gør rent osv.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Forældre"