Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf lillebjoern » 23. jan 2023, 08:28

Vi skal have købt en barnevogn til vores første barn, men er i tvivl om, hvad der egentlig er muligt ift. at vi har en mikrobil, som vi bruger til primær kørsel. Vi har også en anden bil, hvor pladsen ikke er noget problem, men den kører så kort på literen, at vi sjældent bruger den – men måske vi er nødt til det.

Vores bil er en Hyundai i10 fra 2013 (https://media.seek4data.net/Images/d1fa ... width=1000).

Vi var ude i en Babysam og prøvede at få en Emmaljunga NXT90B ind i den og det var mildest talt et projekt. Det kunne godt lade sig gøre, men det kræver at man skruer alle hjulene af, klapper barnevognsliften/kalechen sammen, osv., og der var det lige på et hængende hår, hvor jeg faktisk ville være nervøs for om der kom skader på barnevognen på længere sigt. Der kan intet andet være i bagagerummet.

Jeg tror jeg har mistet lidt modet i forhold til, hvad jeg troede var muligt. Hvad gør I andrebørnefamilier med en mikrobil? Er man bare nødsaget til at købe en større bil? Der er næsten ingen plads til bagage, fordi man udover barnevognen i bagagerummet har en autostol der fylder halvdelen af bagsædet, så selv en weekendtur er næsten udelukket. Vi spurgte i Babysam om vi så kunne købe en kombivogn til når vi skulle køre i bil og have en stor barnevogn derhjemme (vi bor i hus), men hun mente vi ville få lige så store pladsproblemer med en kombivogn.

Så jer med en mikro- eller meget lille bil: Hvilken barnevogn har I, som kan være i jeres bil?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf NoLady » 23. jan 2023, 08:43

Har den ikke splitbagsæde?
Er det så ikke bare at lægge det sæde ned?
1
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf lillebjoern » 23. jan 2023, 08:58

Jo, men så fylder det stadig hele bagagerummet og det ene sæde. Plus at hende fra Babysam sagde, at vi så var nødt til at spænde alt bagagen fast, da det ellers ville ryge rundt i kabinen ved et evt. uheld, hvilket jo er logisk nok. Og så bliver det pludseligt et projekt. Men det er nok bare én af de ting man må tage med, hvis man ikke vil investere i en større bil :D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6279

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf MrsHyacinth » 23. jan 2023, 09:09

lillebjoern skrev:Vi skal have købt en barnevogn til vores første barn, men er i tvivl om, hvad der egentlig er muligt ift. at vi har en mikrobil, som vi bruger til primær kørsel. Vi har også en anden bil, hvor pladsen ikke er noget problem, men den kører så kort på literen, at vi sjældent bruger den – men måske vi er nødt til det.

Vores bil er en Hyundai i10 fra 2013 (https://media.seek4data.net/Images/d1fa ... width=1000).

Vi var ude i en Babysam og prøvede at få en Emmaljunga NXT90B ind i den og det var mildest talt et projekt. Det kunne godt lade sig gøre, men det kræver at man skruer alle hjulene af, klapper barnevognsliften/kalechen sammen, osv., og der var det lige på et hængende hår, hvor jeg faktisk ville være nervøs for om der kom skader på barnevognen på længere sigt. Der kan intet andet være i bagagerummet.

Jeg tror jeg har mistet lidt modet i forhold til, hvad jeg troede var muligt. Hvad gør I andrebørnefamilier med en mikrobil? Er man bare nødsaget til at købe en større bil? Der er næsten ingen plads til bagage, fordi man udover barnevognen i bagagerummet har en autostol der fylder halvdelen af bagsædet, så selv en weekendtur er næsten udelukket. Vi spurgte i Babysam om vi så kunne købe en kombivogn til når vi skulle køre i bil og have en stor barnevogn derhjemme (vi bor i hus), men hun mente vi ville få lige så store pladsproblemer med en kombivogn.

Så jer med en mikro- eller meget lille bil: Hvilken barnevogn har I, som kan være i jeres bil?


Vi brugte en Babyjogger Summit X3. Den er nem at tage barnevognskassen af og stellet fylder ikke så meget som fx Emmaljungas kombivogne. Vi overgik til klapvogn, da han voksede ud af barnevognsdelen, men vores søn har så heller aldrig været stor fan af barnevogn, så det var ikke et stort tab.

Vi havde en stor barnevogn hjemme, men han har foretrukket at sove i slyngevugge eller seng hjemme.

