Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

abcd
Indlæg: 6115
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10057

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf abcd » 10. aug 2022, 04:23

Myresluger skrev:Det afhænger i jo nok af hvor man bor. Dem jeg kender der ikke har kunnet få plads har været i København. Det ældste af børnene er lige knap tre år og fik først plads som 18 måneder gammel.


Det skyldes vel at de kun ville have en bestemt institution. Der er pasningsgaranti ved 26 uger, men ikke til ens foretrukne institution, kommunen må vælge institutionen.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf 1234 » 10. aug 2022, 04:28

Myresluger skrev:
abcd skrev:
Myresluger skrev:
Fledermäuslein skrev:
abcd skrev:
abcd skrev:Jeg forudser at det næste bliver at mænd tager 2-3 måneders barsel, for det giver bedst økonomisk mening i den nye situation, og nogle mennesker på venstrefløjen kigger på det, og siger "det er slet ikke godt nok", kvinder tager stadig 9-10 ud af 12 måneders barsel, de ender med ringere pension osv., det hele skyldes gammeldags, fastlåste kønsroller, yada yada, og det gik jo så fint at øremærke 11 uger, så hvad med vi øremærker 11 uger mere? Eller hvad med vi bare øremærker 50/50, så folk er økonomisk pressede til at dele barslen midt over?

Sådan, folkens, ser en glidebane ud.


Direktøren for noget der hedder "Kvindeøkonomien", har skrevet denne kronik i Berlingske (betalingsartikel): https://www.berlingske.dk/kronikker/ung ... lingen-for

Øremærket barsel fikser overhovedet ikke ligestillingen siger hun.
- Det har hun ret i...

Hvis øremærket barsel skulle hjælpe, skulle den deles 50/50 siger hun.
- Jaaah, og det kunne hun vel godt tænke sig, glidebanen tegner sig...

Det er bydende nødvendigt at barslen deles lige siger hun. Der er brug for at kvinderne integreres fuldt ud på arbejdsmarkedet. Og grunden til de ikke allerede er det, er årtiers kønsnormer, forventninger osv.
- Det er sjovt, for det forekommer mig at der er et større pres på kvinder fra kvinder som hende, der nærmest udskammer kvinder som ikke har lyst at dele barslen 50/50. Kvinder der hellere vil gå hjemme med småbørn og gå på deltid end have 24% mere i pension, føj de må skamme sig, og de må forstå at det ikke er et valg de frivilligt træffer, det trækkes ned over hovedet på dem af samfundet.



Hvor er det dog en rædselsfuld insisteren på lighed.


Enig.

Medmindre barslen gøres længere, så kvinden kan tage nok barsel til at kunne fuldamme en seks måneders tid og helst også være fuldt tilgængelig et par måneder mere. (Disclaimer: hvis hun kan/vil).

Men jeg lider også under den holdning, at far ikke er helt lige så god som mor, når der er tale om de helt små babyer, så jeg er ganske givet i den rette tråd.

Edit: Ups, jeg troede jeg var i “det må man ikke sige”.

Altså, for at fuldamme i 6 måneder er det jo ikke ret skævt barslen skal deles..

Derudover er der også sket det hver gang barslen er blevet forlænget, har man først kunnet få plads i institution senere. Da jeg fik mine børn var barslen 6 måneder, da kunne man få plads i instititution deromkring (måske lidt senere) nu er der et års barsel og nu kan man først få plads til sit barn efter et år. Så forlænges barslen, er det ikke et frit valg at holde længere barsel - og vupti så er mor igen nødt til at tage længere barsel, fordi der ikke er plads i instituionerne.

Og samfundets forventning er at mødre synes det er fantastisk at være på barsel - det ses også tydeligt herinde. En del mødre trives ikke på barsel - og jeg tror der er flere end man hører om, fordi det er stadig ret tabubelagt.


Tabubelagt af hvem? Jeg hører aldrig om at kvinder får skæld ud over at tage kortere barsel. Til gengæld får de godt nok på puklen hvis de holder "for meget". Kvinden fra den linkede kronik er i hvert fald sur. Er der nogensinde nogen der skriver vrede kronikker om at kvinder burde gå noget mere hjemme?

Og er der ikke pasningsgaranti allerede fra 26 uger?

Der er en forventning fra samfundet - altså venner, familie, kollegaer, lokalsamfund etc. Om at mødre synes det er fantastisk og derfor behøver fædre jo ikke gå på barsel - for mange har slet ikke lyst. Læs bare dine egne indlæg igen - du forventer at fædre ikke har lyst til barsel og at mødre tilgengæld gerne vil have 12 måneder. Og det er passer garanteret også på nogle familier, men mit gæt er at der er mindst lige så mange det ikke passer på.

