Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Torn » 2. aug 2022, 12:04

Vi har sukkerpolitik i vores integrerede institution, men ikke fanatisk. Til fødselsdage må vi ikke dele slik/kage/is ud, men tørret frugt osv. er fint. De har madordning og får da ketchup til pølserne, pandekager på bålet, æbleskiver til jul osv., så lidt sukker er der jo. Men ikke i store mængder. Og det er jeg glad for. Jeg har læst madro og er enig i, at søde sager ikke skal på en piedestal, men derfra og så til kage dagligt... nej tak.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Sorenspige » 2. aug 2022, 19:17

Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Nu er sådan en legeplads sikkert også åben døgnet rundt, så hvem som helst kan vade direkte ind.
Vores børnehave har et hegn på 1 meter, og det er alt hvad der behøves.

Så sådan en småkage kan komme alle mulige steder fra. Det kan være fra madkundskab, det kan være fra ældre elevers madpakker, det kan være alt muligt. Vores legeplads bruges forskelligt om det er eftermiddag eller aften, så kraves der bare over hegnet af elever i forskellige årgange.
Man vælger bare at drage den konklusion, at en eller anden forældrer med børnehavebørn har opført sig fuldstændigt utilgiveligt ansvarsløst, mindre kan ikke gøre det.

I min kommune er alle eller nogle institutioners legeplads til fri afbenyttelse efter lukketid, så det var faktisk også min første tanke at det kunne skyldes gæster, men det virker til at mængden af søde sager i institutioner er reel nok https://jv.dk/artikel/familiemor-vil-fo ... gt-problem


I Esbjerg er mange vuggestuer og børnehavers legepladser aflåst udenfor lukketid.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf primle » 2. aug 2022, 20:27

Det virker mere som om, at det er de andre børns madpakker hun har et problem med end den ene kiks hendes datter har spist.

Det er jo i virkeligheden svært at gøre alle tilfredse. Hendes datter kigger misundeligt på madpakker med noget ‘lækkert’ i. Synes det skal begrænses til festlige lejligheder. De forældre, der giver lidt med at sådanne sager forsøger måske netop at vise deres børn, at søde sager ikke behøver ophøjes til mere end andre madvarer.

Jeg tænker, den må ligge hos de enkelte forældre så længe, der ikke er en politik.

Og så er jeg ret glad for vores madordning (var jeg ikke i starten) OG politik om ikke at dele ud til fødselsdage i børnehaven. De bliver fejret uden mad/slik/kage som fokus. Og der er ingen sukkerpolitik og kan sagtens få kage/is på andre tidspunkter.
2
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Zonta » 2. aug 2022, 20:38

Vores børnehave har ikke en decideret sukkerpolitik (og der er madordning, så vi skal ikke have mad med derned), men de opfordrer til, at det der deles ud til fødselsdage ikke er decideret slik eller kage. Men frugtstænger, smoothies osv. må gerne deles ud og det er fint med mig.

De har f.eks. også fået hjemmelavet is en dag til eftermiddagsmad og jeg synes de er virkelig gode til at servere en god blanding af forskellig slags mad, så jeg er godt tilfreds. Vi kender nogen i børnehaven som er ret strikse med sukkeret og det forstår jeg nok ikke rigtigt. Tror mere på alt med måde.
0
J, juli 2018.
Missmo
Indlæg: 93
Tilmeldt: 4. jan 2021, 19:06
Kort karma: 7
Likede indlæg: 116

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Missmo » 3. aug 2022, 08:25

Min søn får da af og til en pandekage, eller en mælkesnitte med i madpakken, dog ikke hverdag.

Vi er generelt ret afslappet omkring sukker, og selvom knægten elsker slik er det søde ikke altid spist.
Jeg er generelt modstander af forbud, og kan egentlig godt li den måde hans børnehave greb den an.
Der er sukkerpolitik her i kommunen, men børnehaven havde et ret afslappet forhold til den regel, der var kage til fødselsdag, og arrangementer.
Til gengæld så tog de hver 3. Måned billeder af alle børns madpakker, for inspirere og afkræfte børnenes “historier” om hvad andre havde med i madpakkerne.

Den tilgang kan jeg meget bedre forholde mig til
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2022, 08:43

Jeg synes kage og sukker dagligt er helt fjong i en balanceret kost.

