Tråden for teenageforældre

Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Tråden for teenageforældre

Indlægaf Frandsen » 4. jan 2023, 08:44

Jeg synes, jeg ind i mellem mangler et sted at stille børne-spørgsmål eller at vende ting, der er mere teenage-agtige. Fx om sovetider, fester, gå hjem-tider osv ...

Så. derfor en tråd for alle os, der har teenagere i huset (eller tweens - de kan sgu også være teen-agtige)

Jeg har selv en på snart 14, og dilemmaerne omkring fester osv er begyndt at dukke op.

Har ikke noget konkret at vende lige nu - tror jeg. Det kommer nok :D
5
Rhododendron
Indlæg: 453
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1120

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Rhododendron » 4. jan 2023, 09:18

Jeg har også teenagere i huset, og hilser derfor sådan en tråd velkommen :lol:
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3097
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8108

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Charly » 4. jan 2023, 09:29

Jeg har en 17 årig - 18 til april, så jeg vil da også gerne være med :)
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16415
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30550

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 4. jan 2023, 09:35

Min er lige blevet 14. Det er heldigvis ikke relevant her endnu mht. fester og alkohol.
Men mon ikke det snart kommer.
Mange af hans klassekammerater er i hvert fald begyndt.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3097
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8108

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Charly » 4. jan 2023, 10:04

Min knægt begyndt ikke rigtigt med alkohol før slutningen af 9. klasse - der var ikke fester pga. Coronanedlukning, og jeg synes egentlig at det var rigtig fint at det ikke blev en ting før. Vi har talt en del med ham om alkohol og haft nogle aftaler omkring hvor meget han måtte drikke til en fest. Aftalen er løbende blevet justeret, og da også brudt en enkelt gang (jeg havde regnet den ud, for hold nu kæft hvor var han dårlig dagen efter, men han kom selv og sagde, at han gerne ville fortælle noget. Han sagde at han havde drukket mere end aftalt, og jeg var så glad for at han var ærlig - og så gjorde vi egentlig ikke mere ud af det. Han havde jo ligesom lært det på den hårde måde og forstod faktisk godt hvorfor vi havde sagt et max antal).

Han er blevet god til at mærke efter selv hvor meget han kan tåle og han gider ikke drikke sig så fuld at han ligger med tømmermænd dagen efter, så ingen aftaler mere, heller ikke i forhold til at komme hjem. Men han skal skrive, om han sover hos nogen, så vi ikke bekymrer os, og han skriver også, når han er på vej hjem (på eget initiativ).

Vi har altid sagt, at bliver han eller en kammerat så fuld eller dårlig at de ikke kan komme hjem, eller de føler, at de er ude i en situation, de ikke kan overskue, må han altid ringe, ligemeget hvad klokken er. Vi bliver ikke sure - tværtimod vil vi hellere kunne hjælpe dem.
10
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16415
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30550

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 5. jan 2023, 06:21

Charly skrev:Min knægt begyndt ikke rigtigt med alkohol før slutningen af 9. klasse - der var ikke fester pga. Coronanedlukning, og jeg synes egentlig at det var rigtig fint at det ikke blev en ting før. Vi har talt en del med ham om alkohol og haft nogle aftaler omkring hvor meget han måtte drikke til en fest. Aftalen er løbende blevet justeret, og da også brudt en enkelt gang (jeg havde regnet den ud, for hold nu kæft hvor var han dårlig dagen efter, men han kom selv og sagde, at han gerne ville fortælle noget. Han sagde at han havde drukket mere end aftalt, og jeg var så glad for at han var ærlig - og så gjorde vi egentlig ikke mere ud af det. Han havde jo ligesom lært det på den hårde måde og forstod faktisk godt hvorfor vi havde sagt et max antal).

Han er blevet god til at mærke efter selv hvor meget han kan tåle og han gider ikke drikke sig så fuld at han ligger med tømmermænd dagen efter, så ingen aftaler mere, heller ikke i forhold til at komme hjem. Men han skal skrive, om han sover hos nogen, så vi ikke bekymrer os, og han skriver også, når han er på vej hjem (på eget initiativ).

Vi har altid sagt, at bliver han eller en kammerat så fuld eller dårlig at de ikke kan komme hjem, eller de føler, at de er ude i en situation, de ikke kan overskue, må han altid ringe, ligemeget hvad klokken er. Vi bliver ikke sure - tværtimod vil vi hellere kunne hjælpe dem.


