Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Indlægaf Bergen » 3. aug 2022, 18:04

Næ, det skal bedsteforældrene ikke ved at have børnebørn i en ferie. Det lærer børnene nok. Er der børn, der ikke har prøvet at kede sig på en eller anden facon? Eller er det sådan en voksen overvejelse om barndom.
Senest rettet af Bergen 3. aug 2022, 18:20, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Indlægaf Zombie » 3. aug 2022, 18:05

Inden for det pædagogiske handler begreber som kedsomhed ofte om flere ting. Det kan handle om down-time, hvor børnene futter rundt og kommer ned i gear. Det bruger jeg især mellem frokost og middagslur, så børnene har nemmere ved at mærke, at de er trætte og falde i søvn.
Det handler også om at skabe plads til at bearbejde dagens eller ugens oplevelser. Samt at skabe plads til leg, hvor børnene kommer i flow og er fordybet.

Det er noget, børn kam have godt af i hvert fald én gang om dagen, nogle gange flere, alt efter diverse. Og hvis bedsteforældre haler dem med rundt, så får de ikke det afbræk.

Hvis bedsteforældrene kun passer i ferier eller ny og næ, kan det nok gå, men hvis de nu passer relativt ofte, kan der være behov for en snak.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Indlægaf Stars » 4. aug 2022, 08:22

fisken80 skrev:Så vil jeg påstå, at du misforstår. Når man siger at børn skal lære at kede sig, så handler det om, at man som voksen ikke partout sætter noget i gang for barnet når det siger, at det keder sig. At den voksne selv lader barnet finde på, hvad det så vil lave når nu sandkassen ikke er længere er sjov.


Og det er jo ret heldigt, kan man sige.
For Zombies beskrivelse af den pædagogiske definition af kedsomhed er ting, der giver rigtig god mening :)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2022, 08:57

jeg synes det er en god pointe i, at både forældre og bedsteforældre, kan/skal lære børn "bare at være" - som jeg tolker er det de mener med kedsomhed i artiklen.
Jeg er helt enig i, at vi ikke behøver have en masse planer for hvad vi skal sammen, denne weekend, ferie etc.
At man ikke behøvet at skulle ha været i en ZOO, tivoli eller forlystelsespark, cirkus, på et fancy oplevelses museum eller lignende, for at man kan stå på mål for at have givet børn/børnebørn en dejlig weekend eller ferie.

Roen, tøffetid, nærværet i at være fælles om de daglige praktiske gøremål, den er bestemt lige så vigtigt.
Der er lige så meget eller måske mere værdi i at lære at spille sorteper og fisk, eller banke sin farfar i vendespil, som der er i at ha været i tivoli.

Jeg nyder, og prioriteret, at have den slags weekender med mine børn, - og jeg har selv haft dem med mine forældre og bedsteforældre.
vi behøver ikke køre derudaf med 180 i timen hele tiden.
Jeg har tilbragt massevis af sommeruger hos mine bedsteforældre i Norge, - der skete ikke alt mulig ståhej, vi var i ude og handle, måske en tur til stranden, jeg blev inviteret med til at lave mad, vi tog på biblioteket og lånte bøger, vi tog på fjeldet i hytten, hvor dagens gøremål var at spille kort, koge spaghetti på gaskomfuret, gå lange ture i fjeldet, eller ligge på en stor sten ved søen og lade sig varme af solen imellem de iskolde dyp.
Og jeg havde dem med min farmor og farfar herhjemme, - jeg blev passet hos dem indtil jeg kom i børnehave, og igen da jeg startede i skole.
Jeg har haft så meget tøffe-hygge tid med dem. Nulret rundt i havne, plukket jordbær, vandet agurker og tomater, plukket blomster. Min farmor lærte mig at kniple og brodere. Jeg kunne pusle med dukker i timesvis, legede med trylledej. Vi læste historier.
hver gang jeg hører rådshusklokkerne i radioen, er det lige lukt tilbage til krostolen i farmors køkken, oliefyret der stod i hjørnet og brummede, farfar der sad og røg pibe, hans gammel dansk til morgenmaden.

Og mine forældre tilbyder ret meget det samme, som mine bedsteforældre gjorde. De er ikke sådan nogle tivoli, forlystelses og oplevlesestyper.
Min mor tager gerne børnene med til stranden måske, eller ud og få en is, til børnedyreskue, en mindre oplevelse i nærområdet.
Men ellers er det hygge-tøffe tid hjemme hos dem, der er et stort udvalg af legetøj, spil, tegnesager, så man kan bare gå igang.
Morfar har gang i sine sysler, og man kan sagtens gå med ham i haven, hjælpe eller kigge på, få lov at rode med værktøj, søm og skrue, klippe hæk, grave kartofler op.

Jeg holder af at have den form for tid med mine børn, at spille et spil, læse en bog sammen, invitere dem med til at bage og lave mad.
Gå en tur, for bare at gå en tur. Tage dem med ud til skov og strand. Der er meget mere teknologi idag, - så tøffetid kan også være at ligge på sofaen sammen, og se en film vi alle har lyst til at se. Det er ikke kedsomhed, men det er en form for rolig tid sammen, som er skøn, værdsat.


Vi tog en sommerferie ala det iår.
En ø-ferie. I et ældre skønt hus, retro beskriver det vist bedst, selvom der dog var opvaskemaskine, så var det lige tilbage til "farmors køkken"
Der var ingen tv, ingen internet, - de havde deres mobiler, men var gode til bare at lægge dem væk.
Vi boede lige ud til vandkanten, og havde små 10 minutters gang til stranden, så de havde krabbesnore og fiskenet med, og brugte timer på det.
Vi kørte ture i bilen, nød landskabet, fandt en lækker strand, spiste lidt for mange is. Men ingen forlystelsesparker, ingen tjuhej og tjubang.
Vi var på et enkelt museum, hvor de kunne fordybe sig i historie om søfart, hvordan man gjorde i tidligere tider.
Vi sov længe, gik til bageren efter morgenbrød imens vi nød de gamle fine huse, stokroserne, sommervejret.
VI fik spillet en masse kort, den yngste bankede os alle i matador, og vi havde andre gode spil med hjemmefra.
Ungerne har læst gamle anders and blade, ligget i blød i et badekar, ligget på græsset og kigget op i skyerne.
- med de kedede sig ikke, de nød det!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Skal bedsteforældrene lære børn at kede sig?

Indlægaf dgd2007 » 4. aug 2022, 09:39

Det er da altid meget sjovt når nogle vender tingene på hovedet. Det skal bare ikke være basis for en ny religion om at sådan skal det altid være fremover ... :)

Vi er ikke sådan nogle der styrter rundt til alt muligt, hverken med eller uden børnebørn. Men jeg blev da lidt overrasket engang vi havde planlagt zoologisk have, men den 4-årige hellere ville blive hjemme hos os og lege med de biler vi har her. Selvom jeg netop husker fra min egen bedstemor at hun altid tog os ud til den slags.

Det skal siges at forældrene selv har dem med til alt muligt forskelligt.
0

Tilbage til "Forældre"