Navne, som man ikke hører hver dag

Brugeravatar
Watson
Indlæg: 228
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:30
Kort karma: 5
Likede indlæg: 267

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Watson » 15. jun 2019, 18:48

Lathyrus skrev:Søskende par der hedder Emil og Emilie.
Navnene er jo helt almindelige hver for sig, men virkelig underligt sammen. Altså kunne forældrene kun lide eet navn og det måtte begge børn så hedde i hhv maskulin og feminin version :gruble:


Jeg kender en, der har en Nick og en Nikolaj (kender ikke stavemåden). Det må altså også være besværligt :gruble:
0
Lille V 22.06.22 :lun:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Kerrigan » 15. jun 2019, 20:05

Watson skrev:
Lathyrus skrev:Søskende par der hedder Emil og Emilie.
Navnene er jo helt almindelige hver for sig, men virkelig underligt sammen. Altså kunne forældrene kun lide eet navn og det måtte begge børn så hedde i hhv maskulin og feminin version :gruble:


Jeg kender en, der har en Nick og en Nikolaj (kender ikke stavemåden). Det må altså også være besværligt :gruble:


Det minder mig om Nicklas Bendtner som har en søn der hedder Nicholas.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Sof » 15. jun 2019, 21:14

Min kollega har Oliver og Olivia, begge med kælenavnet Olli...... Det er nogen gange virkelig forvirrende og svært at følge med i historierne ved frokostbordet.

Hun har også en Ella, som er midterbarnet, hvorfor jeg overhovedet ikke forstår at de valgte Olivia til nr. 3 :gruble:
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf landsbytossen » 15. jun 2019, 23:24

Klemmen :lol:

Endnu et fund i de gamle kirkebøger fra en tid, hvor et navn kunne blive skrevet som vinden blæste. Det kan være en Klemen/Clemen/Clement
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf dgd2007 » 15. jun 2019, 23:43

landsbytossen skrev:[...]
Endnu et fund i de gamle kirkebøger fra en tid, hvor et navn kunne blive skrevet som vinden blæste. [...]

Der sagde De det sandeste ord, hr. Landsbytosse.
Min kone kommer fra en familie hvor efternavnet inden for samme søskendeflok var stavet på flere forskellige måder! :lol:
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Misantropen » 16. jun 2019, 07:15

landsbytossen skrev:Klemmen :lol:

Endnu et fund i de gamle kirkebøger fra en tid, hvor et navn kunne blive skrevet som vinden blæste. Det kan være en Klemen/Clemen/Clement

Jeg stødte på navnet Martihine for noget tid siden.

Vedkommende blev født i starten af 1900 tallet og lever ikke mere. På gravstenen står der Mathine, men det er den anden stavemåde der er registreret.

Jeg har tænkt på om det kan skyldes det er stavet forkert i en kirkebog. Ved du om det kan være derfor den (officielle?) stavemåde fra gravstenen ikke er opgivet? Eller om der er en anden årsag.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf landsbytossen » 16. jun 2019, 10:33

Misantropen skrev:
landsbytossen skrev:Klemmen :lol:

Endnu et fund i de gamle kirkebøger fra en tid, hvor et navn kunne blive skrevet som vinden blæste. Det kan være en Klemen/Clemen/Clement

Jeg stødte på navnet Martihine for noget tid siden.

Vedkommende blev født i starten af 1900 tallet og lever ikke mere. På gravstenen står der Mathine, men det er den anden stavemåde der er registreret.

Jeg har tænkt på om det kan skyldes det er stavet forkert i en kirkebog. Ved du om det kan være derfor den (officielle?) stavemåde fra gravstenen ikke er opgivet? Eller om der er en anden årsag.

På det tidspunkt føres der 2 kirkebøger. Hovedministerielbogen, som er den officielle, og kontraministerielbogen, der føres som sikkerhed, hvis hovedministerielbogen skulle gå tabt. Der kan være modstridende oplysninger i Hoved- og kontraministerielbogen, bl.a. i stavemåde af dåbsnavne, navne på faddere ved dåb m.v. Derfor skal man altid se i begge kirkebøger, men stavemåde i hovedministerielbogen bør følges.

De 2 bøger er ført fra 1814. Før den tid blev der normalt kun ført en kirkebog, enesteministerielbogen. Ændringen skyldes de mange brande i præstegårde, hvor kirkebøger gik tabt.