Jeg kender flere der indenfor de sidste par år har måttet gå hjemme indtil barnet var ca 18 måneder, fordi de ikke har kunnet få pasning!


Jeg har i hvert fald fået at vide mange gange, at jeg ville fortryde, at vi delt lige. Og jeg slet ikke ville lade min mand få så meget ved andet barn :stoned:
Jeg har sjovt nok hverken fortrudt eller vil lave det om næste gang.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2022, 05:07

abcd skrev:
Myresluger skrev:Det afhænger i jo nok af hvor man bor. Dem jeg kender der ikke har kunnet få plads har været i København. Det ældste af børnene er lige knap tre år og fik først plads som 18 måneder gammel.


Det skyldes vel at de kun ville have en bestemt institution. Der er pasningsgaranti ved 26 uger, men ikke til ens foretrukne institution, kommunen må vælge institutionen.

Det er et problem hvis man f.eks. arbejder i sundhedsvæsenet, plejen, som pædagog eller andet hvor man møder før klokken 8 - da de fleste institutioner i København åbner klokken 7, og hvis man vil bruge plads garantien kan man ikke bede om at de prøver at se om der er mulighed for at finde en plads der åbner 6.00-6.15. Så der kan være andre grunde end at man fortrækker en bestemt institution.
2
...
abcd
Indlæg: 6115
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10057

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf abcd » 10. aug 2022, 05:16

LadyFox skrev:
abcd skrev:
Myresluger skrev:Det afhænger i jo nok af hvor man bor. Dem jeg kender der ikke har kunnet få plads har været i København. Det ældste af børnene er lige knap tre år og fik først plads som 18 måneder gammel.


Det skyldes vel at de kun ville have en bestemt institution. Der er pasningsgaranti ved 26 uger, men ikke til ens foretrukne institution, kommunen må vælge institutionen.

Det er et problem hvis man f.eks. arbejder i sundhedsvæsenet, plejen, som pædagog eller andet hvor man møder før klokken 8 - da de fleste institutioner i København åbner klokken 7, og hvis man vil bruge plads garantien kan man ikke bede om at de prøver at se om der er mulighed for at finde en plads der åbner 6.00-6.15. Så der kan være andre grunde end at man fortrækker en bestemt institution.


Ja. Jeg har dog indtryk af at ventelisterne er lokalt til centrale dele af København. Min datter var også skrevet op på Nørrebro i sin tid, og der var også en alenlang liste, men da vi flyttede til en forstad til Kbh, var det intet problem, der fik vi plads i naboinstitutionen hurtigt. Det samme her i Jylland. Så jeg tror ikke at ventelister driver udviklingen - københavnske forældre deler sikkert også barslen mere lige end vestjyske på trods af at vestjyske sagtens kan få deres foretrukne pasning.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf 1234 » 10. aug 2022, 05:43

abcd skrev:
LadyFox skrev:
abcd skrev:
Myresluger skrev:Det afhænger i jo nok af hvor man bor. Dem jeg kender der ikke har kunnet få plads har været i København. Det ældste af børnene er lige knap tre år og fik først plads som 18 måneder gammel.


Det skyldes vel at de kun ville have en bestemt institution. Der er pasningsgaranti ved 26 uger, men ikke til ens foretrukne institution, kommunen må vælge institutionen.

Det er et problem hvis man f.eks. arbejder i sundhedsvæsenet, plejen, som pædagog eller andet hvor man møder før klokken 8 - da de fleste institutioner i København åbner klokken 7, og hvis man vil bruge plads garantien kan man ikke bede om at de prøver at se om der er mulighed for at finde en plads der åbner 6.00-6.15. Så der kan være andre grunde end at man fortrækker en bestemt institution.


Ja. Jeg har dog indtryk af at ventelisterne er lokalt til centrale dele af København. Min datter var også skrevet op på Nørrebro i sin tid, og der var også en alenlang liste, men da vi flyttede til en forstad til Kbh, var det intet problem, der fik vi plads i naboinstitutionen hurtigt. Det samme her i Jylland. Så jeg tror ikke at ventelister driver udviklingen - københavnske forældre deler sikkert også barslen mere lige end vestjyske på trods af at vestjyske sagtens kan få deres foretrukne pasning.