Jeg vil bare gerne selv have kontrollen over hvor meget og hvad og hvornår.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Stars » 3. aug 2022, 08:44

Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Nu er sådan en legeplads sikkert også åben døgnet rundt, så hvem som helst kan vade direkte ind.
Vores børnehave har et hegn på 1 meter, og det er alt hvad der behøves.

Så sådan en småkage kan komme alle mulige steder fra. Det kan være fra madkundskab, det kan være fra ældre elevers madpakker, det kan være alt muligt. Vores legeplads bruges forskelligt om det er eftermiddag eller aften, så kraves der bare over hegnet af elever i forskellige årgange.
Man vælger bare at drage den konklusion, at en eller anden forældrer med børnehavebørn har opført sig fuldstændigt utilgiveligt ansvarsløst, mindre kan ikke gøre det.

I min kommune er alle eller nogle institutioners legeplads til fri afbenyttelse efter lukketid, så det var faktisk også min første tanke at det kunne skyldes gæster, men det virker til at mængden af søde sager i institutioner er reel nok https://jv.dk/artikel/familiemor-vil-fo ... gt-problem


Men vi har stadig kun damens ord for det?

Så hendes datter er misundelig på de andre børns madpakker, der HVER DAG har slik/kage/... med.
Hvor mange børn er det, der er på en børnhavestue - 20?
Så hvis hvert barn har noget lækkert i madpakken én gang hveranden uge, er der i gennemsnit 2 børn hver dag at være misundelig på.
Som 4-årig kommunikerer du sikkert ikke tydeligt til din mor, at Kim/Olga/.. kun har noget 2 chokoladeknapper/3 vingummibamser med 2 gange om måneden - du kommunikerer nærmere hver dag, at er misundelig på Kim/Olga/dagens heldige.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. aug 2022, 08:47

jeg har det SÅ svært ved mennesker der reagerer som denne mor, - som vil trække egne standarder og holdninger ned om ørerne på andre, og ligefrem mener der skal laves regler om det, på politisk niveau. Bliv på din egen banehalvdel, gør hvad du selv mener er bedst, men dikter ikke andre.
og overordnet tror jeg at det eneste hun lykkes med her, er at gøre sig selv til grin.

Jeg har været en del med mit ene barn i skole, - 20 madpakker pr. dag, mit indtryk er at de 20 madpakker overordnet er særdeles fornuftige, med rugbrød eller andet fuldkorn, pålæg, frugt, grønt, og jo også lidt sødt i form af en kiks, et lille stykke kage, rosiner og nødder, en danon, muslibar, etc.
Alt sammen ting jeg også kunne finde på at give mine børn med i deres madpakker som en snack.
Det er da ikke fordi jeg ikke har hørt et "årh" eller "wow", "ej hvor lækkert", og et "hvor er du heldig" fra de andre børn, men i skolealderen er de ihverdfald ret gode til at glæde sig på andres vegne, og ellers blive på egen bane, og bare spise egen madpakke.
Indimellem bliver det byttet en mad, fordi man ikke havde lyst til leverpostej, eller en mad givet videre til ham der havde glemt madpakken hjemme.

Og det er ihvertfald ikke kun "det ulødige" der lægger op til misundelse, - det kan lige så vel være hende der har fået en sød besked fra mor i madpakken, hende der pakker små overraskelser op fra sølvpapir pakken, den flot pyntede mad, den lækre salat fra gårsdagens aftensmad, et kyllingespyd, et pølsehorn, en pizzasnegl eller en lækker sandwich. Skal vi så også ensrette det? mandag, en sød besked fra forældre, Onsdag skal alle børn ha en mælkesnitte eller muslibar med i madpakken? Fredag skal der ligger en flot serviet? :stoned: Eller må ingen ha en besked, en flot mad, en flot serviet, og mor/far skal ha overskud til hjemmebagte pølsehorn ?


hos os er sådan noget som en mælkesnitte, en muslibar, en brikjuice, et stykke kage fra weekenden, en pandekage, ikke ualmindeligt i madpakken.
Det fratager ikke fokus fra selve madpakken.
Mine børn er ikke overdrevet begejstret for rugbrød, og slet ikke i madpakke. Så jeg laver somregel sandwiches til dem, af fuldkorn flute eller fuldkorn sandwich brød. Eller de får rester med fra varmt mad, pastasalat, wraps, pitabrød, pizza.