En anden ting er, at kirkebogføreren ikke altid ved, hvordan et familienavn skal staves. F.eks er de 2 søskende Puk Elgård og Claus Elgaard et af de mest kendte eksempler. Det ses også ofte, at Christensen er blevet til Kristensen eller omvendt. Det samme kunne ske med fornavne.

I ældre tid var stavemåde ikke så vigtig. Der ses samme persons navn ofte stavet på forskellige måder i de forskellige kilder.

Det er også en mulighed, at personen, der har købt gravsten, ikke har kendt den officielle stavemåde eller har ønsket en anden.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Misantropen » 16. jun 2019, 10:46

landsbytossen skrev:
Misantropen skrev:
landsbytossen skrev:Klemmen :lol:

Endnu et fund i de gamle kirkebøger fra en tid, hvor et navn kunne blive skrevet som vinden blæste. Det kan være en Klemen/Clemen/Clement

Jeg stødte på navnet Martihine for noget tid siden.

Vedkommende blev født i starten af 1900 tallet og lever ikke mere. På gravstenen står der Mathine, men det er den anden stavemåde der er registreret.

Jeg har tænkt på om det kan skyldes det er stavet forkert i en kirkebog. Ved du om det kan være derfor den (officielle?) stavemåde fra gravstenen ikke er opgivet? Eller om der er en anden årsag.

På det tidspunkt føres der 2 kirkebøger. Hovedministerielbogen, som er den officielle, og kontraministerielbogen, der føres som sikkerhed, hvis hovedministerielbogen skulle gå tabt. Der kan være modstridende oplysninger i Hoved- og kontraministerielbogen, bl.a. i stavemåde af dåbsnavne, navne på faddere ved dåb m.v. Derfor skal man altid se i begge kirkebøger, men stavemåde i hovedministerielbogen bør følges.

De 2 bøger er ført fra 1814. Før den tid blev der normalt kun ført en kirkebog, enesteministerielbogen. Ændringen skyldes de mange brande i præstegårde, hvor kirkebøger gik tabt.

En anden ting er, at kirkebogføreren ikke altid ved, hvordan et familienavn skal staves. F.eks er de 2 søskende Puk Elgård og Claus Elgaard et af de mest kendte eksempler. Det ses også ofte, at Christensen er blevet til Kristensen eller omvendt. Det samme kunne ske med fornavne.

I ældre tid var stavemåde ikke så vigtig. Der ses samme persons navn ofte stavet på forskellige måder i de forskellige kilder.

Det er også en mulighed, at personen, der har købt gravsten, ikke har kendt den officielle stavemåde eller har ønsket en anden.

Tusind tak for forklaringen!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf sigge » 16. jun 2019, 15:43

Min faster havde som den eneste i familie å i sit efternavn, alle vi andre staver det med aa, men der blev også skrevet forkert i kirkebogen.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Zonta » 16. jun 2019, 17:52

Læste en artikel, der omhandlede en (dansk) Anifer. Det har jeg aldrig hørt før.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Bøtte » 16. jun 2019, 20:04

Jeg har været til en dåb, hvor præsten døbte barnet forkert, på trods af barnets mor rettede hende 2 gange. :tie:

Min oldefar fik også et s med i sit mellemnavn som hans søskende ikke havde. Og min farfar fik et k i stedet for c i sit efternavn. Så min fars efternavn er resultatet af to fejl i kirkebøgerne.
3
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Q-beben » 16. jun 2019, 21:07

Payanna... Er kun stødt på det en gang i mit liv... Det var på en campingplads, hvor jeg var på ferie med min onkel og tante. Det var en dansk pige med danske forældre..., som jeg hang lidt ud sammen med.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf godtnavn » 16. jun 2019, 21:38

Novo er jeg lige stødt på i min terminsgruppe, det har jeg ikke hørt før og tænker straks på medicin :genert:
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf RavenClaw » 17. jun 2019, 06:28

Léa.

Ikke at det er specielt, men jeg havde nok bare valgt Lea. Det udtales som normalt.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Kalimsofie » 17. jun 2019, 10:00

Jeg faldt over en Borikke her til morgen.

(Har man været for længe på debatten, når det første man tænker på er Rikke og hendes UnderBo? :genert: )
5

Tilbage til "Forældre"