Ventelister er ikke kun et københavnsk problem. Nogen af de jydske kommuner, der har haft voldsomt befolkningstilvækst kan ikke følge med. Jeg tror dog heller ikke, at det reelt har betydning for barselslængden.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf Kerrigan » 10. aug 2022, 06:33

Myresluger skrev:Det afhænger i jo nok af hvor man bor. Dem jeg kender der ikke har kunnet få plads har været i København. Det ældste af børnene er lige knap tre år og fik først plads som 18 måneder gammel.

Jeg bor i Århus.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9464

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf Sorenspige » 10. aug 2022, 11:49

Da jeg skulle på barsel, forventede både min ledelse og de fleste kollegaer, at jeg ville holde barsel i et år… Jeg holdt omkring 8,5 måneder, hvor jeg overlappede med min mand, så han havde nogle ugers barsel, og stod for indkøringen i dagpleje begge gange.
Havde han fået flere uger med løn (dengang fik man kun 2+2 uger med hans firma, nu er det 12 uger), havde han holdt mere barsel. Jeg fortryder, at vi ikke prioriterede anderledes og fx holdt flere ugers fælles barsel, men også at min mand havde fået mere barsel, så jeg kunne starte tidligere med at arbejde igen.
2
abcd
Indlæg: 6115
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10057

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf abcd » 23. aug 2022, 14:34

Nu så jeg lige at man i nogle kommuner kan få 6.000 om måneden for at hjemmepasse sit barn. Et valg som bliver mere og mere almindeligt, og som det (selvfølgelig fristes man til at sige) er kvinder der tager. Det trækker den anden vej af øremærket barsel, og det vil ofte være i op til 2 år man går hjemme på den ydelse. Burde de penge også øremærkes?
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2022, 16:52

abcd skrev:Nu så jeg lige at man i nogle kommuner kan få 6.000 om måneden for at hjemmepasse sit barn. Et valg som bliver mere og mere almindeligt, og som det (selvfølgelig fristes man til at sige) er kvinder der tager. Det trækker den anden vej af øremærket barsel, og det vil ofte være i op til 2 år man går hjemme på den ydelse. Burde de penge også øremærkes?


Hvis de skulle øremærkes kræver det at man har ret til 6 måneders ekstra orlov, det er det ikke alle der kan få, og derfor giver det mening at den der kan tager det. Jeg kender flere mænd der har taget det, men klart mødt flest kvinder, men det er ikke udelukkende kvinder der vælger det.
Beløbet man kan få svinger så det er ikke 6000 alle steder, mener det er helt fra 2000-7500 kr. Og man kan maksimalt få ydelsen i 1 år per barn, og da barseln er under 1 år til moren bliver det ikke 2 år med indtægt moren kan gå hjemme.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf Zombie » 24. aug 2022, 08:00

abcd skrev:Nu så jeg lige at man i nogle kommuner kan få 6.000 om måneden for at hjemmepasse sit barn. Et valg som bliver mere og mere almindeligt, og som det (selvfølgelig fristes man til at sige) er kvinder der tager. Det trækker den anden vej af øremærket barsel, og det vil ofte være i op til 2 år man går hjemme på den ydelse. Burde de penge også øremærkes?


Inden du slår de store slag på denne her. Det er bestemt ikke alle kommuner, der har ordningen. Derudover er der tit begrænsninger, fx max et år. Mange steder lægger de op til, at man kan få hjemmepasset sit barn, indtil der er en institutionsplads ledig - dvs. det reelt er en form for tilskud til forældre, når kommunen ikke kan tilbyde pasning af barnet inden for en realistisk afstand af hjemmet.

Problemet her handler mere om manglende ligeløn, når far oftest tjener mere end mor og det derfor er mor, der går hjemme. Men jeg tror nu snarere det er fordi mor oftere arbejder offentligt. Jeg kan fx være helt rolig med, om jeg som pædagog mon kan finde et arbejde, for det kan jeg hvor som helst - min mand som akademiker må pendle til hovedstaden, hvor de fleste jobs til hans fag ligger.

Men jeg er pro ligeløn. ;) Nu har jeg tørret røv på mennesker hele mit voksne liv, jeg burde minimum få det samme i løn som et folketingsmedlem.
0
aka Forbies

:gammel:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf JoyNips » 24. aug 2022, 08:39

I vores kommune kan tilskud til pasning af egne børn kun gives i op til 12 mdr og max til barnet er 2 år og 11 mdr og man får 6400 kr for det.