Mit ene barn har ADHD, - han spiser godt og rigeligt, - men for ham er det f.x. svært at forholde sig til en masse forskellige ting i en madpakke, flere madder af vælge imellem, så får han ikke spist noget. Men sandwich, pasta eller lign, så får han spist, og har god energi og overskud til hele skoledagen.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf HappyHippo » 3. aug 2022, 08:50

Vi har heldigvis aldrig haft sukkerpolitik i vuggestue, børnehave eller skole. Mine kan sagtens spise sukker, men kaster sig ikke over det. Ofte vil de hellere have frugt og grønt fordi slik ikke er spændende og forbudt hjemme hos os
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Misantropen » 3. aug 2022, 09:19

Stars skrev:
Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Nu er sådan en legeplads sikkert også åben døgnet rundt, så hvem som helst kan vade direkte ind.
Vores børnehave har et hegn på 1 meter, og det er alt hvad der behøves.

Så sådan en småkage kan komme alle mulige steder fra. Det kan være fra madkundskab, det kan være fra ældre elevers madpakker, det kan være alt muligt. Vores legeplads bruges forskelligt om det er eftermiddag eller aften, så kraves der bare over hegnet af elever i forskellige årgange.
Man vælger bare at drage den konklusion, at en eller anden forældrer med børnehavebørn har opført sig fuldstændigt utilgiveligt ansvarsløst, mindre kan ikke gøre det.

I min kommune er alle eller nogle institutioners legeplads til fri afbenyttelse efter lukketid, så det var faktisk også min første tanke at det kunne skyldes gæster, men det virker til at mængden af søde sager i institutioner er reel nok https://jv.dk/artikel/familiemor-vil-fo ... gt-problem

Men vi har stadig kun damens ord for det?

Så hendes datter er misundelig på de andre børns madpakker, der HVER DAG har slik/kage/... med.
Hvor mange børn er det, der er på en børnhavestue - 20?
Så hvis hvert barn har noget lækkert i madpakken én gang hveranden uge, er der i gennemsnit 2 børn hver dag at være misundelig på.
Som 4-årig kommunikerer du sikkert ikke tydeligt til din mor, at Kim/Olga/.. kun har noget 2 chokoladeknapper/3 vingummibamser med 2 gange om måneden - du kommunikerer nærmere hver dag, at er misundelig på Kim/Olga/dagens heldige.

Læste du artiklen?

To politikere fra kommunen medvirker. De vil ikke lave regler for indtaget, men de afviser heller ikke hendes kritik.

Overskriften er endda:
"Familiemor vil forbyde sukker i børnehaverne – flere børn har slik og kage med hver dag: Politikere erkender alvorligt problem."

Kurt Bjerrum (V), der er medlem af Børn & Skoleudvalget i Esbjerg Kommune, forstår godt Nina Overbecks frustration, men han afviser, at der skal indføres nye regler på området.

- Generelt er min holdning, at jo mere kontrol og jo flere regler man indfører, jo dårligere. Jeg foretrækker vejledning. Men jeg er faktisk enig med hende. Selvfølgelig skal børn have en sund kost, og slik hører ikke til i en madpakke. Det kan der ikke være tvivl om. Så vi kan sagtens se nærmere på, om der skal laves mere oplysning. Men ikke strammere regler, lyder det fra Kurt Bjerrum, der mener, at det er skolerne og børnehaverne selv, der skal tage initiativet.

- Jeg vil bakke op om sukkerpolitik i institutionerne, men det skal de selv bestemme. Vi kan godt skubbe mere på for, at ledelsen og bestyrelsen gør mere ud af at påtale og konfrontere, men det må ikke blive til kontrol og smagsdommeri. Og det risikerer man. Men noget skal der da ske, siger han.


Ulla Koman-Mejer (S), der ligeledes er en del af Børn & Skoleudvalget, mener, at man skal sætte ind overfor det store sukkerforbrug på institutionerne. Men ligesom sin kollega mener hun heller ikke, at strammere regler er vejen frem.