Min far ville også hellere komme og hente mig på Rådhuspladsen klokken 5 om morgenen (vi boede i Ballerup) end jeg skulle tage natbussen (alene) hjem.
Jeg var ikke altid flink til at sige, hvor jeg var hvis jeg sov ude. Eller dvs. jeg sov ikke altid der, hvor jeg sagde jeg ville gøre.
Og det var længe før mobil telefonernes tid.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Frandsen » 6. jan 2023, 10:52

Hvad tid går jeres teens i seng i hverdagen? Og hvor meget medbestemmelse har de unge over deres sengetider?
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2624
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3942

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Anlewi » 6. jan 2023, 11:47

Min yngste søn fylder 17 år i næste måned.

Har har siden han var 14/15 år selv styret sin sengetid. Han går for det meste i seng omkring 22:00-22:30 på skoledage og mellem 00:00-01:00 i weekenden.

Vi har opdraget med frihed under ansvar og i de perioder han ikke har kunne administrerer sine senge/sovetider har vi taget over indtil han igen kunne administrerer det
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8987
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1523
Likede indlæg: 25710

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jan 2023, 12:54

Anlewi skrev:Min yngste søn fylder 17 år i næste måned.

Har har siden han var 14/15 år selv styret sin sengetid. Han går for det meste i seng omkring 22:00-22:30 på skoledage og mellem 00:00-01:00 i weekenden.

Vi har opdraget med frihed under ansvar og i de perioder han ikke har kunne administrerer sine senge/sovetider har vi taget over indtil han igen kunne administrerer det


Det er nøjagtig det samme hos mig :)
Båder aldersmæssigt, og med ansvar under frihed.
De har faktisk været okay til at gå i seng i passende tid, uden at skulle opfordres til det, og slet ikke med krav. Men de vidste også, at kom der meldinger fra deres lærer om en generel oplevelse af træthed, og manglende energi og overskud til skole, så var der mors rammer og regler der tog over, men det har faktisk aldrig været et issue.

Den ene manglende noget disciplin og rytme under coronanedlukning, og det har også præget hans opstart på gymnasie. Men det skal han nu ikke ponkes for, det var fanme ikke en nem tid, slet ikke for en type som ham, der er enormt ekstrovert.
Den anden trivedes vildt godt med det, og fik meget hurtigt sit skolearbejde fra hånde, og så kunne han bruge resten af dagen som han ville, han er mere introvert og hygger sig godt i eget eller et begrænset selskab, selvom han dog også nyder sociale ting.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16415
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30550

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 6. jan 2023, 18:20

Min på 14 kommer i seng klokken 22 på skoleaftener og klokken 23 i weekenden/i ferien.
Han skal op 06:30 i hverdagene og jeg vækker ham klokken 9, hvis ikke han er vågnet af sig selv, i weekenden.
Han er klart mest medgørlig, hvis vi holder sengetiderne indenfor en vis tidsramme og jeg er ikke fan af, at sove den halve dag væk.
Senest rettet af TinaW 6. jan 2023, 20:31, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf FruKuk » 6. jan 2023, 18:24

Min knap 13 årige skal slukke skærme senest 21.30 og lægge sig til at sove, når hun er træt. Jeg tjekker ikke, hvornår hun lægger sig, men tror at det er mellem 21.30 og 22.00. Hun skal op kl 7.00

I weekenden bestemmer hun selv, men skal gå på værelset 21.30. Hun står op mellem 9.00 og 11.00 i weekenderne
1
Rhododendron
Indlæg: 453
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1120

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Rhododendron » 8. jan 2023, 09:13

Hvornår skal jeres 13-15 årige være hjemme om aftenen, og er der forskel på hverdag og weekend?
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16415
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30550

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf TinaW » 8. jan 2023, 13:57

Rhododendron skrev:Hvornår skal jeres 13-15 årige være hjemme om aftenen, og er der forskel på hverdag og weekend?


Nu bor vi ude på landet, så han skal enten køres eller med bus (hvor han også skal køres til og hentes fra) så det er begrænset hvor meget han render rundt.
Han går til noget motor værksted, der slutter klokken 21, en gang om ugen.
Det er det seneste han er ude.
Han er ikke interesseret i fester (endnu) så han er heller ikke ude i weekenden.
Hvis vi boede mere centralt, tror jeg det ville hedde 21 i hverdagene og 22 i weekenden.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2624
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3942

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Anlewi » 8. jan 2023, 14:19

Mine drenge har skulle være hjemme omkring 21:00 på skoledage og midnat i weekender og ferier.
Dog har det ikke været mere striks end at der altid har været plads til en biograffilm, aftenklub osv
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Tråden for teenageforældre

Indlægaf Panton » 10. jan 2023, 15:33

Jeg melder også ind i tråden, jeg har en søn der bliver 18 snart, og han går på gym under Team DK, så det tager lige et ekstra år. Men vender tilbage senere, fed tråd ;)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forældre"