I jeres tilfælde ville jeg afgjort ikke udskifte bilen for at få plads til en stor barnevogn allerede nu. Tænk hvis han ender med at være barnevognshader - så ville det være den dyreste unødvendige babyudgift ever :-D
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Æble » 23. jan 2023, 09:18

Da min datter var lille havde vi en lille bil. Vi valgte at købe en stor barnevogn der praktisk i hverdagen ikke kunne være i bilen, men at tage tog/bus/gåben med barnevognen. Til de få gange det var nødvendigt st køre, brugte vi en paraplyklapvogn med kaleche og liften fra barnevognen. Ikke optimalt, men brugte barnevognen mere uden bil en med og ville ikke gå på kompromis med barnevogn for det.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Delfin » 23. jan 2023, 09:18

Kunne man måske anbringe den i en cykelholder? Eller måske kun stellet og så kassen inde i bilen.
Man kan også få holdere der sidder lavere på bilen, men så skal der trækkrog på. Det er nok lidt dyrt, når man alligevel ikke må have trailer på


Billede
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Torn » 23. jan 2023, 09:38

Vi har en cykelholder til stellet og kalechen i bagagerummet.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Kerrigan » 23. jan 2023, 10:07

Vi har samme størrelse bil, en Lupo, og vi kan godt have barnevogn/klapvogn med. Fidusen er at finde noget kompakt.
Vi har en Baby Jogger City Tour Lux, som kan laves til både klapvogn og barnevogn (kombi).

Vi havde ikke rigtigt adgang til bil de første ni-ti måneder med vores ældste, men vi lykkedes med at komme en Brio barnevogn i en ca. samme størrelse bil. Det var dog et værre hyr.
Vores datter var heldigvis ret ligeglad med om det var barnevogn eller klapvogn hun sad i. Så da vi anskaffede en klapvogn, blev barnevognen udfaset.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Luffegås » 23. jan 2023, 10:40

Vi havde en STork barnevogn i en Up. Og det gik fint. Eneste grund til ny bil var at barnets lange ben ikke kunne være der da hun skulle sidde fremad
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf JoyNips » 23. jan 2023, 10:45

Vi havde en Peugeot 108 med den første. Det lod sig gøre med vores stokke kombivogn (stel i bagagerum, kasse på bagsædet ved siden af autostol).

Nu har vi en elbil hvor bagagerummet heller ikke er stort og vores Nxt90b skal have taget hjulene af og kassen gøres flad, men vi har efterhånden teknikken, så det går nemt nok.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf limitededition » 23. jan 2023, 11:19

En ting er hvad barnevognen fylder, en anden ting er plads til autostole, og især når de vendes fremad, og børnenes ben også skal være der. Jeg ville være utroligt ked af en mikrobil, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Min mand og jeg er hhv 185 og 178 cm, og børnene er 1 og 2,5 år og vi har lige opgraderet fra SUV til stationcar og er meget glade for den ekstra kabineplads. I SUV'en kunne vi ikke sidde behageligt på forsædet med autostol bagved, det kunne kun lige gå.
Men som de andre siger, vent og se om jeres barn vil ligge i barnevognen, inden i køber ny bil, medmindre kabinepladsen også er et problem. :)
0
Indomie
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Indomie » 23. jan 2023, 11:43

Jeg kender flere som har kunnet have en Odder vogn i fx en Up eller Mii.
Vi valgte selv bil ud fra at vores Teutonia klapvogn kunne være i bagagerummet, da der skulle være 2 børn og 2 voksne i vores Citigo.
Vores løsning blev derfor god klapvogn med i bilen, barnevogn hjemme
0
Oak123
Indlæg: 2140
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Oak123 » 23. jan 2023, 11:52

Luffegås skrev:Vi havde en STork barnevogn i en Up. Og det gik fint. Eneste grund til ny bil var at barnets lange ben ikke kunne være der da hun skulle sidde fremad


Det samme her, bilen blev først udskiftet da barnet ikke kunne være der med sine ben i fremadret siddeposition. Det var bare en Emmaljunga barnevogn og vi havde split bagsæde.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf Zonta » 23. jan 2023, 12:04

Stork markedsfører sig på at kunne være i bagagerummet på mikrobiler :) Vi havde selv en Stork. Stellet kan blive meget meget fladt, hjulene kan tages af og både lift og barnevognskassen kan foldes sammen (kanterne kan foldes ned).
2
J, juli 2018.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Barnevogn og mikrobil - kan det lade sig gøre?

Indlægaf 1234 » 23. jan 2023, 12:16

Det er nok ikke en decideret en mikrobil, men vi har en Seat Ibiza.
Vi havde en Stokke Trailz (kombivogn) og der kan være både barnevognen og lidt bagage.
Efter 8 måneder skiftede vi til klapvognsdelen, som hun sov ligeså godt i og så kan vi endnu nemmere have den.
Så barnsvognsdelen er heller ikke nødvendigvis så lang tid.
0

Tilbage til "Forældre"