- Det er en helt vildt dårlig ide, hvis man får usunde sager hver dag. Både når man er voksen, og når man er et barn. Det skal vi selvfølgelig forsøge at sætte ind overfor og skabe en kultur, hvor man i højere grad træffer sunde valg. Vi skal lave bedre oplysning, og så vil jeg da opfordre bestyrelserne på skolerne og i børnehaverne til at slå ned og tage konfrontationen, siger Ulla Koman-Mejer, der ser på sagen med stor alvor.

- Vores folkesundhed er vigtig, så jeg kan kun bifalde et opråb. Men det er ikke noget, som vi politikere skal til at lave regler om. Men jeg mener, at det er værd at drøfte. Måske kan vi gøre det lettere for skolerne og institutionerne at få forældre til at træffe et sundt valg, siger hun.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Stars » 3. aug 2022, 09:30

Misantropen skrev:
Stars skrev:
Misantropen skrev:
HerErJeg skrev:Nu er sådan en legeplads sikkert også åben døgnet rundt, så hvem som helst kan vade direkte ind.
Vores børnehave har et hegn på 1 meter, og det er alt hvad der behøves.

Så sådan en småkage kan komme alle mulige steder fra. Det kan være fra madkundskab, det kan være fra ældre elevers madpakker, det kan være alt muligt. Vores legeplads bruges forskelligt om det er eftermiddag eller aften, så kraves der bare over hegnet af elever i forskellige årgange.
Man vælger bare at drage den konklusion, at en eller anden forældrer med børnehavebørn har opført sig fuldstændigt utilgiveligt ansvarsløst, mindre kan ikke gøre det.

I min kommune er alle eller nogle institutioners legeplads til fri afbenyttelse efter lukketid, så det var faktisk også min første tanke at det kunne skyldes gæster, men det virker til at mængden af søde sager i institutioner er reel nok https://jv.dk/artikel/familiemor-vil-fo ... gt-problem

Men vi har stadig kun damens ord for det?

Så hendes datter er misundelig på de andre børns madpakker, der HVER DAG har slik/kage/... med.
Hvor mange børn er det, der er på en børnhavestue - 20?
Så hvis hvert barn har noget lækkert i madpakken én gang hveranden uge, er der i gennemsnit 2 børn hver dag at være misundelig på.
Som 4-årig kommunikerer du sikkert ikke tydeligt til din mor, at Kim/Olga/.. kun har noget 2 chokoladeknapper/3 vingummibamser med 2 gange om måneden - du kommunikerer nærmere hver dag, at er misundelig på Kim/Olga/dagens heldige.

Læste du artiklen?

To politikere fra kommunen medvirker. De vil ikke lave regler for indtaget, men de afviser heller ikke hendes kritik.

Overskriften er endda:
"Familiemor vil forbyde sukker i børnehaverne – flere børn har slik og kage med hver dag: Politikere erkender alvorligt problem."

Kurt Bjerrum (V), der er medlem af Børn & Skoleudvalget i Esbjerg Kommune, forstår godt Nina Overbecks frustration, men han afviser, at der skal indføres nye regler på området.

- Generelt er min holdning, at jo mere kontrol og jo flere regler man indfører, jo dårligere. Jeg foretrækker vejledning. Men jeg er faktisk enig med hende. Selvfølgelig skal børn have en sund kost, og slik hører ikke til i en madpakke. Det kan der ikke være tvivl om. Så vi kan sagtens se nærmere på, om der skal laves mere oplysning. Men ikke strammere regler, lyder det fra Kurt Bjerrum, der mener, at det er skolerne og børnehaverne selv, der skal tage initiativet.

- Jeg vil bakke op om sukkerpolitik i institutionerne, men det skal de selv bestemme. Vi kan godt skubbe mere på for, at ledelsen og bestyrelsen gør mere ud af at påtale og konfrontere, men det må ikke blive til kontrol og smagsdommeri. Og det risikerer man. Men noget skal der da ske, siger han.


Ulla Koman-Mejer (S), der ligeledes er en del af Børn & Skoleudvalget, mener, at man skal sætte ind [overfor det store sukkerforbrug på institutionerne. Men ligesom sin kollega mener hun heller ikke, at strammere regler er vejen frem.