Det er ikke lige noget, der øger incitamentet til at vælge det…
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf 1234 » 24. aug 2022, 08:55

Altså min mand har fået hjemmepasser tilskud et par måneder i forlængelse med barsel.
Men det var nu stadig rimelig dyrt, selvom man også sparede betalingen for pasning.
Og han er endda "kun" pædagog, så ikke verdens højeste løn.
Jeg tænker reelt kun det er attraktiv for meget lavt lønnede, folk, der er vant til at leve på en SU eller der har så mange børn, at det virkelig meget betaling til pasning at spare :)
Jeg tror vitterlig ikke, det er en reel trussel for ligestilling, for det bliver aldrig det mainstreamvalg pga. tilskuddet simpelthen er for lavt.
1
abcd
Indlæg: 6115
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10057

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf abcd » 24. aug 2022, 09:04

Zombie skrev:
abcd skrev:Nu så jeg lige at man i nogle kommuner kan få 6.000 om måneden for at hjemmepasse sit barn. Et valg som bliver mere og mere almindeligt, og som det (selvfølgelig fristes man til at sige) er kvinder der tager. Det trækker den anden vej af øremærket barsel, og det vil ofte være i op til 2 år man går hjemme på den ydelse. Burde de penge også øremærkes?


Inden du slår de store slag på denne her. Det er bestemt ikke alle kommuner, der har ordningen. Derudover er der tit begrænsninger, fx max et år. Mange steder lægger de op til, at man kan få hjemmepasset sit barn, indtil der er en institutionsplads ledig - dvs. det reelt er en form for tilskud til forældre, når kommunen ikke kan tilbyde pasning af barnet inden for en realistisk afstand af hjemmet.

Problemet her handler mere om manglende ligeløn, når far oftest tjener mere end mor og det derfor er mor, der går hjemme. Men jeg tror nu snarere det er fordi mor oftere arbejder offentligt. Jeg kan fx være helt rolig med, om jeg som pædagog mon kan finde et arbejde, for det kan jeg hvor som helst - min mand som akademiker må pendle til hovedstaden, hvor de fleste jobs til hans fag ligger.

Men jeg er pro ligeløn. ;) Nu har jeg tørret røv på mennesker hele mit voksne liv, jeg burde minimum få det samme i løn som et folketingsmedlem.


Førstegangsfærdre er et par år ældre end førstegangsmødre, og alene den faktor gør at fædrenes gennemsnitsløn er ca. 4.000 mere end om måneden end mødrenes - som jeg vist også har skrevet tidligere i tråden. Dvs. en stor del af at far tjener mest, er at far normalt er lidt ældre end mor, og de er et sted i deres liv hvor lønnen udvikler sig meget fra år til år. Hvis det skal fikses, skal kvinder vælge mænd der ikke er ældre end dem selv - altså gennemsnitligt.
0
abcd
Indlæg: 6115
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10057

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf abcd » 24. aug 2022, 09:10

JoyNips skrev:I vores kommune kan tilskud til pasning af egne børn kun gives i op til 12 mdr og max til barnet er 2 år og 11 mdr og man får 6400 kr for det.

Det er ikke lige noget, der øger incitamentet til at vælge det…


Ikke desto mindre er det i vækst - jeg kan ikke huske de præcise tal, men læste om Aarhus - som endda er en af kommunerne uden tilskud - hvor der så vidt jeg husker, var en vækst i hjemmepasning fra 4% til 7%, og det er stort set udelukkende kvinderne der står for det. Man kan forestille sig at i kommuner hvor man får tilskud, vil væksten være større.

Jeg tror det bliver mere og mere de kommende år. En penduleffekt til kvindernes indtog på arbejdsmarkedet.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Øremærket barsel, træder i kraft fra 2. aug.

Indlægaf JoyNips » 24. aug 2022, 10:28

Jeg tror absolut på at hjemmepasning er i vækst. Vi lever i en tid hvor vi bliver rigtig meget klogere på at det faktisk ikke er børns behov og måske endda direkte skadeligt for dem at komme i pasning tidligt.
Og så er det jo bare samme sang som med den del af barslen der kan deles frit: det bliver mor der ofrer arbejdslivet.

Og måske bliver hjemmepasning så fremover brugt til omgåelse af at barslen er delt. Fars barsel bruges ikke eller skydes til senere og mor hjemmepasser i stedet til ingen penge - på bekostning af hendes relation til arbejdsmarkedet, pension osv.
Og så står vi stadig i en situation, hvor det er så som så med ligestillingen fordi de tiltag der bliver lavet ikke er med børnenes tarv for øje.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"