- Det er en helt vildt dårlig ide, hvis man får usunde sager hver dag. Både når man er voksen, og når man er et barn. Det skal vi selvfølgelig forsøge at sætte ind overfor og skabe en kultur, hvor man i højere grad træffer sunde valg. Vi skal lave bedre oplysning, og så vil jeg da opfordre bestyrelserne på skolerne og i børnehaverne til at slå ned og tage konfrontationen, siger Ulla Koman-Mejer, der ser på sagen med stor alvor.

- Vores folkesundhed er vigtig, så jeg kan kun bifalde et opråb. Men det er ikke noget, som vi politikere skal til at lave regler om. Men jeg mener, at det er værd at drøfte. Måske kan vi gøre det lettere for skolerne og institutionerne at få forældre til at træffe et sundt valg, siger hun.


Ja - men jeg er åbenbart blind.

Vil du citere for mig, hvor der står, hvor stort sukkerindholdet i madpakkerne er?
Hvor stort er stort for Ulla?
Er det 3 vingummer i hvert barns madpakke hver 14. dag - så der i gennemsnit er vingummier hver dag?
Eller er det Per, Emilie, Line, Janus og Ole, der hver dag har toast med pålægschokolade og en kindersnitte med?

Ud over overskriften, naturligvis - som en redaktionsmedarbejder har skrevet for blikfang.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Fruity » 3. aug 2022, 09:38

Jeg vil da håbe, pædagogerne udfører sit pædagogiske arbejde og vejleder forældre, der giver deres børn madpakker med, der er ringe for deres sundhed

Hvis pædagogerne ikke mener, det er relevant, er det forhåbentlig, fordi der ikke er et sundhedsproblem for det enkelte barn
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Misantropen » 3. aug 2022, 09:39

Stars skrev:Ja - men jeg er åbenbart blind.

Vil du citere for mig, hvor der står, hvor stort sukkerindholdet i madpakkerne er?
Hvor stort er stort for Ulla?
Er det 3 vingummer i hvert barns madpakke hver 14. dag - så der i gennemsnit er vingummier hver dag?
Eller er det Per, Emilie, Line, Janus og Ole, der hver dag har toast med pålægschokolade og en kindersnitte med?

Ud over overskriften, naturligvis - som en redaktionsmedarbejder har skrevet for blikfang.

Jeg ved ikke om det er udspecificeret nogle steder, så hvis du vil vide det ned til mindste detalje må du nok tage direkte kontakt til dem.
0
Vaniljestang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 416

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf Vaniljestang » 3. aug 2022, 11:09

Mine børn får sukker hver dag og får fx en kiks, danone, giffel, figenstang, pålægschokolade med som snack i madpakken. Herhjemme får de et eller andet morgenmadsprodukt eller havregryn med sukker eller brød med pålægschokolade. Om eftermiddagen får vi ofte noget sødt fx kage, kiks og frugt. Den store får her om sommeren, næsten dagligt koldskål til natmad. Slik er dog mest i weekenderne undtager ved ferier. Ingen af børnene er overvægtige (ej heller deres forældre) , har aldrig haft huller i tænderne og får altid ros til udviklings/skolehjemsamtaler. Jeg synes, de kan være vældig irriterende, men jeg er ikke sikker på, det er sukkerets skyld. Jeg er da vildt misundelig på dem, der bare laver mega sunde, varierede og hjemmelavede madpakker, ærligt men vi er til de nemme løsninger. Hvis det bliver vildt, så får mine hjemmelavede pølsehorn eller pizzasnegle med. Det går nok.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Mor i chok over småkage. Får dit barn sødt med i madpakken?

Indlægaf godtnavn » 12. aug 2022, 13:35

FormerlyKnownAs skrev:
Ingen af mine får slik eller kage med. Men de får kiks, tørret frugt, rugbrød med nøddesmør…og det er jo lidt same same.



Undskyld jeg lige klipper i dit indlæg, men hvorfor synes du rugbrød med nøddesmør er det samme som slik? Jeg har aldrig set det som en usund ting men derimod været glad for at børnene elskede det :genert: Altså det er jo det samme som en skive rugbrød uden pålæg og en håndfuld nødder, det tænker jeg da er meget sundere end slik/kage.
0

Tilbage til "Forældre"